بایدن: اوکراین نیمی از اراضی خود را از روسیه پس گرفته است حمله موشکی مقاومت فلسطین به اطراف غزه (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) واکنش ایران به بیانیه کویت و اردن در خصوص میدان آرش پشت پرده سفر پنهانی روسای شاباک و ارتش رژیم صهیونیستی به قاهره رئیسی: ایران امروز کشوری پیشرفته است سناریوی زندانی شدن ترامپ روی میز سرویس مخفی آمریکا حمله موشکی و راکتی مقاومت به مواضع نظامیان رژیم صهیونیستی ۱۶۵۰ عملیات حزب‌الله لبنان علیه اسرائیل طی ۲۰۰ روز بایدن لایحه کمک به اوکراین و رژیم صهیونیستی را امضا کرد القسام: زمان برای آزادی اسرای صهیونیست رو به پایان است + فیلم روسیه: ۲۹۹ پهپاد اوکراینی منهدم شد پوتین: تروریسم همچنان بزرگترین خطر قرن بیست و یکم است حماس: آمریکا شریک جنایات وحشیانه صهیونیست‌ها است | بایدن هزینه آن را در انتخابات خواهد داد توماج صالحی به اعدام محکوم شد وزیر جنگ رژیم صهیونیستی: نبرد آتی در جبهه شمال تعیین کننده است خودداری سفارت ایران در فرانسه از پیگرد قضایی فرد مهاجم پادشاه عربستان راهی بیمارستان شد پیروزی ترامپ و بایدن در انتخابات مقدماتی پنسیلوانیا رئیسی مورد استقبال رسمی رئیس جمهور سریلانکا قرار گرفت ایران و پاکستان در پایان سفر رئیس‌جمهور، بیانیه مشترک صادر کردند
سرخط خبرها

آغاز جلسه علنی مجلس به منظور بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت سیزدهم

  • کد خبر: ۷۸۰۲۹
  • ۳۰ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۸:۴۵
آغاز جلسه علنی مجلس به منظور بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت سیزدهم
صبح امروز (شنبه ۱۴۰۰/۰۵/۳۰) جلسه علنی مجلس شورای اسلامی جهت بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت سیزدهم با حضور سید ابراهیم رئیسی رییس جمهور آغاز شد.

به گزارش شهرآرنیوز، جلسه علنی امروز ( شنبه) مجلس شورای اسلامی دقایقی پیش به ریاست محمد باقر قالیباف آغاز شد.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی از امروز به بررسی صلاحیت ۱۹ وزیر پیشنهادی دولت سیزدهم می پردازند. پیش از بررسی برنامه ها و صلاحیت هر یک وزرا، کلیت برنامه دولت رییسی مورد بررسی قرار می دهد.

حسین باغ‌گلی؛ وزارت آموزش و پرورش، عیسی زارع پور؛ وزرات ارتباطات و فناوری اطلاعات،  حجت الاسلام والمسلمین سیداسماعیل خطیب؛ وزارت اطلاعات، سیداحسان خاندوزی؛ وزارت امور اقتصادی و دارایی، حسین امیرعبداللهیان؛ وزارت امور خارجه، بهرام عین‌اللهی؛ وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، حجت الله عبدالملکی؛ وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی،  سیدجواد ساداتی نژاد؛ وزارت جهادکشاورزی،  امین حسین رحیمی؛ وزارت دادگستری، امیر سرتیپ ستاد محمدرضا آشتیانی؛ وزارت دفاع، پشتیبانی و نیروهای مسلح، رستم‌ قاسمی؛ وزارت راه و شهرسازی،  سیدرضا فاطمی امین؛ وزارت صنعت، معدن و تجارت،  محمدعلی زلفی‌گل؛ وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، محمد مهدی اسماعیلی؛ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، احمد وحیدی؛ وزارت کشور، سیدعزت الله ضرغامی؛ وزارت میراث فرهنگی و گردشگری، جواد اوجی؛ وزارت نفت، علی اکبر محرابیان؛ وزارت نیرو و سید حمید سجادی هزاوه؛ وزارت ورزش و جوانان، ۱۹ وزیری هستند که از سوی حجت الاسلام و المسلمین ابراهیم رییسی برای اخذ رأی اعتماد به مجلس شورای اسلامی معرفی شده‌اند.

طبق ماده ۲۰۶ آیین نامه داخلی مجلس، در شروع بحث در مورد هیأت وزیران، رئیس جمهور برنامه دولت را تشریح و ضمن معرفی وزیران از ترکیب هیأت وزیران دفاع خواهد کرد. پس از آن مجلس، بررسی برنامه دولت و ترکیب هیأت وزیران را با اظهارات پنج نفر از نمایندگان مخالف و پنج نفر از نمایندگان موافق با حفظ ترتیب یک نفر مخالف و یک نفر موافق و هر کدام برای مدت ۱۵ دقیقه انجام خواهد داد.

