احتمال لغو مراسم افتتاحیه بازی‌های المپیک ۲۰۲۴ پاریس به دلیل نگرانی‌های امنیتی ولادیمیر پوتین: جنگنده‌های اف-۱۶ در اوکراین را ساقط می‌کنیم نمازگزاران مشهدی جنایات رژیم صهیونیستی را محکوم کردند + فیلم دستگیری ۹ نفر مظنون حملات تروریستی مسکو در تاجیکستان آیت‌الله علم الهدی: تا زمانی که مردم در صحنه هستند خللی به اسلام وارد نخواهد شد ایران حملات شب گذشته اسرائیل به سوریه را محکوم کرد سران حماس با رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ایران دیدار کردند سخنرانی آیت الله صدیقی در دانشگاه امام صادق(ع) لغو شد + اطلاعیه دانشگاه ادعای سنتکام: چهار پهپاد انصارالله را سرنگون کردیم رئیسی: ایستادگی غزه تفوق گفتمان مقاومت را اثبات کرد نتانیاهو: در حال آماده شدن برای ورود به رفح هستیم دیدار نوروزی فرماندهان نظامی با قالیباف حمله رژیم صهیونیستی به اطراف منطقه سیده زینب در دمشق سقوط یک هواپیمای نظامی روسیه در دریای سیاه امیرعبداللهیان با رئیس جمهور ترکمنستان دیدار کرد تاکید فعالان و نخبگان مشهد بر پاسخگویی و شفافیت نمایندگان مردم مشهد در مجلس رژیم صهیونیستی بیش از ۲۰۰ آواره فلسطینی را در بیمارستان شفا قتل عام کرد محمود عباس با ترکیب کابینه جدید به نخست وزیری محمد مصطفی موافقت کرد روسیه قطعنامه پیشنهادی آمریکا علیه کره شمالی را وتو کرد دیدار زیاد النخاله و هیئت همراه با رهبر انقلاب | مقام معظم رهبری: ایستادگی مردم غزه و ناکامی‌های رژیم صهیونیستی پدیده‌ای الهی است ظرفیت نمایندگان خراسان رضوی در مجلس شورای اسلامی، موتور محرک توسعه استان
سرخط خبرها

رئیس مجمع عمومی سازمان ملل: پذیرش نماینده طالبان جزو اختیاراتم نیست

  • کد خبر: ۸۲۷۲۲
  • ۱۱ مهر ۱۴۰۰ - ۱۳:۴۹
رئیس مجمع عمومی سازمان ملل: پذیرش نماینده طالبان جزو اختیاراتم نیست
رئیس مجمع عمومی سازمان ملل درمورد تشکیل کشور مستقل فلسطین به پایتختی قدس اعلام کرد، مشروعیت کشور فلسطین در قطعنامه تقسیم ۱۸۱ در سال ۱۹۴۷ درج شده است و این قطعنامه اساس قانونی برای حل درگیری میان رژیم صهیونیستی و فلسطین است.

به گزارش شهرآرانیوز؛ عبدالله شاهد، رئیس مجمع عمومی سازمان ملل در پاسخ به سوال روزنامه القدس العربی درمورد دشواری‌ها در مسیر تشکیل کشور فلسطین ضمن بیان اظهارات مذکور گفت، قطعنامه ۱۸۱ به گزینه "دو کشوری" مشروعیت بخشیده است. مجمع عمومی منبع مشروع تصمیم گیری ها است زیرا نماینده همه کشورهای جهان است. وی تأکید کرد که در این زمینه برای بازگرداندن نشاط مجمع عمومی و احیای آن تلاش خواهد کرد.

رئیس مجمع عمومی سازمان ملل یک هفته پس از پایان اجلاس مجمع در میان روزنامه نگاران تاکید کرد، چندجانبه گرایی تنها راه مقابله با چالش های مشترک است.

