پیش بینی قیمت دلار فردا شنبه ۲۷ شهریور ماه پیش‌بینی بورس فردا شنبه ۲۷ شهریور | بررسی روند بازار سهام در هفته آینده فروش اقساطی خودرو برای بازنشستگان | اعلام ۱۱ مدل خودرو + جدول شرایط و قیمت (۲۶ شهریور ۱۴۰۰) اولین واکنش قیمت خودرو به آزادسازی واردات در پی مصوبه جدید مجلس + جدول (۲۶ شهریور ۱۴۰۰) وام جدید خرید مسکن در تهران ابلاغ شد + جزئیات وام سایر شهر‌ها (۲۵ شهریورماه ۱۴۰۰) قیمت ارز‌های دیجیتالی امروز ۲۵ شهریورماه ۱۴۰۰؛ ورود بیت کوین به کانال ۴۸ هزار دلار قسط وام جدید مسکن؛ ماهانه ۸ میلیون و ۶۶۱ هزار تومان است! قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز امروز پنجشنبه ۲۵ شهریورماه ۱۴۰۰ پیش‌فروش خودرو تارا؛ جدیدترین محصول ایران‌خودرو بزودی آغاز می‌شود (۲۵ شهریورماه ۱۴۰۰) قیمت روز گوشی موبایل در بازار امروز پنجشنبه ۲۵ شهریورماه ۱۴۰۰ + جدول فقط بهای برق ۲۵ میلیون مشترک با ۷ درصد افزایش محاسبه شده است گزارشی از روند بازرسی بازار کالاهای اساسی | گران‌فروشان نقره‌داغ شدند وام جدید بانک ملی؛ شرایط دریافت و جزئیات سود بانکی (۲۵ شهریور ۱۴۰۰) پیش‌بینی بورس هفته آخر شهریور سقف وام مسکن دو برابر شد پیش‌بینی قیمت طلا و سکه فردا پنجشنبه ۲۵ شهریور ارزش سهام عدالت امروز ۲۴ شهریورماه ۱۴۰۰ نحوه فروش سهام عدالت در روش مستقیم چگونه است؟ امکان پرداخت قسطی قبوض برق فراهم شد شاخص کل بورس امروز ۲۴ شهریور ماه ۱۴۰۰ | ریزش ۸ هزار واحدی شاخص بورس
خبر فوری
مواد اولیه قطعه سازی با قیمت مناسب به تولید کننده نمی‌رسد
یکی از معضلات قطعه سازان کشور، تامین مواد اولیه انرژی و خدمات داخلی است که اکثرا در تصدی گری دولت است.

به گزارش شهرآرانیوز، آرش محبی نژاد دبیر انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه‌سازان خودروی کشور، گفت: یکی از معضلات قطعه سازان کشور، تامین مواد اولیه انرژی و خدمات داخلی است که اکثرا در تصدی گری دولت است.

او بیان کرد: کارخانه های تامین کننده مواد اولیه مانند فولاد، آلومینیوم، مس و صنایع پتروشیمی عمدتا توسط دولت اداره می‌شوند بدین معنا که مدیران آن دولتی هستند و تصدی گری در دست دولت است. از طرفی در ارائه خدمات هم بحث کاغذ بازی‌های اداری مطرح می‌شود که تقریبا تمام آن‌ها دولتی است.

دبیر انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه‌سازان خودروی کشور گفت: در این بین مشکلی که وجود دارد خرید خدمات دولتی است که واقعا طاقت فرساست. مشکل دیگر بحث تامین اجتماعی و مباحث دارایی و از همه بیشتر انرژی است که در انحصار و تصدی گری ۱۰۰ درصدی دولت است.

محبی نژاد تشریح کرد: این روز‌ها شاهد این هستیم که صنعت قطعه سازی با قیمت بالای فولاد، مس و آلومینیوم و … دست و پنجه نرم می‌کند و عرضه هم کافی نیست. از طرفی دولت پروژه‌های کافی برای توسعه تعریف نکرده و بحث واردات هم به دلیل تحریم‌ها و ارز واقعا با مشکل جدی رو به رو است، اما تاکنون در بحث انرژی مشکلی نداشتیم که امسال قطعی‌های مکرر برق و در بعضی مناطق آب و برعکس آن در زمستان قطعی‌های گاز، باعث ضرر و زیان و خسارت شده است.

دبیر انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه‌سازان خودروی کشور گفت: قطعی‌های امروزه ۲ نوع خسارت به صنعت خودروسازی و قطعه سازی وارد کرده است که این خسارت ها مستقیم است و باعث می شود هم تولید متوقف شود و هم کارگران بیکار می‌مانند و هم قطعی‌ها و نوسانات برق در بعضی از مناطق به تجهیزات الکترونیکی و الکتریکی آسیب می‌زند.

او ادامه داد: با این قطعی های مکرر بسیاری از تجهیزات می سوزد و خسارت زیادی به این صنعت وارد می‌کند.  به جرات می توان گفت که در کشور ما زمانی که کالا، خدمات و انرژی که دولت تامین می‌کند ضعفی در ارائه داشته باشد، هیچ گونه جبران خسارتی نمی‌کند.

محبی نژاد بیان کرد: از طرفی کیفیت هم مطلوب نیست و هر چه هست را  باید در تمام حوزه‌ها قبول کنیم. این خسارت مستقیمی است که به صنعت خودروسازی و قطعه سازی وارد شده است.

او گفت: خسارت غیر مستقیم، خدمات عدم النفع است، وقتی برق نیست نمی‌توان کالایی را تولید کرد، اگر سود قابل پیش بینی یا کاهش زیان قابل پیش بینی و سرشکن کردن هزینه‌های سربار را متصور باشیم، متاسفانه خسارت عدم النفع می‌زند و این خسارت غیر مستقیم و کاهش تولید نیز از عوارض آن است.

دبیر انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه‌سازان خودروی کشور گفت: بخشی از نهاده‌های تولید به انرژی، بخشی به کار، مواد اولیه و در کلان سرمایه گذاری اولیه با این نهاده‌های تولید و ورودی‌های تولید سرانجام به یک محصولی تبدیل می‌کند که دارای ارزش افزوده و سود مناسب باشد که سرمایه گذاری ارزش داشته باشد.

محبی نژاد گفت: متاسفانه در شرایط فعلی شاهد این هستیم که نهاده‌های تولید کافی و با قیمت مناسب به دست تولید کننده نمی‌رسد، بنابراین سرمایه گذاری  آن  در خطر است و بعضا شاهد فرار سرمایه از صنعت قطعه سازی هستیم.

او بیان کرد: اکنون کمتر سرمایه گذاری به سراغ تولید می‌رود و بیشتر ترجیح می‌دهند به سفته بازی و تجارت رو بیاورند،  آن هم به صورت غیر اشتغال زایی غیر مولد روی آورند چرا که بازدهی آن به مراتب بالاتر است.

 

منبع: باشگاه خبرنگاران

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} {*End Google Analytics Code*}