سرخط خبرها

نخاله و زباله در مجاورت زندگی شهروندان

  • کد خبر: ۸۳۴۳
  • ۱۴ آبان ۱۳۹۸ - ۰۸:۰۴
نخاله و زباله در مجاورت زندگی شهروندان
بخشنده - به درخواست تعدادی از شهروندان محله قائم راهی خیابان قائم ۳۵ تا ۴۱ شدیم، تا از زباله، نخاله‌های ساختمانی که برخی آن‌ها را در مجاورت منازل مسکونی رها می‌کنند و با این کار سلامت شهروندان را به خطر می‌اندازند، بازدید کنیم. محلی که شهروندان در تماس با ما ذکر کرده بودند در حاشیه پروژه اتصال بولوار کوشش به خیابان قائم است. در این مکان نخاله‌های ساختمانی و زباله‌های خانگی و صنفی نیز به فراوانی وجود داشت.

از انتهای قائم ۳۵ در کنار خودرو‌های سنگین پیمانکاری که در حال کار برای پروژه عمرانی است بازدید خود را آغاز می‌کنیم که در همان ابتدا شاهد انبوه خاکروبه و نخاله‌های ساختمانی هستیم که از آن‌ها چندین تپه خاکی به وجود آمده است. کمی جلوتر، اما افزون بر این با انبوهی از زباله‌های خانگی و صنفی روبه‌رو شدیم. از کارگری که در پروژه عمرانی مشغول به کار بود پرسیدیم این زباله‌ها از چه زمان در اینجا رها شده است؟ که کارگر در پاسخ گفت: بیشتر این زباله‌ها طی ۲ شب گذشته ریخته شده است چرا که همین ۳ روز پیش من شاهد بودم پاکبانان زباله‌های اینجا را جمع کردند، اما فردای آن دوباره اهالی در اینجا زباله ریختند.

چه کسی زباله‌ها را می‌ریزد؟
به گفتگو با شهروندان این محله درباره این زباله‌ها پرداختیم. زهرا مرادی از ساکنان انتهای خیابان قائم ۳۷ در گفتگو با ما بیان کرد: منزل من در قائم ۳۷ و خانه پدرم در قائم ۴۱ است و هر روز از میان این زباله‌ها عبور می‌کنم. متأسفانه همیشه ما در اینجا شاهد ریختن زباله از سوی خود اهالی هستیم. پاکبانان هرچه تمیز می‌کنند از آن طرف برخی بی‌توجه دوباره زباله‌های خود را اینجا رها می‌کنند.
مرادی ادامه داد: البته من و هیچ‌کدام از اهالی هرگز ندیدیم کسی در طول روز زباله بریزد. از این رو عده‌ای معتقدند برخی شبانه از محله‌های دیگر زباله‌های خود را در اینجا رها می‌کنند. مگر نه خودرو‌های جمع‌آوری زباله به صورت مداوم به اینجا می‌آیند و زباله‌های مردم را جمع‌آوری می‌کنند. شهروند محله قائم در انتها با تقدیر از زحمات پاکبانان می‌افزاید: من شاهدم پاکبان‌ها به صورت مداوم حداقل هر ۲ روز یک بار به اینجا می‌آیند و این زباله‌ها را جمع‌آوری می‌کنند مگر نه ما در اینجا باید بین زباله‌ها زندگی می‌کردیم و حتی از بوی نامطلوب زباله‌ها نمی‌توانستیم نفس بکشیم. همه نوع زباله در این مکان رها شده بود از تیغ اصلاح گرفته تا سرنگ، مواد غذایی که توجه تعداد زیادی از حیوانات و پرندگان را به خود جلب می‌کند. مشاهده مقدار زیادی گل زعفران در بین زباله‌ها و همین نوع گل در مقابل یکی از منازل قائم ۳۹ ما را بر آن داشت تا از صاحب این خانه نیز درباره زباله‌ها بپرسیم. شهروندی که در منزلش را زده بودیم در پاسخ به ما ادعا کرد که هرگز زباله‌ای در این مکان ندیده است. او گفت: تنها یک سال از اقامت من در این محله می‌گذرد و در این مدت هرگز زباله و نخاله‌های ساختمانی را در اینجا ندیده بودم و بوی نامطبوعی که محیط را پر کرده بود نیز به مشامم نرسیده است! به وی اطراف منزلش را که با انبوهی از زباله احاطه شده بود نشان دادیم. وی پس از مشاهده این زباله‌ها اظهار کرد: این زباله‌ها را قطعا زباله‌گرد‌ها ریختند مگر نه کسی نمی‌آید در کنار محل سکونتش زباله بریزد.

تداوم وضعیت تا اتصال به کوشش
یکی از بانوان این خیابان که به سخنان ما گوش می‌داد، بیان کرد: بیشتر ساکنان این محله مهاجر هستند و از شهر‌ها و روستا‌های دیگر به اینجا آمدند. متأسفانه برخی از آن‌ها به مسائل شهرنشینی و بهداشت توجهی ندارند.
بانوی خیابان قائم می‌افزاید: این شرایط تا اتمام نیافتن پروژه اتصال کوشش به قائم ادامه خواهد داشت و حتی با گذاشتن چند گاری زباله در اینجا هم نمی‌شود به این شرایط خاتمه داد. رضادادی از شهروندان خیابان قائم ۳۹ نیز در تکمیل سخنان همسایگان خود بیان کرد: تا ۲ ماه پیش می‌دیدیم هر روز یک لودر نخاله‌ها و خاکروبه‌ها را جمع‌آوری می‌کرد، اما از ۲ ماه پیش من ندیدم نخاله‌های ساختمانی را کسی جمع‌آوری کند و تا زمانی که این نخاله‌ها و خاکروبه‌ها در اینجا باشد مردم زباله‌های خود را رها می‌کنند.
رضادادی در انتها با درخواست از شهرداری منطقه برای رسیدگی به این مشکل افزود: از مسئولان شهرداری منطقه می‌خواهیم تا زمان اتمام پروژه اتصال قائم به کوشش پاکسازی خاکروبه و نخاله‌های ساختمانی را در این معبر انجام بدهند، زیرا با اتمام پروژه خود به خود دیگر کسی در اینجا زباله رها نخواهد کرد.

اقدام خدمات شهری منطقه
موضوع را با مرتضی طهماسبی، رئیس اداره خدمات شهری و محیط زیست منطقه، در میان گذاشتیم. طهماسبی در بازدید از این محل به شهرآرامحله بیان کرد: نخاله‌ها و زباله‌های رها شده در این مکان متأسفانه از سوی اهالی ریخته می‌شود و بخش عمده‌ای از خاکروبه‌ها نیز به وسیله پیمانکاری که در آنجا مشغول به کار می‌باشد، ریخته شده است.
رئیس خدمات شهری منطقه افزود: ما نیرو‌های خدمات شهری را برای جمع‌آوری زباله‌ها، نخاله‌ها و خاکروبه‌ها مستقر می‌کنیم، اما از شهروندان نیز می‌خواهیم به بهداشت محیط زندگی خود بیشتر توجه داشته باشند و از ریختن زباله در این مکان اجتناب کنند.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->