تاریخ و ساعت بازی تیم ملی فوتسال افغانستان و کویت در جام ملت‌های آسیا ۲۰۲۴ ویدئو | گل زیبای افغانستان به تیم ملی فوتسال ایران توسط مهران غلامی چشم روشنی تلویزیون برای افغانستان آخرین اخبار تیم ملی فوتسال افغانستان در جام ملت‌های آسیا ۲۰۲۴ سلاجقه: امسال رهاسازی حقابه توسط طالبان در یک دوره زمانی کوتاه انجام شد مربی ایرانی تیم ملی فوتسال افغانستان: در آسیا قدرت‌نمایی می‌کنیم جان‌باختگان سیل در افغانستان به بیش از ۷۰ نفر رسید (۲۹ فروردین ۱۴۰۳) ادامه گشت‌زنی هواپیمای بدون‌سرنشین در آسمان افغانستان روسیه و تاجیکستان در امتداد مرز افغانستان رزمایش مشترک برگزار کردند افزایش شمار جانباختگان سیل در افغانستان به ۶۶ نفر (۲۸ فروردین ۱۴۰۳) تحلیلی بر نقشه راه سازمان ملل برای افغانستان لیست نهایی تیم ملی فوتسال افغانستان برای جام ملت‌های آسیا اعلام شد سرمربی تیم ملی فوتسال ژاپن: فوتسال افغانستان پیشرفت باورنکردنی داشته است گزارش دیرهنگام فرماندهی مرکزی آمریکا از حمله مرگبار انتحاری در فرودگاه کابل معاون سفیر ایران در کابل: به دنبال ایجاد تعاملات منطقه‌ای با افغانستان هستیم پاکستان مرحله دوم اخراج اجباری پناهجویان افغانستانی را آغاز کرد کرزی، عبدالله و جبهه مقاومت: حمله ایران به اسرائیل دفاع مشروع بود نصیراحمد فایق: افغانستان به کانون افراط‌گرایی تبدیل شده است ۱۲ هزار تبعه خارجی تحت پوشش بیمه پایه سلامت احتمال بارندگی و جاری شدن سیل در ۳۴ ولایت افغانستان (۲۵ فروردین)
سرخط خبرها

ملازهی: طالبان به دنبال موضع برتر در مذاکرات با دولت افغانستان است

  • کد خبر: ۷۱۱۷۸
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۴:۱۸
ملازهی: طالبان به دنبال موضع برتر در مذاکرات با دولت افغانستان است
یک کارشناس مسائل شبه قاره با اشاره به تحرکات طالبان برای تصرف مناطق در افغانستان گفت: به نظر می‌رسد که طالبان تصمیم گرفته وارد مذاکره نشود و از نظر نظامی موضوع را حل کنند گرچه راه حل سیاسی را رد نمی کند تا موضع برتری را نسبت به دولت داشته باشد.

به گزارش شهرآرانیوز؛ پیرمحمد ملازهی در خصوص تحولات افغانستان و تسلط طالبان بر مناطق بیشتری از این کشور گفت: در حال حاضر طالبان در بسیاری از مناطق در حال جنگ است. در غرب و شمال افغانستان می‌جنگد و با توجه به شرایطی که به وجود آمده نیروهای دولتی هم انگیزه کافی برای مقاومت ندارند.

 

وی تصریح کرد: در واقع هر کجا که طالبان در موضع برتر قرار می‌گیرد نیروهای دولتی به این بهانه که نمی‌توانیم مقاومت کنیم تغییر موضع داده و به لحاظ تاکتیکی عقب نشینی می‌کنند. در واقع طالبان از نظر نظامی در موقعیت برتری قرار می‌گیرد.

 

این کارشناس مسائل شبه قاره همچنین بیان کرد: هم اکنون بحث این است که طالبان تصمیم گرفتند وارد مذاکره نشوند و موضوع را نظامی حل کنند لذا دیدگاه های متفاوتی که هم ارائه شده، نخست اینکه طالبان راه حل سیاسی را رد نمی کند از طرفی می خواهد مناطق بیشتری را تصرف کند تا در مذاکرات موضع برتری را نسبت به دولت داشته باشد.

 

وی افزود: از طرفی دولت مرکزی هم توافق کرده که 60 درصد در اختیار طالبان و 40 درصد برای بقیه باشد اما طالبان رضایت نداده است. لذا به دنبال این است که بتواند سهم بیشتری را به دست آورد.

 

ملازهی در ادامه اظهار کرد: طالبان با توجه به ایدئولوژی هایی که دارد خیلی به این مسئله توجه نمی کند که چه اتفاقی رخ خواهد داد. ممکن است گروه های قومی در مناطق دیگر مسلط شوند، حتی اگر همین طالبان کابل را در اختیار بگیرند امکان اینکه طیف عبدالله عبدالله و تشکیلات آنها بروند به سمت شما و قدرت را به دست بگیرند وجود دارد اما نتیجه آن چیزی جز جنگ داخلی آن هم با آینده ای نامعلوم نخواهد بود.

 

این کارشناس مسائل شبه قاره تصریح کرد: ممکن است افغانستان تجزیه شود به دو قسمت خراسان در شمال این کشور و پشتونستان در جنوب و این خطر وجود دارد. البته بعید می دانم طالبان در این شرایط بخواهند تصمیم نهایی را بگیرند زیرا آنها گروه های ایدئولوژیک و انحصارطلب هستند.

 

وی درباره اینکه نزدیکی طالبان به مرزهای ایران می تواند خطرآفرین برای امنیت مرزهای ما باشد گفت: اگر بخواهیم از این زاویه نگاه کنیم که بخشی از بلوچ ها در خاک ایران و بخشی در افغانستان هستند و ممکن است با طالبان شریک باشند در آن صورت بعید نیست که طالبان پروژه بزرگتری در نظر خود داشته باشد که مشکلاتی برای ایران هم به وجود آید. طی ماه های اخیر هم مذاکراتی بین ایران و طالبان انجام شده است.

 

منبع: ایسنا

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->