مشکلات بی‌شمار ورزشگاه تختی در دوره مدیریت هیات فوتبال | حتی کاور چمن هم نداشتند! ثبت نام مجدد کاندیدا‌های هیات فوتبال خراسان یک تخلف بزرگ است | اهمال کاری هیات در روند برگزاری انتخابات مسجل است  شمسایی: به اولین هدفمان که صعود به جام جهانی بود، رسیدیم یزدانی: حضور ورزشکارانی مثل تیلور اعتبار کشتی المپیک را بالا می‌برد نتیجه و ویدئو خلاصه بازی فوتسال ایران و قرقیزستان در جام ملت‌های آسیا | سلام یوزهای ایرانی به جام جهانی خطیر: حق امضای استقلال همچنان با من است پرسپولیس و استقلال رسماً واگذار شدند وزیر ورزش و جوانان: امروز نقطه عطفی در تاریخ ورزش کشور است پائز نیامده والیبالیست‌ها را به خط کرد غیبت حسن یزدانی در اردوی تیم ملی کشتی آزاد سرمربی تیم ملی والیبال وعده المپیک پاریس را داد! پخش زنده بازی فوتسال ایران و قرقیزستان در جام ملت‌های آسیا (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) + تماشای آنلاین توافق بیغم با مس + عکس اسامی داوران جام حذفی اعلام شد نتیجه و ویدیو خلاصه بازی آرسنال و چلسی| تحقیر بزرگ آبی‌ها آیا فرمانده فراجا از دروازه‌بان استقلال شکایت کرده است؟ تمدید با اوسمار با نظر هیات مدیره جدید
سرخط خبرها

به به کردن های مجری بی خبر و مغلطه های سرمربی تیم ملی بسکتبال!

  • کد خبر: ۷۷۴۰۶
  • ۲۱ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۴:۲۵
به به کردن های مجری بی خبر و مغلطه های سرمربی تیم ملی بسکتبال!
صحبت‌ها (به عبارت بهتر ادعاهای) دیشب سرمربی تیم ملی بسکتبال ایران در برنامه زنده تلویزیونی را باید در بوته نقد قرار داد.

یاسر سماوات | شهرآرانیوز، قدیمی‌ترها حتما به یاد می‌آوردند اواسط دهه ۶۰ و در بحبوحه جنگ تحمیلی، سریالی با نام «حسام‌الدوله بی خبر» از سیمای ایران پخش می‌شد. مجموعه‌ای یا هنرنمایی «جواد انصافی» که اغلب او را با نام عبدلی در تله‌تئاترهای «اوستا و‌ عبدلی» می‌شناسند. ماجرای داستان مربوط به مردی از خانواده‌های مرفه و اشرافی است که در زمان رژیم پهلوی پس از حادثه‌ای به کما می‌رود و وقتی به هوش می‌آید که مدت‌ها از انقلاب گذشته است. حسام الدوله در برخورد با دنیای جدید به دلیل ناآگاهی از اوضاع و احوال مملکت دچار سردرگمی می‌شود. دیشب هنگامی که «مهدی توتونچی» مجری بی خبر برنامه دهکده المپیک با شنیدن چندجمله از مهران شاهین‌طبع مسخ سرمربی و فدراسیونی شد که بسکتبال ایران را در شیب تند سقوط قرارداده‌اند، بی‌درنگ خاطره حسام الدوله بی خبر در ذهن مان زنده شد.


شکست به عراق آقای شاهین‌طبع؟!

پس از صحبت‌ها و تعریف و تمجیدهای همیشگی رامین طباطبائی، مهران شاهین طبع روی خط می‌آید و بعد از تعارفات می‌رود سروقت زمانی که سرمربیگری تیم ملی را به دست گرفت. شاهین‌طبع به شکست ایران از عراق در انتخابی جام جهانی پیش از حضور او در تیم ملی اشاره می‌کند و برای آنکه جانب احتیاط را از دست ندهد می‌گوید:«البته آن باخت به دلیل تغییر و تحولات فدراسیون بود و .....».

