به گزارش شهرآرانیوز؛ پیشاپیش گرندپری انگلیس فرمول یک از یک مدل ماشینهای فصل بعد در اندازههای واقعی رونمایی کرد. اما ماشینهای نسل جدید چه تفاوتی با ماشینهای این فصل خواهند داشت؟
اولین تفاوتی که بین ماشینهای ۲۰۲۱ و ۲۰۲۲ مشاهده میشود، این است که بال جلو آنها کاملا با یکدیگر متفاوت است؛ از ترازبندی کلی گرفته تا شکل اندپلیت ها. نسخه ۲۰۲۲ بسیار خنثیتر از نسل کنونی با طراحیهای بسیار پیچیده طراحی شده است. به این معنی که وقتی رانندهای از عقب به اتومبیل دیگری نزدیک میشود، از نظر آیرودینامیکی کمتر تحت تأثیر جریان هوای کثیف قرار خواهد گرفت.
به یاد داشته باشید که هوای کثیف، جریان هوای به شدت به هم ریختهای که ماشین در پشت سر خود به جا میگذارد، یکی از مهمترین دلایلی است که رانندگان تلاش میکنند که خیلی از نزدیک یکدیگر را دنبال نکنند و این چالش اصلی است که طراحان ماشین ۲۰۲۲ سعی کرده اند با آن مقابله کنند تا پس از این شاهد مسابقات نزدیک تری باشیم. موضوع دیگری که به این امر کمک خواهد کرد، ناپدیدشدن جریان گردابی است که از گوشههای داخلی فلپهای بال جلو نسل کنونی ماشین هاست. این جریان به اصطلاح Y۲۵۰ vortex خوانده میشود و تقریبا همه چیز را در پشت سر خود تحت تأثیر قرار میدهد. با توجه به اینکه گوشههای داخلی در طراحی این ماشینها به طور مؤثر از بین رفته است، چالش کنترل این گرداب، به ویژه هنگام دنبال کردن یک اتومبیل دیگر، وجود نخواهد داشت.
تشخیص تفاوت در اینجا آسان است. از زمانی که بیشتر طرف داران به یاد دارند، اتومبیلهای F۱ از چرخهای ۱۳ اینچی استفاده کرده اند، اما در سال ۲۰۲۲ فرمول یک به استفاده از چرخهای ۱۸ اینچی با لاستیکهایی به ضخامت کمتر رو میآورد و ظاهری مدرنتر و تهاجمی به اتومبیلها خواهد بخشید. تفاوت دیگر وجود قالپاق است که پیش از این در F۱ استفاده میشد، اما اکنون برای تمیز نگه داشتن جریان هوا و محدودکردن آنچه تیمها میتوانند در زمینه آیرودینامیکی در اطراف لاستیک انجام دهند، اجباری شده است. همچنین اولین بار از بالههای چرخ استفاده خواهد شد که راه حل دیگری برای کمک به حفظ جریان هوای تمیز است.
از نظر ظاهری شباهتهای بسیار کمی بین بال عقب ماشین ۲۰۲۱ و نسخه ۲۰۲۲ وجود دارد. درواقع نگه داشتن فلپ متحرک (DRS) در بال عقب ماشین ۲۰۲۱ تنها شباهت آن با اتومبیل کنونی است. از نظر ظاهری بال عقب ماشین ۲۰۲۲ بسیار متفاوت است؛ با گوشههای گردشده بالایی آن، به جای صفحات اندپلیتهای نوک تیز و المنتهای مضاعفی که در پایین داشت. طراحی جدید به طور خاص برای هدایت موج آیرودینامیکی (جریان هوایی که در پشت ماشین ایجاد میشود) به سمت بالا و عبوردادنش از بالای سر اتومبیل عقبی است، به جای اینکه مستقیم به آن وارد شود؛ عاملی که تعقیب نزدیک را برای رانندگان در ماشینهای نسل کنونی دشوار کرده است.
زیر ماشین ۲۰۲۲ که دیده نمیشود، به جای کف پلهای که اکنون استفاده میشود، دارای تونلهای کف کاملا مشخصی است. این تغییر در شکل کف ماشین به تیمها امکان میدهد تا مقدار زیادی داون فورس را از طریق اثر زمین (نیروی رو به پایین که هنگام دنبال کردن ماشین دیگر کمتر تحت تأثیر قرار میگیرد) ایجاد کنند و در عین حال جریان هوای مختل کننده کمتری را برای ماشین پشت سر خود تولید میکند.
با نگاهی به مشخصات ۲ اتومبیل، مشخص است که ماشین ۲۰۲۲ تراشیدهتر وتر و تمیزتر است، به ویژه در اطراف ۲ طرف کاک پیت که در آن بارجبوردهای کنونی و دیگر تشکیلات آیرودینامیکی دیده شده در ماشین ۲۰۲۱ که برای تأثیرگذاشتن بر جریان هوا در امتداد ماشین طراحی شده اند، دیگر وجود ندارند. همچنین آماده بازگشت خروجیهای خنک کننده روی بدنه ماشینها باشید. این خروجیها بعد از سال ۲۰۰۸ ممنوع شده بود، اما در سال ۲۰۲۲ بار دیگر مجاز شده اند و منطقهای کلیدی در آزادی عمل تیمها برای بهره برداری بهینه از طراحی جدید خواهند بود.
با وجود اینکه به نظر نمیرسد، اما وزن اتومبیلها ۵ درصد افزایش مییابد و از ۷۵۲ کیلوگرم به ۷۹۰ کیلوگرم میرسد. چرا؟ اول از همه اینکه چرخهای جدید سنگینتر هستند. به طور کلی وزن ۴ چرخ و لاستیکها حدود ۱۴ کیلوگرم سنگینتر از سال ۲۰۲۱ است. با این حال، با توجه به اینکه لاستیکهای جدید در کنار دیگر مزایایی که دارند، طوری طراحی شده اند که کمتر در معرض گرم شدن و خوردگی هستند، بیشتر طرف داران موافق خواهند بود که این سنگین ترشدن بهایی است که ارزش پرداخت را دارد. عامل دیگری که بر وزن خودرو تأثیر گذاشته است، افزایش الزامات ایمنی است. با توجه به اینکه سخت گیریها در آزمایشهای تصادفات افزوده شده است، این الزامات ایمنی جدید بیش از هر زمان دیگری از سلامت رانندهها محافظت خواهند کرد.