لیست محصولات ممنوعه برای صادرات در سال ۱۴۰۴ اعلام شد آغاز عرضه دلار و درهم در دبی و تهران | شروع قدرتمند بازارساز (۳ دی ۱۴۰۳) سودای بورس برای فتح قله جدید | گزارش وضعیت بازار سهام (۳ دی ۱۴۰۳) علت قطعی‌های نامنظم برق در مشهد چیست؟ | چرا برق برخی مناطق اصلاً قطع نمی‌شود؟ افزایش نرخ طلا و سکه در مشهد (۳ دی ۱۴۰۳) | نیم‌سکه یک میلیون تومان گران شد! زمان ثبت سفارش خرید عرضه اولیه امروز مشخص شد (۳ دی ۱۴۰۳) | حداکثر ۴ میلیون ریال برای خرید عرضه اولیه دزاگرس نیاز است قیمت امروز دلار، طلا، سکه و ارز دیجیتال (۳ دی ۱۴۰۳) | جهش دلار به کانال ۷۷ هزار تومان ویدئو | وزیر اقتصاد قیمت دلار را مشخص کرد سهام اولین شرکت دانش‌بنیان شنبه آینده (۸ دی ۱۴۰۳) عرضه اولیه می‌شود | چقدر نقدینگی کنار بگذاریم؟ حراج سکه ضرب ۱۴۰۳ مرکز مبادله امروز برگزار می‌شود (۳ دی ۱۴۰۳) صدور ۹ هزار میلیارد تومان برگه تشخیص مالیاتی برای تراکنش‌های بانکی مشکوک فروش ۸ محصول ایران خودرو ویژه دی ماه ۱۴۰۳ + جزئیات قیمت میوه و صیفی‌جات (۳ دی ۱۴۰۳) | سیب امروز در مشهد چند؟ نرخ تورم آذر ۱۴۰۳ اعلام شد | کاهش نرخ تورم سالانه برای خانوار‌های ایرانی آغاز فروش خودرو لاماری ایما از ظهر امروز (۳ دی ۱۴۰۳) + شرایط پیش بینی قیمت طلا و سکه (دوشنبه ۳ دی ۱۴۰۳) پیش بینی بورس (دوشنبه ۳ دی ۱۴۰۳)| قله نوردی شاخص بورس ادامه دارد؟ تکذیب گمانه‌زنی‌های افزایش قیمت بنزین (۲ دی ۱۴۰۳) برای خرید آهن‌آلات در مشهد چه باید کرد؟ انبوه‌سازان لاکچری‌ساز بلای جان بازار مسکن ماجرای برنج‌های وارداتی آلوده چیست؟ نقد‌های مردمی به عرضه روغن‌موتور‌های بی‌کیفیت در مشهد قیمت خودرو‌های خارجی رشد ۳ تا ۳۵ میلیون تومانی پیدا کرد (۲ دی ۱۴۰۳) قیمت خودرو‌های داخلی در مسیر کاهش (۲ دی ۱۴۰۳) | پژو ۲۰۷ اتوماتیک یک میلیارد و ۳۵ میلیون تومان موتور بورس با بزرگان بازار روشن ماند | گزارش وضعیت بازار سهام (۲ دی ۱۴۰۳) نرخ طلا و سکه در مشهد (۲ دی ۱۴۰۳) حجم مخازن سد‌های خراسان رضوی، فقط ۱۴ درصد! اداره کل صمت خراسان رضوی طی ۸ ماه ابتدایی ۱۴۰۳ رتبه سوم کشور در تعداد پرونده کشف کالای قاچاق را کسب کرده است
سرخط خبرها

مواد اولیه قطعه سازی با قیمت مناسب به تولید کننده نمی‌رسد

  • کد خبر: ۷۶۰۵۷
  • ۰۹ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۵:۵۲
مواد اولیه قطعه سازی با قیمت مناسب به تولید کننده نمی‌رسد
یکی از معضلات قطعه سازان کشور، تامین مواد اولیه انرژی و خدمات داخلی است که اکثرا در تصدی گری دولت است.

به گزارش شهرآرانیوز، آرش محبی نژاد دبیر انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه‌سازان خودروی کشور، گفت: یکی از معضلات قطعه سازان کشور، تامین مواد اولیه انرژی و خدمات داخلی است که اکثرا در تصدی گری دولت است.

