رئیس بانک مرکزی: شبکه بانکی کشور آماده خدمت‌رسانی به مردم است وضعیت حرکت قطارها پس از حمله رژیم صهیونیستی به ایران تصمیم‌گیری در خصوص نحوه فعالیت بازار سرمایه تا عصر فردا (شنبه ۲۴ خرداد ۱۴۰۴) خدمات‌رسانی بنادر، پایانه‌های مسافری و ایستگاه‌های راه آهن هیچ آسیبی به تأسیسات اصلی صنعت برق کشور وارد نشده است توقف خریدو‌فروش در صرافی‌های رمزارزی و پلتفرم‌های طلا تمامی زیرساخت‌های ریلی در وضعیت کاملاً ایمن قرار دارند | برقراری قطارهای فوق‌العاده در مسیر مشهد و تبریز خرید طلا در پلتفرم‌های آنلاین تا صبح یکشنبه (۲۵ خرداد ۱۴۰۴) غیرفعال شد وزارت جهاد کشاورزی: نگرانی درباره تامین کالای اساسی در کشور وجود ندارد هیچ مشکلی بابت سوخت‌رسانی در مشهد وجود ندارد | مردم بابت کمبود بنزین نگران نباشند (۲۳ خرداد ۱۴۰۴) شرکت ملی پالایش: سوخت‌رسانی به پمپ بنزین‌ها بدون وقفه ادامه دارد مقابله با گرانفروشی و کاهش وزن چانه با فروش کیلویی نان کشت فراسرزمینی ایران در اراضی قزاقستان افزایش می‌یابد قیمت خودرو‌های داخلی و خارجی در بازار امروز (۲۲ خرداد ۱۴۰۴) اعلام شد | آتش‌بازی ایران خودرو در بازار + جدول آغاز ترخیص ۳ هزار دستگاه خودروی خارجی معطل‌مانده در بندر شهید رجایی (۲۲ خرداد ۱۴۰۴) قیمت دلار، طلا، سکه و نیم سکه بعد از تصویب قطعنامه علیه ایران (۲۲ خرداد ۱۴۰۴) واریزی دولت همزمان با عید غدیر | زمان واریز یارانه خردادماه ۱۴۰۴ مشخص شد قیمت طلای جهانی در بازار امروز (۲۲ خرداد ۱۴۰۴) اعلام شد | افزایش دوباره قیمت طلا در بازار‌های جهانی سوخت‌گیری همچنان با کارت‌سوخت انجام می‌شود (۲۲ خرداد ۱۴۰۴) مجوز رسمی سازمان بورس برای عرضه خودرو در بورس کالا (۲۱ خرداد ۱۴۰۴) سخنگوی شورای رقابت: عرضه خودرو در بورس کالا غیرقانونی است مخالفت دیوان عدالت اداری با افزایش قیمت خودسرانه محصولات ایران‌خودرو ارزش معاملات صندوق‌های طلا در جریان معاملات روز بورس به ۱.۲ همت رسید+جزئیات آرد یارانه‌ای نوع یک از چرخه توزیع حذف می‌شود قیمت امروز خودرو‌های خارجی و مونتاژی (۲۱ خرداد ۱۴۰۴) | هایما ۷S پرو ۶۰ میلیون تومان گرانتر شد! نقره به بالاترین رقم ۱۳ سال گذشته رسید قیمت امروز تلفن‌های همراه هوشمند (۲۱ خرداد ۱۴۰۴) ابزار جدید پیش‌فروش ارز رونمایی شد بورس درجا زد | افت شدید ارزش معاملات خُرد (۲۱ خرداد ۱۴۰۴)
سرخط خبرها

فروش فوق العاده خودروسازان از سر گرفته شد | اعلام میزان مشارکت در فروش فوق العاده یک ساله

  • کد خبر: ۶۹۷۳۷
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۴:۴۹
فروش فوق العاده خودروسازان از سر گرفته شد | اعلام میزان مشارکت در فروش فوق العاده یک ساله
بررسی جزئیات دومین فروش فوق‌العاده ایران‌خودرو و اولین فروش فوق‌العاده سایپا در خرداد سال جاری که بعد از اعلام رسمی افزایش قیمت‌ها توسط شورای رقابت انجام گرفته است، نشان می‌دهد بار دیگر سیل تقاضا برای حضور در طرح‌های فروش فوق‌العاده خودروسازان به راه افتاده است.

