خدمت رسانی هلال احمر خراسان رضوی به ۱۶۰ هزار مسافر نوروزی تصادفات جاده‌ای نوروز تاکنون ۶۱۷ نفر را به کام مرگ فرو کشیده است (۱۰ فروردین ۱۴۰۳) تداوم سرما و بارش در خراسان رضوی (۱۰ فروردین ۱۴۰۳) سخنگوی وزارت بهداشت: هیچ خوداظهاری یا مدرکی دال بر بیماری روحی دکتر بخشی در دست نبود پشت پرده خرید و فروش اموال دزدی| دستگیری بیش از هفت هزار مالخر در یکسال! شدیدترین تصادفات رانندگی در کدام استان‌ها اتفاق افتاد؟ (۹ فروردین ۱۴۰۳) دغدغه‌ای برای اقامت زائران نوروزی در مشهد وجود ندارد اهدای عضو به سه بیمار در مشهد زندگی دوباره بخشید (۹ فروردین ۱۴۰۳) اعتراف تبعه خارجی به ۳۰ فقره سرقت سریالی (۹ فروردین ۱۴۰۳) کشف جسد زن غرق شده در گنجگون بویراحمد (۹ فروردین ۱۴۰۳) تردد از کرج و آزادراه تهران -شمال به سمت مازندران ممنوع شد (۹ فروردین ۱۴۰۳) درگیری خونین در قبرستان یاسوج دو کشته برجای گذاشت (۹ فروردین ۱۴۰۳) ورود مسافران به مشهد از ۷ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر عبور کرد | میانگین ظرفیت اشغال واحد‌های اقامتی مشهد به ۴۱ درصد رسید+ فیلم ٣٨ خودرو طی ٢۴ ساعت گذشته در مشهد توقیف شد (۹ فروردین ۱۴۰۳) افزایش تعداد کشته‌شدگان تصادف ۲ خودرو در محور دامغان - جندق به ۹ نفر + تصاویر (۹ فروردین ۱۴۰۳) ثبت نام آزمون‌های ورودی مدارس سمپاد و نمونه‌دولتی از ۱۸ فروردین آغاز می‌شود فروش بلیت قطار‌های نیمه دوم فروردین از امروز آغاز شد (۹ فروردین ۱۴۰۳) فرودگاه مشهد در رتبه دوم پر ترددترین فرودگاه‌های کشور در نوروز ۱۴۰۳ قرار گرفت بانک شیر مشهد در روز‌های کاری ایام نوروز فعال است خدمات‌رسانی به بیش از ۱۰۰۰ مسافر نوروزی در داروخانه‌های هلال احمر خراسان رضوی
سرخط خبرها

آزادی بیش از ۴۰۰ زندانی در یک طرح «مسجدمحور» | مهربانی به‌وقت «نذر هشتم»

  • کد خبر: ۸۰۸۶۹
  • ۲۵ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۸
آزادی بیش از ۴۰۰ زندانی در یک طرح «مسجدمحور» | مهربانی به‌وقت «نذر هشتم»
قرار نذر هشتم و آزادی زندانیان جرایم مالی غیرعمد از دل مساجد جان می‌گیرد. طرحی که حالا در آستانه یک سالگی است و در همین مدت توانسته ۴۰۰ زندانی را با همت مردم خیر و نمازگزاران آزاد کند.

الهام مهدیزاده | شهرآرانیوز؛ آزادی امام رضایی از دل مسجد و پناهگاهی مردمی. هشتم هر ماه ساعت ۸ صبح با ذکر «یا رضا (ع)، یا رضا (ع)» و صلوات خاصه، امام هشتم از حصار زندان آزاد می‌شوند، زندانیانی که از سر اشتباه و نداری راهی زندان شده اند و در شرایط سخت اقتصادی، توان رهایی از آن را نداشته اند. قرار نذر هشتم و آزادی زندانیان جرایم مالی غیرعمد از دل مساجد جان می‌گیرد. طرحی که حالا در آستانه یک سالگی است و در همین مدت توانسته ۴۰۰ زندانی را با همت مردم خیر و نمازگزاران آزاد کند. مدیر اجتماعی مرکز رسیدگی به امور مساجد استان‌های خراسان به جایگاه مساجد در دل محلات مشهد اشاره دارد و تأکید می‌کند که «با طرح هایی، چون نذر هشتم قرار است به واقعیت و حقیقت جایگاه مساجد در امور یک محله برسیم، به جایگاه مسجد به عنوان سنگر و پناهگاهی مردمی.»

اولین نذر هشتم

مهدی رجب پور مدیر اجتماعی مرکز رسیدگی به امور مساجد استان‌های خراسان است. شروع صحبت او با طرح نذر هشتم همراه می‌شود. او این طرح را طرحی موفق با سابقه‌ای کمتر از یک سال می‌داند و می‌گوید: به یمن نام علی بن موسی الرضا (ع) طرح نذر هشتم توانسته به برکات شایان توجهی برای آزادی زندانیان جرایم نقدی غیرعمد دست یابد و اکنون به صورت ملی اجرایی می‌شود.

اما شکل گیری نذر هشتم را این مسئول این طور توضیح می‌دهد؛ ۹/۹/۹۹ زمان اولین قرار نذر هشتم و از مسجد جوادالائمه (ع) بود. با همراهی امور مساجد و زندان‌های استان تصمیم بر آن شد که در هشتمین روز هر ماه، شرایط برای آزادی هشت زندانی به نام امام هشتم فراهم شود تا این افراد به آغوش خانواده برگردند. این طرح به صورت مشترک توسط امور مساجد استان‌های خراسان و زندان و اقدامات تأمینی استان اجرایی شد.

