نتیجه و ویدیو خلاصه بازی فوتسال ایران و ازبکستان| فینالیست شدیم! اعلام ترکیب پرسپولیس برای دیدار برابر آلومینیوم سقوط اعتبار فوتبال ایران در آسیا با کاهش سهمیه لیگ نخبگان| فقدان زیر ساخت و مشکلات عدیده بازگشت بیرو به ترکیب سرخ‌پوشان؟ برنامه ریزی عجیب سازمان لیگ برای هفته آخر | استقلال خارج از تهران مهمان پیکان می‌شود؟ محرومیت حسینی بخشیده نشد! تعیین سهمیه کشور‌ها در فصل آینده | ایران با ۱+۲ سهمیه در آسیا رسانه پتروشیمی جدایی خطیر را تایید کرد استقلال و پرسپولیس چقدر دارایی دارند؟+ ویدیو نتیجه بازی مس و پیکان در جام حذفی+ ویدئو ضربات پنالتی| برد بزرگ نویدکیا قایدی – استقلال؛ جدی شد ژاوی رسما در بارسا ماندنی شد نحوه خرید بلیت بازی آلومینیوم اراک و پرسپولیس + لینک و قیمت انتقاد جواد خیابانی از واگذاری سرخابی‌ها در برنامه زنده تلویزیونی شمسایی: ایران-ازبکستان جذاب‌ترین بازی جام ملت‌ها است وحید امیری برای استقلال کری نمی‌خواند لیگ برتر فوتبال با کیفیت HD پایان بارگذاری مدارک حرفه‌ای پرسپولیس حضور حزباوی در جمع برترین‌های لیگ قطر
سرخط خبرها

بانوی کوهنورد مشهدی در اندیشه زیرپا گذاشتن قله ماناسلو

  • کد خبر: ۷۹۵۳۴
  • ۱۴ شهريور ۱۴۰۰ - ۰۹:۲۱
بانوی کوهنورد مشهدی در اندیشه زیرپا گذاشتن قله ماناسلو
قله هشت‌هزارمتری در نپال هدف «کتایون محمودی‌فر» است و وی امیدوار است که بتواند این قله را فتح کند.

مژده رنگیان | شهرآرانیوز؛ بانوی کوهنورد مشهدی روز گذشته برای فتح قله هشت‌هزارمتری ماناسلو راهی سرزمین هیمالیا شد. کتایون محمودی‌فر، بانوی کوهنورد مشهدی، قرار است در این سفر قله ماناسلو را فتح کند؛ اگر او موفق به این صعود شود، سومین زنی خواهد بود که روی این قله پا گذاشته است. این ورزشکار ۶ سال است که رشته کوهنوردی را با طبیعت‌گردی آغاز کرده است.

 

او در این مدت به‌عنوان سنگ‌نورد و مربی و مدرس کوهپیمایی و برف و یخ نیز در مشهد فعالیت کرده و با صعود‌هایی که داشته، ۲ مدال نقره آسیایی به‌دست آورده است. محمودی‌فر معماری خوانده، اما مشتاق صعود و فتح قله‌هاست و ردپای او روی خیلی از قله‌های کشور وجود دارد. او چندی پیش کوه‌های آرارات ترکیه را نیز فتح کرد، اما تصمیم بزرگ‌تری گرفت و قرار است اولین‌بار قله بیش از ۸۰۰۰ متر را تجربه کند.

سفر به سرزمین آرزو‌های کوهنوردان

او ساعت یک بامداد روز شنبه از فرودگاه هاشمی‌نژاد مشهد در میان بدرقه دوستان، کوهنوردان و برخی مسئولان هیئت استان، ایران را به مقصد قطر ترک کرد. ظهر روز گذشته او به مقصد شهر آرزو‌های خیلی از کوهنوردان دنیا، یعنی کاتماندو در نپال، پرواز کرد. او در صفحه شخصی‌اش در آخرین لحظاتی که در شهرش حضور داشت، اعلام کرد که امیدوار است به‌زودی دوباره از فرودگاه مشهد خبر صعود و سلامتی و بازگشتش را به دوستان و علاقه‌مندان اعلام کند. فقط چند روز پیش بود که او سرانجام موفق شد اسپانسری برای این حرکت بزرگ پیدا کند. البته موضوع جالب توجه این است که در خراسان‌رضوی و مشهد بزرگ نتوانست حامی مالی پیدا کند و درنهایت اسپانسری از تهران و شرکت «نوری تازه» ورزشکار مشهدی را در این صعود همراهی خواهد کرد.

ماناسلو در انتظار بانوی مشهدی

قرار است از این صعود بزرگ مستندی تصویری نیز ساخته شود. محمودی‌فر گفته است: یک کوهنورد درحال بازگشت از یک قله به فتح قله بعدی فکر و برای آن برنامه‌ریزی می‌کند. از ۴ سال پیش درباره صعود به قله هشت‌هزارمتری فکر می‌کردم. چنین قله‌هایی در منطقه نپال، چین و پاکستان وجود دارد و به همین دلیل قله ماناسلو با ارتفاع ۸۱۶۳ متری را در منطقه نپال و هیمالیا انتخاب کردم. او ادامه می‌دهد: پیش از این پروانه کاظمی و زهرا نعمتی، ۲ بانوی کوهنورد بودند که توانستند ماناسلو را فتح کنند و امیدوارم نفر سوم باشم که به این قله هشت‌هزارمتری می‌رسم. احساس ایستادن در قله توصیف‌ناپذیر است و وقتی در آن بالا هستیم، هیچ‌چیز بالاتر از ما نیست. عدد ۸ را دوست دارم به‌ویژه اینکه برای ما مشهدی‌ها احساس دیگری به‌همراه دارد.

صعودی با طعم طلا

محمودی‌فر خاطرنشان می‌کند: برای مردان کوهنورد فتح قله‌های بیش از ۸۵۰۰ متری معادل مدال طلا خواهد بود، اما در بخش بانوان قله‌های ۸۰۰۰ متر به بالا مدال طلای جهان را به‌همراه دارد. متأسفانه هر چقدر ارتفاع صعود‌ها بیشتر می‌شود، هزینه‌های کوهنورد نیز بیشتر می‌شود. برای فتح چنین قله‌ای بین ۶ هزار تا ۱۰ هزار دلار فقط هزینه صعود می‌شود و چند هزار دلار دیگر باید به آن اضافه کرد. او یادآور می‌شود: کوهنوردان برای رسیدن به آرزوهایشان و صعود به قله‌های مختلف با مشکلات زیادی روبه‌رو می‌شوند؛ از قانع‌کردن خانواده تا هزینه‌ها و مشکلات مالی و پیداکردن اسپانسر. این موضوع‌ها باعث می‌شود گاهی کوهنوردان به خیلی از قله‌ها صعود نکنند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->