بنزین سوپر امروز در کدام جایگاه‌های مشهد توزیع می‌شود؟ (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) امتیاز ۶۰۰ میلیون تومانی برای دارندگان کارت ملی نمک‌هایی که کاش نم نمک کم شوند! دلار وارد کانال ۶۲ هزار تومان شد (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) اختصاص بسته‌های ویژه مادران باردار به ۸۲۵ هزار خانوار خراسان رضوی افزایش ۴۸ درصدی واردات قهوه به کشور زمان برگزاری مزایده جدید شمش طلا اعلام شد+ جزئیات متوسط قیمت کالاهای خوراکی منتخب در مناطق شهری کشور مسیر دسترسی کشاورزان به یافته‌های علمی شرکت‌های دانش‌بنیان تسهیل می‌شود بازگشت دلار به کانال ۶۲ هزار تومان در بازار آزاد (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) معاون وزیر جهاد کشاورزی: خراسان رضوی می تواند پایلوت تولید نان کامل باشد + فیلم قیمت طلا و سکه در بازار امروز مشهد (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) | نرخ طلا ثابت ماند نقش قانون‌گذاری و نظارت بسیار ضعیف در حوزه ایمنی و بهداشت کار آخرین وضعیت اجاره خانه در مشهد | سهم اجاره در سبد هزینه خانوار بیشتر شده است تزریق ۵ هزار میلیارد تومان نقدینگی به بورس انرژی شناسه «یکتا» چیست؟ + نحوه تبدیل پروانه‌کسب کاغذی به الکترونیکی گوشت آفریقایی و تانزانیایی به ایران وارد می شود اجاره مسکن در منطقه طلاب مشهد چقدر نقدینگی لازم دارد؟ | تعدد فایل‌های کمتر از ۱۰۰ متر (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) عراق، اصلی‌ترین مقصد صادرات مرغ منجمد ایرانی ورق در بازار خودرو برگشت؛ قیمت‌ها صعودی شد | آخرین قیمت پژو، سمند، ساینا، شاهین، دنا و تارا (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) وزیر کار: مسکن، معیشت، اشتغال و دستمزد مهمترین دغدغه‌های جامعه کارگری است هفته کارگر رسید، تکلیف دستمزد کارگران مشخص نشد قیمت محصولات سایپا و ایران‌خودرو در بازار امروز | رقابت تارا و ۲۰۷ در مسیر گرانی (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) قیمت روغن مایع در بازار + جدول (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) هشدار برای خریدوفروش طلای عیارپایین و بدل‌اندازی به‌جای طلا در بستر سایت‌ها
سرخط خبرها

افزایش قیمت ماکارونی در راه است

  • کد خبر: ۷۱۶۴۹
  • ۰۲ تير ۱۴۰۰ - ۱۵:۳۵
افزایش قیمت ماکارونی در راه است
در پی گران‌شدن گندم، تولیدکنندگان از احتمال افزایش ۷۰ درصدی قیمت ماکارونی می‌گویند.

ملیحه فلاح | شهرآرانیوز؛ با افزایش قیمت گندم و به دنبال آن آرد، افزایش قیمت ماکارونی نیز دور از انتظار نبود. هرچند از یک ماه قبل زمزمه‌هایی از این افزایش قیمت و تولید ماکارونی رشته‌ای ۷۰۰ گرمی با قیمت مصرف کننده ۱۲ هزار تومانی شنیده می‌شد، به قول بازاری‌ها این پرش قیمتی پشت سد انتخابات نگه داشته شده بود. حالا پس از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری، رشته ادامه دار گرانی ماکارونی در سال قبل به سال جدید هم رسیده است.

 

البته هنوز مصوبه این گرانی را سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان منتشر نکرده است، اما به گزارش ایسنا، «به تازگی انجمن صنفی کارفرمایان کارخانجات ماکارونی اعلام کرده است که احتمال افزایش بیش از ۷۰درصدی ماکارونی در سال جاری وجود دارد.» این یعنی قیمت یک بسته ماکارونی رشته‌ای ۷۰۰ گرمی، ۱۴ هزار و ۷۰۰ تومان خواهد شد.


در تماس شهرآرا با انجمن صنفی کارفرمایان کارخانه‌های ماکارونی، خبر این افزایش قیمت تایید شد. مسئولان این انجمن مصاحبه با خبرنگار را به روز شنبه موکول کردند، اما با ارسال پیغام از طریق منشی انجمن با تایید افزایش قیمت ماکارونی، تاکید کردند که طی جلساتی در روز‌های آینده قرار است میزان دقیق این افزایش قیمت و سهمیه این ماده صنعتی تهیه شده از گندم دولتی بررسی شود که نتیجه نهایی آن تا شنبه مشخص می‌شود.


افزایش قیمت ماکارونی درپی افزایش قیمت آرد در اردیبهشت یا خرداد هرسال رخ می‌دهد، اما امسال این افزایش درحالی صورت می‌گیرد که قیمت این محصول در خرداد ۹۹ به صورت رسمی ۳۰ درصد و بعد از آن نیز ۲۷ درصد افزایش یافته است که درمجموع براساس گزارش مرکز آمار، این افزایش از اردیبهشت سال گذشته تا اردیبهشت سال جاری درحدود ۵۷ درصد بوده است.


