شش مرزبان ایرانی آزاد شدند (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) یک سوم ارزآوری کشور توسط مناطق آزاد و ویژه انجام می‌شود  مناطق آزاد و ویژه از ارکان اقتصاد مقاومتی کشور هستند تحریم‌‌های جدید آمریکا، انگلیس و کانادا علیه ایران سردار رادان: حجاب و عفاف موضوع امنیتی و انتظامی نیست استقرار ۱۲۰۰ شعبه اخذ رای در دور دوم انتخابات در حوزه انتخابیه مشهد  نشست کمیته اقتصادی مشترک ولایت هرات و استان خراسان رضوی برگزار می‌شود وزیر کشور در مشهد: طی دو سال گذشته، ۳۰۸ کارخانه در خراسان رضوی احیا شده است کابینه جنگ اسرائیل برای حمله احتمالی به رفح نشست برگزار کرد وزیر خارجه چین: صلح در منطقه با تحقق عدالت برای فلسطینی‌ها محقق می‌شود احمد وحیدی، وزیر کشور وارد مشهد شد (۶ اردیبهشت) اجرای نمایش «تمام نا تمام» در منطقه پدافند هوایی شمال شرق امام رضا (ع) عملیات «وعده صادق» و آینده نظم منطقه‌ای صباح زنگنه: اسرائیل به‌دنبال تنش در منطقه است| نیاز به فهم بهتر روابط بین‌الملل داریم صهیونیست‌ها برای سومین روز متوالی به مسجدالاقصی یورش بردند یک خبرنگار دیگر فلسطینی در بمباران خانه‌اش در غزه به شهادت رسید همسر شهید سید مصطفی خمینی درگذشت (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) افکار عمومی جهان مصمم به متوقف‌کردن جنایات جنگی در نوار ‎غزه و کرانه باختری است تأکید فرمانده ارتش بر ضرورت تداوم هوشیاری و آمادگی مرکز فرماندهی و واپایش عملیات ارتش برای اقدام نماینده ویژه پاکستان درامور افغانستان: ایران و چین شرکای معتمد ما هستند
سرخط خبرها

روسیه نگران افزایش تنش میان تاجیکستان و افغانستان

  • کد خبر: ۸۲۴۷۲
  • ۰۹ مهر ۱۴۰۰ - ۱۶:۳۰
روسیه نگران افزایش تنش میان تاجیکستان و افغانستان
امور خارجه روسیه درخصوص تنش میان دو کشور همسایه افغانستان و تاجیکستان ابراز نگرانی کرده و حل اختلافات دو طرف را خواستار شد.

به گزارش شهرآرانیوز؛ «الکسی زایتسف» معاون سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه روز پنجشنبه درخصوص تنش میان تاجیکستان و افغانستان ابراز نگرانی کرد.

به نوشته خبرگزاری «آناتولی»، این دیپلمات روس در کنفرانسی خبری با اشاره به تنش در مرزهای تاجیکستان و افغانستان گفت، مسکو این تحولات را در بستر بیانیه‌های شدید اللحن دو طرف دنبال می‌کند.

زایتسف افزود، گزارش‌ها حاکی از استقرار نیروهای نظامی هر دو کشور در مرزهای مشترک بوده و مسکو از دوشنبه و کابل می‌خواهد به دنبال راه حل جایگزینی برای حل اختلافات باشند که مورد توافق طرفین باشد.

ابراز نگرانی روسیه درخصوص این تنش‌ها پس از آن صورت می‌گیرد که «ذبیح‌الله مجاهد» سخنگوی دولت طالبان اعلام کرد هزاران جنگجو به استان «تخار» در مجاورت مرزهای تاجیکستان اعزام شده‌اند. مجاهد علت اعزام این نیروها را تهدیدات امنیتی توصیف کرد.

پیش‌تر نیز «عبدالغنی برادر»، معاون نخست‌وزیر طالبان، تاجیکستان را به دخالت در امور داخلی افغانستان متهم کرده است. وی روز یکشنبه، ۴ مهر در مصاحبه با شبکه‌ تلویزیونی الجزیره، به تاجیکستان نسبت به پیامدهای احتمالی دخالت در امور افغانستان هشدار داد.

این درحالی است که «امام علی رحمان»، رییس‌جمهور تاجیکستان چند روز پیش در جریان سخنرانی‌ خود در نشست سازمان همکاری‌های شانگهای در دوشنبه، پیشنهاد ایجاد کمربند امنیتی در اطراف افغانستان را مطرح کرده بود.

امام علی رحمان در هفتادوششمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد نیز گفته بود که تحولات اخیر در افغانستان منجر به بحران عمیق سیاسی، بشردوستانه و حکومتی شده و امنیت و ثبات منطقه را نیز به خطر می‌اندازد.

رحمان در این نشست همچنین گفته بود که به قدرت رسیدن طالبان که از سوی شورای امنیت سازمان ملل در فهرست گروه‌های تروریستی قرار دارد، روند پیچیده‌ی ژئوپولیتیک منطقه را پیچیده‌تر کرده است.

منبع: فارس

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->