زمان پخش «گاندو ۳» و «پایتخت ۷» اعلام شد| جزئیات تازه از سریال «پوریای ولی» ساخته مسعود جعفری جوزانی تعطیلی سینماهای کشور به مناسبت شب های احیا و شهادت امام علی(ع) جزئیات برنامه‌های تلویزیون در شب‌های قدر واکنش معین به انتشار اخباری درباره رفت و آمد پنهانی‌اش به ایران قسمت آخر فصل چهارم «زیرخاکی» امشب پخش می‌شود (۸ فروردین ۱۴۰۳) احسان علیخانی از آغاز تولید فصل دوم جوکر خبر داد دفتر واشنگتن «ایران اینترنشنال» تعطیل شد + عکس ضرغامی: ایران، ارزان‌ترین بلیط اماکن گردشگری را دارد اسکارلت جوهانسون وارد «دنیای ژوراسیک» می‌شود؟ سعید راد در بیمارستان بستری شد فروش ۷ میلیارد تومانی سینما‌های خراسان رضوی در هفته اول ۱۴۰۳ برنامه تعطیلی سینما‌های کشور در شب‌های قدر شعرخوانی شاعران در محضر رهبر انقلاب + فیلم و متن برگزاری نشست علمی و فرهنگی «حسنه ماندگار» در مشهد واکنش قاضی شهریاری به اظهارات یکتا ناصر در اینستاگرام چه بود؟ قسمت چهاردهم ویژه‌برنامه افطار «هلال» امشب پخش می‌شود (۶ فروردین ۱۴۰۳) + تیزر انتشار اولین تصاویر از «اریک»، سریال جدید نتفلیکس | عروسک‌گردانیِ بندیکت کامبربچ یکتا ناصر و منوچهر هادی در دادسرای جنایی + عکس آمار پرفروش‌ترین فیلم‌ها در سینما‌های خراسان‌رضوی طی هفته‌ای که گذشت (۵ فروردین ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

آیین رونمایی از کتاب عکس یک هنرمند تبریزی در مشهد برگزار شد

  • کد خبر: ۷۱۵۰۸
  • ۰۱ تير ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۲
آیین رونمایی از کتاب عکس یک هنرمند تبریزی در مشهد برگزار شد
کتاب عکس «شرق مقرنس» اثر فرشید احمدپور، عکاس تبریزی، شامگاه دوشنبه در خانه داروغه مشهد رونمایی شد.

سمیرا شاهیان | شهرآرنیوز - کتاب عکس «شرق مقرنس» اثر فرشید احمدپور، عکاس تبریزی، شامگاه دوشنبه در خانه داروغه مشهد رونمایی شد. این کتاب ۳۰ در ۳۰ خشتی، شامل ۹۶ عکس از معماری حرم مطهر امام رضا (ع)، پس از ۶ سال در دسترس علاقه‌مندان به هنر قرار گرفته است. «شرق مقرنس» توسط انتشارات پرگار، اما با هزینه شخصی احمدپور، در ۱۲۴ صفحه و با قیمت ۴۵۰ هزار تومان روانه بازار نشر شده است.


در این مراسم که با همت ایمان نجار، دبیر مراسم رونمایی و کیارنگ علایی، عکاس، نویسنده و پژوهشگر هنری مشهد، مدیریت شد، پدیدآورنده اثر به همراه کریم متقی، از عکاسان شهیر ایران و اهل تبریز، علی ثابت نیا، مدیر عامل سابق بنیاد بین المللی امام رضا (ع)، امیر مهدی حکیمی، مدیرعامل مؤسسه آفرینش‌های هنری آستان قدس رضوی، حضور داشتند. در پایان مراسم و پیش از رونمایی از این اثر نفیس، تعدادی از آثار چاپ شده در کتاب، برای حاضران به نمایش گذاشته شد.


«شرق مقرنس» حاصل ۶ سال عکاسی

شرق مقرنس؛ مولود عکاسی در حرم رضویفرشید احمدپور متولد ۱۳۶۸ در تبریز، دانش آموخته مهندسی عمران است و از سال ۱۳۹۲ عکاسی را به صورت حرفه‌ای آغاز کرده است.


احمدپور درباره کتابش، «شرق مقرنس»، گفت: این اثر، دست آورد ۶ سال سفر به مشهد مقدس و تلاش برای عکاسی از صحن‌ها و معماری آستان امام رضا (ع) است. در مدت ۶ سال، ۲۶ سفر به مشهد داشتم که در ۱۸ مرتبه آن موفق شدم در حرم مطهر عکاسی کنم.


