پلمب نانوایی متخلف در مشهد | آغاز دور جدید نظارت‌ها بر واحد‌های صنفی (۲۷ شهریور ۱۴۰۴) حواشی چای دبش ادامه دارد | دریافت ۱۴۳ وام فقط از یک بانک دولتی (۲۷ شهریور ۱۴۰۴) گزارش جدید از بحران قطعه‌سازی | بدهی ۱۱ میلیاردی سایپا روی میز ۵ سال بررسی طرح ساماندهی کارکنان دولت در مجلس | ۳ بار رفت و برگشت یک طرح بین مجلس و شورای نگهبان در ۲ سال جولان لوازم جانبی تقلبی موبایل در بازار | تفاوت بین نمونه اصلی و تقلبی برای خریدار تقریبا غیرممکن است کاهش چراغ‌خاموش ارائه تسهیلات بانک‌ها در خراسان رضوی قیمت طلا در معاملات روز پنجشنبه بازار جهانی، (۲۷ شهریور ۱۴۰۴) اعلام شد مزایده ۶ هزار میلیاردی کالای تملیکی با عرضه خودروی داخلی و خارجی تا چه زمانی ادامه دارد؟ گرانی لبنیات ادامه دارد پیش‌بینی قیمت دلار برای پنجشنبه ۲۷ شهریور ۱۴۰۴ قیمت هر کیلو شمش طلا در بورس کالا بعد از یک ماه به ۱۱.۷ میلیارد تومان افزایش یافت (۲۶ شهریور ۱۴۰۴) پیش‌‌بینی قیمت طلا و سکه پنجشنبه ۲۷ شهریور ۱۴۰۴ نمایشگاه مشهد، آوردگاه ارتباط بی‌واسطه تولیدکننده و خریدار | بیست‌وچهارمین نمایشگاه عرضه مستقیم کالا آغازبه‌کار کرد نظام بانکی چطور ترمزِ جهش تولید مسکن را کشید؟ قانون مالیات بر خانه‌های خالی به بازار مسکن کمک نکرد مدیرکل امور مالیاتی خراسان رضوی: تایید فرم تبصره ۱۰۰ و پرداخت مالیات با پیام‌رسان‌های داخلی ممکن شد قیمت امروز خودرو‌های خارجی و مونتاژی (۲۶ شهریور ۱۴۰۴) | تغییر محسوس قیمت‌ها وزیر جهاد کشاورزی: قیمت گوشت قرمز در اختیار ما نیست و مربوط به بازار است قیمت امروز خودرو‌های داخلی (۲۶ شهریور ۱۴۰۴) | ثبات قیمت‌ها افزایش ۳۰۰ درصدی قیمت میوه از باغ تا دست مشتری قیمت بلیت هواپیما اوج گرفت (۲۶ شهریور ۱۴۰۴) افشای راز ۲۰ میلیارد دلاری که در سال گذشته به اقتصاد برنگشت جلسه شورای عالی کار باید فوراً تشکیل شود تا قدرت خرید کارگران جبران شود اتحادیه طلا درباره سکه‌های پارسیان جعلی در بازار هشدار داد سخنگوی صنف جایگاهداران: راهی جز واردات برای تأمین بنزین سوپر وجود ندارد کوچک‌تر‌های بورس به‌ پا خاستند | ازدست‌رفتن حمایت ۲.۶ میلیون واحدی (۲۶ شهریور ۱۴۰۴) شرط سامانه جامع تجارت برای سرمایه‌گذاران خارجی: به ازای وارد کردن هر خودرو، در ایران ۳۰۰ هزار دلار سرمایه‌گذاری کنید ۹۷ درصد از کارگاه‌های کارگری امن نیستند سکه‌های پارسیان گران شدند (۲۶ شهریور ۱۴۰۴) + جدول قیمت
سرخط خبرها

بازار خودرو همچنان راکد؛ خریداری ندارد!

  • کد خبر: ۷۳۵۳۷
  • ۱۷ تير ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۴
بازار خودرو همچنان راکد؛ خریداری ندارد!
روند راکد بازار خودرو برای بسیاری از مردم قابل توجه است و عده‌ای خریدار سر در گم خرید خودرو هستند.

به گزارش شهرآرانیوز، این روز‌ها بازار خودرو حال و هوای خوبی ندارد. بازار خودرو، چه داخلی‌ها، چینی‌ها و چه وارداتی‌ها حتی پس از پایان انتخابات ریاست جمهوری از خواب سنگین و شاید سکته شدیدی که کرده بلند نشده و بیرون نیامده است.

قیمت‌ها در بازه‌ای از زمان به دلیل کاهش نرخ ارز (دلار) تا مرز ۲۱ هزار تومان (پیش از برگزاری انتخابات و با قوت گرفتن احتمال امضاء برجامی دیگر) با افت مواجه شد، اما این روز‌ها با رسیدن دلار روی کانال ۲۵ هزار تومان از طرفی برخی فروشندگان بر قیمت‌ها افزوده و مصرف کنندگان نیز از بازار خرید گویی رخت بربسته و شاید منتظر رویداد مثبت اقتصادی سیاسی دیگری برای کاهش و ثبات قطعی قیمت‌ها هستند.

تغییر سلیقه مردم در خرید خودرو

مسیح فرزانه کارشناس صنعت خودرو در این خصوص می‌گوید: قیمت خودرو در بازار کشور ما متاثر از فاکتور‌های مختلفی، چون نرخ ارز، میزان تورم، نقدینگی موجود، تیراژ تولید، سیاست‌های پولی، قیمت گذاری دستوری و... دیگر است.

