تئاتر "un۱۲"، با داستان رنج کردها از رژیم بعث در مشهد به روی صحنه رفت آغاز پخش بین‌المللی «اَبله» | روایتی از زندگی یک دختر کوتاه قامت در خوابگاه! معرفی اعضای جدید هیئت‌مدیره انجمن صنفی تهیه‌کنندگان فیلم بلند مشهد فصل جدید «زخم کاری» چه زمانی پخش می‌شود؟ سرمایه ادبی ایران | درباره سیدعلی موسوی گرمارودی، شاعر، نویسنده و محقق به بهانه زادروزش فصل ایران باستان سریال «سلمان فارسی» کلید خورد لئوناردو دی‌کاپریو و جنیفر لارنس در فیلم جدید اسکورسیزی هم‌بازی می‌شوند نقدی به رئالیتی شو «اسکار» مهران مدیری آیا عکس جدید احسان علیخانی در فضای مجازی، واقعی است؟ + عکس برنامه‌های بزرگداشت سعدی اعلام شد | گردهمایی سعدی‌پژوهان در شیراز انتقاد کمدین کهنه کار به نسل کشی رژیم صهیونیستی نخل طلای افتخاری کن به استودیو جیبلی ژاپن اعطا می‌شود فیلم‌های سینمایی آخر هقته تلویزیون (۳۰ و ۳۱ فروردین ماه ۱۴۰۳) + زمان پخش و خلاصه داستان رضا رشیدپور: دیگر نمی‌خواهم مجری برنامه سرگرم‌کننده تلویزیونی باشم صفحه نخست روزنامه‌های کشور - پنج‌شنبه ۳۰ فروردین۱۴۰۳
سرخط خبرها

موفق‌ترین سریال‌هایی که از روی کتاب‌ها ساخته شده اند | کتاب‌های سریالی

  • کد خبر: ۷۳۵۳۲
  • ۱۷ تير ۱۴۰۰ - ۱۵:۰۳
موفق‌ترین سریال‌هایی که از روی کتاب‌ها ساخته شده اند | کتاب‌های سریالی
این روز‌ها با پخش سریال «زخم کاری» و استقبال مخاطبان، ساخت فیلم و سریال با اقتباس از رمان‌های شناخته شده مورد توجه بسیاری از تولیدکنندگان سینمایی قرار گرفته است. در این پرونده نمونه‌های خارجی و داخلی موفق از سریال‌ها یا فیلم‌های سینمایی‌ای را که فیلم نامه آن‌ها با اقتباس از رمان‌های شناخته شده و مطرح دنیا ساخته شده است بررسی می‌کنیم.

محمدرضا ضیاء | شهرآرانیوز - «هری پاتر» را خیلی از خوره‌های سریال و حتی آن‌هایی که خیلی هم سریال بین نیستند دیده اند. این سریال مشهور و جذاب (به جز دو فصل آخرش) از روی یک مجموعه داستان نوشته شده است. تجربه نشان داده است که کتاب‌های خوب می‌توانند با تغییر سینمایی فیلم نامه‌های خوبی هم باشند. خیلی اوقات کتاب‌هایی که از رویشان فیلم و سریال ساخته شده است در زمان اکران، بار‌ها تجدید چاپ شده اند.

 

عطش مردم برای اینکه بدانند آخر فیلم چه می‌شود، یا کنجکاوی آن‌ها برای اینکه تفاوت نسخه تصویری و متنی را درک کنند، از دلایل این اتفاق است. اگر در هفته‌های اخیر به سرویس‌های فروش کتاب الکترونیک سری زده باشید، کلیدواژه «زخم کاری» را در صدر فهرست‌های فروش خواهید دید. در این پرونده نمونه‌های خارجی و داخلی موفق از سریال‌ها یا فیلم‌های سینمایی‌ای را که فیلم نامه آن‌ها با اقتباس از رمان‌های شناخته شده و مطرح دنیا ساخته شده است بررسی می‌کنیم.

 

موفق‌ترین سریال‌هایی که از روی کتاب‌ها ساخته شده اند | کتاب‌های سریالی

 

علاوه بر «هری پاتر»، «Big Little Lies» یکی دیگر از سریال‌های جذابی است که سال‌های اخیر از روی رمانی به همین نام نوشته شده است؛ سریالی که یک کمدی تلخ با بازی بازیگران مشهوری مثل نیکول کیدمن، مریل استریپ، ریس ویترسپون و شیلین وودلی است. سریال «۱۳ دلیل برای اینکه...» هم که مدتی سر زبان‌ها افتاده و به موضوع خودکشی نوجوانان پرداخته بود با اقتباس از کتابی با همین نام ساخته شده بود. سریال‌های شناخته شده Dexter، Outlander و The handmaid’s Tale هم از دیگر نمونه‌ها موفق خارجی ساخته شده به این روش هستند که اگر ندیدید، پیشنهاد می‌کنم در فهرست تماشایتان جایشان را خالی کنید.  در بین فیلم‌های سینمایی هم تا دلتان بخواهد نمونه خوب داریم و آن قدر این قضیه در هنر هفتم جایگاه دارد که در همه جشنواره‌های معتبر از اسکار گرفته تا گلدن گلوب و کن، جایزه فیلم نامه اقتباسی به چنین فیلم‌هایی اهدا می‌شود.

 

موفق‌ترین سریال‌هایی که از روی کتاب‌ها ساخته شده اند | کتاب‌های سریالی

 

آثار فراموش نشدنی‌ای مثل Fight club، Forrest gump، ارباب حلقه ها، بر باد رفته، بازی تاج و تخت، پدرخوانده و... فقط بخشی از آن‌ها هستند. حالا «زخم کاری» قدم در راهی گذاشته که در ایران این قدر نوپاست که حتی یک سریال موفق نوشته شده از روی کتاب را هم در گذشته سینما و تلویزیون کشورمان نمی‌توانیم نام ببریم. اما چند اثر شاخص سینمایی اقتباس شده از روی کتاب وجود دارد. «ناخدا خورشید» ناصر تقوایی، «داش آکل» مسعود کیمیایی، «شازده احتجاب» بهمن فرمان آرا، «گاو» و «سارا»‌ی داریوش مهرجوریی و «گاوخونی» بهروز افخمی چند نمونه سینمایی اقتباس شده از روی کتاب‌ها هستند. مهدویان در کاری شروع به درخشیدن کرده که راه درازی در سینما و تلویزیون ما پیش رویش خواهد بود.

 

البته این روز‌ها با پخش سریال «زخم کاری» و استقبال مخاطبان، ساخت فیلم و سریال با اقتباس از رمان‌های شناخته شده مورد توجه بسیاری از تولیدکنندگان سینمایی قرار گرفته است؛ درهمین راستا ابراهیم ایرج زاد، سینماگر مشهدی، ساخت سریال نمایش خانگی «بامداد خمار» را که اقتباسی از رمانی شناخته شده به همین نام است با تهیه کنندگی جواد نوروزبیگی آغاز کرده است. این رمان روایتگر یک عاشقانه کلاسیک در دل اتفاقات دوران پهلوی است و این شانس را دارد تا درصورت ساخت و پرداخت قوی جزو خوب‌های شبکه نمایش خانگی باشد.

 


نگاهی به ۴ سریالی که قرار است براساس رمان‌های ایرانی ساخته شوند


 

 

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->