آغاز توزیع اضطراری ۲۶ هزار تن نهاده دامی از انبار ذخیره پشتیبانی امور دام خراسان رضوی قوای سه‌گانه در پی کشف آشفتگی‌ بازار کالاهای اساسی پیش‌بینی بورس چهارشنبه ۷ آبان ۱۴۰۴ پیش‌بینی قیمت دلار چهارشنبه ۷ آبان ۱۴۰۴ پیش‌‌بینی قیمت طلا و سکه چهارشنبه ۷ آبان ۱۴۰۴ زمان قرعه‌کشی محصولات ایران‌خودرو در آبان ۱۴۰۴ اعلام شد + جزئیات و لینک هشدار درباره افزایش کشتار دام به دلیل کمبود نهاده‌های دامی (۶ آبان ۱۴۰۴) کشف ۱۴۵ تن برنج و نیم تن چای احتکاری در جنوب تهران | متهم ۶.۸ میلیارد تومان جریمه شد (۶ آبان ۱۴۰۴) تورم مهرماه اعلام شد | تورم نقطه به نقطه به ۴۸.۶ درصد رسید بررسی قیمت امروز خودرو‌های داخلی و خارجی (۶ آبان ۱۴۰۴) + جدول قیمت مرغ در مشهد افزایش یافت (۶ آبان ۱۴۰۴) | گوشت گوسفندی و گوساله چند؟ افت شدید قیمت سکه‌های پارسیان درپی کاهش نرخ طلا (۶ آبان ۱۴۰۴) + جدول هشدار جدی بانک مرکزی: ۵ بانک ناتراز دیگر اصلاح یا انحلال را انتخاب کنند! بررسی قیمت گل زعفران در شهرستان‌های خراسان رضوی (۶ آبان ۱۴۰۴) فروش مخلوط برنج داخلی و خارجی با نام و قیمت برنج ایرانی پیشروی بورس با کمک پتروشیمی‌ها | گزارش وضعیت بازار سهام (۶ آبان ۱۴۰۴) شیر خام گران شد (۶ آبان ۱۴۰۴) آخرین مهلت ثبت‌نام محصولات ایران‌خودرو، امروز (۶ آبان ۱۴۰۴) است دیپلماسی کریدوری، بازوی سیاست همسایگی و نگاه به شرق ایران حذف ارز ترجیحی ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومانی در دستورکار است؟ | صحبت‌های تکان‌دهنده رئیس سازمان برنامه و بودجه در مجلس + فیلم قیمت دلار امروز در مشهد چقدر است؟ (۶ آبان ۱۴۰۴) افت قیمت طلا در مشهد (۶ آبان ۱۴۰۴) پرداخت تسهیلات ازدواج و فرزندآوری در سال ۱۴۰۴، به ۱۵۳ هزار میلیارد تومان رسید مصرف برق در سال جاری، ۴ درصد کاهش یافت متوسط قیمت دلاری مسکن در تهران چقدر است؟ اونس جهانی طلا ۴ هزار دلار را از دست داد | انتظار بازار برای تصمیم فدرال رزرو (۶ آبان ۱۴۰۴) حذف ارز ترجیحی، سفره خانوارهای ایرانی را کوچک و تورم خدمات را تشدید می‌کند ۲۸ واحد نمونه استاندارد در خراسان رضوی معرفی خواهند شد
سرخط خبرها

سیستم قرعه کشی خودرو منتفی خواهد شد؟ | لاتاری خودروسازان در آستانه حذف

  • کد خبر: ۸۲۹۱۱
  • ۱۲ مهر ۱۴۰۰ - ۲۰:۴۶
سیستم قرعه کشی خودرو  منتفی خواهد شد؟ | لاتاری خودروسازان در آستانه حذف
بیش از ۱۶ ماه از اعمال سیستم قرعه‌کشی یا به قول خیلی‌ها ‌لاتاری ‌در فروش خودروهای داخلی می‌گذرد و حالا وزیر صنعت، معدن و تجارت می‌گوید با این روش مخالف است، مخالفتی که می‌تواند به حذف قرعه‌کشی منجر شود.

