سهمیه بنزین اردیبهشت امشب شارژ می‌شود (۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) واردات ۸ تا ۱۰ هزار خودروی برقی به کشور تا ۳ ماه آینده (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) پلمب ۳ سالن زیبایی در مشهد (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) معاون وزیر صمت هرگونه افزایش قیمت کالاها بدون مجوز را غیرقانونی دانست تشکیل پرونده برای یک نانوایی در کلاهدوز مشهد به دلیل تخلف (۳۰ فروردین۱۴۰۳) مدل خودرو، معیار جدید دهک‌بندی خانوار برای دریافت یارانه! قیمت طلا و سکه در بازار امروز مشهد (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) پرداخت ۳۰۰ میلیارد ریال وام قرض‌الحسنه به بیمه‌شدگان صندوق اجتماعی کشاورزان خراسان‌رضوی بازار سرد مرغ گرم در مشهد | مرغدار کیلویی ۳ تا ۷ هزار تومان در ضرر اجرای مصوبه افزایش حق مسکن فقط با تصویب هیئت دولت صرفه جویی ۴۳۰۰ مگاوات برق از محل افزایش بهره وری کولر‌های آبی افزایش حقوق بازنشستگان کارگری در سال ۱۴۰۳ به کجا رسید؟ حدود ۲ میلیون خانه در حال ساخت است قیمت طلا، قیمت دلار و قیمت سکه در بازار امروز پنجشنبه (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) رئیس اتاق بازرگانی خراسان رضوی: تعطیلی پنجشنبه‌ها آثار زیان باری بر بخش اقتصادی خواهد داشت آرزو برای برقی شدن قطار تهران – مشهد | بررسی سهم پروژه‌های حمل ونقل ریلی خراسان رضوی در آلبوم بودجه ۱۴۰۳ مرحله سوم واریز سود سهام عدالت در راه است + جزئیات پیش‌فروش لوازم خانگی برای جلوگیری از ایجاد بازارسیاه قیمت جدید پژو پارس با افزایش ۱۵۰ میلیون تومانی تعیین شد (۲۹ فروردین ۱۴۰۳) حقوق فروردین بازنشستگان کشوری امروز پرداخت می‌شود (۲۹ فروردین ۱۴۰۳) همه چیز درباره هلدینگ «خلیج فارس» دلار به کانال ۶۶ هزار تومان برگشت (۲۹ فروردین ۱۴۰۳) لزوم صادرات سیب و پرتقال مازاد در راستای حمایت از تولید داخل از ابتدای سال، ۲۰۰ تن گوشت قرمز وارد شده و در بازار توزیع شده است چگونه از موبایل به جای کارت بانکی استفاده کنیم؟
سرخط خبرها

خودرو «اطلس» سایپا + مشخصات فنی

  • کد خبر: ۷۵۴۶۸
  • ۰۳ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۵:۱۵
  • ۱
خودرو «اطلس» سایپا + مشخصات فنی
مدیرعامل سایپا خبر داد: محصول جدید شرکت، یعنی سایپا اطلس بزودی رونمایی می‌شود.

به گزارش شهرآرانیوز، سلیمانی (مدیرعامل سایپا) در حاشیه تحویل خودرو شاهین در اسفندماه ۹۹، تایید کرده بود که نسخه کراس‌اور شاهین، یعنی خودرو سایپا آریا، نیز در اوایل سال ۱۴۰۰ به تولیدانبوه می‌رسد. سلیمانی همچنین خبر داده که دیگر محصول جدید شرکت، یعنی سایپا اطلس نیز در بزودی رونمایی می‌شود.

حالا طبق تصاویری که بتازگی از کارخانه سایپا به بیرون درز کرده، تولید آزمایشی خودرو اطلس آغاز شده و حتی ممکن است در نیمه اول سال ۱۴۰۰ نیز برای اولین‌بار رونمایی شود.

مشخصات فنی سایپا اطلس

طبق اطلاعات جدید منتشر شده از سایپا اطلس، ظاهرا این خودرو قرار است یکی از نخستین محصولات سایپا باشد که از موتور بهبودیافته تیبا یا همان موتور M۱۵GSI بهره می‌برد.

