سرخط خبرها

ایمن برای حادثه/ خود کرده را تدبیر نیست!

  • کد خبر: ۷۶۲۸
  • ۰۲ آبان ۱۳۹۸ - ۰۱:۱۵
ایمن برای حادثه/ خود کرده را تدبیر نیست!
سید مصطفی بهشتی دبیر شهر آرا محله
همین دو هفته پیش بود که ساختمانی در منطقه ۱۱ طعمه حریق شد و زیان مالی زیادی روی دست صاحب یا صاحبان خود گذاشت. بر اساس کارشناسی‌های انجام شده، رعایت نکردن نکات ایمنی، نقش اول را در وقوع این حادثه داشته است.
اگر قرار باشد در یک شهر ایده‌آل زندگی کنیم، همه موارد اساسی اصول شهرسازی باید رعایت شود تا موضوع مهم ایمنی تحقق یابد.
در اجرا و رعایت نکات ایمنی ساخت بنا، حوزه‌های متعددی از جمله مدیریت شهری، شرکت گاز، شرکت توزیع نیروی برق، شرکت آب و فاضلاب، آتش‌نشانی و ... نقش دارند، اما مهم‌تر از همه این‌ها خود شهروندان هستند که تعیین می‌کنند چقدر ایمنی برایشان مهم است و این موضوع را اولویت چندم زندگی‌شان قرار می‌دهند.
حال سؤالی که وجود دارد این است که چرا همواره شاهد وقوع اتفاقاتی از جمله آتش‌سوزی، انفجار، گاز گرفتگی، ریزش ساختمان و ... هستیم؟ مشخصا اگر وصله‌های چرخه ایمنی به یکدیگر متصل باشند چنین حوادثی روی نمی‌دهد مگر اینکه فرد یا مجموعه‌ای در اجرای نقش خود در این چرخه قصور کند.
در این راستا، دستگاه‌های نظارتی و اجرایی، دو مکمل اجرای یک پروژه ساختمانی به شکل ایمن هستند که عملکرد نظارتی بر عهده مدیریت شهری و عملکرد اجرایی بر عهده سازنده است، اما چگونه می‌توان هر کدام از این‌ها را تقویت کرد تا ساختمان‌هایی که در شهر مشهد و منطقه ساخته می‌شوند از ایمنی لازم برخوردار باشند؟
به نظر می‌رسد، آگاهی دادن ناظران به وظیفه و مسئولیت سنگینی که بر عهده آن‌هاست می‌تواند نقش زیادی در تحقق این مهم داشته باشد. ناظران همواره باید به خاطر داشته باشند که نقش مهمی در احداث و توسعه شهر ایمن دارند و با کوچک‌ترین سهل‌انگاری یا بی‌توجهی به رعایت اصول ایمنی در ساختمان، ممکن است شاهد حوادث تلخی از جمله مرگ و میر کودکان و دیگر شهروندان باشیم. در زمان ساخت یک بنا آنچه در قالب آجر و آهن و ملاط برپا می‌شود فقط و فقط یک کار اقتصادی صرف نیست، بلکه این ساختمان بعد از تکمیل شدن، مأمن و محل زندگی افراد است. چگونه می‌توان در اجرای چنین پروژه‌ای سهل‌انگاری کرد یا به عوارض ناایمن آن بی‌توجه بود؟
همچنین شهروندان و سازندگان ساختمان هم باید به نقش خود در تأمین ایمنی واقف باشند تا بتوانند از حقشان یعنی برخورداری از ساختمانی ایمن، دفاع کنند. آن‌ها از طریق مشورت با افراد آگاه یا با یک جست‌و‌جوی ساده در فضای مجازی می‌توانند همه نکات ایمنی که باید در ساخت بنا رعایت شود، فرا گیرند و مکان‌هایی را برای خرید یا اجاره انتخاب کنند که اصول ایمنی در آن‌ها رعایت شده باشد. همچنین به جای فرار و دور زدن قانون، اگر اصول شهرسازی که از سوی شهرداری اعلام می‌شود، رعایت کنند، می‌توانند تا حد زیادی ضریب امنیتشان را بالا ببرند و از احتمال بروز حادثه در یک بنا بکاهند.
سخن آخر اینکه ما با جمله «حادثه خبر نمی‌کند» آشنایی کامل داریم و بار‌ها به هنگام وقوع زلزله یا سیل و آتش‌سوزی، اهمیت این موضوع را حس کرده‌ایم پس لازم است که هنگام ساخت‌وساز، سنگ بنا را چنان بگذاریم که در صورت وقوع حادثه، عذاب وجدان نداشته باشیم و نگوییم خودکرده را تدبیر نیست!
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->