گرانی لبنیات ادامه دارد پیش‌بینی قیمت دلار برای پنجشنبه ۲۷ شهریور ۱۴۰۴ قیمت هر کیلو شمش طلا در بورس کالا بعد از یک ماه به ۱۱.۷ میلیارد تومان افزایش یافت (۲۶ شهریور ۱۴۰۴) پیش‌‌بینی قیمت طلا و سکه پنجشنبه ۲۷ شهریور ۱۴۰۴ نمایشگاه مشهد، آوردگاه ارتباط بی‌واسطه تولیدکننده و خریدار | بیست‌وچهارمین نمایشگاه عرضه مستقیم کالا آغازبه‌کار کرد نظام بانکی چطور ترمزِ جهش تولید مسکن را کشید؟ قانون مالیات بر خانه‌های خالی به بازار مسکن کمک نکرد مدیرکل امور مالیاتی خراسان رضوی: تایید فرم تبصره ۱۰۰ و پرداخت مالیات با پیام‌رسان‌های داخلی ممکن شد قیمت امروز خودرو‌های خارجی و مونتاژی (۲۶ شهریور ۱۴۰۴) | تغییر محسوس قیمت‌ها وزیر جهاد کشاورزی: قیمت گوشت قرمز در اختیار ما نیست و مربوط به بازار است قیمت امروز خودرو‌های داخلی (۲۶ شهریور ۱۴۰۴) | ثبات قیمت‌ها افزایش ۳۰۰ درصدی قیمت میوه از باغ تا دست مشتری قیمت بلیت هواپیما اوج گرفت (۲۶ شهریور ۱۴۰۴) افشای راز ۲۰ میلیارد دلاری که در سال گذشته به اقتصاد برنگشت جلسه شورای عالی کار باید فوراً تشکیل شود تا قدرت خرید کارگران جبران شود اتحادیه طلا درباره سکه‌های پارسیان جعلی در بازار هشدار داد سخنگوی صنف جایگاهداران: راهی جز واردات برای تأمین بنزین سوپر وجود ندارد کوچک‌تر‌های بورس به‌ پا خاستند | ازدست‌رفتن حمایت ۲.۶ میلیون واحدی (۲۶ شهریور ۱۴۰۴) شرط سامانه جامع تجارت برای سرمایه‌گذاران خارجی: به ازای وارد کردن هر خودرو، در ایران ۳۰۰ هزار دلار سرمایه‌گذاری کنید ۹۷ درصد از کارگاه‌های کارگری امن نیستند سکه‌های پارسیان گران شدند (۲۶ شهریور ۱۴۰۴) + جدول قیمت علت اصلی گرانی گوشت و مرغ، نبود پیش‌بینی در واردات نهاده‌های دامی است قیمت طلا در بازار‌های جهانی امروز (۲۶ شهریور ۱۴۰۴) اعلام شد ادامه رشد ورود سرمایه‌گذاران جدید به بازار سرمایه تولید وانت‌بار جدید در خراسان رضوی تأییدیه استاندارد گرفت سهم ۴۷ درصدی بیمه‌های تکمیلی از بازار | جیب مردم، قربانی هزینه‌های درمان تالارهای عروسی در حال ورشکست شدن هستند تأمین سوخت ژنراتور‌های تولید برق صنایع با ۳۰ برابر قیمت رشد قیمت طلا به کانال بالاتر در مشهد (۲۶ شهریور ۱۴۰۴)
سرخط خبرها

مواد اولیه قطعه سازی با قیمت مناسب به تولید کننده نمی‌رسد

  • کد خبر: ۷۶۰۵۷
  • ۰۹ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۵:۵۲
مواد اولیه قطعه سازی با قیمت مناسب به تولید کننده نمی‌رسد
یکی از معضلات قطعه سازان کشور، تامین مواد اولیه انرژی و خدمات داخلی است که اکثرا در تصدی گری دولت است.

به گزارش شهرآرانیوز، آرش محبی نژاد دبیر انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه‌سازان خودروی کشور، گفت: یکی از معضلات قطعه سازان کشور، تامین مواد اولیه انرژی و خدمات داخلی است که اکثرا در تصدی گری دولت است.