همان طور که می‌دانید، ماکارونی یکی از اقلام پرطرفدار در سبد خانوار به خصوص دربین اقشار متوسط و ضعیف جامعه است. طبق آخرین مقاله انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان ماکارونی، مصرف این محصول با احتساب سرانه ۵/۸ کیلوگرم به بیش از ۶۰۰هزار تن در سال می‌رسد. البته به گفته کارشناسان، اکنون میزان مصرف این کالا به دلیل افزایش قیمت دیگر کالا‌های اساسی در سبد معیشتی مردم ازجمله برنج، مرغ و گوشت قرمز بیشتر از قبل شده است.

 

با وجود پرطرفدار بودن ماکارونی، سال گذشته شاهد افزایش پلکانی این محصول بودیم و رشته این گرانی مداوم ادامه داشت. هرسال افزایش نرخ گندم به طور مستقیم بر قیمت ماکارونی تأثیر می‌گذارد؛ البته این تنها دلیل افزایش قیمت ماکارونی نیست. فعالان این حوزه سال گذشته به شهرآرا گفته بودند که علاوه بر نرخ گندم، ندادن سهمیه آرد کافی، بی ثباتی در قیمت مواداولیه و همچنین افزایش بی رویه قیمت مواد بسته بندی ازجمله نایلون، سلفون، کارتن و... ازجمله علت‌های اصلی این افزایش قیمت هاست.


۳۷۰ درصد افزایش قیمت، در ۲ سال

بگذارید کمی به گذشته برگردیم و نگاهی به روند افزایش قیمت این محصول بیندازیم. برای نمونه، قیمت هر بسته ماکارونی رشته‌ای ۷۰۰ گرمی را که یکی از محصولات پرمصرف است، درنظر می‌گیریم. در خرداد سال ۹۸ قیمت این محصول از ۳ هزارو ۱۰۰ تومان به ۵ هزارو ۴۵۰ تومان رسید. اوایل خرداد سال گذشته نیز سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان با افزایش نرخ ماکارونی موافقت کرد و بعد از آن، قیمت هربسته ماکارونی ۷۰۰گرمی رشته‌ای به ۷هزار و ۸۰۰ تومان رسید.

 

البته این روند به همین جا ختم نشد و تاکنون قیمت مصرف کننده این کالا به ۸ هزارو ۶۰۰ تومان رسیده است. این یعنی تاامروز به طور متوسط قیمت ماکارونی ۱۷۷ درصد افزایش داشته است. حالا اگر براساس گفته‌های انجمن صنفی کارفرمایان کارخانجات ماکارونی، گرانی ۷۰ درصدی این محصول را پیش رو داشته باشیم، می‌توان گفت که در طول دو سال گذشته، این کالا ۳۷۰ درصد افزایش قیمت را تجربه کرده است.


ماکارونی به زودی گران می‌شود

«قیمت ماکارونی هنوز به صورت رسمی تغییری نکرده است، اما این کالا به زودی گران می‌شود.» این جمله را مدیرعامل یک کارخانه تولید ماکارونی در خراسان رضوی به شهرآرا می‌گوید.

 

علی ظهوریان ادامه می‌دهد: اکنون کمبودی در زمینه ماکارونی وجود ندارد، اما مشکل ما در بلاتکلیفی قیمت‌ها و کمبود سهمیه گندم است. او می‌افزاید: با سهمیه فعلی گندم، ما فقط می‌توانیم با ۳۰ درصد ظرفیت کارخانه فعالیت کنیم. رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی نیز در این باره می‌گوید: به احتمال زیاد قیمت ماکارونی به زودی افزایش خواهد یافت؛ چون آرد گران می‌شود. سیدحسن حسینی می‌افزاید: اکنون برای کارخانه‌های ماکارونی، قیمت پایه گندم حساب می‌شود که هر کیلوگرم آن ۲ هزار و ۷۰۰ تومان است و نرخ آرد آن حدود ۴ هزار تومان تمام می‌شود. اگر پایه قیمت گندم به ۵ هزارو ۵۰۰ تومان برسد، قیمت آرد حداقل ۷ هزار تومان خواهد شد که این موضوع، ۱۰۰ درصد بر قیمت ماکارونی تأثیر می‌گذارد.


احمد آتشی، یکی از کلی فروشان بازار مصلی، نیز با اشاره به رکود خریدوفروش در بازار به شهرآرا می‌گوید: زمزمه‌های افزایش قیمت ماکارونی از دو ماه قبل در بازار شنیده می‌شود، اما بعد از انتخابات این خبر‌ها بیشتر به گوش می‌رسد و برخی بازاریابان کارخانه‌های ماکارونی از چاپ بسته بندی‌های جدید با قیمت مصرف کننده ۱۲ هزار تومان در کارخانه‌ها خبر می‌دهند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->