 

سرمربی تیم ملی اما هرگز به اتفاقات، مصدومیت‌ها و حتی تصادفی که باعث شد تیم ملی بدون گارد به اردن برود و بازیکنی مانند اوشین ساهاکیان در پست دو تیم ملی بازی کند اشاره نمی‌کند. تصادف وحید دلیرزهان، مسمومیت غذایی محمد جمشیدی و چند بازیکن دیگر در هواپیما.... اتفاقاتی که هر یک از آن‌ها اگر در زمان شاهین‌طبع رخ می‌داد، زمین و زمان به هم دوخته می‌شد که به این دلیل ما شکست خوردیم، هرگز بر زبان سرمربی تیم ملی جاری نمی‌شود.

 

مهران شاهین طبع از شکست تیم مهران حاتمی به عراق می‌گوید اما نمی‌گوید در نخستین دیداری که او هدایت تیم ملی را به دست گرفت، تیم قطر که حرفی برای گفتن مقابل حاتمی و ایران نداشت، تا صدم ثانیه پایانی بازی در سالن الغرافه نفس تیم ایران را با وجود حامد حدادی می‌گیرد و به لطف خطای غیر ورزشی که میثم میرزایی از قطری‌ها گرفت بازی مساوی و با هوش بالای ارسلان و ریباند حمله در چند صدم ثانیه به پایان، تیم ایران از مهلکه الغرافه می‌گریزد و ۷۷ - ۷۵ برنده می‌شود!


مهران شاهین طبع هرگز اشاره نمی‌کند به چه دلیل جانشین مربی‌ای شد که آن سال برای نخستین بار شهرداری تبریز را در حالی که بیشتر ستاره‌های بسکتبال ایران در پتروشیمی بندرامام که خود شاهین طبع هدایتش را برعهده داشت یا تیم مهرام با هدایت مصطفی هاشمی حضور داشتند، قهرمان سوپرلیگ کرد. حاتمی با دست خالی تر تبریزی‌ها را قهرمان ایران کرد اما او قربانی زد و بندهای پیش از انتخابات ریاست فدراسیون بسکتبال شد و نیمکت تیم ملی یا همان وجه الضمانه حمایت از رامین طباطبائی، به سرمربی فعلی سپرده شد.


شاهین ‌طبع هرگز نمی‌گوید، همان کسی که به این ترتیب نیمکت تیم ملی را از او گرفت مدتی بعد پتروشیمی بندرامام را که تنها ۸ بازیکن داشت، قهرمان آسیا کرده است! او نمی‌گوید همان پترو زمانی که در اختیارش بود با وجود حضور بازیکنان برجسته خارجی، سوم و چهارم آسیا می‌شد و چهار شکست پیاپی از تیمی مانند الریاضی لبنان در کارنامه‌اش نقش بست!


زیر سوال بردن صعود به المپیک ۲۰۰۸

شاهکار دیشب شاهین طبع اما زیر سوال بردن دو حضور دیگر ایران در المپیک‌های‌۱۹۴۸ لندن و ۲۰۰۸ پکن بود. هرچند با ذکر این جمله که نمی‌خواهد این موفقیت‌ها را سبک بشمارد به اصطلاح خود را بیشتر در موضع حق (از نگاه خودش) قرار داد. سرمربی تیم ملی با بیان اینکه صعود به المپیک ۱۹۴۸ بدون بازی‌های انتخابی بوده و سال ۲۰۰۷ و در جام ملت‌هایی که ایران به مقام قهرمانی رسید و جواز حضور در المپیک پکن را کسب کرد، چین تیم دومش را به بازی‌ها فرستاده بود، سعی در بزرگنمایی صعود تیمش به المپیک داشت. صعودی که با علم ریاضی (مبحث تابع و متغیر) و علوم انسانی (منطق) و مقابله با سفسطه، ثابت شده تا چه حد معلول نتایج دیگر تیم‌ها بود. در این مجال قصد ندارم حرف‌های تکراری بزنم اما در مقابل مغلطه‌‌های  سرمربی تیم ملی در پیشگاه مردم کشورم، چاره‌ای جز بیان حقیقت و کنار زدن پرده از ادعاهای سرمربی تیم ملی بسکتبال ایران نداریم‌.



