احتمال لغو مراسم افتتاحیه بازی‌های المپیک ۲۰۲۴ پاریس به دلیل نگرانی‌های امنیتی ولادیمیر پوتین: جنگنده‌های اف-۱۶ در اوکراین را ساقط می‌کنیم نمازگزاران مشهدی جنایات رژیم صهیونیستی را محکوم کردند + فیلم دستگیری ۹ نفر مظنون حملات تروریستی مسکو در تاجیکستان آیت‌الله علم الهدی: تا زمانی که مردم در صحنه هستند خللی به اسلام وارد نخواهد شد ایران حملات شب گذشته اسرائیل به سوریه را محکوم کرد سران حماس با رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ایران دیدار کردند سخنرانی آیت الله صدیقی در دانشگاه امام صادق(ع) لغو شد + اطلاعیه دانشگاه ادعای سنتکام: چهار پهپاد انصارالله را سرنگون کردیم رئیسی: ایستادگی غزه تفوق گفتمان مقاومت را اثبات کرد نتانیاهو: در حال آماده شدن برای ورود به رفح هستیم دیدار نوروزی فرماندهان نظامی با قالیباف حمله رژیم صهیونیستی به اطراف منطقه سیده زینب در دمشق سقوط یک هواپیمای نظامی روسیه در دریای سیاه امیرعبداللهیان با رئیس جمهور ترکمنستان دیدار کرد تاکید فعالان و نخبگان مشهد بر پاسخگویی و شفافیت نمایندگان مردم مشهد در مجلس رژیم صهیونیستی بیش از ۲۰۰ آواره فلسطینی را در بیمارستان شفا قتل عام کرد محمود عباس با ترکیب کابینه جدید به نخست وزیری محمد مصطفی موافقت کرد روسیه قطعنامه پیشنهادی آمریکا علیه کره شمالی را وتو کرد دیدار زیاد النخاله و هیئت همراه با رهبر انقلاب | مقام معظم رهبری: ایستادگی مردم غزه و ناکامی‌های رژیم صهیونیستی پدیده‌ای الهی است ظرفیت نمایندگان خراسان رضوی در مجلس شورای اسلامی، موتور محرک توسعه استان
سرخط خبرها

رئیس قوه قضاییه: هیچ خط قرمزی برای مبارزه با فساد نداشتیم

  • کد خبر: ۷۲۲۲۵
  • ۰۶ تير ۱۴۰۰ - ۲۳:۴۷
رئیس قوه قضاییه: هیچ خط قرمزی برای مبارزه با فساد نداشتیم
رییس قوه قضاییه گفت: محور حرکت ما، مساله تحول و مبارزه با فساد و قانونمنداری و توجه به مردم بود که آنرا دنبال کردیم و شعارهایمان را تبدیل به برنامه و برنامه مان را به کارنامه تبدیل کردیم.
به گزارش شهرآرانیوز، آیت‌الله سیدابراهیم رییسی در گزارش به مردم در شبکه یک سیما ضمن تبریک فرارسیدن هفته قوه قضاییه و گرامیداشت یاد و خاطره شهید بهشتی گفت: شهید دکتر بهشتی شخصیت عالی داشت و بسیار در معماری دستگاه قضایی بعد از انقلاب اسلامی نقش داشت.

وی افزود: ما در شروع کار قوه قضاییه مساله‌ای که برایمان ضرورت داشت مساله تحول بود و محور حرکت ما، مساله تحول و مبارزه با فساد و قانونمنداری و توجه به مردم بود که آنرا دنبال کردیم و شعارهایمان را تبدیل به برنامه و برنامه مان را به کارنامه تبدیل کردیم.

وی یادآور شد: همکاران ما به کرامت انسانی توجه کردند و تقریبا ۳ میلیون نفر افرادی که به دستگاه قضایی مراجعه کردند نظرشان را پرسیدند و ۷۰ درصد رضایت خودشان را از قوه قضاییه اعلام کردند.

وی افزود: همواره در دستگاه قضایی سیاست ما مبارزه با فساد بوده و طبیعتا این واقعیت در عملکرد دستگاه قضایی قابل مشاهده است.

