امیرعبداللهیان برای شرکت در نشست شورای امنیت وارد نیویورک شد + فیلم (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) روسیه خواستار رأی گیری درباره تحریم اسرائیل در شورای امنیت شد حملات فسفری اسرائیل به جنوب لبنان + فیلم (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) شنیده شدن صدای چند انفجار در شمال فلسطین اشغالی (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) ۸ شهید از جمله ۵ کودک در حمله به آوارگان غزه (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) حزب الله فیلم حمله به «عرب العرامشه» اسرائیل را منتشر کرد اردوغان شنبه با هنیه دیدار می‌کند وزیر خارجه راهی نیویورک شد (۲۹ فروردین ۱۴۰۳) حامیان فلسطین مقابل ساختمان پارلمان انگلیس تجمع کردند کامرون خطاب به رژیم صهیونیستی: درگیری را تشدید نکنید مقام حماس: نتانیاهو رژیم صهیونیستی را به سمت نابودی می‌کشاند وزیر کشور در مناطق سیل زده جنوب سیستان و بلوچستان + فیلم (۲۹ فروردین ۱۴۰۳) ترکیه: نتانیاهو در صدد کشاندن منطقه به جنگ است علت شنیده‌شدن صدای انفجار در آسمان کرمانشاه چه بود؟ (۲۹ فروردین ۱۴۰۳) هشدار ایران به گروه ۷: تصمیمات غیرسازنده باعث افزایش تنش خواهد شد واکنش ایران به حکم صادره از سوی دادگاه آرژانتینی حمله هوایی ترکیه به مناطقی از استان دهوک در شمال عراق عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل به رای گذاشته می‌شود حمله حزب‌الله لبنان به ۲ مرکز نظامی صهیونیستی دیگر (۲۹ فروردین ۱۴۰۳) سردار سلیمانی:‌ حمله به اسرائیل فقط با ذره‌ای از قدرتمان بود انفجار در بزرگترین کارخانه تسلیحاتی انگلیس + فیلم
سرخط خبرها

انتظارات معیشتی از «دولت مردمی»

  • کد خبر: ۸۲۸۲۳
  • ۱۲ مهر ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۶
انتظارات معیشتی از «دولت مردمی»
حالا با گذشت دو ماه از آغاز به کار دولت سیزدهم و تکمیل کابینه مردم منتظر هستند تا دولت مردان برای رفع مشکلات معیشتی آنها اقدام کنند.

به گزارش شهرآرانیوز؛ قریب به دو ماه از آغاز به کار دولت سیزدهم می‌گذرد و در این زمان محدود، «دولت مردمی» توانسته است با تکیه بر آرا و نظرات نخبگان و همراهی مردمی که پس از انتخابات ریاست جمهوری، امیدی در دل هایشان برای غلبه بر مشکلات کشور ایجاد شده است، در کنترل برخی مسائل کلان کشور، نظیر جلوگیری از اوج گیری دوباره شیوع ویروس کرونا با تسریع روند واکسیناسیون، موفق عمل کنند.

اما توفیقاتی از این دست سبب شده است برخی فارغ از موانع و واقعیت‌های موجود، از دولت حجت الاسلام رئیسی انتظار داشته باشند تا بر مشکلات اقتصادی انباشته شده طی سال‌های گذشته در همین مدت کوتاه غلبه کند.

به عنوان نمونه، غلامرضا نوری قزلجه، عضو مجمع نمایندگان استان آذربایجان شرقی، در جلسه علنی مجلس دیروز، در نطق میان دستور خود، با بیان اینکه روند گرانی و تورم و قیمت ارز همچنان در کشور صعودی است، گفت: ارزش پول ملی رو به کاهش است، اما هنوز تکلیف بانک مرکزی کشور مشخص نشده. هنوز از اقدامات فوری که می‌توانست بر بازار و قیمت‌ها کنترل و نظارت داشته باشد، خبری نیست. گرانی مردم را سخت آزار می‌دهد. مردم چشم انتظار اقدامات ضروری هستند. نگذارید امیدشان به ناامیدی بدل شود.

همچنین اسدا... بادامچیان، دبیرکل حزب مؤتلفه اسلامی، در پایان نشست دبیران این حزب در روز گذشته، در بخشی از سخنان خود، از رئیس جمهور خواست که در چند برنامه ضربتی، مهار تورم و گرانی‌های بدون دلیل، سامان دهی بازار ارز و افزایش قدرت درآمدی مردم را در اولویت قرار دهد و موانع تولید از جمله قانون چک را که مزاحم تولید و موجب نارضایتی مردم است، چاره سازد.

اگرچه دغدغه‌هایی از این دست، برگرفته از نگرانی درباره وضعیت معیشتی مردم است، نباید از دولت سیزدهم انتظار معجزه داشت. درهمین راستا، غلامرضا مصباحی مقدم، عضو جامعه روحانیت مبارز، در گفتگو با «برنا» درباره زمان بر بودن کنترل تورم و تأثیرات بلندمدت تصمیمات اقتصادیِ حاصل میراث دولت گذشته گفت: برخی توجه نمی‌کنند در شرایطی که تورم پدید می‌آید، با برآمدن یک دولت جدید، عوامل مختلف تورم فورا متوقف نمی‌شود.

به عنوان مثال، حتی اگر از فروردین تا مرداد سال جاری، تزریق نقدینگی با استقراض از بانک مرکزی صورت می‌گرفت، اثر این عامل تورم زا حداقل تا پنج یا شش ماه دیگر ماندگار می‌بود. اما برخی انتظار دارند تا آقای رئیسی آمد، تورم فورا کاهش یابد، ولی این طور نیست. باید دید این دولت چگونه می‌خواهد با تورم مبارزه کند و اثر آن هم چند ماه بعد دیده خواهد شد.

غلامرضا ظریفیان، فعال سیاسی، نیز در گفتگو با «ایلنا»، گفت: دولت،  کار را تازه تحویل گرفته است و مسئله اقتصاد کشور یک مسئله در هم پیچیده با مسائل داخلی و خارجی است و اگر نتوانیم این دو مقوله را به یک توازن برسانیم، با تکیه صرف به امکانات داخلی در شرایط کنونی نمی‌توان برخی انتظارات را در کوتاه و میان مدت پاسخ داد.

مسئله بعدی هم انسجام دولت در مسائل اقتصادی است؛ نباید به دلیل نوع متفاوت دیدگاه‌های دولت در عرصه اقتصادی، شکاف‌هایی در میان بازیگران اقتصادی به وجود بیاید. دولت به عنوان اولویت پس از مهار کرونا باید تکلیف سیاست هایش برای مقابله با تورم، اشتغال و تولید را روشن کند؛ زیرا زمان به سرعت می‌گذرد. وی در پایان افزود: دولت نباید مورد سیاست‌های موسمی قرار گیرد تا دچار مشکل شود. باید از این فضای اولیه ماه عسلی زودتر خارج شود و به سمت سیاست‌های اطمینان خیز و نه موسمی حرکت کند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->