کارت‌ سوخت آزاد پمپ‌بنزین‌ها جمع‌آوری نمی‌شود رئیس سازمان امور مالیاتی کشور: زمان استرداد مالیات صادرکنندگان کاهش خواهد یافت رئیس اتاق بازرگانی ایران: ارز ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومانی، کمکی به معیشت مردم نکرده است | سیاست ارز ترجیحی باید اصلاح شود + فیلم قانون مالیات بر ارزش افزوده به‌نفع شهرداری‌ها اصلاح می‌شود | روایت نشست پربار مسئولان اقتصادی کشور در اتاق بازرگانی مشهد رئیس سازمان امور مالیاتی: سکوی شفافیت مالیات بر ارزش افزوده در مشهد موجب اعتماد عمومی است بانک‌ها در سطح استان‌ها ارزیابی می‌شوند | نشست مجمع نمایندگان خراسان رضوی با وزیر اقتصاد برگزار شد سرنوشت بانک آینده در انتظار بانک‌های متخلف | بخشودگی مؤدیان مالیاتی خوش‌حساب به استان‌ها واگذار شد حسابرسی مالیاتی از ابتدای دی‌ماه کاملاً الکترونیک می‌شود | نشست رئیس‌کل سازمان امور مالیاتی کشور با اصناف مشهد برگزار شد ویدئو | طرح معاملات پایانی در بورس از ۲۰ آبان اجرایی می‌شود ثبات قیمت در بازار زعفران (۱۵ آبان ۱۴۰۴) نان یارانه‌ای در مشهد گران شد دامنه نوسان بورس به ۵ درصد افزایش می‌یابد؟ یارانه آبان ۱۴۰۴ با مبلغی اضافه چه روزی واریز می‌شود؟ قیمت امروز طلا و سکه در بازار مشهد چند؟ (۱۵ آبان ۱۴۰۴) قیمت امروز دلار، طلا، سکه و ارز دیجیتال (۱۵ آبان ۱۴۰۴) + جدول حراج شمش طلا یکشنبه آینده (۱۸ آبان ۱۴۰۴) برگزار می‌شود + جزئیات امید تازه برای کارگرانی که بیمه‌شان قطع شده است دستور صرفه‌جویی ۲برابری در مصرف آب تهران صادر شد آمادگی ۱۰۰درصدی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی خراسان رضوی برای ورود به فصل سرما کاهش ۵ تا ۲۰ میلیونی قیمت خودرو در مدل‌های داخلی در یک هفته اخیر (۱۵ آبان ۱۴۰۴) + جدول زمستان امسال گاز خانه‌ها روشن می‌ماند و گاز صنعت خاموش؟ بدهکاری ۱۱ ماهه بانک مرکزی به واردکنندگان نهاده دامی کاهش وعده‌های غذایی کارگران از ۳وعده به ۲وعده و حتی به یک‌وعده | «پایه دستمزد» از یک‌سوم خط فقر کمتر است قیمت طلای جهانی در بازار امروز (۱۵ آبان ماه ۱۴۰۴) | طلای جهانی کاهشی شد کاهش قیمت دینار عراق در مشهد | پول افغانستان و ترکیه چند؟ (۱۵ آبان ۱۴۰۴) قیمت امروز میوه و تره‌بار در مشهد (۱۵ آبان ۱۴۰۴) | خیار کیلویی ۲۵ هزار تومان دستورالعمل اجرایی خرید و فروش طلا و نقره آنلاین تصویب شد | راه‌اندازی سامانه‌ای ناظر بر عملکرد و تعهدات پلتفرم‌های آنلاین توسط بانک مرکزی طرح جدید بنزینی دولت به‌نفع دهک‌های پایین درآمدی است
سرخط خبرها

مواد اولیه قطعه سازی با قیمت مناسب به تولید کننده نمی‌رسد

  • کد خبر: ۷۶۰۵۷
  • ۰۹ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۵:۵۲
مواد اولیه قطعه سازی با قیمت مناسب به تولید کننده نمی‌رسد
یکی از معضلات قطعه سازان کشور، تامین مواد اولیه انرژی و خدمات داخلی است که اکثرا در تصدی گری دولت است.

به گزارش شهرآرانیوز، آرش محبی نژاد دبیر انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه‌سازان خودروی کشور، گفت: یکی از معضلات قطعه سازان کشور، تامین مواد اولیه انرژی و خدمات داخلی است که اکثرا در تصدی گری دولت است.