رئیسی تاکید کرد: هرگز اجازه ندادیم مبارزه با فساد سرد شود؛ برخی از پرونده‌ها به دلیل رسانه‌ای شدن یا معروفیت طرف پرونده، دغدغه مردم شده بود و این دغدغه‌ها را باید پاسخ می‌دادیم و تمام این پرونده‌ها را روی میز قاضی قرار دادیم و بررسی کردیم و اجازه ندادیم هیچ پرونده‌ای به زیر میز برود.
رئیس قوه قضائیه گفت: ما پرونده را از هرکسی با هر جایگاهی که بود مورد بررسی قرار داریم و قضات هم به طور عادلانه به پرونده‌ها رسیدگی کردند و هیچ خط قرمزی برای مبارزه با فساد نداشتند.


وی افزود:در این دوره پرونده‌هایی جزو دغدغه‌های مردم بود که ما باید به این دغدغه‌ها پاسخ می‌دادیم. سازوکار اعلام اموال مسئولین برای مردم اطمینان ایجاد کرد که انرا فعال کردیم. در مورد رسیدگی به پرونده‌ها و برخی موارد شفافیت‌هایی صورت گرفت و امید و اراده در مردم شکل گرفت و ما باید ساختار‌های فسادزا را در دولت از بین ببریم.

رییسی افزود: به این شکل نیست که هر کس در دادگاه بلند صحبت کند با او برخورد شود. در واقع ما ارتباط با مردم را در دستگاه قضایی نهادینه کردیم و ارتباط بنده فقط با مدیران عالی نیست و با مدیران میانی و کارکنان نیز ارتباط داشتم و سعی کردم حرف‌های آن‌ها را بشنوم، در کمتر استانی شد که برای بازدید به زندان نروم.

وی با اشاره به اهمیت موضوع کرامت مردم گفت: ارتباطات مردمی مساله بسیار مهمی برای دستگاه قضائی و دولت است و مردمی بودن یک موضوع مهم است. دوستان ما در قوه قضاییه سر زده به خانواده زندانیان سر می‌زنند و اشتغال در زندان‌ها به ۵۵ درصد رسیده است که برای امسال تصمیم داریم این اشتغال را به ۸۰ درصد برسانیم. باید هم به زندانی و هم به خود زندانی توجه شود و اگر دستگاه قضایی ارتباط با زندانی و خانواده اش را حفظ کرد؛ کرامت مردم را پاس داشته است.


رئیسی با یادآوری اینکه کرونا در تمام دنیا فراگیر شد، گفت: آماری که برای مرخصی‌های زندانیان در کشور‌های دیگر به دلیل کرونا داریم اصلاً قابل مقایسه با آمار مرخصی‌های زندانیان ایرانیان نیست. بیش از ۱۲۰ هزار زندانی به دلیل کرونا و حفظ سلامتی و جانشان به مرخصی فرستاده شدند که در هیچ کجای دنیا سابقه نداشته است.

رئیس قوه قضائیه ادامه داد: هرکسی که ادعای حقوق بشر دارد می‌تواند هر زمان که می‌خواهند از زندان‌های ایران و وضعیت زندانیان بازدید کنند تا ببینید حقوق بشر در چه کشوری رعایت می‌شود.

رئیسی افزود: ۲۶ نشست با دانشجویان برگزار شد و در این دیدار‌ها من اصلاً ضرر نکردم، زیرا در دغدغه‌ها و مساله‌های کشور به من منتقل می‌شد و به همین منظور توصیه می‌کنم ارتباط با مردم بسیار مفید است.

وی در پاسخ به سوالی درباره تضمین شما برای ادامه برنامه تحول در دستگاه قضایی چیست؟ گفت: سند تحول متکی به بنده نیست که بعد از من دچار وقفه شود و حس تحول در مسولان ما در قوه قضاییه وجود دارد. بنده ۱۱۹ دستورالعمل و آیین نامه را صادر کردم و ریل گذاری شده است. بنده قانونگدار نیستم، ولی مجری قانونم. همکارانم در سراسر کشور به هیچ عنوان اجرای این سند را متوقف نمی‌کنند و اکثر برنامه‌ها سیستمی شده است.

