با مشارکت اوقاف زمین نهضت مسکن برای ۲ شهر خراسان رضوی فراهم شد ادامه نگرانی‌ها از وضعیت ذخایر آبی سد‌ها در شروع سال ۱۴۰۳ + جدول کاهش زمان تحویل کارت سوخت از یک ماه به یک هفته لایحه اصلاح قانون کار برای تعیین مزد کارگران به هیات دولت می‌رود (۱۰ فروردین ۱۴۰۳) پیدا شدن گوشت الاغ در یکی از هتل‌های اطراف حرم مطهر رضوی برنامه افزایش ظرفیت تولید روزانه پارس در سال جدید بیش از ۹۰ تن تخم مرغ غیر بهداشتی در شهرستان مشهد کشف و توقیف شد کم فروشی یک نانوایی در مشهد را به پلمب کشاند (۹ فروردین۱۴۰۳) جزئیات افزایش ضریب حقوق کارمندان و بازنشستگان دولت در سال ۱۴۰۳ + جدول ۴۲ واحد گرانفروش و متخلف در مشهد پلمب شدند (۹ فروردین ۱۴۰۲) آغاز حراج‌های خرده‌فروشی اموال تملیکی از ۱۴ فروردین ۱۴۰۳ حقوق ورودی تلفن همراه بالای ۶۰۰ دلار مشخص شد تعریف ۱۶ پروژه برای تامین آب شرب مشهد در سال جدید | اختصاص بیش از ۴ هزار میلیارد تومان برای این پروژه‌ها مالیات بر ارزش افزوده رسما ۱۰ درصد شد! (۸ فروردین ۱۴۰۳) مصرف بنزین دوباره اوج گرفت (۸ فروردین ۱۴۰۳) اعمال افزایش حقوق بازنشستگان از فروردین + ویدئو ۲ کافی شاپ به دلیل تخلفات صنفی در مشهد پلمب شد (۸ فروردین ۱۴۰۳)  ۲۲ مرکز متخلف در خراسان رضوی پلمب شد  نگرانی طلافروشان از گرایش مردم به خرید طلای مستعمل رشد ۳ درصدی بورس در اولین هفته کاری سال جدید (۸ فروردین ۱۴۰۳) وزیر اقتصاد: دولت با افزایش ۱۰۰ هزار میلیاردی بار مالیاتی بودجه توسط مجلس مخالف است آخرین قیمت گوشی‌های روز در بازار | آیفون ۱۳ حداقل ۴۰ میلیون تومان شد + جدول (۸ فروردین ۱۴۰۳) آخرین قیمت محصولات سایپا + جدول (۸ فروردین ۱۴۰۳) آخرین قیمت محصولات ایران‌خودرو + جدول (۸ فروردین ۱۴۰۳) جدی شدن احتمال تغییر دستمزد ۱۴۰۳ کارگران آیین‌نامه دستمزد  ۱۴۰۳ در هیئت دولت تصویب شد
سرخط خبرها

برق رفت، موتور برق کیمیا شد

  • کد خبر: ۶۹۱۲۳
  • ۱۱ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۰
برق رفت، موتور برق کیمیا شد
موتور برق در مشهد کمیاب شده و قیمت آن دست کم ۳۰ درصد افزایش یافته است.

ملیحه فلاح | شهرآرانیوز؛ هم زمان با قطعی گسترده برق در کشور و به تبع آن در مشهد، بازار موتور‌های برق صنعتی و خانگی هم داغ شده است. همان طور که می‌دانید و ما نیز در گزارش‌های مختلف به آن اشاره کرده ایم، به جز مشترکان خانگی همه مشاغل، صنایع و تولیدی‌ها با قطعی برق دچار مشکل شده اند. نوسان‌های برق علاوه بر آسیب رساندن به وسایل برقی، باعث اختلال در تولید نیز شده است. استفاده از ژنراتور برق یکی از روش‌هایی است که تاحدودی جلوی این خسارات را می‌گیرد، اما با افزایش تقاضا برای این کالا در بازار علاوه بر زیاد شدن قیمت، پیدا کردن جنس مدنظر نیز سخت شده است. فعالان صنایع می‌گویند در شرایط فعلی اقتصادی، توان خرید موتور برقی را که بتواند جوابگوی نیازشان در قطعی‌های مکرر باشد، ندارند و حتی اگر قصد خرید داشته باشند، کالای مدنظرشان به سختی پیدا می‌شود.

 

آن طور که مشاهدات ما در بازار مشهد نشان می‌دهد، نیز قیمت موتور‌های برق به طور میانگین در این ۱۰ روز تا ۳۰ درصد افزایش داشته است؛ البته این درصورتی است که بتوانید کالای مدنظرتان را در بازار پیدا کنید. در این مدت، استقبال از خریدوفروش موتور‌های برق دست دوم نیز افزایش یافته است، تاجایی که برپایه داده‌های سایت دیوار، با شروع قطعی سراسری برق، فروش و استقبال از موتور برق، ژنراتور و محافظ، رشد چشمگیری داشته و جست وجو برای هرکدام از آن‌ها در این سایت از ۱/۲ تا ۸/۲ برابر افزایش پیدا کرده و همچنین انتشار آگهی این سه کالا تا ۷۰درصد بیشتر شده است.