ملی شدن نذر هشتم

توضیحات رجب پور برای ملی شدن طرح نذر هشتم به همان صحبت ابتدایی او مبنی بر استقبال متولیان مساجد و خیران از طرح نذر هشتم ارتباط دارد؛ «بعد از نخستین ماه، نمازگزاران و خیران مسجد سجاد مشهد پای کار آمدند. در ادامه و ماه‌های بعد، با استقبالی که از سوی خیران و هیئت امنا‌های مساجد شکل گرفت، ملی شدن این طرح مطرح شد. در این شرایط بود که رئیس زندان‌های کشور با ابلاغیه‌ای کشوری به تمام زندان ها، به اجرای طرح نذر هشتم و برکات آن برای آزادی زندانیان در مشهد اشاره کرد و در ادامه خواستار اجرای این طرح در زندان‌های سراسر کشور شد.»

آزادی ۴۰۰ زندانی

تعداد زندانیان آزاد شده در طرح نذر هشتم را رجب پور بیش از پیش بینی‌های طرح عنوان می‌کند. او می‌گوید: طی ۱۰ مرحله اجرای طرح نذر هشتم، بیش از ۴۰۰ زندانی جرایم مالی غیرعمد، توسط نمازگزاران، خیران و متولیان مسجد‌ها آزاد شده اند. زندانیانی که بدهی‌های مالی آنان از ۵ میلیون تا ۴۰ میلیون تومان بود. رجب پور بر این نکته نیز تأکید می‌کند که این تعداد زندانی در حالی آزاد شده اند که براساس پیش بینی‌های طرح، در این مدت ۱۰ ماه، برآورد شده بود ۸۰ زندانی آزاد شوند. با این حال به برکت نام امام رضا (ع) و حرکت مردمی که از دل مساجد شکل گرفت، این تعداد زندانی آزاد شدند.

هوای آزاد شده را داریم

مدیر اجتماعی مرکز رسیدگی به امور مساجد استان‌های خراسان به سابقه تلاش برای آزادی زندانیان از سوی نهاد‌ها و انجمن‌های مردمی نظیر ستاد دیه و انجمن حمایت از زندانیان اشاره می‌کند. با این حال آنچه باید در کنار آزادی زندانیان مورد توجه قرار گیرد، بازگشت به زندگی و آرامش درونی است. در این راستا طرح نذر هشتم دارای پیوست‌هایی برای توجه به خانواده زندانی و فراهم شدن شرایط کاری اوست.
او ادامه می‌دهد: باید قبول کنیم که آزادی یک زندانی پایان کار نیست. اگر زندگی و شرایط کار برای او فراهم نباشد، اگر جامعه او را نپذیرد، او دوباره از سر نداری و ناچاری و فقر ممکن است به همان راهی که او را راهی زندان کرده است، کشیده شود.

رجب پور حرف هایش دوباره به همان کم وکیف طرح نذر هشتم و پیوست‌های این طرح برمی گردد: برای حمایت از خانواده زندانیان از طرح‌های دیگری که در مساجد اجرایی می‌شود، مانند طرح «مواسات» استفاده شد. اما موضوع مهم و اصلی در آزادی زندانیان، فراهم کردن کار و حذف نگاه‌ها و برچسب‌های اطرافیان و همسایه هاست.

مدیر اجتماعی مرکز رسیدگی به امور مساجد استان‌های خراسان به نقش امامان جماعت محله‌هایی که فرد آزاد شده در آن محله زندگی می‌کند نیز اشاره می‌کند و معتقد است که با ارتباط دادن این افراد با امامان جماعت محله‌ها می‌توان مسیر اشتغال و ارتباط این افراد با جامعه و محله را سریع‌تر آماده و فراهم کرد.
آن طور که رجب پور می‌گوید از ماه آینده با طرح نذر هشتم قرار است افراد آزاد شده به مسجد محل و امام جماعت محله خودشان معرفی شوند تا از طریق مسجد، شرایط اجتماعی حضورشان و حتی اشتغال به کار آنان پیگیری شود.

مسجد پناهگاه است و باید باشد

مدیر اجتماعی مرکز رسیدگی به امور مساجد استان‌های خراسان، مسجد را پناهگاهی برای همه عنوان می‌کند و می‌گوید: مسجد از همان زمان صدر اسلام، کانون توجه و انجام امور همه مسلمان بود. پیامبر گرامی اسلام و حضرت علی (ع) همه امور مردم را در مسجد انجام می‌دادند. در گذشته‌های نه چندان دور نیز مسجد پایگاهی برای همه ایرانی‌ها بود. آن زمان حتی اگر میان زن و شوهر اختلاف بود، به اولین جایی که مراجعه می‌کردند مسجد بود، اما اکنون و در کوچک‌ترین مسائل محله، مثل دلخوری‌هایی که ممکن است یک همسایه از دیگری داشته باشد، موضوع به کلانتری و دادسرا کشیده می‌شود. ما از مسجد فاصله گرفته ایم. بعضی از مساجد ما درهایش فقط برای امور شرعی و نماز باز می‌شود، در حالی که مسجد باید پایگاه و پناهگاهی برای همه باشد؛ همان طور که امام خمینی (ره) گفته اند که مسجد سنگر است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->