وی در پاسخ به سوالی درباره اینکه این روز‌ها وقت شما صرف قوه قضاییه می‌شود یا قوه مجریه آینده؟ گفت: از کار قضایی غفلت نکردم البته چند روز بعد از انتخابات بیشتر دیدارهایم صرف کار‌های دولتی شده است. به هیج عنوان انجام کار قضایی نه تعطیل شده و نه به تاخیر افتاده است و کار عقب مانده‌ای برای رییس بعدی در قوه قضاییه باقی نخواهد ماند.
وی در پاسخ به سوالی درباره انتظارش از رییس بعدی دستگاه قضایی گفت: انشالله روند تحولی را با قوت دنبال کنند.

وی در پاسخ به سوالی درباره تعطیل نشدن واحد‌های تولیدی گفت: همکارانم در قوه قضائیه در سراسر کشور تلاش کردند که واحد‌های تولیدی را به هیچ عنوان تعطیل نکنند که جای تقدیر دارد چراکه واحد‌های تولیدی تقصیری ندارند و همواره باید با فرد متخلف برخورد شود، اما واحد تولیدی تعطیل نشود. تولید مساله اول ما در دولت خواهد بود. همچنین باید قرارداد‌ها را پشت ویترین و پیش روی صاحب نظران باشد.

رئیس دستگاه قضا تصریح کرد: کسب و کار‌ها باید از جهات مختلف مثل تسهیلات، رفع مشکلات، حمایت‌های مالی و حقوقی حمایت شوند تا رونق تولید محقق شود و تمامی دستگاه‌ها باید در زمینه پیشگیری از وقوع جرم فعال باشند.

وی در ادامه با بیان اینکه پیشگیری از وقوع جرم بحث مفصلی دارد، اما من هیچ دستگاهی را در کشور نمی‌شناسم که مأموریت پیشگیری از وقوع جرم را در برنامه خود داشته باشد و تصمیمات باید در حدی باشد که ناهنجاری‌ها و مشکلات اقتصادی را کاهش دهیم، گفت: معاونت پیشگیری از وقوع جرم در قوه قضائیه فعال است، اما تمام بخش‌ها باید با این معاونت همکاری کنند، این مساله باید مورد توجه تمامی دستگاه‌ها قرار بگیرد.

رئیس قوه قضائیه گفت: ۶۵ سامانه تا کنون فعال شده است و تا آخر سال‌سامانه‌های دیگر فعال می‌شود و هوشمندسازی محور کار ما در قوه قضائیه بوده است و دسترسی قاضی به برخی از مدارک و اسناد شدنی نبود یا یک استعلام از بانک مرکزی می‌خواستیم زمان می‌برد که با هوشمندسازی و افتتاح سامانه‌های هوشمند در قوه قضائیه این خدمات سریع‌تر و دسترسی‌ها آسان‌تر شد. با افتتاح این سامانه‌ها و هوشمندسازی در قوه قضائیه ۳ میلیون مراجعه به مراجع مختلف قضائی کم شده است.

وی درباره نظارت بر دولت گفت: مجموعه نظارت‌های درون سازمانی یا برون سازمانی در دولت نه تنها مانع نیست بلکه تضمین کننده حقوق مردم و اجرای قانون است. از مدیر کارآمد باید حمایت شود. اگر کسی در معرض آسیب قرار گرفت باید به او هشدار داد از کارمند تا بازرس و قاضی باید پاسخگو باشند. هر کس در هر کجا و جایگاهی در این کشور باید خود را به خداوند، مردم و ارباب رجوع پاسخگو بداند.

وی ادامه داد: مجری باید کار خود را با قوت انجام بدهد، چرا دست مدیر باید بلرزد و کارش را درست انجام ندهد؟ همه باید از مدیر شجاع که توانسته با قوت کار خود را ادامه دهد و گره مردم را باز کند، حمایت کنیم. اگر نظارت بر مدیر به نحوی باشد که در او دلهره ایجاد کند آنرا صحیح نمی‌دانیم و نظارت نباید باعث ترمز در کار باشد. اینکه نظارت هم نباشد، نمی‌شود. نظارت باید به جا، متناسب، آگاهانه و تخصصی باشد و اینکه برخی صحنه سازی کنند و طوری عمل کنند که قانونمند هستند، این موضوع از وی سلب مسولیت نمی‌کند. هر کسی باید مسولیت خود را انجام دهد و بداند اگر کوچکترین وقفه‌ای در کارش باشد از باب ترک فعل مورد مواخذه قرار می‌گیرد و اینگونه بهانه را نخواهیم پذیرفت.