در برخی سایت‌ها نیز می‌توانید موتوربرق‌های نو را هرچند با تعداد کمی فروشنده پیدا کنید. کافی است در این سایت‌ها روی نمودار قیمت یکی از انواع موتور‌ها کلیک کنید، آن وقت می‌بینید که تقریبا از ۲۸ اردیبهشت، نوسانات قیمت آغاز شده است. مثلا از این تاریخ، خط نمودار ژنراتور گازسوز با توان ۳۵ کاوا ۲۸ کیلووات با شیب تندی رو به بالا رفته و از ۱۷۰ میلیون تومان طی دو روز به ۱۹۵ میلیون تومان رسیده است.


آشفته بازار موتور‌های برق

«بازار آشفته»، توصیف رئیس اتحادیه الکترومکانیک که فروشنده‌ها و تعمیرکننده‌های این کالا عضو اتحادیه او هستند، از وضعیت این بازار در ۱۰ روز اخیر است. ماشاءا... زحمتکش می‌گوید: از زمان شروع قطعی برق، قیمت موتور‌های برق و قطعات بسیار افزایش یافته و از دست خارج شده است.


همچنین آن طور که فروشنده‌های انواع موتور برق در مشهد می‌گویند، شرکت‌های تهرانی پاسخگوی ثبت سفارش‌های آن‌ها نیستند و انواع مدل‌های این کالا در بازار کمیاب شده است و اگر هم کالایی پیدا شود، قیمت‌ها به طور میانگین بیش از ۳۰ تا ۴۰ درصد افزایش داشته است، از این رو بسیاری از افراد به تعمیر یا خرید موتور‌های برق دست دوم رو آورده اند. البته هزینه تعمیرات نیز در این مدت به دلیل گرانی قطعات، رشد چشمگیری داشته است.


یکی از فروشندگان موتوربرق صنعتی در مشهد می‌گوید: تهرانی‌ها حتی جواب تلفن ما را هم نمی‌دهند. در این مدت تقاضا برای خرید موتور ژنراتور افزایش زیادی داشته است، اما به سختی می‌شود جنس پیدا کرد. اگر هم بتوانیم گیر بیاوریم، قیمت‌ها در این مدت نجومی شده است. آقای محبوبی حرف همکارانش را درباره افزایش حداقل ۳۰ تا ۴۰ درصدی قیمت‌ها تایید می‌کند و ادامه می‌دهد: مثلا موتور رومانی ۴۰ کاوا تا ۶۰ میلیون تومان خریدوفروش می‌شود، اما ۱۰ روز قبل، قیمت همین موتور نهایت ۴۴ میلیون تومان بود. یعنی حدود ۱۵ میلیون تومان در همین چند روز افزایش قیمت داشته است که البته این مدل، نمونه‌ای از رده پایین قیمتموتور برق است.


«مشکل در بازار موتوربرق‌ها زیاد شده است؛ چون زمینه کالا در این بازار بسیار کم است و جنسی برای خریدوفروش نیست.» این جملات را صاحب یکی از فروشگاه‌ها و تعمیرگاه‌های بزرگ موتوربرق در مشهد می‌گوید. بهزاد حسینی در توضیح بیشتر بیان می‌کند: به دلیل کمبود کالا، نمی‌توان گفت که قیمت‌ها به طور دقیق چقدر افزایش داشته است، اما او نیز بر حرف همکارانش صحه می‌گذارد و ادامه می‌دهد: شاید بتوان گفت که به صورت میانگین در این مدت، بین ۳۰ تا ۴۰ درصد افزایش قیمت داشته ایم.


او همچنین از افزایش مراجعه برای تعمیرات موتوربرق در روز‌های اخیر خبر می‌دهد و می‌گوید: به علت شرایط سخت اقتصادی، خیلی از کسانی که از این موتور‌های برق استفاده می‌کردند، توانایی خرید جنس نو و به روز کردن آن را ندارند، بنابراین برای راه اندازی موتور‌ها و ژنراتور‌های قدیمی خود به ما مراجعه می‌کنند. تعدادی از مراجعه‌ها نیز مربوط به موتور‌های برقی است که به دلیل استفاده مداوم در روز‌های اخیر نیاز به تعمیر پیدا کرده اند.

 

به گفته حسینی، اجرت ‎‎ها تغییری نداشته، اما به دلیل افزایش قیمت قطعات، هزینه تعمیرات این موتور‌ها افزایش یافته است. همچنین در گفتگو با فعالان این حوزه، برخی علت کمبود این کالا در بازار را کاهش واردات و تحریم‌ها می‌دانند و می‌گویند که میزان ژنراتور‌ها و موتور‌های برق در بازار، پیش از این کاهش یافته بود، اما حالا به دلیل افزایش تقاضا این موضوع به چشم می‌آید و موجب آشفتگی بازار شده است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->