او گفت: سال ۱۳۹۴ وقتی برای اولین بار توانستم با تجهیزات عکاسی ام وارد حرم شوم، روح فضا آن چنان بر من غلبه کرد که می‌خواستم در مشهد بمانم، اما شرایط برای عملی شدن این تصمیم مساعد نبود؛ از این رو مصمم شدم آرزوی چندساله ام را محقق کنم. می‌دانم اگر عکاسان دیگر، جای من بودند، بهتر می‌توانستند این کار را انجام دهند و بدون شک، کارم خالی از ایراد نیست.


پس از آنکه این عکاس تبریزی، چکیده‌ای از مراحل تولید کتاب «شرق مقرنس» را توضیح داد، از کریم متقی، عکاس مطرح ایران و کسی که در راه تولید کتاب استاد و همراه احمدپور بوده است، دعوت به سخنرانی شد. او مدرس عکاسی در تبریز است و مقالات و کتاب هایش ازجمله کتاب «کلمات عکاسی» ترجمه اثر ژیل مورا، معرف هنرمندان و علاقه‌مندان به عکاسی است. ترجمه‌ای دیگر از او با عنوان «تاریخ عکاسی» اثرِ روزنبلوم توسط نشر پرگار در حال آماده سازی و چاپ است که به زودی در اختیار هنرمندان و هنردوستان قرار می‌گیرد.


کریم متقی گفت: ما همیشه حسرت عکاسی از مشهد و حرم امام رضا (ع) را داشتیم؛ البته توفیقاتی هم به دست آورده ا یم. او گفت کرد: پشتکاری که من از احمدپور دیدم، خیلی مهم بود؛ زیرا عکاس وقتی عاشق موضوعش است، از هر دری وارد می‌شود و هر مشکلی را به جان دل می‌خرد. به گفته این هنرمند، هرچند عکاسان همیشه با زحمت می‌توانند با دوربین وارد حرم شوند، بیشترشان آخرِ کار متوجه می‌شوند که ارزشش را داشته است.


او کتاب «شرق مقرنس» را حاصل موقعیت‌ها و توفیق‌هایی دانست که احمدپور به دست آورد و افزود: عشق به کار باعث شد او موضوع مهمی را جمع وجور کند. در زمان عکاسی آنالوگ هم استادان بسیاری از حرم مطهر عکاسی کردند و کار‌های قبلی بود که بر دانش ما افزود تا بتوانیم بهتر با موضوع برخورد کنیم.


ثبت حرم؛ ادای دین ما به آیندگان

علی ثابت نیا که پیش‌تر مدیرعامل مؤسسه آفرینش‌های هنری آستان قدس رضوی بوده است، در این مراسم گفت: در دوره مدیریتم در آستان قدس رضوی، اقبال شنیدن پند ناصحان را داشتم. بنده هنر و تخصصی ندارم، اما در کنار هنرمندان و در حوزه‌های مختلف هنری ازجمله موسیقی، عکاسی و فیلم، کم کم در پی کسانی بودم که به واقع کارشناس هستند و دقت دارند و خروجی این آثار، شانس من در دوره مسئولیتم بود.


ثابت نیا گفت: وقتی به مقرنس‌های عکاسی شده نگاه کردم، به جز اینکه متوجه شدم نقاشی است نه کاشی کاری، دریافتم چقدر این آثار نیاز به مرمت دارند؛ زیرا یک تَرک وسیع از مرکز تا ضلع دیگرش توجهم را جلب کرد. این‌ها اگر ثبت شود، سندی تاریخی برای احیای موزه هزار ساله است.


معماری حرم؛ بی نظیر در جهان اسلام

در ادامه نشست، امیرمهدی حکیمی، مدیرعامل مؤسسه آفرینش‌های هنری آستان قدس رضوی، گفت: به همکارانم گفته ام فرض کنید مؤسسه، روضه منوره است و ما چوب پر دستمان گرفته ایم و هنرمندان هم زائر حضرت رضا (ع) هستند؛ هنرمندان بزرگی که با همه عشق و ارادتشان به حرم مطهر آمده و آثاری را در جایی خلق کرده اند که در هیچ جای جهان اسلام همتا ندارد. در حرم، ادوار مختلف را در کنار یکدیگر مشاهده می‌کنید و بعضی وقت‌ها از رواقی به رواق دیگر، معماری‌ای می‌بینید که مدهوش آن می‌شوید.


مهدی دانشمند، معاون فرهنگی اجتماعی منطقه ثامن، میلاد حسینی، نویسنده، و دانشجویان و علاقه‌مندان به عکاسی نیز در این مراسم حضور داشتند.

 

 

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->