وی در پاسخ به سوالی درباره اینکه آیا در دولت آینده از رسانه‌ها شکایت خواهید کرد یا خیر و چه حمایتی از آن‌ها خواهید کرد؟ گفت: در قوه قضاییه با رسانه‌ها و مدیران ارتباط داشتم و رسانه‌ها پل ارتباطی بین مردم و مسولین هستند و هم دیدگاه‌های مسولان به مردم را باید منتقل کنند و هم باید دغدغه‌های مردم را به مسولان منتقل کرده و از آن‌ها حمایت کنند. یک قاضی رای می‌دهد و یک کارمند کار می‌کند و خبرنگار و عزیزی که در فضای دیجیتال کار می‌کند و قلم می‌زند باید با انصاف قلم بزند. در واقع مدیر و قاضی هم با انصاف باید کار کنند و قلم بزنند و انصاف برای همه هست و هر کدام از آن خارج شویم زیبنده نیست. البته نقد و نقدپذیری جامعه را اصلاح می‌کند. نظام اداری هم باید از هر فسادی دور باشد. مردم باید در نظام اسلامی بدون لکنت حرفشان را بیان کنند. رئیس دستگاه قضا تصریح کرد: باید از اصحاب رسانه حمایت شود.

رئیس قوه قضائیه با اشاره به برگزاری جلسات با دیگر رؤسای قوا گفت: جای طرح اختلافات در جلسات است نه پشت تریبون‌ها؛ بار‌ها رهبری اعلام کردند که مسئولان مسائل مردم را مدنظر قرار دهند. ما نباید مردم را نگران کنیم و گرفتار حاشیه‌ها شویم؛ مسئولان مسائل مردم و کشور را در اولویت قرار دهند و اختلافات را در جلسات برطرف کنند.

رئیسی درباره متناسب سازی حقوق کارگران و حقوق بگیران دولت گفت: متناسب سازی حقوق کارگران و حقوق بگیران دولت در اولویت کار ما در قوه مجریه قرار دارد. من از نزدیک دیده ام همکاران من در قوه قضائیه چه مشکل‌هایی در این زمینه دارند و معتقدم هرکس به هر میزانی که کار می‌کند باید دریافتی داشته باشد و حقوق‌ها باید عادلانه باشد. ما برای همکاران ثبتی ارزش قائل هستیم، نه تنها ثبت بلکه برای تمام کارمندان در جای جای قوه قضائیه ارزش قائل هستیم و همواره به دنبال متناسب سازی بوده ایم. البته گام‌های خوبی برداشته شده، اما برخی از آن محقق نشده است.


وی ادامه داد: در دستگاه قضایی هم ۲۰ درصد رشد کاری داشتیم. یک میلیون پرونده معوقه را رسیدگی کردیم و پرونده‌های کثیرالشاکی با تلاش شبانه روزی به سرانجام رسید و ۶۰ درصد رشد کاری در دیوان عالی کشور داشتیم و وضعیت باید به نحوی شود که مردم دستگاه قضایی را ملجا و پناهگاه خود بدانند.

رئیسی در پاسخ به سوالی که ایا کاری بوده که در این ۲۷ ماه در قوه قضاییه نکردید گفت: هر کاری که در نظرم بود در قوه قضائیه عملی کردم، مهم‌ترین هدف و کاری که مدنظرم بود تدوین سند تحول بود که خدا را شکر محقق شد و سعی کردم کار عقب مانده‌ای نداشته باشم.


وی در پاسخ به سوالی که آیا قرار است برنامه تحول دولت هم بدهید گفت: بله انشالله قرار است برنامه تحولی دولت هم در اختیار صاحب نظران و اندیشمندان بگذاریم و تقدیم رهبری کنیم تا همه بدانند که دولت براساس برنامه حرکت می‌کند.


رئیسی در پایان گفت: شاید آخرین سخنم با همکارانم هست که بعنوان رییس قوه قضاییه در خدمت شان هستم و انشالله این خدمت را بعنوان مسئول دولت هم خواهم داشت. همکاری قضات با دولت و دولت با قوه قضاییه برای رفع مشکلات و گره‌های مردم امر ضروری است و از همکارانم در هفته قوه قضاییه تشکر می‌کنم.
 
 
منبع:ایسنا
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->