بعد  از پایان بررسی کلیات برنامه پیشنهادی دولت، مجلس وارد بررسی صلاحیت ۱۹ وزیر پیشنهادی می شود.

 

رییس جمهور: فرصت خدمت کوتاه و مشکلات مردم بسیارند

حجت الاسلام والمسلمین سید ابراهیم رئیسی صبح امروز در مراسم بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی در صحن علنی مجلس شورای اسلامی با عرض تسلیت به مناسبت شهادت امام سجاد (ع)، اظهار کرد: صمیمانه از مردم و هیات ها برای عزاداری در ایام عاشورا با رعایت مقررات بهداشتی تشکر می کنم.

وی ادامه داد: از رییس مجلس، هیات رئیسه، کمیسیون ها و نمایندگان مجلس و ابتکار خوب و ارزشمند در بررسی وضعیت وزرای پیشنهادی و جلسات با وزرای پیشنهادی صمیمانه تشکر می کنم.

رییس جمهور با اشاره به برنامه های کلان دولت، افزود: امانت دار اولین دولت در گام دوم انقلاب هستیم. می دانیم فرصت خدمت کوتاه و مشکلات مردم بسیارند. اکنون نوبت حرکت جهادی و مردمی با استفاده از نظرات نخبگانی و مشارکت مردمی است. سند تحول دولت مردمی بیانیه گام دوم انقلاب، تعالی فرهنگ اسلامی ایرانی و توسعه روابط بین اسلامی است.

 

ویدئو | رئیس‌جمهور در مجلس: اولویت اول دولت مهار کروناست

 

رئیسی: رابطه سببی، نسبی و خانوادگی و یا فشار از ناحیه فرد، حزب و جناحی در انتخاب وزرا نقش نداشته است

 
ویدئو | ۱۵ رویکرد دولت سیزدهم از زبان رئیس جمهور در صحن علنی
 

 

دفاع رئیس جمهور از وزرای پیشنهادی به مجلس

وزارت آموزش و پرورش
مساله معلمان و فرهنگیان و مساله معیشتی آنها از دغدغه مورد تاکید ماست. فرهنگیان بدانند طرح رتبه بندی معلمان را ما دنبال خواهیم کرد. در مساله آموزش و پرورش مساله تخصص را در نظر گرفتیم.

 

وزارت ارتباطات
آقای دکتر زارعی پور هم علم و هم دانش و تخصص کافی را دارند و دراین مدت در دستگاه قضایی هم کارنامه موفقی داشتند. برنامه ما در وزارت ارتباطات شفاف سازی و هوشمند سازی و فعال کردن اقتصاد فضای مجازی است.

 

وزارت اطلاعات
جناب آقای خطیب هم دانش اطلاعاتی دارند و هم تجربه جندین ساله در وزارت اطلاعات دارند. پیشگیری از فساد و جلوگیری از نفوذ و سیانت از مردم در مقابل از حجمم ها از برنامه های وزارت ارتباطات است.

 

وزارت اقتصاد
مساله دانش و تخصص از مولفه های مورد توجه بوده. ما وزیر جوانی میخواهیم که نظام مالیاتی را اصلاح کند، در سیستم کسب و کار مردم تحول ایجاد کند، شفافیت را دنبال کند، ما چهره جوان فسادستیز می‌خواهیم و این امر را در چهره آقای خاندوزی میبینیم.

 

وزارت خارجه
آقای امیر عبداللهیان فردی خوشنام در مساله وزارت خارجه است. توسعه روابط همسایگی و مساله دیپلماسی اقتصادی از رویکردهای وزارت خارجه است.

 

وزارت بهداشت
آقای عین‌اللهی از آدم هایی در میدان است و از چهره های شاخصی است که حتی در مساله مبارزه با کرونا می تواند نیروها را به خط کند و مدیریت کند.

 

وزارت کار
آقای عبدالملکی، آقای جوان و پاکدست و فسادستیز است. ایشان معاونت بخش اشتغال در کمیته امداد بودند. ایشان امین رهبر انقلاب در کمیته امداد هستند. آقای عبدالملکی با نخبگی خودشان انشاالله میتواند در این وزارت خانه تحول ایجاد کند.

 

وزارت جهاد و کشاورزی
آقای سادات نژاد نسبت به این حوزه کاملا تسلط دارد. بسیاری از افراد ایشان را به عنوان متخصص در این امر معرفی کردند. ایشان با استفاده از دانش و تخصص می تواند این وزارت خانه را اداره کند.

 

وزارت دادگستری
آقای رحیمی آشنایی کامل با حوزه قضایی دارند و هم آشنایی با مسائل دولت و مجلس.

 

وزارت دفاع
آقای امیر آشتیانی ، نیروهای مسلح خوشحال شدند از معرفی ایشان به عنوان وزیر دفاع و هم از چهره های خوشنام در نیروهای مسلح هستند.