پروژه توسعه موتور M۱۵GSI از سال ۹۷ در شرکت مگاموتور شروع شده بود و قرار بود در سال ۹۸، سایپا از این موتور برای کوییک و ساینا استفاده کند. اما حالا با تاخیر یکساله، زمان تولیدانبوه این موتور جدید نیز درحال فرارسیدن است. مهم‌ترین بهبود‌های انجام شده در این موتور، نسبت به موتور‌های M۱۵ معمولی که در خانواده X۲۰۰ (تیبا، ساینا و کوییک) استفاده شده است، عبارتند از:

کاهش ۶ الی ۷ درصدی مصرف سوخت.
افزایش ۷ درصدی قدرت.
افزایش ۵ درصدی گشتاور.
استفاده از دریچه گاز برقی.
استفاده از سیستم زمانبندی متغیر سوپاپ یا VVT.
آنطور که مگا موتور خبر داده، موتور بهبودیافته MGSI می‌تواند قدرتی بین ۸۹ تا ۹۴ اسب بخار و گشتاوری بین ۱۳۵ تا ۱۳۸ نیوتن متر تولید کند. البته در آینده، سایپا نسخه‌های قوی‌تر این موتور که قدرتی بین ۱۰۵ تا ۱۱۷ اسب بخار دارند را نیز به تولید می‌رساند.

ساخت اطلس با پلتفرم کوییک

بعد از انتشار تصویر سایپا اطلس، حالا برخی رسانه‌ها، حدس و گمان‌های تازه‌ای درباره پلتفرم خودرو اطلس مطرح کرده‌اند و می‌گویند که سایپا، احتمالا از مگا پلتفرم SP در این محصول جدید استفاده نکرده و آنرا برپایه پلتفرم ارتقایافته Q۲۰۰ ساخته است؛ یعنی همان پلتفرم کوییک اس.

بهره‌گیری از پلتفرم کوییک برای ساخت اطلس سایپا، وقتی قوت می‌گیرد که به تصاویر اطلس خوب دقت کنیم؛ نمای جانبی خودرو، گلگیرها، نوع باربند‌ها و حتی طرح آینه‌های جانبی اطلس، دقیقا شبیه همان چیزی است که قبلا در خانواده کوییک دیده بودیم.

عکس سایپا اطلس لو رفت!

با انتشار نخستین تصویر جاسوسی سایپا اطلس، حالا چهره محصول جدید سایپا، مشخص شده است؛ چهره‌ای که شباهت انکارناپذیری با جک جی ۷ هم دارد!

خودرو «اطلس» سایپا + مشخصات فنی

آنطور که از تصاویر سایپا اطلس برمی‌آید، این محصول جدید، خودرویی صندوقدار است و ابعادی مشابه سایپا شاهین دارد. حتی برخی رسانه‌ها می‌گویند که موتور و گیربکس آن نیز با شاهین سایپا، مشترک است. درباره پلتفرم مورداستفاده در اطلس، هنوز خبر موثقی در دست نیست.

خودرو «اطلس» سایپا + مشخصات فنی

دومین حدس این است که سایپا اطلس، شاید سومین محصولی باشد که با پلتفرم ملی SP ساخته شده. همان پلتفرمی که ابتدا سایپا شاهین را با آن ساختند. سپس سایپا آریا را با آن معرفی کردند؛ بنابراین حالا خودرو اطلس می‌تواند سومین محصول سایپا با این پلتفرم باشد. اگر چنین حدسی درست باشد، ممکن است که با یک خودروی هاچبک، روبرو شویم چراکه سایپا، تاکنون هم نسخه سدان (شاهین) و هم نسخه کراس‌اور (آریا) را با پلتفرم ملی SP ساخته و فقط نسخه هاچبک آن باقیمانده است.

خودرو «اطلس» سایپا + مشخصات فنی

سومین حدس این است که سایپا اطلس، شاید نتیجه همان پروژه مشترکی باشد که سایپا می‌خواست با همکاری برخی دانشگاه‌های کشور و با حمایت سازمان گسترش (ایدرو)، آنرا اجرا کند. پروژه‌ای که قرار بود حاصل آن، به ساخت و عرضه یکی از اقتصادی‌ترین سدان‌های ایرانی، ختم شود.

منبع: باما


در ادامه حتما بخوانید

آیا «ایران خودرو» در طرح سامانه یکپارچه خودرو ویژه اردیبهشت‌ماه شرکت می‌کند؟

خودرو‌های طرح یکپارچه در مرحله دوم مشخص شدند + لیست خودروها

مرحله دوم فروش یکپارچه خودرو‌ها از امروز آغاز شد + شرایط و مدارک لازم برای ثبت نام (۲۰ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۲)

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
جهان
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۳
0
2
اگر سرسیلند از ۸سوپاپ به ۱۶ سوپاپ تغییر کند مشتری خوب دارد
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->