سرخط خبرها

علی قوی‌تن: جشنواره کودک همواره به نفع فیلم‌سازان سینمای کودک پیش رفته است

  • کد خبر: ۸۱۸۲۷
  • ۰۳ مهر ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۰
علی قوی‌تن: جشنواره کودک همواره به نفع فیلم‌سازان سینمای کودک پیش رفته است
علی‌ قوی‌تن، در آستانه برگزاری سی‌و‌چهارمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان درباره اهمیت سینمای کودک و نقش آثار این حوزه در هموار کردن مسیر برای حضور بین‌المللی دیگر آثار سینمایی سخن گفت.

شهرآرانیوز - علی قوی‌تن، یکی از کارگردان‌های شناخته‌شده سینمای کودک و نوجوان با فیلم‌های «پرواز بادبادک‌‎ها» و «آفتاب مهتاب زمین» دو سال متوالی در بخش بین‌الملل و سودای سیمرغ سی‌امین و سی‌و‌یکمین جشنواره فیلم فجر حضور داشت و سیمرغ بلورین بهترین فیلم‌نامه بخش بین‌الملل و سیمرغ بلورین بهترین فیلم فجر را دریافت کرد. آخرین ساخته قوی‌تن «رؤیای سهراب»، روایتی از زندگی سهراب سپهری بود، که خود قوی‌تن در این فیلم نقش این شاعر و نقاش را بازی می‌کرد.

این کارگردان خراسانی که امسال هم با فیلم «زندگی و زندگی» در سی‌وچهارمین دوره جشنواره فیلم کودک و نوجوان حضور دارد، در گفتگو با ستاد اطلاع‌رسانی جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان، درباره اثربخشی این رویداد سینمایی گفته است: جشنواره کودک همواره به نفع فیلمسازان سینمای کودک پیش رفته و رقابت در جشنواره کودک، همیشه یک رقابت ساده و سالم بوده و از سوی دیگر این جشنواره بستری برای اکران سلامت آثار کودک را فراهم می‌آورد. در واقع، باید بگویم که پرداختن به مسائل فرهنگی توسط جشنواره کودک ایجادگر جریانی مثبت و مفید است.

 

علی قوی‌تن: جشنواره کودک همواره به نفع فیلم‌سازان سینمای کودک پیش رفته است

نمایی از فیلم «زندگی و زندگی»

 

قوی‌تن ضمن اشاره به افول جشنواره کودک و نوجوان در چندسال پیش، از احیای این جشنواره گفته است: به همت دغدغه فرهنگی مسئولان امر و متولیان و هنرمندان شاغل در حوزه کودک، این رویداد توانست دوباره سلامت خود را بازیابد و به دور از هر حاشیه‌ای، رسالتش را به درستی به ثمر بنشاند.

این فیلم‌ساز که آثارش در جشنواره‌های جیفونی ایتالیا، گدنیا لهستان، سینه کید هلند، کیکیفه آلمان، قاهره مصر، الیمپیا یونان، بمبئی هند، گوا هند، چنای هند، کرالای هند، داکا بنگلادش، مالتی آرت انگلستان، زلین چک حضور داشته است درباره کیفیت آثار حوزه کودکان و نوجوانان گفته است: از همان ابتدای دهه ۶۰، فیلم‌های کودک ایرانی، همپای آثار کودک تولید شده در سراسر دنیا جلو رفته است. این فیلم‌ها، در بسیاری از جشنواره‌های معتبر جهانی توجهات را به سمت و سوی سینمای کودک ایران جلب کردند و حتی شاید بتوان گفت که حضور آثار کودک در جشنواره‌های معتبر جهانی باعث باز شدن مسیر برای اکران دیگر آثار سینمایی در این جشنواره‌ها شد. از همین رو توجه به پارامتر‌های جهانی هنگام ساخت یک اثر باکیفیت کودک و نوجوان، امری واجب است.

قوی‌تن در پایان صحبت‌هایش درباره وضعیت این روز‌های سینمای کودک گفته است: برای زنده نگاه داشتن سینمای کودک باید از آن پشتیبانی کرد. چراکه در این گونه سینما، فیلمساز و تهیه‌کننده از دل و جان خود مایه می‌گذارند و اغلب با سرمایه شخصی و به صورت خصوصی مشغول به کار فرهنگی می‌شوند. واقعیت آن است که سینمای کودک به کمک دولت و ارگان‌های دولتی نیاز دارد. سینما، خیال‌انگیز است و در این خیال‌انگیز بودن، شاخصه‌های زیادی وجود دارد که در سینما خیلی راحت می‌توان به آن‌ها پرداخت.


در ادامه بخوانید:

گفت‌وگو با علی قوی‌تن و ساعد نیک‌ذات، کارگردان و فیلم‌بردار فیلم «رؤیای سهراب»

فیلم‌های سی‌وچهارمین جشنواره فیلم کودک و نوجوان معرفی شدند + جزئیات برگزاری


 

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->