او بیان کرد: کارخانه های تامین کننده مواد اولیه مانند فولاد، آلومینیوم، مس و صنایع پتروشیمی عمدتا توسط دولت اداره می‌شوند بدین معنا که مدیران آن دولتی هستند و تصدی گری در دست دولت است. از طرفی در ارائه خدمات هم بحث کاغذ بازی‌های اداری مطرح می‌شود که تقریبا تمام آن‌ها دولتی است.

دبیر انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه‌سازان خودروی کشور گفت: در این بین مشکلی که وجود دارد خرید خدمات دولتی است که واقعا طاقت فرساست. مشکل دیگر بحث تامین اجتماعی و مباحث دارایی و از همه بیشتر انرژی است که در انحصار و تصدی گری ۱۰۰ درصدی دولت است.

محبی نژاد تشریح کرد: این روز‌ها شاهد این هستیم که صنعت قطعه سازی با قیمت بالای فولاد، مس و آلومینیوم و … دست و پنجه نرم می‌کند و عرضه هم کافی نیست. از طرفی دولت پروژه‌های کافی برای توسعه تعریف نکرده و بحث واردات هم به دلیل تحریم‌ها و ارز واقعا با مشکل جدی رو به رو است، اما تاکنون در بحث انرژی مشکلی نداشتیم که امسال قطعی‌های مکرر برق و در بعضی مناطق آب و برعکس آن در زمستان قطعی‌های گاز، باعث ضرر و زیان و خسارت شده است.

دبیر انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه‌سازان خودروی کشور گفت: قطعی‌های امروزه ۲ نوع خسارت به صنعت خودروسازی و قطعه سازی وارد کرده است که این خسارت ها مستقیم است و باعث می شود هم تولید متوقف شود و هم کارگران بیکار می‌مانند و هم قطعی‌ها و نوسانات برق در بعضی از مناطق به تجهیزات الکترونیکی و الکتریکی آسیب می‌زند.

او ادامه داد: با این قطعی های مکرر بسیاری از تجهیزات می سوزد و خسارت زیادی به این صنعت وارد می‌کند.  به جرات می توان گفت که در کشور ما زمانی که کالا، خدمات و انرژی که دولت تامین می‌کند ضعفی در ارائه داشته باشد، هیچ گونه جبران خسارتی نمی‌کند.

محبی نژاد بیان کرد: از طرفی کیفیت هم مطلوب نیست و هر چه هست را  باید در تمام حوزه‌ها قبول کنیم. این خسارت مستقیمی است که به صنعت خودروسازی و قطعه سازی وارد شده است.

او گفت: خسارت غیر مستقیم، خدمات عدم النفع است، وقتی برق نیست نمی‌توان کالایی را تولید کرد، اگر سود قابل پیش بینی یا کاهش زیان قابل پیش بینی و سرشکن کردن هزینه‌های سربار را متصور باشیم، متاسفانه خسارت عدم النفع می‌زند و این خسارت غیر مستقیم و کاهش تولید نیز از عوارض آن است.

دبیر انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه‌سازان خودروی کشور گفت: بخشی از نهاده‌های تولید به انرژی، بخشی به کار، مواد اولیه و در کلان سرمایه گذاری اولیه با این نهاده‌های تولید و ورودی‌های تولید سرانجام به یک محصولی تبدیل می‌کند که دارای ارزش افزوده و سود مناسب باشد که سرمایه گذاری ارزش داشته باشد.

محبی نژاد گفت: متاسفانه در شرایط فعلی شاهد این هستیم که نهاده‌های تولید کافی و با قیمت مناسب به دست تولید کننده نمی‌رسد، بنابراین سرمایه گذاری  آن  در خطر است و بعضا شاهد فرار سرمایه از صنعت قطعه سازی هستیم.

او بیان کرد: اکنون کمتر سرمایه گذاری به سراغ تولید می‌رود و بیشتر ترجیح می‌دهند به سفته بازی و تجارت رو بیاورند،  آن هم به صورت غیر اشتغال زایی غیر مولد روی آورند چرا که بازدهی آن به مراتب بالاتر است.

 

منبع: باشگاه خبرنگاران

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
آخرین اخبار پربازدیدها چند رسانه ای عکس
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->