المپیک ها و سفسطه‌های نخ‌نما

مهران شاهین ‌طبع به درستی می‌گوید که تیم ملی بسکتبال ایران بدون بازی‌های انتخابی به المپیک ۱۹۴۸ لندن اعزام شد اما هرگز نمی‌گوید تنها پیروزی تاریخ بسکتبال ایران در المپیک ‌ها را همان تیمی به دست آورد که بدون بازی انتخابی به المپیک رفت. در واقع آن تیم بهترین تیم ادوار المپیک ایران است. کسی که می‌خواهد مغالطه کند همواره بخشی از حقیقت را می‌گوید و بخش دیگری از همان حقیقت را کتمان می‌کند و این یکی از نخ‌نما تربن سفسطه‌هاست.


مبحث تابع و متغیر در ریاضیات به ما می‌گوید وقتی تیم ملی با کسب هر نتیجه‌ای در دیدارش برابر فیلیپین در روز آخر جام جهانی باید منتظر نتیجه دیدار تیم‌های چین و نیجریه می‌ماند، پس این صعودش تابعی در متغیر نتایج دیگر تیم‌هاست.
متاسفانه درحالی که ما با زبان منطق و ریاضیات سعی در تبیین علمی صعود ایران داریم، اظهارنظرهای بی پایه و احساسی بدون منطق سعی در زدن زیر میز بازی دارند و می‌کوشند با مغلطه و انگ زدن به منتقدان آنچه را که با علم ثابت کرده‌ایم، نقض کنند! اما این افراد هرچه بگویند نه خللی در حقیقت ایجاد می شود نه در منطق نه در ریاضیات!

ایران مدیون لهستان نه نیجریه!
گذشته از این بارها گفتیم، کلید زنده شدن بخت صعود ایران به المپیک توکیو فرار لهستان ‌از شکست در ثانیه‌های پایانی دیدار برابر چین بود. چین پس از پیروزی برابر ساحل عاج در دور گروهی جام جهانی با پیروزی بر لهستان صعود خود را به دور بعد قطعی می‌کرد که در این صورت چین نماینده آسیا در المپیک می‌‌شد. آن‌ها در آستانه این اتفاق بودند اما در ۴ ثانیه به پایان بازی، زمانی که چین ۷۲ - ۷۱ پیش بود و مالکیت هم در اختیار میزبان قرار داشت، اشتباه مرگ‌بار «ژو کیو» سنتر ۲۳ ساله چینی‌ها در آغاز بازی از کنار زمین و هدیه دادن توپ به ماتئوش پونیتکا، صعود و المپیک را یکجا از چینی‌ها گرفت! کسانی که می‌گویند صعود تیم ایران ربطی به تیم دیگری نداشت یا تماشای ۴ ثانیه پایانی دیدار چین و لهستان، نظرشان تغییر می‌کند. به هرحال چین در اورتایم شکست خورد و بازی سوم گروه را هم به ونزوئلا باخت تا مثل ایران به گروه بازنده‌ها برسد.

قرعه خوب در ادامه اقبال خوب
شاهین طبع دیشب برای چندمین بار یه جام جهانی و انتقاد از تیم ملی در مرحله گروهی نقب زد! سرمربی تیم ملی هنوز نمی‌داند هرجای دیگر دنیا بود و با آن وضع بازی را به تیمی مانند پورتوریکو می‌باخت یا مقابل تیمی مثل تونی حرفی برای گفتن نداشت، چندبرابر از او نقد می‌شد. به هرحال دست پیش را گرفتن برای پس نیفتادن از تاکتیک‌‌های ویژه شاهین طبع است.

