برگزاری کنگره شعر توس تا نیشابور + جزئیات «پدر قهوه» سریال جدید مهران مدیری در راه شبکه نمایش خانگی چندخطی درباره‌ی کتاب «فلسفه‌ی پیاده‌روی» نوشته‌ی فردریک گرو | بجنبید، منتظرمان هستند! بازگشت بهروز افخمی با «هفت» به تلویزیون + زمان پخش تئاتر کمدی «هشتگ، بچه‌شهرستانی‌ام» روی صحنه می‌رود + پوستر و زمان اجرا انعکاسی از مظلومیت غزه در «خاورمیانه» | گفتگو با احمدرضا عبیدی (ججو) به مناسبت انتشار موزیک ویدئو جدیدش فردوسی و «شاهنامه» در نگاه محمدعلی اسلامی ندوشن «صحبت یار» در نگارخانه فردوسی + عکس اضافه شدن شخصیت «غرغر خان» به باغ شادونه نقد کامل فیلم تلماسه ۲ (Dune 2) | زیبایی و وحشت «پهلوان هرگز نمی‌میرد» و «پهلوان واقعی» در تلویزیون + زمان پخش پرفروش‌ترین سینما‌های کشور در فروردین ۱۴۰۳ |«هویزه» مشهد در جمع پرفروش‌ها ماجرای شکایت صداوسیما از مهران مدیری به کجا رسید؟ «نردبان آسمان» به کتاب‌فروشی‌ها آمد صفحه نخست روزنامه‌های کشور - پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تجلیل از کارگردان فلسطینی در جشنواره فیلم سارایوو فیلم‌های اولین هفته اردیبهشت ۱۴۰۳ (۶ و ۷ اردیبهشت) + زمان پخش
سرخط خبرها

گزارشی از محفل شعر طنز حوزه هنری خراسان رضوی با حضور قاسم رفیعا

  • کد خبر: ۷۰۶۷۰
  • ۲۵ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۳
گزارشی از محفل شعر طنز حوزه هنری خراسان رضوی با حضور قاسم رفیعا
محفل شعر طنز حوزه هنری انقلاب اسلامی خراسان رضوی، «نارنجک»؛ با اجرای قاسم رفیعا، نویسنده و طنزپرداز خراسانی در گذر فرهنگ گلستان برگزار شد. پس از پایان این محفل طنز، گپ و گفتی با شاعران داشتیم که در ادامه می‌آید.

سمیرا شاهیان | شهرآرانیوز - محفل شعر طنز حوزه هنری انقلاب اسلامی خراسان رضوی، «نارنجک»؛ با اجرای قاسم رفیعا، نویسنده و طنزپرداز خراسانی در گذر فرهنگ گلستان برگزار شد. این برنامه که پیش‌تر در سینما هویزه برگزار می‌شد، پس از وقفه طولانی به‌دلیل همه‌گیری ویروس کرونا دوباره با دعوت از شاعران و طنزپردازان از سر گرفته شده است. قاسم رفیعا، طنزپرداز اهل طرقبه که او را با حضورش در مسابقه قند پهلو نیز می‌شناسند، این بار به دلیل کسالت مجری ثابت برنامه نارنجک، اجرای برنامه یک شنبه گذشته را به عهده داشت. او شاعران و طنزپردازان جوان را پشت تریبون برنامه فرا می‌خواند تا هر کدام به فراخور موضوع روز یعنی انتخابات ریاست جمهوری، شعرشان را برای حضار بخوانند. در بخشی از این برنامه از مرحوم جمیله سادات کراماتی، شاعر توانمند مشهدی که سال گذشته بر اثر ابتلا به سرطان درگذشت، نیز یاد شد. پس از پایان این محفل طنز، گپ و گفتی با شاعران داشتیم که در ادامه می‌آید.


بی طرفانه به موضوع پرداخته ایم

قاسم رفیعا هم که حضار را مهمان یکی از اشعار طنز خود کرده است، پس از پایان برنامه و دیدار مستقیم با طنزپردازان می‌گوید: خوشبختانه توانستیم پس از یک سال ونیم اعمال محدودیت برای رفت وآمد، دوستانمان را از نزدیک ببینیم.