به گزارش شهرآرانیوز، بررسی جزئیات دومین فروش فوق‌العاده ایران‌خودرو و اولین فروش فوق‌العاده سایپا در خرداد سال جاری که بعد از اعلام رسمی افزایش قیمت‌ها توسط شورای رقابت انجام گرفته است، نشان می‌دهد بار دیگر سیل تقاضا برای حضور در طرح‌های فروش فوق‌العاده خودروسازان به راه افتاده است.

در اولین فروش فوق‌العاده بعد از اعلام قیمت‌های جدید در مجموع ۳ میلیون و ۷۳۸ هزار و ۹۹۲ نفر در فروش فوق‌العاده دو خودروساز بزرگ کشور ثبت‌نام کردند. آبی‌های جاده مخصوص بیش از ۹۲ درصد متقاضیان در این فروش‌های فوق‌العاده را به خود اختصاص داده‌اند. به عبارت دیگر در مجموع ۳ میلیون و ۴۵۷ هزار و ۵۳۸ نفر در بازه زمانی تعیین شده از سوی ایران‌خودرو در دومین فروش فوق‌العاده این خودروساز در سال جاری شرکت کردند. الباقی این تعداد یعنی عددی حول و حوش ۶ درصد نیز برای دریافت محصولات تولیدی دیگر خودروساز بزرگ کشور یعنی خودروساز سایپا نام‌نویسی کردند.

به نظر می‌رسد ریشه این میزان اختلاف در استقبال از محصولات دو خودروساز بزرگ کشور را باید در فاصله قیمتی میان کارخانه و بازار جست‌وجو کرد. بخشی از این اختلاف قیمت به محصولات عرضه شده مربوط می‌شود.

آبی‌های جاده مخصوص ۴ محصول را عرضه کردند که به جز پژو پارس با موتور TU ۵، سه محصول دیگر به نوعی در زمره محصولات نوبرانه ایران‌خودرو قرار می‌گیرند. البته پژو پارس نیز از فاصله قیمتی بالایی میان کارخانه و بازار بهره می‌برد.

سه محصول دیگر ایران‌خودرویی‌ها در این فروش فوق‌العاده بعد از چهارمین مجوز افزایش قیمت طی یکسال اخیرعبارت بودند: از رانا پلاس، سمند سورن پلاس و دنا پلاس با موتور توربوشارژ و گیربکس اتوماتیک.

فروش فوق العاده خودروسازان از سر گرفته شد | اعلام میزان مشارکت در فروش فوق العاده یک ساله

اما نارنجی‌های جاده مخصوص اولین فروش فوق‌العاده خود را در سال ۱۴۰۰ با ترکیبی از محصولات قدیمی خود برگزار کردند. در میان محصولات این خودروساز تنها کوییک R تا حدودی جدید محسوب می‌شد. همان طور که عنوان شد مجوز افزایش قیمتی که شورای رقابت در نیمه اردیبهشت ماه امسال صادر کرد و خودروسازان می‌توانستند از ابتدای خرداد ۱۴۰۰ آن را در فروش‌های خود اعمال کنند، چهارمین مجوز افزایش قیمت محسوب می‌شد، اما سه مجوز افزایش قیمت سال گذشته در چه ماه‌هایی صادر شد و بعد از رسانه‌ای شدن خبر صدور این مجوز‌های افزایش قیمت میزان شرکت متقاضیان در طرح‌های فروش خودروسازان چه میزان بوده است؟

اولین مجوز افزایش قیمت در اواخر اردیبهشت ماه ۹۹ همزمان با رونمایی از بسته سیاستی وزارت صمت، برای ایران‌خودرو و سایپا صادر شد. در این بسته سیاستی مقرر شد شورای رقابت بار دیگربه عنوان متولی قیمت‌گذاری خودرو فعالیت خود را آغاز کند و به صورت فصلی، بر اساس تورم بخشی قیمت محصولات تولیدی خودروسازان را مشخص کند.