او بیان کرد: ۳ خودرو ساز کشور تا پایان آذر ۹۹ حدود ۴۳ هزار میلیارد تومان دارای زیان انباشه بوده اند و این زیان تا به امروز نیز بیشتر شده و حتی افزایش حدودا ۴ درصدی تیراژ تولید در سال گذشته (به نسبت سال ۹۸) سبب حرکت خاصی در بازار نگردیده است.

این کارشناس صنعت خودرو ادامه داد: ما همچنان شاهد این هستیم که علیرغم افزایش تولید در برهه‌هایی از زمان، اما فاصله قیمت برخی محصولات داخلی از درب کارخانه تا بازار بعضا حدود ۵۰ تا ۸۰ درصد است. متوجه شدن این امر که مصرف کننده واقعی با کاهش قدرت خرید مواجه شده کار دشواری نیست.

فرزانه تشریح کرد: اولویت خرید مصرف کنندگان نسبت به گذشته تغییر کرده و بدلیل تورم بالا و ضرر بزرگی که دوران کرونا بر کسب‌های گوناگون گذاشته و ... خودرو که به عنوان کالایی سرمایه‌ای در کشورمان مبدل شده از اولویت لیست خرید ضروری مصرف کنندگان خارج و دایره این اولویت‌ها صرفا جهت مدیریت مایتهاج روزانه و هفتگی زندگی محدود شده است.

مسیح فرزانه همچنین می‌گوید: اگریک حساب سرانگشتی انجام دهیم متوجه می‌شویم که متاسفانه قیمت امروزه خودرو‌های وارداتی نیز با دلار بیش از ۴۰ هزار تومان و حتی نزدیک به ۵۰ هزار تومان محاسبه می‌شود.

او ادامه داد: یک هیوندای سانتافه ۲۰۱۸ فول آپشن که در دنیا در حال حاضر با قیمت حدودی و میانگین ۲۰ تا ۲۲ هزار دلار فروخته می‌شود در بازار کنونی کشورمان حدود ۲ میلیارد و نیم برچسب قیمتی خورده که چنانچه شما ماخذ قیمت ارز و محاسبه قیمت خودرو‌های وارداتی را دلار ۲۵ هزار تومانی و عوارض واردات را ۱۰۰ درصد محاسبه کنید به عدد حدودی ۱ تا ۱ میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان می‌رسید.

این کارشناس صنعت خودرو تشریح کرد: چنین قیمت مضحک ۲.۵ میلیاردی این خودرو (که در هیچ کجای دنیا اتومبیل لوکس محسوب نمی‌شود و یک شاسی بلند کلاس متوسط است) یعنی در کشورمان این محصول با دلار ۵۰ هزار تومان و سپس ضرب شدن تعرفه در ۱۰۰ درصد (وحتی گاهی بیشتر) ارزش گذاری شده است.

فرزانه در ادامه می‌افزاید: با رصد کردن بازار این روز‌های خودرو و بررسی افزایش نرخ تورم و رشد نقدینگی که حاصل اخذ سیاست‌های نامناسب پولی بوده است، به نظر می‌آید چنانچه در آینده نیز همچنان همان سیاست‌های نادرست گذشته دنبال شود، نه تنها این رکود ادامه خواهد داشت بلکه سبب افزایش مجدد قیمت خودرو نیز خواهد شد.

این کارشناس صنعت خودرو ادامه داد: چنانچه افزایش قیمت‌ها تنها در یک کالا یا محصول همچون خودرو رخ داده بود با اصلاح سیاست‌های عرضه و تقاضا و افزایش تولید و... می‌شد کمک به کاهش قیمت‌ها کرد، اما وقتی این افزایش قیمت کالا و محصولات در دایره‌ای بزرگتر روی داده پس مشخص می‌شود سیاست‌های کلان اقتصادی و پولی نیازمند تجدید نظر هستند.

این کارشناس صنعت خودرو تشریح کرد: به اضافه اینکه رسیدن به توافق جدید برجامی، اصلاح فرمول قیمت گذاری دستوری خودرو و آزاد شدن واردات خودرو خود می‌توانند یک محرک بسیار مثبت در کاهش قیمت خودرو در سبد محصولات گوناگون در آینده باشند. در کل به نظر می‌آید در کوتاه مدت رخداد مثبت خاصی، همانند کاهش قیمت در بازارخودرو روی نخواهد داد.

مدتهاست خریداری نیست!

یکی از نمایشگاه داران خودرو با اشاره به آخرین وضعیت بازار خودرو، گفت: بازار خودرو‌ها این روز‌ها در رکود بسیار نامطلوبی به سر می‌برد. قیمت خودرو رو به افزایش است، اما از طرفی هیچ خریداری در بازار حضور ندارد.

تشدید بیماری کرونا و آغاز پیک پنجم این بیماری عاملی شده تا اصناف امروز تصمیم به تعطیلی بسیاری از واحد‌های صنفی بگیرند. برهمین اساس و مطابق ابلاغیه اتاق اصناف ایران به جز گروه کالایی یک اصناف گروه دو سه و چهار از ۱۳ تیرماه تا رفع تشدید بیماری در شهر تهران تعطیل شده اند.

همین موضوع عاملی شده تا نمایشگاه داران خودرو نیز تعطیل و به نوعی معاملات در بازار خودرو که در رکود قابل توجهی به سر می‌برد متوقف شود. البته در روال گذشته که نمایشگاه‌های خودرو به دلیل بیماری کرونا تعطیل بودند برخی خرید‌های خود را از طریق بازار‌های غیررسمی انجام می‌دادند. ولی این بار ثبات قیمت‌ها رکود در بازار عاملی شده تا خریداران تمایلی به خرید خودرو آن هم در شرایط فعلی نداشته باشند.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
آخرین اخبار پربازدیدها چند رسانه ای عکس
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->