سرخط خبرها

آغاز ضیافت کتاب‌باز‌ها در مشهد

  • کد خبر: ۷۹۵۸
  • ۰۹ آبان ۱۳۹۸ - ۰۷:۰۳
آغاز ضیافت کتاب‌باز‌ها در مشهد
بیست و یکمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب مشهد با حضور ناشر ان داخلی وخارجی در نمایشگاه بین‌المللی این شهر گشایش یافت
حسین‌پور، طاهری| بیست‌ویکمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب مشهد روز گذشته با حضور تولیت آستان قدس رضوی، معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، رئیس و جمعی از اعضای شورای اسلامی شهر و برخی مسئولان شهر و استان و با حضور اهالی فرهنگ و ادب گشایش یافت.
معاون حقوقی امور مجلس و استان‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در سخنان خود در مراسم گشایش نمایشگاه، توسعه و پیشرفت یک کشور را منوط به پژوهش در حوزه‌های مختلف دانست و گفت: زمانی این پژوهش‌ها در کشور جاری خواهد شد که فرهنگ مطالعه رواج داشته و سرانه مطالعه بالا باشد.
علی‌اصغر کاراندیش وضعیت سرانه مطالعه در کشورمان را پایین اعلام کرد و افزود: پژوهش در کشور ما جایگاه واقعی خود را ندارد و ناکافی است. یک‌درصد از اعتبارات دستگاه‌هایی که از بودجه عمومی دولت استفاده می‌کنند، باید به امر پژوهش اختصاص پیدا کند، اما بیشتر این بودجه در آخر سال برگشت می‌خورد و این خود بهترین دلیل برای اثبات بی‌توجهی به این حوزه است. فرهنگ در کشور ما مظلوم است و در مقام عمل چه بخش دولتی و چه خصوصی توجهی به این امر ندارند.
معاون وزیر ارشاد ریشه مشکلات -باوجود فعالیت مسئولان- را غفلت از حوزه فرهنگ خواند و تصریح کرد: امروز بحث اقتصاد مقاومتی، حقوق شهروندی و... از بحث‌های مهم برای دولت و نظام است، اما، چون در فرهنگ‌سازی آن مشکل داریم، آن‌طور که باید شکل نمی‌گیرد. تا زمانی که به بحث فرهنگ در کشور بهای جدی ندهیم، به نقطه مطلوب نخواهیم رسید.
کاراندیش، هدف اصلی برگزاری نمایشگاه‌های کتاب را افزایش سرانه مطالعه و ایجاد تسهیلات برای دسترسی مردم به کتاب دانست و گفت: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی طرح‌های مختلفی را برای افزایش سرانه مطالعه انجام داده که ازجمله می‌توان به انتخاب پایتخت کتاب ایران، جام باشگاه‌های کتاب‌خوانی، دوشنبه‌های کتاب‌خوانی در مهدکودک‌ها، انتخاب روستا‌های دوستدار کتاب و حمایت از نویسندگان، ناشران و توزیع‌کنندگان کتاب اشاره کرد.
اولویت محتوای کتاب بر کمیت آن، موضوع دیگری بود که او در سخنان خود بر آن تأکید کرد و افزود: ما در زمینه محتوا ضعف و کمبود داریم. از ناشران و نویسندگان می‌خواهم که به سمت تولید محتوای مورد نیاز جامعه بروند.
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان‌رضوی هم در آیین گشایش نمایشگاه بین‌المللی کتاب مشهد، با اشاره به فرمایش‌های رهبر معظم انقلاب گفت: به تعبیر ایشان، امروز کتاب‌خوانی و علم‌آموزی نه‌تن‌ها وظیفه‌ای ملی، بلکه یک واجب دینی است؛ بنابراین هرچه برای ترویج فرهنگ کتاب‌خوانی فعالیت کنیم، به یک واجب دینی پرداخته‌ایم.
حسن جعفری به اهمیت کتاب و علم‌آموزی در مبانی دینی نیز پرداخت و یادآور شد که در دین اسلام کتاب اهمیت خاصی دارد و معجزه اصلی نبی مکرم اسلام (ص) کتاب است.
او در ادامه وضعیت کتاب در سطح جامعه را نامطلوب و افزایش آگاهی‌های اجتماعی، ارتقای سطح علمی و آشنایی با تاریخ و طرز فکر انسان‌ها را از فواید کتاب خواند. معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار ترویج فرهنگ کتاب‌خوانی را وظیفه تک‌تک مردم دانست و گفت: متأسفانه در سبد هزینه خانوار‌های ایرانی جایی برای کتاب نداریم و باید جایی برای آن باز شود.