خودروسازان این امکان را پیدا کردند تا این مجوز افزایش قیمت را در اولین فروش فوق‌العاده خود در خرداد سال گذشته اعمال کنند.

در اولین فروش فوق‌العاده خودروسازان در مجموع ۵ میلیون و ۸۲۱ هزار و ۵۷۷ نفر شرکت کردند. سهم آبی‌های جاده مخصوص از این تعداد شرکت‌کننده بیش از ۸۱ درصد بود. بررسی‌ها نشان می‌دهد بیش از ۴ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر بخت خود را برای برنده شدن در اولین قرعه‌کشی ایران‌خودرو آزمودند.

نزدیک به ۱۹ درصد از متقاضیان نیز برای دریافت محصولات دیگر خودروساز کشور یعنی سایپا ثبت‌نام کردند. دومین مجوز افزایش قیمت در اوایل مرداد ماه سال گذشته صادر شد.

غول آبی جاده مخصوص با فاصله حدود یک هفته‌ای بعد از صدور این مجوز از دومین فروش فوق‌العاده خود رونمایی کرد. اما سایپایی‌ها بیش از ۲ ماه زمان را برای برگزاری دومین فروش فوق‌العاده خود بعد از صدور مجوز از دست دادند. اما در کمال شگفتی حضور متقاضیان در این دور از فروش‌های فوق‌العاده خودروسازان در قیاس با دور اول افتی حدود ۷۰ درصد را نشان می‌داد. در این دور از فروش فوق‌العاده دو خودروساز در مجموع بیش یک میلیون و ۷۰۰ هزار نفر شرکت کردند.

سهم ایران‌خودرویی‌ها بیش از ۵۷ درصد بود یعنی بیش از ۹۸۰ هزار متقاضی بود و الباقی را نیز متقاضیان محصولات سایپا تشکیل می‌دادند. دلیل این مساله را باید در تنگ‌تر شدن حلقه ورود متقاضیان با توجه به دستور العمل‌های سیاستگذار خودرویی دانست.

ممنوعیت ثبت‌نام برای داشتن پلاک فعال در خانواده و همچنین بیشتر کردن بازه تحویل خودرو از دو خودروساز بزرگ کشور از ۳۶ ماه به ۴۸ ماه را می‌توان در زمره این محدودیت‌ها قلمداد کرد.

شورای رقابت به سنت قیمت‌گذاری فصلی در آبان و بعد از گذشت سه ماه سومین مجوز افزایش قیمت را برای دو خودروساز بزرگ کشور صادر کرد. باز هم ایران‌خودرویی‌ها بلافاصله دست به‌کار شدند و بعد از یک هفته از صدور این مجوز بساط فروش فوق‌العاده خود را برپا کردند. البته این دوراز فروش فوق‌العاده ایران‌خودرو عنوان ششمین فروش فوق‌العاده آبی‌های جاده مخصوص را یدک می‌کشید. اما نارنجی‌های جاده مخصوص سومین فروش فوق‌العاده خود را با فاصله‌ای حدود ۳ هفته از صدور سومین مجوز افزایش قیمت برگزار کردند.

بعد از لغو محدودیت‌هایی که همزمان با دومین مجوز افزایش قیمت اعمال شده بود بار دیگر شاهد هجوم لشکر متقاضیان به برنامه فروش فوق‌العاده خودروسازان بودیم. در این دور از فروش‌های فوق‌العاده که بعد از صدور سومین مجوز افزایش قیمت برگزار شد در مجموع بیش از ۴ میلیون و ۱۰۰ هزار نفر ثبت‌نام کردند.

از این تعداد باز هم ایران‌خودرویی‌ها سهم بیشتر را به خود اختصاص دادند. سهم آبی‌های جاده مخصوص از فروش‌های فوق‌العاده بعد از صدور سومین مجوز افزایش قیمت حدود ۸۹ درصد بوده است و الباقی نیز به دیگر خودروساز بزرگ کشور یعنی سایپا تعلق داشت.

فوری:هفدهمین مرحله فروش فوق‌العاده ایران خودرو از فردا ۱۸ خرداد ۱۴۰۰ + جزئیات

منبع: دنیای اقتصاد

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->