منطق گمشده در گروه بازنده‌ها
تیم ملی ایران در حالی با سه شکست از راهیابی به مرحله‌ بعد جام‌جهانی بازماند که این بهترین فرصت تاریخ بسکتبال ایران برای صعود از گروهش بود. شاهین‌طبع توان بردن تیم‌هایی مثل پورتوریکو و تونس را نداشت و پس از بر باد دادن آمال و آرزوهای بسکتبال ایران، با توسل به قرعه بسیار مناسب در گروه بازنده‌ها که تیم ایران را مقابل آنگولا یکی از ضعیف‌ترین تیم‌های حاضر در جام جهانی و فیلیپین که مطلقا ضعیف‌تربن تیم در جمع ۳۲ تیم حاضر در جام جهانی بود، توانست با تفاضل گل نسبت به چین جواز صعود به المپیک را به‌دست آورد.


مهران شاهین طبع می‌گوید که تیم ایران بدون بازی انتخابی به المپیک ۱۹۴۸ رفته و می‌گوید ایران در غیاب تیم اول چین به المپیک ۲۰۰۸ رسیده اما نه تنها نمی‌گوید ایران با احتساب تفاضل گل ضعیف‌تربن صعودش به المپیک را در این دوره تجربه کرده بلکه مدعی می‌شود تغییراتی که فیبا در انتخابی المپیک اعمال کرده است کار صعود را دشوارتر ساخته است!
واقعا شاهین طبع چگونه می‌تواند در پیشگاه مردم کشورمان اینطور صحبت کند؟ او مردم و افکار عمومی را چه می‌پندارد؟! آقای شاهین طبع یعنی اگر فیبا شیوه صعود تیم‌ها به المپیک را تغییر نمی‌داد و تیم ایران ناچار بود مانند سال ۲۰۱۵ مستقیم یا مدعیان آسیایی روبرو شود، به سود بسکتبال ما بود و صعود ایران ساده‌تر می‌شد؟! یا در پس رویارویی با تیم ملی چین، همان تیمی که شما و تیم ملی کشورمان را بدون چند بازیکن اصلی خود در فینال بازی‌های آسیایی ناکام گذاشت، سهمیه المپیک هم بر باد می‌رفت؟!

بازی‌های خوب در پنج پنجره!
سرمربی تیم ملی در ادامه اظهارات یا بهتر بگوییم در ادامه ادعاهایش می.گوید:«از وقتی هدایت تیم ملی را پذیرفته پنج پنجره بازی‌های خوبی از تیم ملی شاهد بودیم!) سوال اینجاست، جناب آقای شاهین طبع، شما که صعود تیم ملی را به المپیک ۲۰۰۸ به دلیل ‌غیبت تیم اصلی چین زیر سوال می‌برید، چطور یه شکست ۷۶ - ۴۷ مقابل تیم دوم استرالیا افتخار می‌کنید؟ نمی‌گوییم همان تیم دوم استرالیا را باید می‌بردید اما حقیقت شما و تیمی که ساختید همین است! تیمی که مقابل ژاپن بدون بازیکنان شاغل در NBA دبل می‌شود.


مهران شاهین‌طبع به غیبت تیم اصلی چین در رقابت‌های ۲۰۰۷ اشاره می‌کند ولی نمی‌گوید تیم فیلیپین پس از زد و خورد با استرالیا ۹ بازیکن اصلی خود را از دست داد و مقابل تیم کشورمان قرار گرفت! با وجود این شاهین طبع تا دقیقه آخر توان برتری بر همان فیلیپین را هم نداشت و به لطف درخشش محمد جمشیدی تیم تار و مار شده فیلیپین را در کمتر از یک دقیقه پایانی شکست داد.

