تشدید اختلافات میان اعضای کابینه جنگ رژیم صهیونیستی شلیک ۲ موشک در سواحل یمن به یک کشتی خسارت وارد کرد (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) جزییاتی از حمله پهپادی به یک میدان گازی در سلیمانیه عراق بسته تسلیحاتی ۶ میلیارد دلاری آمریکا در مسیر اوکراین سرنگونی پهپاد گران قیمت و پیشرفته آمریکا در سواحل یمن (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) شعله‌ور شدن اعتراضات ضد صهیونیستی در دانشگاه‌های فرانسه و انگلیس حمله مقاومت اسلامی عراق به حیفای سرزمین‌های اشغالی (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) شلیک ۳۰ موشک از جنوب لبنان به شمال جولان اشغالی (۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) آمادگی کامل مقاومت برای مقابله با تجاوز اشغالگران به رفح اعتراض دانشجویان حامی فلسطین در شهرهای انگلیس وزیر دفاع: حملات تروریستی نتیجه حمایت کشورهای غربی از تروریست‌ها است سکوت بلینکن درباره دستگیری ۵۵۰ دانشجو و ادعای دموکراسی در آمریکا شولتس: احتمال حل اختلافات باکو-ایروان بیشتر از همیشه است کنعانی:‌ آمریکا شایستگی اظهارنظر در مورد حقوق بشر را ندارد چین : ناتو مسئول اصلی جنگ اوکراین است نتانیاهو: تصمیمات لاهه تاثیری بر رفتار اسرائیل ندارد آمادگی مردم یمن برای جنگ مستقیم با ارتش رژیم صهیونیستی سازمان ملل: پاک‌سازی نوار غزه از آوار و بمب‌های منفجرنشده احتمالاً ۱۴ سال طول بکشد اعلام آمادگی روسیه برای گسترش همکاری‌های نظامی با ایران انسیه خزعلی: دشمن درحال ترویج معضل بی هویتی در بین جامعه است
سرخط خبرها

بلاتکلیفی جبهه اصلاحات در انتخابات ریاست جمهوری

  • کد خبر: ۶۹۰۴۷
  • ۱۰ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۵:۵۸
بلاتکلیفی جبهه اصلاحات در انتخابات ریاست جمهوری
همتی یا مهرعلیزاده؛ مهر کدام یک، سرانجام به دل اصلاح طلبان می‌نشیند؟

به گزارش شهرآرانیوز؛ به باور بسیاری از تحلیلگران سیاسی، عبدالناصر همتی و محسن مهرعلیزاده، حداقل روی کاغذ، از جهت سابقه اداری و اجرایی در گذشته و عضویت تشکیلاتی، در زمره اصلاح طلبان محسوب می‌شوند.

 

همین امر سبب می‌شود در روز‌های آتی، احتمال حمایت اصلاح طلبان از این دو نامزد مورد تأیید شورای نگهبان و حضور جدی در انتخابات، با وجود رد صلاحیت نامزد‌های مطلوب و رأی آورشان، وجود داشته باشد.

 

اگرچه در این میان، دیدگاه‌های متفاوتی وجود دارد.

 

احتمال حمایت کارگزاران از همتی

محمود علیزاده طباطبایی، عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی، درباره احتمال حمایت این حزب از همتی به «برنا» گفت: حزب کارگزاران از ابتدای انتخابات، بنا را بر این گذاشته بود تا از تصمیم نهاد اجماع ساز حمایت کند و تأکید بر این بود حتی اگر همه نامزد‌های اصلاح طلب رد صلاحیت شوند، باز هم در انتخابات شرکت کنیم. همتی عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران است و بر همین اساس نمایندگان حزب کارگزاران در حال رایزنی و مذاکره با نهاد اجماع ساز اصلاح طلبان هستند تا همتی را مورد حمایت خود قرار دهند.

 

هنوز این مذاکرات به جمع بندی و تصمیم نهایی نرسیده است و امکان دارد که نهاد اجماع ساز از همتی حمایت کند.

