سرخط خبرها

نابینایی پایان راه نیست

  • کد خبر: ۷۴۸۶
  • ۳۰ مهر ۱۳۹۸ - ۰۷:۴۴
نابینایی پایان راه نیست
دیدار مسئولان با دانش‌آموزان هنرستان دخترانه استثنایی هادوی به‌مناسبت روز عصای سفید

همراه با مسئولان شهرداری منطقه در روز جهانی عصای سفید راهی هنرستان استثنایی هادوی شدیم. دانش‌آموزان این مدرسه آخرین مرحله از تحصیل خود را در آن سپری می‌کنند و پس اتمام تحصیل در این هنرستان، باید قید تحصیل را بزنند و خانه‌نشین شوند، یا باغیرت و پشتکاری که دارند به آنچه در دوران تحصیل آموختند جامه‌ عمل بپوشانند و برای خود کاری فراهم کنند.
در ابتدای ورود به این هنرستان با دانش‌آموزانی برخورد کردیم که با شاخه‌گلی در انتظار ورود میهمانان خود بودند. دانش‌آموزانی که خوشحال از این بودند که مسئولانی از شهر به دیدنشان آمده‌اند. هرچند که می‌گفتند چشم به راه تعداد بیشتری از مسئولان بودند. ابتدای این بازدید مسئولان شهرداری منطقه با مشکلات و نیازهای این مدرسه آشنا شدند و خبر از آمادگی خود برای حل کردن بخشی از این مشکلات دادند. اجرای نمایش و آنچه نشان‌دهنده توانمندی این دانش‌آموزان بود، بسیار چشمگیر بود.
ناصر خجسته، رئیس اداره اجتماعی و فرهنگی منطقه، دقایقی پشت تریبون رفت و خطاب به دانش‌آموزان این مدرسه گفت: با دیدن این بنر که روی آن نوشته «آن‌ها ما را نمی‌بینند، آیا ما آن‌ها را می‌بینیم؟» به‌عنوان یک شهروند و مسئول احساس شرمندگی‌ کردم. امیدوارم در کنار شما بتوانیم گام‌های مثبتی برای بهبود شرایط شهر برداریم. متأسفانه بسیاری از فضاهای شهری برای معلولان مناسب‌سازی نشده است و با کمبودهای زیادی برای خدمت به شما عزیزان در شهر مواجهیم که بابت این موضوعات به نوبه‌ خودم پوزش می‌طلبم.


تجلیل از جانباز دفاع مقدس
هنرستان هادوی، علاوه‌بر مسئولان شهرداری میزبان محمد پورغلام و خانواده‌اش بود. پورغلام، جانباز دفاع مقدس است که یادگاری‌های بسیاری از دوران جنگ تحمیلی بر پیکرش دارد که یکی از آن‌ها کم‌بینایی است. هفته‌ گذشته شهرآرامحله گزارشی از ایشان چاپ کرد. اداره فرهنگی شهرداری منطقه برای این بازدید از وی دعوت به عمل آورده بود و حضور پورغلام با استقبال خوب دانش‌آموزان و مسئولان مدرسه هادوی همراه بود. رئیس اداره اجتماعی و فرهنگی شهرداری منطقه از فداکاری‌هایی که او در سال‌های دفاع مقدس و پس از آن برای کشور به انجام رسانده بود، تقدیر به عمل آورد.
اسحاقی، مدیر هنرستان استثنایی هادوی، در حاشیه این بازدید به شهرآرامحله گفت: این هنرستان متشکل از 4کارگاه و 6کلاس درس است و رشته‌هایی که این مرکز به دانش‌آموزان ارائه می‌دهد شامل آشپزی، قالی‌بافی، خیاطی و سفالگری است. تعداد 71دانش‌آموز در این مدرسه به تحصیل مشغول هستند که از این تعداد 6دانش‌آموز کم‌توان جسمی‌حرکتی و 3نفر کم‌بینا هستند. سایر دانش‌آموزان نیز دارای مشکلاتی همچون اوتیسم و کم‌توانی ذهنی می‌باشند.


اتمام تحصیل در هنرستان
پایان تحصیل این دانش‌آموزان در همین مدرسه است و 71دانش‌آموز این مدرسه دیگر خود را در کلاس درس نخواهند دید. مدیر هنرستان هادوی با اشاره به همین موضوع ادامه داد: از آنجایی که این دانش‌آموزان قرار نیست به دانشگاه راه پیدا کنند، بیشتر تمرکز ما بر روی مسائل پرورشی و ورزشی بچه‌هاست؛ برای اینکه بتوانیم به آن‌ها اعتماد‌به‌نفس بدهیم تا دیگر حس نکنند در جامعه فردی اضافه‌ هستند. متأسفانه دانش‌آموزانی داریم که می‌گویند در منزل نقش نگهبان خانه را دارند؛ یعنی اگر خانواده بخواهد به گردش برود آن‌ها را نمی‌برد و این دانش‌آموزان برای اینکه دیده نشوند باید در خانه بمانند.
اسحاقی در ادامه به خواسته‌های خود از مسئولان اشاره کرد و افزود: شهرداری منطقه تاکنون کمک‌های بسیار خوبی به این مدرسه انجام داده است و ما از این بابت قدردان آن‌ها هستیم، اما باتوجه به نیازهایی که داریم، باز هم از آن‌ها تقاضای یاری در مسائلی همچون بازسازی فضای سبز، رمپ، نیمکت ایمن و از همه مهم‌تر وسیله‌ نقلیه مناسب برای این دانش‌آموزان را داریم.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->