برنامه کنار گذاشتن حدادی!
یکی از خصوصیات افرادی که به سفسطه متوسل می‌شوند، فراموشکاری آن‌هاست. سرمربی تیم ملی بسکتبال ایران زمانی که صعود ایران به جام جهانی قطعی شد، دست به بازی کنار گذاشتن ستاره ها زد‌. او که می‌دانست تیم ایران حتی با شکست مقابل ژاپن و استرالیا در پنجره پایانی هم جواز صعود به جام جهانی را کسب می‌کند، سناریو خاک خورده خود را روی میز گذاشت.حدادی که از برخی اتفاقات تیم ملی که کادر فنی و سرپرست تیم در بروز آن ها نقش پررنگی داشتند دلخور بود، تصمیم نداشت تیم ملی را در پنجره ششم انتخابی جام جهانی همراهی کند ولی پس از مدتی پشیمان می‌شود و پس از بازی دوستانه تیم ملی ایران و اردن، خود را به اردوی تیم ملی می‌رساند. این اتفاق در حالی رخ داد که کمتر از ۴۸ ساعت پیش مهران شاهین طبع در جمع خبرنگاران از بازگشت حدادی استقبال کرده بود. با وجود این، شاهین طبع پس از بازگشت حدادی با این بهانه که او دیر به اردوی تیم ملی اضافه شده نام او را در فهرست نهایی تیم ملی برای حضور در پنجره ششم قرار نمی‌دهد. البته در این مورد برخی که از گذشته با حدادی مشکل داشتند به آتش اختلافات دامن زدند. برخلاف شاهین‌طبع و تفکری که در پی حذف حامد حدادی بود، ما فراموشی نگرفتیم! هنوز فعل و انفعالاتی که همسو با حذف حدادی و به سود تصمیم ویرانگر سرمربی تیم ملی بود در خاطر ما هست و آن‌ها در تاریخ بسکتبال این مرز و بوم ثبت می‌کنیم، پس گرامیان! پای حرف‌ها و اعمال تان بایستید!
کسانی که در پی حذف حامد حدادی بودند حالا خوب می‌دانند این بازیکن تا چه حد در تیم ملی موثر است و اگر ایستادگی مخالفان سرمربی تیم ملی نبود، معلوم نبود چه به روز تیم کشورمان می‌آمد!


به هرحال تیم ملی در پایان آن پنجره‌هایی که شاهین طبع تاکید می کند خوب در آن‌ها ظاهر شدیم در تهران هم به ژاپنی باخت که روی هاشیمورا و یوتا واتانابه را همراه خود نداشت و نیک فازکاس هم با مصدومیت برای ژاپنی‌ها بازی کرد. تیم کشورمان ۹۷ - ۸۹ در تهران به ژاپن باخت و یک پرتاب سه امتیازی تا ۱۰۰ تایی شدن مقابل شاگردان خولیو لاماس فاصله داشت و شاهین طبع به این نمایش می‌گوید بازی خوب تیم ایران!
در آخرین بازی انتخابی نیز تیم ایران برابر تیم سوم (به عبارتی تیم چهارم استرالیا) با بازیکنانی که جملگی غیر از میچ‌ گریک دومین بازی ملی خود را انجام می‌دادند به برتری ۸۵ - ۷۴ رسید تا به عنوان تیم پنجم آسیا و اقیانوسیه به جام‌جهانی برسد!

نتایج بسیار خوب در انتخابی کاپ آسیا!
سرمربی تیم ملی دیشب از نتایج بسیار خوب و صدرنشینی در بازی‌های انتخابی آسیاکاپ مقابل تیم‌های درجه دوم آسیایی عربستان، قطر و سوریه حرف می‌زند اما نمی‌گوید تیم ایران در دوبازی مقابل عربستان بدون بازیکنان تبعه، بدون مربی خارجی به مشکلات عدیده‌ای برخورد و اگر ارزش‌های بهنام یخچالی و محمد جمشیدی نبود، شاید شکست‌های بیشتری نصیب ما می‌شد.

