سرخط خبرها

سرنوشت نامعلوم زباله‌های زباله‌گردها

  • کد خبر: ۷۹۹۷
  • ۰۹ آبان ۱۳۹۸ - ۰۹:۰۱
سرنوشت نامعلوم زباله‌های زباله‌گردها
در گفت‌وگو با رئیس اداره خدمات شهری منطقه 11 مطرح شد
فهیمه شهری
خبرنگار شهر آرا محله
بیکاری و افزایش فشار‌های اقتصادی، یکی از تبعاتی که به دنبال داشت، افزایش تعداد زباله‌گرد‌ها بود. منطقه ۱۱ هم به عنوان یک منطقه تقریبا برخوردار، دارای تعداد زیادی زباله‌گرد است که هر روزه در کوچه و خیابان‌ها شاهد آن‌ها هستیم. گفته‌ها حاکی است این روز‌ها بازار زباله‌گرد‌ها داغ است و درآمد خوبی هم دارند. بازیافتی‌هایی که جمع می‌کنند، روی موتور یا ماشین، با قیمتی بیشتر از شهرداری به فروش می‌رسد و زباله‌هایشان به قیمت روز خریداری می‌شود. گویا متناسب با قیمت دلار و تحریم کالاها، هر روز موادی که ورودشان به بازار کمتر و گران‌تر باشد، با قیمت بیشتری به فروش می‌رسند و موادی که وارد بازار شده باشند، آن روز قیمت کمتری دارند. خلاصه اینکه مانند بازار بورس و طلا، بازار زباله‌گرد‌ها هم هر روز نوسان دارد. ترشیزی، رئیس اداره خدمات و محیط زیست شهری شهرداری منطقه ۱۱، درباره نحوه فعالیت زباله‌گرد‌ها اظهار کرد: وقتی زباله‌گردها، زباله‌های بازیافتی را تفکیک می‌کنند و به فروش می‌رسانند، نمی‌دانیم انبار یا کارخانه‌ای که این کالا‌های بازیافتی را خریداری کرده است آیا به صورت اصولی و صحیح آن‌ها را مورد استفاده دوباره قرار می‌دهد یا نه؟ این در حالی است که به دلیل تحریم‌ها و افزایش قیمت دلار، کالا‌هایی مانند بطری‌های خالی نوشابه، مقوا‌ها و جعبه‌های شیرینی، متقاضیان زیادی دارد و شرکت‌ها و کارخانه‌ها‌یی که به این مواد احتیاج دارند آن‌ها را از زباله‌گرد‌ها خریداری می‌کنند.
وی تصریح کرد: ما در اداره خدمات شهری، ناظران و ماشین‌های گشتی داریم که در خیابان‌ها، هر وقت زباله‌گردی ببینند او را می‌گیرند و تحویل مقامات می‌دهند به گونه‌ای که در همین مهرماه گذشته، ۱۵ ماشین و ۴ موتور حامل زباله و ۵۱ فرد زباله‌گرد را تحویل داده‌ایم.
ترشیزی در ادامه با بیان اینکه روزانه ۱۰۰ تن زباله‌تر و خشک در منطقه ۱۱ جمع‌آوری می‌شود، گفت: متأسفانه فرهنگ تفکیک کردن زباله بین مردم رایج نیست و قرار دادن زباله‌های‌تر و خشک در کنار یکدیگر، هزینه‌های مالی و زیست محیطی زیادی به دنبال دارد. وی تصریح کرد: در حوزه تفکیک زباله باید آن‌قدر فرهنگ‌سازی شود که مردم نه به دلیل دریافت کالا و وجه، بلکه به دلیل سلامت خودشان و محیط زیست، به تفکیک کردن زباله‌هایشان اقدام کنند.
رئیس اداره خدمات و محیط زیست شهری شهرداری منطقه ۱۱ با اشاره به طرح همیار پلیس، اظهار کرد: با اجرای چنین طرح‌هایی در مدارس و مهدکودک‌ها، فرهنگ‌سازی‌های خوبی انجام می‌شود، اگر در حوزه تفکیک زباله نیز چنین اقدامی انجام شود و از سنین کودکی، بچه‌ها را با ضرورت تفکیک زباله از مبدأ آشنا کنیم، در آینده می‌توانیم شاهد تغییرات فرهنگی مثبتی در این حوزه باشیم.
وی با بیان اینکه منطقه ۱۱ جزو مناطق به نسبت برخوردار با شهروندانی دارای سطح فرهنگی بالاست، افزود: این منطقه ظرفیت خوبی برای انجام اقدامات فرهنگی در حوزه تفکیک زباله دارد.
وی با اشاره به اهمیت تفکیک زباله در کشور آلمان، گفت: در آلمان اگر کسی زباله‌های خشک و ترش را قاطی کند، یا خارج از ساعت مشخص شده، آن‌ها را بیرون بگذارد، جریمه می‌شود. جریمه‌ها هم به صورتی است که به عنوان مثال اگر یک واحد از آپارتمان هشت واحدی، زباله‌هایش را خارج از موعد مقرر، بیرون بگذارد، کل واحد‌های آن آپارتمان باید جریمه پرداخت کنند بنابراین خود شهروندان نسبت به این مسائل حساس هستند و اگر ببینند کسی قانون را رعایت نمی‌کند، به او تذکر می‌دهند و مانع کارش می‌شوند.
ترشیزی درباره ایستگاه‌های دریافت کالا‌های بازیافتی، اظهار کرد: درخواست داده‌ایم این ایستگاه‌ها به شکل جدید و جذابی طراحی شوند که با این درخواست موافقت شده، اما هنوز به مرحله اجرا نرسیده است.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->