دیدار نوروزی فرماندهان نظامی با قالیباف حمله رژیم صهیونیستی به اطراف منطقه سیده زینب در دمشق سقوط یک هواپیمای نظامی روسیه در دریای سیاه امیرعبداللهیان با رئیس جمهور ترکمنستان دیدار کرد تاکید فعالان و نخبگان مشهد بر پاسخگویی و شفافیت نمایندگان مردم مشهد در مجلس رژیم صهیونیستی بیش از ۲۰۰ آواره فلسطینی را در بیمارستان شفا قتل عام کرد محمود عباس با ترکیب کابینه جدید به نخست وزیری محمد مصطفی موافقت کرد روسیه قطعنامه پیشنهادی آمریکا علیه کره شمالی را وتو کرد دیدار زیاد النخاله و هیئت همراه با رهبر انقلاب | مقام معظم رهبری: ایستادگی مردم غزه و ناکامی‌های رژیم صهیونیستی پدیده‌ای الهی است ظرفیت نمایندگان خراسان رضوی در مجلس شورای اسلامی، موتور محرک توسعه استان انتقاد تند پاکستان از عملکرد افغانستان در حوزه تروریسم خراسان رضوی رکورددار برخورداری از طرح‌های عمرانی در کشور تائید جنایات اسرائیل توسط گزارشگر سازمان ملل بررسی و تصویب لایحه عفاف و حجاب در شورای نگهبان به کجا رسید؟ دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی چه زمانی برگزار می‌شود؟ اسماعیل هنیه با محمدباقر قالیباف دیدار کرد رایزنی تلفنی استاندار خراسان رضوی و والی هرات برای تسهیل تردد کامیون‌ها در مرز مشترک قصد صهیونیست‌ها برای بستن مسجدالاقصی به مدت ۱۶ روز شهادت ۹ تن در حمله رژیم صهیونیستی به جنوب لبنان الشرق: ایران و سودان به صورت متقابل سفیر تعیین کردند امیرعبداللهیان در راه عشق‌آباد (۸ فروردین ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

رئیس جمهور تاجیکستان: وضعیت امروز افغانستان نتیجه مداخله خارجی است

  • کد خبر: ۷۹۹۷۷
  • ۱۷ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۲:۲۹
رئیس جمهور تاجیکستان: وضعیت امروز افغانستان نتیجه مداخله خارجی است
امام‌علی رحمان، رییس جمهور تاجیکستان با ابراز نگرانی از وضعیت افغانستان، بی‌ثباتی در این کشور را حاصل مداخله خارجی خوانده است.

به گزارش شهرآرانیوز؛ رئیس جمهور تاجیکستان که روز چهارشنبه، هفدهم سنبله- شهریور، به مناسبت سالگرد استقلال تاجیکستان صحبت می‌کرد، گفت که براساس تحلیل‌ها، وضعیت افغانستان در جریان ماه گذشته «پیچیده‌تر» و «فاجعه‌بارتر» شده است.

 

امام‌علی رحمان وضعیت کنونی افغانستان را بخشی از نگرانی جدی کشورهای منطقه و جهان عنوان کرد.

 

وی افزود: «یک بار دیگر یادآوری کنم که مردم افغانستان با تاریخ، تمدن و فرهنگ هزار ساله‌شان مقصر چنین وضعیت غم‌انگیزی نیستند. بی‌ثباتی و فاجعه‌ای که برای مردم این کشور باستانی رخ داد، نتیجه دخالت خارجی و اقدامات کشورهای ذی‌نفع در منطقه و جهان است که هنوز ادامه دارد.»

 

رییس جمهور تاجیکستان گفت که این کشور از تسریع صلح در افغانستان و تشکیل حکومت همه‌شمول که منافع همه مردم را در نظر بگیرد، حمایت می‌کند.

 

او از سکوت نهادهای حقوق بشری بین‌المللی ابراز تعجب کرده و گفته است که این نهادها هنوز هیچ ابتکار عملی را برای حقوق مردم افغانستان روی دست نگرفته‌اند.

 

به گفته رحمان، وضعیت افغانستان به گونه مستقیم روی وضعیت کشورهای آسیای میانه تأثیر دارد و امنیت در تاجیکستان به امنیت در افغانستان وابسته است.

 

رییس جمهور تاجیکستان گفت که مسأله افغانستان راه‌حل نظامی ندارد و تنها مذاکره می‌تواند راه‌گشا باشد؛ اما به باور امام‌علی رحمان، جامعه بین‌المللی به‌شمول کشورهای دخیل به موضوع افغانستان تاکنون بی‌تفاوتی نشان داده‌اند.

 

او خواستار اقدامات جمعی و عاجل کشورهای منطقه و جهان برای رسیدگی به مشکلات افغانستان شد و گفت که باید کمک‌های بشردوستانه به همه اقوام افغانستان تأمین شود.

 

گفتنی است که رییس جمهور تاجیکستان روز گذشته نیز در جریان یک رژه نظامی، به نظامیان کشورش توصیه کرده بود که وضعیت افغانستان بحرانی است و قوای مرزی در حالت آماده‌باش قرار گیرند.

 

منبع: ۸صبح

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->