سرخط خبرها

وقتی مردم پای کار باشند

  • کد خبر: ۸۲۶۰
  • ۱۳ آبان ۱۳۹۸ - ۰۷:۵۶
وقتی مردم پای کار باشند
حجت‌الله حیدری شهردار منطقه ۶
زنده نگه‌داشتن محرم و صفر از دید بسیاری بزرگان و کسانی که فکر عقیدتی آن‌ها در این مسیر هزینه شده مفهوم خاصی دارد و تداوم تابش نور نبوت و امامت است. اینکه اربعین را متصل می‌کنند به رحلت پیامبر اسلام (ص) و شهادت امام هشتم (ع) شاید همان کلام پیامبر (ص) را دارند تکرار می‌کنند. همان حدیث ثقلین است که می‌گوید اسلام بر اساس دو چیز بنا شده و آن بحث عترت و اهل بیت (ع) است که بر مبنای آن می‌توان تفسیر کرد که اربعین را به نبوت پیوند می‌دهیم تا عزا بر همان معیار تداوم پیدا کند؛ بنابراین در این مسیر، هم مردم و هم ارگان‌ها خود را مکلف به ارائه خدمات شایسته می‌کنند تا درخشش این نور هر روز بیشتر شود. شهرداری هم به‌تبع سال‌های اخیر که بحث پیاده‌روی به سمت حرم مطهر رضوی در مسیر‌های ورودی به مشهد شکل گرفته و هر روز هم این تراکم جمعیت و حضور بیشتر می‌شود وظیفه خود دانست که در کنار مردم باشد. ما همچون سنوات گذشته امسال هم با توجه به اینکه یکی از این مسیر‌ها مسیر ورود از سمت سرخس و میامی به مشهد است در این مسیر سعی کردیم خدماتمان درخور و شایسته زائران باشد. به همین دلیل ایستگاه مردمی شهید باهنر را که به صورت اسکان موقت است با برنامه‌های فرهنگی لازم در این ایستگاه در خیابان حر ۳۹ ایجاد کردیم و ۴ شب شبانه‌روزی پذیرایی ویژه از زائران امام مهربانی‌ها داشتیم. این ایستگاه با حدود هزار و ۵۰۰ متر مساحت و در دوطبقه، هم پذیرای بانوان و هم آقایان بود. در اینجا خدمات متعدد اجتماعی و تغذیه و بسیاری خدمات دیگر از قبیل واکس، ماساژ، خیاطی و... به‌طور صلواتی ارائه شد. همان‌طور که پیش‌بینی کردیم از بیش از ۱۵ هزار زائردر این فضا پذیرایی شد. نکته مهم و درخور تقدیر مشارکت عالی اهالی محله‌های شهید باهنر و شهید رجایی بود که از جان مایه گذاشتند و به‌جرئت می‌توانم بگویم این ایستگاه تجلی و نمود عالی مشارکت مردم بود و ما هم در کنارشان بودیم. این اتفاق در سنوات گذشته هم بوده و امسال همت عالی مردم کاری کرد کارستان. در این زمینه حدود ۳۰۰ خدمه برای سه شیفت شبانه‌روز خدمات ارائه می‌دادند و آماده بودند تا از زائر امام هشتم (ع) در هر ساعتی از شب و روز پذیرایی کنند. حتی برخی در منازل کوچکشان را باز گذاشته بودند تا اگر سوله بحران و محل اسکان ظرفیتش تکمیل شد به آن مکان‌ها مراجعه کنند و چه چیزی بهتر از این خوی و خصال نیک و روی گشاده و دست باز که دل‌ها را به هم نزدیک می‌کند و جامعه را امیدوار که هنوز هم امید و اعتماد هست.
در حوزه خدمات شهری کار خاصی را در این مکان انجام دادیم. حد فاصل شهرک رضوی تا ورودی شهید با هنر حدود ۵ کیلومتر است و ما هم بخشی از این فضا را ایجاد کردیم و هم در این فضا پاک‌سازی و خدمات محوری ارائه دادیم. تعدادی پاکبان در این مسیر مرتب جاده را پاکیزه نگه می‌داشتند که این پاکبان‌ها هم از همین مردم هستند که مشارکت فعالانه‌شان چشمگیر بود.
در نهایت تأکید نگارنده بر این است که نقش حضور مردم برای مدیریت شهر بر هیچ‌کسی پوشیده نیست و باعث احساس تعلق خاطر به شهر و محله و دیارشان می‌شود و باید از این تجربه بهره گرفت، به‌عکس اگر زندگی مردم به‌گونه‌ای باشد که از شهروند فعال به شهرنشین تنزل پیدا کنند، نه‌تن‌ها شاهد رشد و تعالی شخصیت مردم و تقویت هویت شهری و حس اعتماد و احساس تعلق به شهر و همکاری میان اهالی شهر و شهرداری نیستیم، بلکه کمترین میزان کارکرد و بهره‌وری در نظام مدیریت شهری را نیز خواهیم داشت.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->