شکست از سوریه
سرمربی تیم ملی در توجیه شکست تاریخی از سوریه می‌گوید پس از یکسال تیم ملی بدون بازی تدارکاتی مقابل این تیم شکست خورد ولی نمی‌گوید تیم ایران در تهران و در بازی رفت با چه اختلاف فاحشی این تیم را شکست داده بود! سرمربی تیم ملی نمی‌گوید که وقتی دیده بود «جرج ارل کل» بازیکن جدید سوریه نمایشی خیره‌کننده دارد، چه پلنی برای مهار او داشت که اگر او ۱۰ امتیاز کمتر می‌گرفت این ‌شکست تاریخی در تاریخ بسکتبال ما ثبت نمی‌شد!
شاهین طبع از اردوی یک ماهه سوریه در روسیه و بازی‌های تدارکاتی آن تیم می‌گوید ولی نمی‌گوید تیم سوریه از کشوری جنگ زده می‌آید که بازیکنانش حتی امنیت جانی نداشتند!


شاهین‌طبع نمی‌گوید چرا تیمی که در روسیه اردو زده بعد از پیروزی برابر ایران از عربستان شکست می‌خورد؟!
شاهین طبع نمی‌گوید که پیروزی سوریه بر ایران یکی از ۱۰ اتفاق برتر جهان بسکتبال در سال ۲۰۲۰ شناخته می.شود! شاهین طبع می‌گوید این شکست بدیهی است ولی فیبا می‌گوید این باخت یکی از ۱۰ اتفاق برتر سال است پس غیر بدیهی است! شکست از سوریه لکه سیاه پررنگی در کارنامه شاهین‌طبع است. لکه‌ای که او هرچه می‌کوشد آن را پاک یا کمرنگ کند آن لکه بزرگتر و بزرگتر می‌شود!

مقایسه با NBA و یورولیگ
مهران شاهین طبع در گفت وگو با مجری از همه جا بی خبر می‌گوید یک تیم در NBA ممکن است ده پانزده بار شکست بخورد و بعد قهرمان شود. همین قیاس مع الفارق نمونه مغالطه‌های اوست! او نمی‌گوید در NBA همه تیم‌ها اگر هم سطح نباشند در یک کلاس بازی می‌کنند و این قیاس با بازی‌های ملی که اغلب در یک تورنمنت زیر ۱۰ بازی است، از پایه اشتباه است.

وعده‌های توخالی
سرمربی تیم ملی در بخشی از صحبت‌هایش وقتی درباره عملکرد چندساله‌اش صحبت کرد به بازی‌های آسیایی هم اشاره ای داشت و گفت اگر قهرمان می‌شدیم نتیجه عالی بود ولی دوم شدیم و نتیجه خوبی گرفتیم! سرمربی تیم ملی اما نمی‌گوید قرار بود در جاکارتا به چه تیمی غیر از چین (آنهم در غیاب تعدادی از بازیکنان اصلی‌اش) ببازد؟! تیم ایران در بازی‌های آسیایی در ساده‌ترین گروه تاریخ بازی‌های آسیایی تنها با برد سوریه صعود کرد و در یک‌چهارم نهایی تیم دوم ژاپن را که ۴ بازیکنش به دلایل مسائل اخلاقی به ژاپن عودت داده شده بودند شکست داد و در نیمه نهایی کره جنوبی را که مدتی پیش از آن بازی‌ها به تیم امید (تیم ب) ایران هم باخته بود، شکست داد و در فینال.... در فینال با همان دفاع زونی که توتونچی از همه جا بی خبر از آن تعریف و تمجید می‌کرد، با گذاشتن دفاع ۲ و ۳ مقابل تیمی که از پست یک تا پنجش شوتیست بودند مقابل تیم دوم چین شکست خورد و مدال طلایی که بارها وعده داده شده بود به نقره تبدیل شد اما شاهین طبع طبق معمول حرف‌ها و ادعاهایش را فراموش کرد و طبق معمول یا ساختن دشمنان خیالی شروع کرد به افتخار به مسابقاتی که اگر یک تیم باشگاهی از ایران هم در آن رقایت‌ها حضور می‌یافت روی سکو می‌رفت و چه بسا آن چین را هم شکست می‌داد!