شاهد در پاسخ به سوالی پیرامون قطعنامه ۳۷۷ مجمع عمومی سازمان ملل متحد معروف به قطعنامه اتحاد برای صلح متضمن این مفهوم است که اگر در مواردی شورای امنیت سازمان ملل متحد به علت وتو یکی از اعضای دائم خود نتواند به هنگام تهدید علیه صلح، نقض صلح یا عمل تجاوز اقدام مناسبی انجام دهد، وظیفه صلح و امنیت بین‌المللی به عهده مجمع عمومی سازمان ملل متحد گذاشته می‌شود. اینکه آیا این قطعنامه همچنان پابرجا و تاثیر گذار است یا خیر گفت، این قطعنامه مهم است و دستکم پنج بار احیا شده است. قطعنامه ۳۷۷ بر این امر تصریح دارد که وقتی مجموعه به یک نتیجه روشن برسد که شورای امنیت قادر به حل یا دستیابی به موضعی در مورد یک اختلاف خاص نیست حق دارد تشکیل جلسه داده و اختیارات شورای امنیت را به دست بگیرد. این قطعنامه پابرجاست.

شاهد درمورد اینکه شورای امنیت بسیاری از موضوعات متعلق به مجمع را از آن خود می کند و این باعث می شود مجمع ضعیف شده و به حاشیه رانده شود، گفت، در سخنرانی خود در اجلاس مجمع عمومی موضوع ضرورت عدم رقابت بین ارگانهای سازمان ملل متحد را مطرح کرده است و اینکه این سازمان باید به عنوان یک کل واحد عمل کند نه اینکه ارگان‌های آن با هم رقابت داشته باشند.

وی افزود: جهان خارج از جزئیات این ارگان‌ها اطلاعی ندارد بلکه یک چیز را می داند و آن سازمان ملل متحد است. بنابراین ما باید تحت این پرچم متحد و به عنوان یک کل واحد کار کنیم.

رئیس مجمع عمومی سازمان ملل گفت، از نتایج اجلاس مجمع بسیار خوشحال است. رهبران جهان در اجلاس مجمع جمع شدند تا بر امکان اقدام مشترک و تجدید امید به غلبه بر چالش های پیش روی جهان امروز تاکید کنند. مجمع در این اجلاس توانست بر این امر تاکید کند که راه حل غلبه بر کووید ۱۹ دسترسی همگان به واکسن است و این تنها از طریق همکاری و همبستگی حاصل می شود.

شاهد همچنین گفت، در ۲۶ اکتبر خواستار برگزاری نشستی درباره اقدامات در زمینه تغییرات آب و هوایی تحت عنوان "برای مردم، برای سیاره و برای رفاه" می شود و روی موضوع فناوری و چگونگی حفظ ۱.۵ درجه سانتیگزا گرمایش زمین تمرکز می کند.

وی افزود، در ژانویه آینده برای برگزاری یک کنفرانس بین المللی سطح بالا با موضوع واکسن ها، توزیع آنها و نحوه تحویل آنها به کشورهای در حال توسعه فراخوان می دهد.

رئیس مجمع عمومی سازمان ملل با بیان اینکه با اقدام جمعی می توان تمامی مردم را واکسینه کرد، گفت: چگونه می توانیم قبول کنیم که تنها سه درصد از جمعیت آفریقا واکسینه شده اند در حالی که مردم مناطق دیگر شروع به دریافت واکسیناسیون اضافی کرده اند؟

وی در خصوص عضویت طالبان افغانستان در سازمان ملل گفت، این کار جزو اختیارات او نیست بلکه باید کمیته تخصیص اعتبار که قرار است در نشست ماه نوامبر این درخواست دولت فعلی افغانستان را بررسی کند، در این باره تصمیم بگیرد. این کمیته گزارش خود را ماه دسامبر ۲۰۲۱ به مجمع ارائه می دهد و بعد تصمیم گیری برعهده ۱۹۳ کشور خواهد بود.

شاهد درمورد مساله اخراج هفت مقام ارشد سازمان ملل از اتیوپی هم گفت، بابت وضعیت این کشور بسیار نگران است و از این تصمیم آدیس آبابا نیز متاسف است چرا که هدف از عملیات انسانی پرسنل سازمان ملل در اتیوپی رساندن کمک های انسانی و دارو به نیازمندان است. اتیوپی یک کشور مهم و پایدار در مسیر توسعه وسیع در آفریقا است و بهتر است بحران خود را به صورت متمدنانه حل کند.

منبع: ایسنا

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->