سرخط خبرها

سقف سبز

  • کد خبر: ۶۸۲۲
  • ۲۱ مهر ۱۳۹۸ - ۰۱:۳۴
سقف سبز
حدیث ربانی نایب‌رئیس شورای اجتماعی محله گاز

3سال از ابلاغ مصوبه شورای شهر مشهد مقدس مبنی بر ارائه بسته‌های تشویقی برای ترویج بام سبز می‌گذرد باوجوداین تعداد کمی از شهروندان این طرح را اجرایی کرده‌اند، باوجود یارانه‌ای که به این امر اختصاص داده‌شده است باید فرهنگ‌سازی در این زمینه را آغاز کرد، محله گاز و مسلم طرح باغ بام را با جدیت شروع کرده است تا در آینده به نتایج خوبی که به نفع شهر و شهروندان است دست پیدا کند.فضای سبز در ایران قدمت چندین هزارساله دارد ولی وضعیت فضای سبز شهری ایران در حد مطلوب نیست با مدیریت فضای سبز شهری می‌توان هر شهری را با توجه به ظرفیت موجود فضای سبز متناسب با محیط فراهم کرد که سال‌های سال اثرات مطلوب خود را به شهر ارزانی دارد.بام‌های سبز یکی از مواردی است که اثرات طولانی‌مدت و جزو توسعه پایدار محسوب می‌شود.بام سبز، بامی است که روی سطح آن گیاهان رشد می‌کنند. تنوع گیاهی چنان ساختاری می‌تواند از بام پوشیده از چمن مصنوعی تا باغ باشد. سبزپوش کردن بام نیازمند گیاهانی است که به‌دقت انتخاب‌شده تا در برابر محیط خشن و بی‌روح و همچنین در شرایط کم‌آبی عوامل اقلیمی، یخ‌زدگی، خشکی و... مقاومت کند. نوع گیاهان انتخابی بسته به نوع آب‌وهوا و شرایط اقلیمی مختلف متفاوت است.جزئیات اجرایی چنین بامی تفاوت چندانی با بام‌های معمولی ندارد همچون بام‌های پنل خورشیدی، شامل عایق رطوبتی حرارتی، پوشش ضد آب ماسه و درز پوش است و در کنار آن شامل مصالح و عناصری هستند که بتوانند عمل نگهداری زهکشی رطوبت و اسباب نگهداری گیاهان را در ساختمان‌سازی فراهم آورند.ایده بام سبز در ایران بنا به اسناد شاید از باغ‌های معلق بابل نشئت گرفته است یا باغ‌هایی که در هوا معلق نبوده بلکه درروی بام‌ها و مهتابی‌های چند ساختمان قرار داشتند.


انواع بام سبز
سیستم گسترده: در این نوع سیستم از گیاهان کم ارتفاع، کم‌عمق و باضخامت کم استفاده می‌شود؛ و معمولا برای زمانی که حداقل بار و وزن مدنظر باشد، به کار می‌رود و از یک یا دو گیاه استفاده می‌شود. روی سطوح شیب‌دار و مسطح هم کاربرد دارد. از وسایل و ابزارهای ضدفرسایشی ساختمان هم استفاده خواهد شد.
سیستم متمرکز: برای ساختمان‌های با سازه محکم استفاده می‌شود زیرا نوع کاشت گیاهان، عمیق است و نمونه‌ای از پارک طراحی می‌شود که شامل درختان بزرگ و آب‌نماهاست.
سیستم مدولار یا جعبه گیاه: گیاهان در جعبه‌های مخصوصی که تمام یا بیشتر بام سبز را می‌پوشاند نگهداری می‌شود. شهرهایی همچون مشهد و تهران در این مورد امتیازات نخست را دارا هستند.
سیستم ترکیبی: از دو سیستم گسترده و متمرکز تشکیل می‌شود که فواید دو بام ذکر شد.


فواید بام‌های سبز
بام‌های سبز می‌توانند پاسخ گوی بخشی از نیاز همیشگی انسان به‌صورت نوین باشند. این فضاهای باز مسکونی به‌نوعی تبلور ماهیت زندگی جمعی هستند. ضمن فراهم‌آوردن موقعیت‌هایی برای رشد خلاقیت،در زمینه معاشرت، تعامل و تقابل اجتماعی و کاربردهایی همچون ایجاد آرامش و کاهش آلودگی و بهبود محیط زندگی بسیار مؤثرهستند.همچنین بهبود مناظر ساختمان‌ها با یک فضای سبز / ایجاد محیطی سبز، زیبا و نیمه عمومی (مشاعی) برای ساکنان ساختمان و بالا بردن کیفیت زندگی / ایجاد منظر شهری سبز و کاهش آلودگی / کاهش اثرات گرمایش و تغییرات آب‌وهوای شهری / تصفیه هوا و کاهش co2/ کاهش و تعدیل شدت صداهای محیطی / بالا بردن طول عمر غشای بام (دو یا سه برابر) با محافظت از آن در برابر uv اشعه‌ مضر.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->