المپیک و افتخار به ترس سرمربی!
تیم ملی درحالی به المپیک رفت که قرار بود بازیکنان و کادرفنی هرچه دارند رو کنند. تیم ایران در گام نخست به مصاف جمهوری چکی رفت که تا دو هفته پیش اصلا نمی‌دانست در المپیک حضور دارد یا نه. بازی فاجعه تیم ایران در سه کوارتر با نمایش خوب تیم ملی در کوارتر پایانی می‌رفت تا اتفاقی تاریخی رقم بزند اما.... شاهین طبع و هرکسی که در آستانه پیروزی و زمانی که حتی شانس مختصری برای برد دارد به شکست خفیف افتخار می‌کند، ذهنیتی بازنده دارد. متاسفانه شاهین ‌طبع همواره شخصیت و ذهنیتی بازنده دارد وگرنه زمانی که تیم ایران تنها ۶ امتیاز با چک فاصله داشت، هر تیم دیگری بود با خطاهای تاکتیکی از مختصر شانس خود بهره می‌برد ولی تیم شاهین طبع برای برد به زمین نرفته بود! بازی ایران و چک را با دیدار تیم‌های بانوان استرالیا و چین مقایسه کنید تا متوجه صحبت‌های بنده بشوید. تیمی که ۶ امتیاز ۲۰ ثانیه به پایان عقب افتاده بازی را در دوثانیه پایانی به تساوی می‌کشد ولی تفکری که دنبال باخت خفیف بود، تفکری که دنبال باخت آبرومندانه بود، باعث شد خود تیم ایران هم در ثانیه‌های پایانی تاخیری بازی کند! دستاورد شاهین طبع و همه کسانی که مثل او فکر می‌کنند چیزی بیش از باخت آبرومندانه به تیم کم و نام نشان و کم افتخار چک نیست. شکست خفیف مقابل تیمی که یونان را بدون یانیس آنته توکومپو حذف کرده، شد افتخار ابدی شاهین ‌طبع! تیمی که حتی توان صعود از گروهش به عنوان تیم سوم را هم نداشت!

انگار آمریکا و فرانسه مدعی نبودند!
یکی از اتفاقات در واقع کمدی و طنز دیشب این جمله سرمربی تیم ملی خطاب به مهدی توتونچی بود:«وقتی آمریکا و فرانسه به فینال رسیدند شما متوجه خیلی چیزها شدید!»
انگار فرانسه و آمربکا تیم‌های کم نام و نشانی بودند که رسیدن به فینال المپیک به ما ثابت کرد چقدر آن‌ها قدرتمندند! واقعا غیر از توتونچی و افرادی که سر و کاری با بسکتیال ندارند شخص دیگری پیدا می‌شود که سرمربی تیم ملی اینطور یا او صحبت کند و مجری هم مسخ صحبت‌های سرمربی شود؟! سنگین ترین شکست تاریخ بسکتبال ایران نصیب مهران شاهین طبع شد در حالی که ما پیش از این هم با آمریکا بازی کرده بودیم ولی آمریکا دقیقا نشان داد اگر یک تیم بزرگ بخواهد با تمام وجود مقابل تفکرات شاهین طبع قرار بگبرد، چه اتفاقی می‌افتد. اندازه شاهین طبع پس از دیدار ایران و آمریکا مشخص شد. تیم ملی سپس در روزی‌که فرانسه خود را برای مراحل بعد سیو‌ می‌کرد، با ۱۷ اختلاف به تیمی باخت که بیشتر تاکتیک‌های بازی‌های آینده خود را مرور می‌کرد اما در حالی که ما در جام جهانی اسپانیا هم با فاصله کمی به فرانسه باختیم این شکست هم شد افتخار آقای شاهین ‌طبع و باختی آبرومندانه برای ایران!