او بیان کرد: کارخانه های تامین کننده مواد اولیه مانند فولاد، آلومینیوم، مس و صنایع پتروشیمی عمدتا توسط دولت اداره می‌شوند بدین معنا که مدیران آن دولتی هستند و تصدی گری در دست دولت است. از طرفی در ارائه خدمات هم بحث کاغذ بازی‌های اداری مطرح می‌شود که تقریبا تمام آن‌ها دولتی است.

دبیر انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه‌سازان خودروی کشور گفت: در این بین مشکلی که وجود دارد خرید خدمات دولتی است که واقعا طاقت فرساست. مشکل دیگر بحث تامین اجتماعی و مباحث دارایی و از همه بیشتر انرژی است که در انحصار و تصدی گری ۱۰۰ درصدی دولت است.

محبی نژاد تشریح کرد: این روز‌ها شاهد این هستیم که صنعت قطعه سازی با قیمت بالای فولاد، مس و آلومینیوم و … دست و پنجه نرم می‌کند و عرضه هم کافی نیست. از طرفی دولت پروژه‌های کافی برای توسعه تعریف نکرده و بحث واردات هم به دلیل تحریم‌ها و ارز واقعا با مشکل جدی رو به رو است، اما تاکنون در بحث انرژی مشکلی نداشتیم که امسال قطعی‌های مکرر برق و در بعضی مناطق آب و برعکس آن در زمستان قطعی‌های گاز، باعث ضرر و زیان و خسارت شده است.

دبیر انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه‌سازان خودروی کشور گفت: قطعی‌های امروزه ۲ نوع خسارت به صنعت خودروسازی و قطعه سازی وارد کرده است که این خسارت ها مستقیم است و باعث می شود هم تولید متوقف شود و هم کارگران بیکار می‌مانند و هم قطعی‌ها و نوسانات برق در بعضی از مناطق به تجهیزات الکترونیکی و الکتریکی آسیب می‌زند.

او ادامه داد: با این قطعی های مکرر بسیاری از تجهیزات می سوزد و خسارت زیادی به این صنعت وارد می‌کند.  به جرات می توان گفت که در کشور ما زمانی که کالا، خدمات و انرژی که دولت تامین می‌کند ضعفی در ارائه داشته باشد، هیچ گونه جبران خسارتی نمی‌کند.

محبی نژاد بیان کرد: از طرفی کیفیت هم مطلوب نیست و هر چه هست را  باید در تمام حوزه‌ها قبول کنیم. این خسارت مستقیمی است که به صنعت خودروسازی و قطعه سازی وارد شده است.

او گفت: خسارت غیر مستقیم، خدمات عدم النفع است، وقتی برق نیست نمی‌توان کالایی را تولید کرد، اگر سود قابل پیش بینی یا کاهش زیان قابل پیش بینی و سرشکن کردن هزینه‌های سربار را متصور باشیم، متاسفانه خسارت عدم النفع می‌زند و این خسارت غیر مستقیم و کاهش تولید نیز از عوارض آن است.

دبیر انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه‌سازان خودروی کشور گفت: بخشی از نهاده‌های تولید به انرژی، بخشی به کار، مواد اولیه و در کلان سرمایه گذاری اولیه با این نهاده‌های تولید و ورودی‌های تولید سرانجام به یک محصولی تبدیل می‌کند که دارای ارزش افزوده و سود مناسب باشد که سرمایه گذاری ارزش داشته باشد.

محبی نژاد گفت: متاسفانه در شرایط فعلی شاهد این هستیم که نهاده‌های تولید کافی و با قیمت مناسب به دست تولید کننده نمی‌رسد، بنابراین سرمایه گذاری  آن  در خطر است و بعضا شاهد فرار سرمایه از صنعت قطعه سازی هستیم.

او بیان کرد: اکنون کمتر سرمایه گذاری به سراغ تولید می‌رود و بیشتر ترجیح می‌دهند به سفته بازی و تجارت رو بیاورند،  آن هم به صورت غیر اشتغال زایی غیر مولد روی آورند چرا که بازدهی آن به مراتب بالاتر است.

 

منبع: باشگاه خبرنگاران

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
آخرین اخبار پربازدیدها چند رسانه ای عکس
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->