او با اشاره به موضوع برنامه تصریح می‌کند: موضوع انتخابات به نوعی حرکت روی لبه تیغ است به همین دلیل ما سعی کردیم بی طرفانه و عادلانه به آن بپردازیم که طنزپردازان هم به خوبی از عهده آن برآمدند.


این نویسنده و طنزپرداز درباره محفل شعر طنز حوزه هنری انقلاب اسلامی خراسان رضوی بیان می‌کند: سه، چهار سالی است حوزه هنری این محفل را برگزار می‌کند، اما از آغاز شیوع ویروس کرونا با اعمال شیوه نامه‌های بهداشتی تعطیل شده بود.


رفیعا، با اشاره به فعالیت‌های شخصی اش در دوران کرونا می‌گوید: نکته مثبتی که در خانه ماندن برای من داشت، نوشتن بود. یک رمان به نام «هزاره اندوه» را نشر سپیده باوران از من به چاپ رساند. همچنین دو مجموعه شعر طنز، آماده کرده ام که در صورت هماهنگی با ناشران چاپ می‌کنیم.


در مجموع هرچند کرونا باعث شد بیشتر به دیگر کار‌های زندگی مان برسیم، احساس می‌کنم کمتر دیدن دوستان اتفاق ناگواری بود؛ ارتباط مجازی ارتباط قشنگی نیست، اما اینکه فرصت رسیدگی به کار‌های پراکنده‌ای که پیش‌تر به آن‌ها نمی‌رسیدیم را پیدا کردیم مثبت بود.


کرونا، ارتباط شاعر با جامعه را محدود کرد

مصطفی صاحبی که فعالیتش در حوزه شعر طنز را از سال ۱۳۹۶ شروع کرده است، دیگر شاعری بود که پشت تریبون رفت.


صاحبی که در چند جشنواره ازجمله جشنواره شعر طنز دانشجویی و گل آقا به ترتیب رتبه‌های سوم و اول را در سال ۱۳۹۷ کسب کرده بود اکنون در دفتر طنز حوزه هنری فعالیت می‌کند.


دیگر شاعر و نویسنده‌ای که در این محفل با شعرش توجه همگان را به خود جلب کرد، سرداری، دبیر انجمن شعر و ترانه حوزه هنری بود. او می‌گوید: دوران کرونا به سختی سپری شد، زیرا شرایط موجود باعث شد ارتباط شاعر با جامعه محدود شود و بخش جامعه شناسی ذهنش را خاموش کند در حالی که نویسنده و شاعر باید با مردم واقعی سروکار داشته باشند.


او که حدود پانزده سال در انجمن‌های ادبی حضوری فعال دارد، فضای مجازی را محیطی فیلتر شده می‌خواند و می‌گوید: دوره کرونا برای مطالعه خوب بود، اما برای تولید اثر هنری مناسب نبود، زیرا دریافتی نداشتی که بخواهی خروجی داشته باشی و از فضای مجازی، محصول خوبی درنمی آید.


حضور طنزپردازان جوان و فعال

اما علی صاحبکار، شاعر و ترانه سرای جوان که اوایل برنامه مخاطبان را به شنیدن شعرش فراخواند، دو کتاب به نام‌های «چشمان آرزو» و «ایلماه» را روانه بازار کرده است. کتاب‌های او به ترتیب در سبک غزل و مثنوی سروده شده و به ساحت مقدس حضرت عباس (ع) تقدیم شده است. او به غیر از سرودن شعر در برنامه‌های تلویزیونی و رادیویی نیز حضور دارد و می‌گوید: در برنامه‌های «آنچه خود داشت» از شبکه جام جم، «اهالی شب» از شبکه چهارم سیما و «رادیو هفت» به عنوان کارشناس مجری و نویسنده همکاری کرده ام. کتاب سوم صاحبکار را قرار است به زودی انتشارات سوره مهر چاپ کند.


در این برنامه سید جلال قوامی، مسئول دفتر آفرینش‌های حوزه هنری نیز مهمانان محفل نارنجک را به شنیدن شعر طنزش دعوت کرد. او که از سال ۱۳۷۸ به صورت جدی در حوزه شعر قلم می‌زند، می‌گوید: نارنجک چندین سال است برگزار شده و به امید خدا شمع روشنی بخش آن دوباره شعله گرفته و قرار است از نگاه طنز به موضوعات روز بپردازد.

 

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->