بارش باران و لغزندگی معابر در جاده‌های خراسان‌رضوی (۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) معاون وزیر کار: مشهد الگوی موفق توسعه حمل‌و‌نقل ریلی در سایر کلانشهر‌هاست ۱۰۰ قطعه زمین در بینالود به خانواده‌های دارای ۴ فرزند اختصاص یافت (۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) شهردار مشهد: سیاست ما واگذاری اجرای برنامه‌های مناسبتی به مردم است به دنبال پذیرش سالانه ۴۰ هزار مددجوی زائر هستیم اصل ۴۳ قانون اساسی مورد غفلت قرار گرفته است «زائرسرای کرامت ۲» در مشهد افتتاح شد پیشرفت فیزیکی ۱۵ درصدی احداث رینگ سلامت بوستان بجمهن مشهد شهرداری مشهد ۴ نیروگاه خورشیدی احداث می‌کند استقرار نیرو‌ها و تجهیزات خدمات شهری همزمان با شروع بارندگی در مشهد امسال مشهد به صورت ویژه به استقبال دهه کرامت می‌رود | خیابان امام رضایی‌ها نقطه عطف برنامه‌های دهه کرامت ۱۴۰۳ است+ فیلم باران بهاری هوای کلانشهر مشهد را پاک کرد (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) اعلام برنامه‌های صدا وسیمای خراسان رضوی جهت برگزاری دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی اعمال قانون ۱۷۴۹ دستگاه خودرو حادثه ساز در مشهد | ۵۹ دستگاه خودرو متخلف توقیف شدند (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) خودرو پراید در صدر جدول خودرو‌های آلاینده مشهد قرار دارد ترافیک پر حجم مشهد در مسیر حوزه‌های امتحانی کنکور سراسری ۱۴۰۳ (۶ اردیبهشت۱۴۰۳) ساعت کار مترو مشهد در روز برگزاری کنکور تغییر کرد (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) بارش باران بهاری درجاده‌های خراسان رضوی | مه‌گرفتگی در محور درگز-قوچان (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) رونمایی از پوستر برگزاری دومین رویداد اهدای جایزه ملی جوانی جمعیت سامانه شمس برای ثبت ایده‌های شهری راه‌اندازی می‌شود
سرخط خبرها

تافته جدابافته

  • کد خبر: ۷۴۸۳۵
  • ۲۸ تير ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۵
تافته جدابافته
مهدی یاراحمدی خراسانی - روزنامه نگار

شورا نباید تافته جدابافته از شهرداری و مدیریت شهری باشد. این یک اصل مهم است که بعد پنج دوره تجربه شورا‌های اسلامی هنوز آن چنان که باید در کشور تحقق نیافته است. تعارف که نداریم؛ شهرداری‌ها و منابع انسانی آن هرچند با اجبار قانونی دربرابر شورا‌ها تمکین می‌کنند، هنوز با فرایند مدیریت شورایی -به‌تمامی- اخت نشده یا کنار نیامده اند.

 

نشان به آن نشان که بسیاری از مدیران و کارکنان باسابقه به خصوص در کلان شهرها، این نهاد را سرعت گیر توسعه شهر و انجام خدمات شهرداری‌ها می‌دانند؛ چالشی که شاید بیشتر از آنکه دلیل سیاسی داشته باشد، به دلیل مسائل عمومی سیستم‌ها از جنس فرهنگ و تعلق سازمانی، هویت شغلی و اصل یکپارچگی سیستم رخ می‌دهد. این بحث از دو منظر شورا و شهرداری بررسی شدنی است. متاسفانه بسیاری از منتخبان شورا‌ها در ادوار قبل آن چنان که باید به مسئولیت خود احساس تعلق نداشته اند. عرض کردم «احساس تعلق» نه «احساس مسئولیت».

 

به بیان دیگر شاید در انجام وظایف خود کوتاهی نکرده باشند، ولی خود را جزئی از سیستم ندانسته و همواره شورا را گذرگاهی موقت تصور کرده اند، تاجایی که بسیار دیده شده است عضو شورای شهری که مسئولیت در شورا برایش در حد یک کار جانبی یا شغل دوم و سوم ارزش داشته است و این موضوع هرگز برای نیروی انسانی تمام وقت شهرداری‌ها پذیرفتنی نیست. اما بررسی این چالش از منظر شهرداری‌ها هم به اصل مقاومت دربرابر تغییر برمی گردد، به هرحال نهاد شهرداری از قدیمی‌ترین تشکیلات اداری در کشور محسوب می‌شود که با سابقه طولانی بروکراسی، تا حد زیادی به ساختار‌های سنتی وابسته است و دربرابر تغییرات مقاومت می‌کند؛ به خصوص تغییری که دامنه اختیارات آن را محدود کند و به دنبال ایجاد نظام مشارکتی باشد.

 

راه حل این معضل، بسیار مفصل و پیچیده است که در این مجال نمی‌گنجد، اما چند اتفاق مهم می‌تواند این چالش را تا حد زیادی برطرف کند. شورای شهر باید ارتباط مستمر خود با بدنه شهرداری را حفظ کند و از کارشناسان و مدیران شهرداری در کارگروه‌هایی ذیل کمیسیون‌های شورا در فرایند‌های تصمیم سازی و تصمیم گیری مشورت بگیرد و به نوعی آن‌ها را در این فرایند سهیم کند. پرهیز از نگاه بالا به پایین و حفظ حرمت نیروی انسانی شهرداری ها، توجه به رفاه و معیشت کارکنان و قدردانی بهنگام از خدمات و زحمات مطلوب آن ها، پیش بینی زمینه‌هایی برای فرهنگ سازی و آموزش نظام مدیریت مشارکتی دربین کارکنان شهرداری‌ها از مهم‌ترین این اقدامات است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->