نشست تخصصی معاونان علمی پژوهشی سپاه پاسداران در مشهد برگزار شد | رونمایی از ۷ محصول فناورانه بسیج اردوغان خواستار پایان جنگ داخلی در سوریه شد معاون ستاد کل نیروهای مسلح: پرچم عِلم در نیروهای مسلح با هدایت فرمانده کل قوا برپا شده و پیش رفته است ۱۰ پهپاد اوکراین بر فراز روسیه منهدم شدند حمایت خانواده شهید رئیسی از سعید جلیلی اطلاعیه شماره ۳ ستاد انتخابات کشور درباره مدارک لازم در زمان اخذ رای (۱۳ تیر ۱۴۰۳) وقوع یک عملیات ضدصهیونیستی دیگر در کرانه باختری جلیلی در مصلی تهران: جلیلی: امروز سر یک دو راهی هستیم آیا بایدن از انتخابات آمریکا انصراف داد؟ ویدئو | لحظه عملیات ضدصهیونیستی در شمال اراضی اشغالی (۱۳ تیر ۱۴۰۳) ضربه قسام به اشغالگران | سرنگونی پهپاد اسکای لارک + فیلم (۱۳ تیر ۱۴۰۳) بایدن در حال بررسی ادامه یا کناره‌گیری از انتخابات آمریکا واکنش کنعانی به آزادی بشیر بی‌آزار از بازداشت در فرانسه جلیلی در برنامه تلویزیونی: حالا نوبت انتخاب است+ فیلم وزیر جنگ رژیم صهیونیستی: ترجیح می دهیم بر سر مرزهای شمالی توافق کنیم پوتین: روابط مسکو و پکن بر اساس منافع متقابل بنا شده است + فیلم مخبر برای حضور در اجلاس شانگهای عازم قزاقستان شد شلیک بیش از ۸۰ موشک از جنوب لبنان به شمال فلسطین اشغالی (۱۳ تیر ۱۴۰۳) زاکانی در مشهد: موهبت انقلاب اسلامی، آزادی و حق انتخاب در پای صندوق‌های رأی است + عکس اختلافات آمریکا و اوکراین درباره جنگ
سرخط خبرها

آخرین اخبار چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری

«سیاست همسایگی» گام به گام به پیش

  • کد خبر: ۸۳۲۲۵
  • ۱۷ مهر ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۳
«سیاست همسایگی» گام به گام به پیش
پس از روی کار آمدن حسین امیرعبداللهیان به عنوان وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران، وی در راستای ایجاد توازن در سیاست خارجی کشورمان با اولویت «سیاست همسایگی»، سفر‌های خارجی و دیدار‌های دیپلماتیک بسیاری را در دستور کار دستگاه دیپلماسی قرار داده است.

به گزارش شهرآرانیوز؛ در همین راستا، امیرعبداللهیان، سه شنبه ۱۳ مهر، در رأس هیئتی دیپلماتیک به مسکو سفر کرد و پس از سفر دو روزه خود، از مسکو راهی بیروت شد.

علی باقری کنی، معاون سیاسی وزیر امور خارجه کشورمان، نیز در ادامه سفر‌های منطقه‌ای اخیر خود، به ترکیه سفر و با مقامات این کشور دیدار و رایزنی می‌کند. وی پیش از سفر به ترکیه در راستای سفر اخیر منطقه‌ای خود به کشور‌های قطر، پاکستان و عمان رفته بود.

روسیه از اولویت‌های تهران است

امیرعبداللهیان در دیدار با سرگئی لاوروف، همتای روس خود، در محل وزارت خارجه روسیه گفت: ایران و روسیه، تجربه خوبی در همکاری‌های منطقه‌ای و بین المللی با یکدیگر دارند و از همکاری‌های دوجانبه متنوعی برخوردار هستند و در ادامه نیز برای توسعه همه جانبه همکاری‌ها بین دو کشور گفتگو‌های خوبی خواهیم داشت. در سیاست همسایگی دولت جدید در ایران، روسیه جزو اولویت‌های تهران است.

وزیر خارجه کشورمان در گزارشی توئیتری درباره سفر خود به روسیه نوشت: «گفتگو‌هایی عالی با وزیر امور خارجه روسیه در موضوعات مختلف مورد علاقه مشترک از جمله افغانستان، قفقاز، سوریه، یمن و برجام در مسکو را برگزار کردیم. بر انجام هماهنگی‌های نزدیک دو کشور در مسائل منطقه و موضوعات جهانی و همچنین گسترش همکاری‌های دوجانبه در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و روابط فرهنگی توافق کردیم.»