او بیان کرد: کارخانه های تامین کننده مواد اولیه مانند فولاد، آلومینیوم، مس و صنایع پتروشیمی عمدتا توسط دولت اداره می‌شوند بدین معنا که مدیران آن دولتی هستند و تصدی گری در دست دولت است. از طرفی در ارائه خدمات هم بحث کاغذ بازی‌های اداری مطرح می‌شود که تقریبا تمام آن‌ها دولتی است.

دبیر انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه‌سازان خودروی کشور گفت: در این بین مشکلی که وجود دارد خرید خدمات دولتی است که واقعا طاقت فرساست. مشکل دیگر بحث تامین اجتماعی و مباحث دارایی و از همه بیشتر انرژی است که در انحصار و تصدی گری ۱۰۰ درصدی دولت است.

محبی نژاد تشریح کرد: این روز‌ها شاهد این هستیم که صنعت قطعه سازی با قیمت بالای فولاد، مس و آلومینیوم و … دست و پنجه نرم می‌کند و عرضه هم کافی نیست. از طرفی دولت پروژه‌های کافی برای توسعه تعریف نکرده و بحث واردات هم به دلیل تحریم‌ها و ارز واقعا با مشکل جدی رو به رو است، اما تاکنون در بحث انرژی مشکلی نداشتیم که امسال قطعی‌های مکرر برق و در بعضی مناطق آب و برعکس آن در زمستان قطعی‌های گاز، باعث ضرر و زیان و خسارت شده است.

دبیر انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه‌سازان خودروی کشور گفت: قطعی‌های امروزه ۲ نوع خسارت به صنعت خودروسازی و قطعه سازی وارد کرده است که این خسارت ها مستقیم است و باعث می شود هم تولید متوقف شود و هم کارگران بیکار می‌مانند و هم قطعی‌ها و نوسانات برق در بعضی از مناطق به تجهیزات الکترونیکی و الکتریکی آسیب می‌زند.

او ادامه داد: با این قطعی های مکرر بسیاری از تجهیزات می سوزد و خسارت زیادی به این صنعت وارد می‌کند.  به جرات می توان گفت که در کشور ما زمانی که کالا، خدمات و انرژی که دولت تامین می‌کند ضعفی در ارائه داشته باشد، هیچ گونه جبران خسارتی نمی‌کند.

محبی نژاد بیان کرد: از طرفی کیفیت هم مطلوب نیست و هر چه هست را  باید در تمام حوزه‌ها قبول کنیم. این خسارت مستقیمی است که به صنعت خودروسازی و قطعه سازی وارد شده است.

او گفت: خسارت غیر مستقیم، خدمات عدم النفع است، وقتی برق نیست نمی‌توان کالایی را تولید کرد، اگر سود قابل پیش بینی یا کاهش زیان قابل پیش بینی و سرشکن کردن هزینه‌های سربار را متصور باشیم، متاسفانه خسارت عدم النفع می‌زند و این خسارت غیر مستقیم و کاهش تولید نیز از عوارض آن است.

دبیر انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه‌سازان خودروی کشور گفت: بخشی از نهاده‌های تولید به انرژی، بخشی به کار، مواد اولیه و در کلان سرمایه گذاری اولیه با این نهاده‌های تولید و ورودی‌های تولید سرانجام به یک محصولی تبدیل می‌کند که دارای ارزش افزوده و سود مناسب باشد که سرمایه گذاری ارزش داشته باشد.

محبی نژاد گفت: متاسفانه در شرایط فعلی شاهد این هستیم که نهاده‌های تولید کافی و با قیمت مناسب به دست تولید کننده نمی‌رسد، بنابراین سرمایه گذاری  آن  در خطر است و بعضا شاهد فرار سرمایه از صنعت قطعه سازی هستیم.

او بیان کرد: اکنون کمتر سرمایه گذاری به سراغ تولید می‌رود و بیشتر ترجیح می‌دهند به سفته بازی و تجارت رو بیاورند،  آن هم به صورت غیر اشتغال زایی غیر مولد روی آورند چرا که بازدهی آن به مراتب بالاتر است.

 

منبع: باشگاه خبرنگاران

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->