 

وزارت راه
آقای رستم قاسمی در قرارگاه خاتم کارهای بسیار بزرگی انجام دادند. افراد زیادی در این حوزه افراد زیادی را پیشنهاد کردند،. ما دنبال کسی بودیم که وعده دولت برای ساخت یک میلیون مسکن در سال را عملی کند که آقای رستم قاسمی آن فرد است.

 

وزارت صمت
آقای فاطمی امین، زمانی که در آستان قدس بود در بخش اقتصادی شفافیت را بر قرار کرد. ایشان در وزارت کشور هم عملکرد موفقی داشتند.

 

وزارت علوم
دکتر زلفی پور هفت سال ریاست یک دانشگاه در سطح کلان را برعهده داشتند.

 

وزارت فرهنگ و ارشاد
از مجموع بررسی ها کسی که دارای دانش در این امر بود، آقای دکتر اسماعیلی بود. آقای صفارهرندی گفتند آقای اسماعیلی گزینه خوبی برای وزارت فرهنگ و ارشاد است. اهالی فرهنگ و هنر بدانند آزادی را ما به شما ندادیم. آزادی را شما به ما دادید

 

وزارت کشور
دکتر وحیدی، چهره راهبردی است. ایشان کسی که به عنوان جایگاه راهبردی، میتواند وزارت کشور را به نحوی اداره کند که نیازهای کشور را مرتفع کند.

 

وزارت گردشگری
آقای ضرغامی را همه می شناسند، این وزارت خانه کسی را نیاز دارد که سیاست اقتصاد بدون نفت را دنبال کند، انشاالله آقای ضرغامی این امر را می تواند دنبال کند.

 

وزارت نفت
آقای مهندس اوجی در تمام ادوار وزارت نفت که ایشان مسئولت داشتند، انسان موفقی هستند و با یک حرکت جهادی می تواند حرکتی در وزارت نفت بکند. نسبت به فروش نفت بسیار تجربه دارد و نگران فروش نفت نباشید.

 

وزارت نیرو
در حوزه آب و برق عقب ماندگی داریم. اقداماتی که ایشان در حوزه نیروگاهی و سد سازی کرده بسیار بالاست. مدیریت آب و برق در کشور بسیار مهم است.

 

وزارت ورزش
با نام آوران ورزش جلسه داشتم، انتقاد داشتند که چرا از درون ورزش معرفی نمی کنید؟ از نامهای مختلفی که به من ادادند، آقای سجادی از مدال آورانی است که هم دانش و هم تجربه در امر ورزش دارد.

 

قالیباف: حواشی کمترین تأثیر را در نظر نمایندگان نسبت به وزرای پیشنهادی می‌گذارد

محمدباقر قالیباف در جلسه علنی امروز(شنبه) مجلس شورای اسلامی با تسلیت شهادت امام چهارم شیعیان(ع) گفت: از همه ذاکرین، خطبا و خادمین هیئت‌های مذهبی تشکر می‌کنم چرا که عزاداری‌ها را با رعایت پروتکل‌های بهداشتی به خوبی برگزار کردند. ضمن آرزوی قبولی عزاداری‌هایشان در پیشگاه حضرت حق از این عزیزان تشکر می‌کنم.

رئیس مجلس شورای اسلامی ضمن عرض خیر مقدم به سید ابراهیم رئیسی و معاون اولش در  جلسه امروز مجلس گفت: ما در صحن مجلس در چند روز آینده، کارهای مهم و حساسی را به دوش داریم. وزراء پیشنهادی طبق آئین نامه مجلس در جلسات کمیسیون‌ها شرکت کردند، در برنامه‌ریزی که از پیش اجرا شده بود با شکل گیری یک سامانه این فرصت فراهم شد تا یکایک وزرای پیشنهادی در همه کمیسیون‌ها حضور پیدا کنند و همه نمایندگان چهره به چهره با وزراء صحبت کردند.

قالیباف با بیان اینکه بیش از ۲۷۰ جلسه در کمیسیون‌ها به صورت فشرده برگزار شد، گفت: نمایندگان و وزراء شناخت خوبی از یکدیگر پیدا کردند. وزراء پیشنهادی با نگاه‌ها و انتظارات نمایندگان آشنا شدند. این اتفاق خاص بود و باعث شد حواشی کمترین تأثیر را در نظر نمایندگان بگذارد. امیدوارم در این هفته این فرصت فراهم شود که با گفت و شنود به نتیجه نهایی برسیم.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی از امروز به بررسی صلاحیت ۱۹ وزیر پیشنهادی دولت سیزدهم می پردازند. پیش از بررسی برنامه ها و صلاحیت هر یک وزرا، کلیت برنامه دولت رییسی مورد بررسی قرار می گیرد.

 

منبع: ایسنا

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->