جعفری در بخش دیگری از سخنان خود از بایستگی ورود نیکوکاران به حوزه ساخت کتابخانه و کمبود ۱۰ هزار کتابخانه در کشور یاد کرد و افزود: انتظار داریم خیّرانی که در حوزه‌های مختلف ورود کرده‌اند، در این حوزه نیز به‌عنوان صدقه جاریه حاضر شوند. او توسعه صنعت کتاب دیجیتال را مطالبه دیگر خود بیان کرد و گفت: با توجه به توسعه فضای مجازی و سایبری ضرورت دارد ما هم به سمت صنعت دیجیتال برویم.
معاون استاندار خراسان‌رضوی از حضور سازمان‌های مردم‌نهاد در حوزه کتاب گفت و خواستار آن شد که این سازمان‌ها به این حوزه مقدس ورود کنند. او ادامه داد: در اینجا قول می‌دهم کلیه سازمان‌های مردم‌نهادی که بخواهند در حوزه کتاب فعالیت کنند، مجوزشان را به‌صورت خارج نوبت در دستورکار قرار خواهیم داد.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان‌رضوی دیگر سخنران این مراسم بود. جعفر مروارید با اشاره به برگزاری این نمایشگاه از هشتم تا پانزدهم آبان، گفت: بیست‌ویکمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب مشهد با شعار «کتاب، پیشران مثلث توسعه اقتصادی و فرهنگی» برگزار می‌شود. او دلیل این نام‌گذاری را برنامه راهبردی استاندار خراسان‌رضوی در این استان بیان کرد و افزود: نگاه بر این بوده که مقدمه توسعه اقتصادی متوازن، توسعه فرهنگی است و کتاب پیشران و انگیزه‌بخش و بهترین ابزار برای این توسعه فرهنگی است.
مروارید با تأکید بر اینکه نمایشگاه کتاب مشهد، صرفا فروشگاه کتاب نیست و یک کلان‌رویداد فرهنگی است، به حضور ۷۲۰ ناشر داخلی، ۱۱ ناشر بین‌المللی، ۸۰ نمایندگی بین‌المللی، ۱۲ نشر دیجیتال و غرفه‌های مرتبط در این رویداد فرهنگی اشاره کرد و گفت: در این نمایشگاه بستری فراهم می‌شود تا مؤلفان و صاحبان اندیشه با مخاطبان به گفتگو بنشینند و مخاطبان با فرهنگ کتاب‌خوانی و کتاب‌گردی آشنا شوند.
او راه‌اندازی «باغ کتاب» را از ویژگی‌های نمایشگاه امسال برشمرد و گفت: با کمک نهاد‌های همکار، فضایی فراهم شده تا کودکان و نوجوانان سنت کتاب‌خوانی در فضای بانشاط اجتماعی را تجربه کنند.
این مقام فرهنگی استان سرای اهل قلم و نشست‌های نخبگانی را از دیگر برنامه‌های این نمایشگاه برشمرد که با همکاری دانشگاه، حوزه و آموزش‌وپرورش برپا خواهد شد. مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان‌رضوی به شانزدهمین رویداد انتخاب کتاب سال در همین مراسم اشاره کرد و افزود: از ۳۸۳۵ عنوان کتاب، ۵ عنوان کتاب و یک ناشر از سوی هیئت داوران برگزیده شدند.
او درباره تخفیف ۴۰ درصدی فروش کتاب در نمایشگاه امسال هم توضیح داد: ۲۰ درصد تخفیف از سوی ناشران و ۲۰ درصد تخفیف از طریق بُن به بازدیدکنندگان تعلق خواهد گرفت.
مروارید در ادامه از نهاد‌های همراه در برگزاری این رویداد فرهنگی ازجمله شهرداری مشهد، شورای اسلامی شهر مشهد، آستان قدس رضوی، حوزه علمیه خراسان و... قدردانی کرد.
در پایان این مراسم برگزیدگان شانزدهمین دوره انتخاب کتاب سال خراسان‌رضوی اعلام شدند. بر این اساس، مجموعه به‌نشر با مدیریت حسین سعیدی به عنوان ناشر برگزیده و محمدحسین الهی‌زاده با کتاب «درسنامه تربیت اقتصادی»، سعید تشکری نویسنده «موقف»، محمدکاظم کاظمی مؤلف «گزیده رباعیات بیدل»، مصطفی لعل‌شاطری مؤلف «نخستین رویارویی‌های هنر عصر ناصری با هنر غرب» و احمد نطنزی نیز با کتاب «۵ هم‌قسم» به عنوان مؤلفان برگزیده کتاب سال استان تقدیر شدند.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->