امیرعبداللهیان همچنین در پایان سفر خود به مسکو در جمع خبرنگاران در تشریح نتایج سفر دوروزه خود به روسیه با اشاره به رایزنی با وزیر خارجه روسیه در مورد تحولات منطقه از جمله قفقاز جنوبی گفت: تحرکات بیگانگان، صهیونیست‌ها و تروریست‌ها در منطقه قفقاز جنوبی برای همسایگان خوبمان در آذربایجان و ارمنستان در حال ایجاد دشواری‌هایی است و ادبیات به کار گرفته شده در منطقه توسط برخی مقامات رسمی و رسانه ها، ادبیات سازنده‌ای نیست و فقط کمک کننده به پیشبرد اهداف دشمنان منطقه است. ایران با سعه صدر و رفتار حکیمانه مبتنی بر نگاه همسایگی بر این تأکید دارد که باید همه کشور‌های منطقه در مسیر گفتگو حرکت و از این طریق مشکلات و سوءتفاهم‌های احتمالی را حل کنند.

لبنان، شریک ایران در منطقه است

وزیر امور خارجه کشورمان در ادامه سفر‌های خود به کشور‌های همسایه، صبح روز پنجشنبه، ۱۵ مهرماه، در آغاز دیدار‌های خود با مقامات لبنان، با میشل عون، رئیس جمهوری این کشور، دیدار و درباره روابط دوجانبه و تحولات منطقه‌ای گفتگو کرد. در این ملاقات، امیرعبداللهیان بر حمایت قوی ایران از لبنان تأکید کرد و گفت: ایران آماده است تا در پروژه‌های توسعه‌ای لبنان حضور قدرتمندی داشته باشد و به ویژه در پروژه‌های نیروگاهی این کشور، شرکت‌های ایرانی در تراز بالای جهانی را در لبنان فعال کند.

 رئیس جمهور لبنان نیز در این دیدار گفت: در لبنان، چه مردم و چه مسئولان، ایران را دوست خود می‌دانند و ما همواره حمایت‌های ایران را در کنار خود احساس می‌کنیم. امیرعبداللهیان در ادامه برنامه سفر خود در بیروت، در نشست مطبوعاتی مشترک با عبدا... بوحبیب، همتای لبنانی خود، گفت: ایران گفتگو را بهترین و مناسبت‌ترین راه برای همکاری‌های منطقه‌ای و خروج بیگانگان از منطقه می‌داند.

وی افزود: ما آمادگی داریم درصورت درخواست مقامات لبنان برای بازسازی بندر بیروت از طریق صادرات خدمات فنی و مهندسی اقدام کنیم. ایران، لبنان را دوست، شریک و متحد خود در منطقه می‌داند و پرونده تجارت و گردشگری بین دو کشور همواره مفتوح بوده و دو ملت علاقه‌مند به توسعه گردشگری و تجارت و توسعه رفت وآمد‌ها با یکدیگر هستند. امیرعبداللهیان همچنین با نبیه بری، رئیس مجلس لبنان، دیدار کرد و در جمع خبرنگاران با اشاره به رایزنی‌های صورت گرفته با وی گفت: در این دیدار بر ضرورت گسترش همکاری‌های دو کشور در زمینه‌های مختلف تأکید کردیم.

وی با بیان اینکه ایران در همه بحران‌ها با قدرت در کنار لبنان خواهد ایستاد، افزود: مشکلات منطقه باید با همکاری کشور‌های منطقه حل وفصل شود و در این ارتباط باید کشور‌های منطقه با یکدیگر رایزنی و گفتگو کنند. رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان همچنین با نجیب میقاتی، نخست وزیر این کشور، ملاقات و درباره روابط دوجانبه، تحولات منطقه‌ای و موضوعات بین المللی تبادل نظر کرد. امیر عبداللهیان در جریان سفر به بیروت با سیدحسن نصرا...، دبیر کل حزب ا... لبنان نیز دیدار و رایزنی کرد.

امیرعبداللهیان در این دیدار بر مواضع ثابت ایران در خصوص لبنان و ایستادگی و حمایت از این کشور در همه زمینه‌ها تأکید کرد. سیدحسن نصرا... نیز در این دیدار، از ایستادگی و حمایت دولت و ملت ایران از لبنان در دهه‌های گذشته قدردانی و تشکر کرد و گفت: ایران ثابت کرد که هم پیمانی صادق و دوستی وفادار است که هر قدر شرایط سخت باشد، دوستانش را ناامید نمی‌کند.

امیرعبداللهیان همچنین در ادامه برنامه سفر خود در لبنان، با تعدادی از نمایندگان مجلس لبنان و وزرای سابق این کشور در محل سفارت ایران دیدار کرد. دیدار و رایزنی با اسامه حمدان، مسئول روابط خارجی جنبش حماس، زیاد نخاله و جمعی از رهبران حرکت جهاد اسلامی فلسطین و دیگر نمایندگان گروه‌های مقاومت فلسطینی در بیروت و حضور در مجلس اعلای شیعیان لبنان، از دیگر برنامه‌های وزیر خارجه کشورمان در لبنان بود.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
نظرسنجی
در دور دوم، شما به کدام نامزد انتخابات ریاست جمهوری رای می دهید؟
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->