 

وی افزود: وضعیت این دوره از انتخابات ریاست جمهوری از سال ۹۲ بدتر نیست؛ در سال ۹۲ صلاحیت آقای هاشمی رد شد. در سال ۹۲ نامزد ما آقای روحانی بود که هیچ نسبتی هم با اصلاحات نداشت، اما در این دوره آقایان همتی و مهرعلیزاده هر دو اصلاح طلب هستند. احتمال می‌دهم همتی مورد حمایت قرار بگیرد، اما تا پایان هفته این موضوع مشخص خواهد شد. اگر اصلاح طلبان به جمع بندی برسند و با همه نیرو وارد عرصه انتخابات شوند، گمان می‌کنم که شانس بیشتری خواهند داشت و در صورت اجماع بر سر آقای همتی احتمال پیروزی می‌رود؛ زیرا فضا با فضای سال ۹۲ خیلی متفاوت نیست.

 

مهرعلیزاده شاید پدیده انتخابات باشد

ابراهیم نکو، نماینده پیشین مجلس، نیز در گفتگو با «ایسنا» درباره شانس پیروزی همتی و مهرعلیزاده در انتخابات پیش رو با برخورداری از حمایت اصلاح طلبان گفت: آقای همتی با توجه به عملکردش در حوزه بانکی و بازار سرمایه با چالش‌های جدی رو به رو خواهد بود و حرفی برای گفتن نخواهد داشت. اما آقای مهرعلیزاده اگر بتواند با چیدمان خاصی و به شرط حمایت اصلاح طلبان در مناظرات اول درخششی داشته باشد، یقینا می‌تواند پدیده‌ای باشد. او یکی از مدیران پربار کشور است. اما نگرانی‌ای که وجود دارد، این است که با توجه به اینکه معاون دولت اصلاحات بوده است، این جبهه مورد حمایت قرارش ندهد.

 

در این صورت است که پدیده بودن ایشان زیر سؤال می‌رود. اگر اصلاحات دلخوری هایش را از مهرعلیزاده کنار بگذارد، می‌تواند یک تنه با یک سری حربه‌های تبلیغاتی، درخشش داشته باشد.

 

اما در مقابل علیزاده و نکو، محسن ماندگاری، فعال رسانه‌ای نظری دیگر دارد. او در کلاب هاوس درباره وضعیت اصلاح طلبان در انتخابات ۱۴۰۰ گفت: «در مقایسه با سال ۹۲ سرمایه اجتماعی اصلاح طلبان از بین رفته و تکرار سال ۹۲ غیرممکن است. اینکه گفته می‌شود می‌توان با حضور آقای همتی یا مهرعلیزاده انتخابات را گرم کرد و پایگاه اجتماعی اصلاح طلبان پشت سر آن‌ها می‌آید، خطاست. شاید در ۲۰ روز آینده موجی ایجاد شود و آقای همتی بالا بیاید، اما به نظر می‌رسد آقای همتی مورد تأیید اکثریت اصلاح طلبان قرار نمی‌گیرد و اصلاح طلبان نمی‌خواهند فعالیت جدی داشته باشند.

 

سرمایه اجتماعی اصلاح طلبان از بین رفته است

با این حال یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب به «انصاف نیوز» درباره‌ی اینکه این دو نامزد اصلاح طلب تایید شده باید چه اقدامی کنند، گفت: الان دو نامزدی که تایید شدند، سابقه‌ی گرایش به اصلاح طلبی را دارند. فکر نمی‌کنم این دو نفر انصراف دهند، چون روحیه‌ی انصراف ندارند، شاید اصلاح طلبان به این نتیجه برسند که از این دو نامزد حمایت کنند تا حداقل آرایش طرف مقابل را برهم بزنند. یدالله طاهرنژاد، افزود: البته منتظر تصمیم جبهه اصلاحات هستیم، بنا این است که در چارچوب جبهه اصلاحات عمل کنیم، اینکه جبهه گفت نامزدی ندارد، به معنی عدم حمایت از نامزدی نیست، تا روز انتخابات خیلی مانده است و می‌تواند تصمیم‌های جدیدی گرفته شود.

 

به نظر می‌رسد که راس تصمیم گیر جریان اصلاحات تا یک هفته به انتخابات استراتژی خود را تغییر نخواهد داد.

 

گفته می‌شود با وجود دیدگاه اصلاح طلبان پیشرو، بهزاد نبوی رئیس نهاد اجماع ساز اصلاح طلبان نیز در جلسات این نهاد بر مشارکت اصلاح طلبان در انتخابات تاکید داشته است و گفته که جز صندوق‌های رای راه دیگری برای اصلاح طلبان در مسیر اصلاح گری وجود ندارد.

 

 

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->