به گزارش شهرآرانیوز، رضا فاطمی‌امین با بیان اینکه وزارت صمت در حال تدوین برنامه جدیدی برای مدیریت بازار خودرو است، تاکید کرده شخصا با قرعه‌کشی خودرو مخالف است و در برنامه موردنظر، به این موضوع نیز پرداخته شده است. به گفته وی، به محض تصویب برنامه مدنظر وزارت صمت برای مدیریت بازار خودرو، جزئیات آن اعلام خواهد شد. طبق اظهارات وزیر صمت، برنامه وی احتمالا طی دو هفته آینده جزئیات برنامه این وزارتخانه برای مدیریت بازار خودرو را اعلام خواهد کرد. اظهارات فاطمی‌امین در شرایطی است که سیستم قرعه‌کشی از اواخر اردیبهشت سال گذشته وارد پروسه فروش خودروسازان شد تا به واسطه آن، عدالت در توزیع خودرو با قیمت‌های دستوری، رعایت شود.

پیش از آن، روال کار به این شکل بود که سایت فروش خودروسازان در چشم بر هم زدنی به دلیل اتمام ظرفیت بسته می‌شد و این موضوع بارها مورد اعتراض شهروندان قرار گرفت. با توجه به فاصله بین قیمت کارخانه و بازار خودروها (ناشی از قیمت‌گذاری دستوری)، هرگاه طرح فروشی اجرا می‌شد، انبوهی از شهروندان شانس خود را برای ثبت‌نام امتحان می‌کردند. برخی به دنبال این بودند که خودروی موردنیاز‌شان را از کارخانه و با قیمت پایین‌تر از بازار تامین کنند و برخی نیز به نیت استفاده از رانت موجود، در طرح‌های فروش شرکت می‌کردند. در این شرایط، سیاست‌گذار به جای آنکه ریشه رانت را بخشکاند، تنها سعی کرد توزیع آن را عادلانه –شانسی- کند تا دیگر با اعتراض شهروندان مبنی بر پر شدن ظرفیت فروش و عدم امکان ثبت‌نام، مواجه نشود.

اتفاقات رخ داده در ۱۶ ماهی که از قرعه‌کشی می‌گذرد، نشان می‌دهد همچنان تقاضای بسیار بالایی برای طرح‌های فروش خودرو وجود دارد و قیمت در بازار نیز متاثر از اعمال این سیستم، پایین نیامده است. همین چند وقت پیش در یکی از فروش فوق‌العاده‌های خودروسازان، تقاضایی بیش از پنج میلیون نفر به ثبت رسید. بنابراین اعمال سیستم قرعه‌کشی کمکی به تنظیم بازار نکرده و نباید هم می‌کرد، زیرا پای کمبود تولید و عرضه و قیمت‌گذاری دستوری در میان بود و همچنان هست.

حال به نظر می‌رسد بهتر است مسوولان وزارت در برنامه‌ای که مشغول تدوین آن هستند، تجربیات این ۱۶ ماه و همچنین قبل از آن را در نظر گرفته و از اقدامات به اصطلاح پوپولیستی و قهری در بازار خودرو بپرهیزند. به اعتقاد بسیاری از کارشناسان، تا وقتی روند تولید و عرضه مناسب نباشد و قیمت‌گذاری دستوری به اجرا در بیاید، نمی‌توان بازار خودرو را تنظیم کرد و از عطش تقاضا کاست. مادامی که میان قیمت کارخانه و بازار خودروها فاصله باشد، سفره رانت در بازار پهن است و خیلی‌ها سعی می‌کنند به هر نحوی سر این سفره بنشینند. بنابراین اگر قرار باشد در برنامه وزارت صمت، فقط قرعه‌کشی حذف شود و قیمت‌گذاری دستوری پایدار بماند، هر فرآیند دستوری دیگری نیز در بازار خودرو محکوم به شکست خواهد بود.

منبع: دنیای اقتصاد

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
آخرین اخبار پربازدیدها چند رسانه ای عکس
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->