شاهین‌طبع، مردم و آینده
جالب‌ترین صحبت مهران شاهین ‌طبع اما اشاره به آینده است. او دیشب گفت مردم در آینده متوجه چیزهای زیادی می‌شوند. اوج صحبت‌های او اما اشاره به‌المپیک آینده است!
آقای شاهین ‌طبع اگر عملکرد شما و کادر شما و این فدراسیون رو به قهقرا و سقوط نیوده و شما بسکتبال ما را به زعم خودتان در مسیر رشد قراردادید، چطور از حالا وعده ناکامی در آینده را می‌دهید؟! پس قبول دارید با کارهایی که کردید شاخص‌های بسکتبال ایران به سقوط و نزول سوق پیدا کرده‌اند. متاسفانه خود شما هم خوب می‌دانید چه به روز این بسکتبال آورده‌اید. شما خودتان جواب خودتان را دادید!
سرمربی تیم ملی با خیال راحت از آینده حرف می‌زند ولی او نمی‌داند مصاحبه‌‌ها، دست‌نوشته‌ها، یادداشت‌ها، تصاویر و نقل قول‌ها و ... در وقایع نگاری و کتاب تاریخ این برهه از بسکتبال، کمک حال ما می‌شوند.


پاسخ به تاریخ
آقای شاهین طبع، شک‌نکنید در آینده باید خیلی چیزها را به مردم ایران توضیح دهید. شما باید توضیح چرا روز بازی ایران با پورتوریکو در جام جهانی برای تیم باشگاهی‌تان بازیکن می گرفتید و تمرکزی روی بازی مهم تیم ملی نداشتید! شما باید پاسخ دهید چه به سر تیم ملی آوردید که ۷ بازیکن به رئیس فدراسیون مراجعه می‌کنند تا درباره مشکلاتی که برای آنها به وجود آورده اید دنبال راه چاره باشند. باید پاسخ دهید چرا بازیکنی مثل ارسلان کاظمی را مدت‌ها از تیم ملی کنار گذاشتید؟ شما باید پاسخگوی عملکرد نامطلوب بازیکنان دورگه در المپیک باشید... باید پاسخگوی کنار گذاشتن حدادی که منجر به شکست از ژاپن شد باشید، باید بگویید برای این بسکتیال چه ره‌ آوردی داشتید؟ شما باید پاسخگوی جوی که در تیم ملی ساختید باشید؟ باید درباره کنار گذاشتن مهدی کامرانی و سجاد مشایخی و بردن بازیکنی که عملکرد نامطلوبی داشت توضیح دهید..... شما باید پاسخگوی بر باد دادن طلای جاکارتا باشید.‌شما باید پاسخگوی رفتار و‌گفتارتان در تیم ملی با بازیکنان باشید.... باید بگویید نقش شما در حواشی تیم ملی چه بود؟ ما باید پاسخگوی منتقدین بسکتبال باشید...
آقای شاهین طبع آینده چیزی نیست که مثل گذشته یا حال باشد. آینده دیگر جای دست پیش گرفتن برای پس افتادن نیست. آینده کمتر منفعتی برای دوستان شما دارد. آینده و زمانی که می‌گذرد حقایق را به اثبات می‌رسانند، نه مغالطه‌ها را...
در پایان امیدواریم از این پس همکاران صدا و سیما اگر دنبال حقایقند از منتقدان تیم ملی برای پرسش از کادر فنی محترم و رئیس فدراسیون دعوت کنند، وگرنه به به و چه چه کردن افراد بی‌اطلاع نه کمکی به بسکتبال می‌کند نه چیزی به برنامه این عزیزان می‌افزایند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->