سرخط خبرها

از آنفلوانزا غافل نشوید

  • کد خبر: ۸۳۵۷
  • ۱۴ آبان ۱۳۹۸ - ۰۸:۳۵
از آنفلوانزا غافل نشوید
در هشتمین جلسه شورای بهداشت منطقه ۸ مطرح شد

صفائی
دبیر شهرآرا محله

هشتـمین جلسه شورای بهداشت منطقه ۸ با حضور نمایندگان سازمان‌ها با دستــورکـــار پیشگیـــــری از آنفولانزای انسانی، آنفولانزای حاد پرندگان، بهداشت روان و دیابت در سالن جلسات بوستان کوهسنگی برگزار شد.
پس از بررسی مصوبات ماه گذشته، حمیدرضا ذکاوتی، مدیر بوستان کوهسنگی، گفت: با پیگیری‌های شورای بهداشت منطقه توانستیم با غرفه‌های متخلف برخورد کنیم که البته هنوز هم جای کار دارد.
وی با اشاره به حضور بیشتر نمایندگان مراکز بهداشت و تعزیرات در بوستان کوهسنگی، پیشنهاد داد: در عید نوروز غرفه‌هایی در اختیار این مراکز قرار دهیم تا نظارت بیشتری بر غرفه‌داران داشته باشند و مردم هم بتوانند به‌راحتی مشکلاتشان را مطرح کنند.

ممنوعیت فروش سیگار در اطراف مدارس
یکی دیگر از مصوبات ماه گذشته نصب پوستر‌های مرکز بهداشت با معرفی شماره ۱۹۰ در سوپر‌های اطراف مدارس بود. دکتر بیوکی، رئیس خدمات شهری منطقه، با اعلام آمادگی شهرداری از این طرح برای چاپ پوستر‌ها و معرفی سوپر‌های اطراف مدارس توضیح داد: فهرست ۳۷۷ سوپرمارکت که تا شعاع ۱۰۰ متری مدارس، مساجد منطقه بوده‌اند تهیه و در اختیار مرکز بهداشت ثامن قرار گرفته است تا پوستر‌ها را نصب و ممنوعیت فروش سیگار را به ساکنان این محدوده‌ها اعلام کنند.
نماینده دبیرخانه شورای سلامت شهرستان نیز درباره ممنوعیت فروش سیگار در دکه‌های مطبوعاتی هم تذکر داد و گفت: علاوه‌بر سوپر‌هایی که تا شعاع ۱۰۰ متری مدارس قرار دارند، دکه‌های مطبوعات هم نباید سیگار بفروشند و به آن‌ها تذکر دهیم.
رحمت موحدی همچنین با اشاره به اهمیت بهداشت روان و ضرورت آن در جامعه یادآور شد: «بهداشت روان» تنها به تشریح علت اختلال‌ها نمی‌پردازد، بلکه پیشگیری ناراحتی‌های روانی به معنای وسیع آن با هدف جلوگیری از وقوع بیمار‌های شدید روانی را نیز دنبال می‌کند. همه سازمان‌ها باید درباره سلامت روان و نشاط اجتماعی دوره‌هایی برگزار کنند.

پاییز فصلی برای آنفلوانزا
در چند سال اخیر مشهد جزو شهرستان‌هایی است که درگیر آنفلوانزا نبوده و مشکلی در این زمینه نداشته است. امسال هم موردی مشاهده و گزارش نشده است.
مسئول واحد طیور شبکه دام‌پزشکی با اعلام این خبر گفت: بروز خطر آنفلوانزا در ماه‌های آخر سال به‌دلیل مهاجرت پرندگان است. به همین دلیل برنامه‌های پایش، مراقبت و نمونه‌گیری در این فصل‌ها بیشتر می‌شود.
مجید یزدان‌پناه ادامه داد: هر چند موردی در این زمینه نداشته‌ایم، اما به‌خاطر داشته باشیم باید مراقبت‌های پیشگیرانه را انجام دهیم، برای پیشگیری از آنفلوانزا کار‌های جانبی مانند واکسیناسیون، آموزش و اطلاع‌رسانی را انجام داده‌ایم تا با مشکلی روبه‌رو نشویم.
وی با اشاره به اهمیت آموزش اظهار داشت: بحث آموزش اولویت شماره یک ماست، آموزش برای مرغداران و صنایع مرتبط را برگزار می‌کنیم تا با مشاهده هر موردی شبکه بهداشت را مطلع کنند و در این زمینه اقدامات لازم را انجام دهیم.
یزدان‌پناه یادآور شد: هر چند هر ساله به دلیل کمبود غذا و سرما در فصول سرد سال تلفات پرندگان را داریم، اما اگر ۵ یا ۶ مورد را در یک جا مشاهده کردید حتما گزارش دهید تا بررسی شود.
کارشناس بیماری‌های مرکز بهداشت ثامن در ادامه توضیح داد: بیماری آنفلوانزا، یک بیماری حاد ویروسی دستگاه تنفسی است که معمولا خود محدود شونده است و در موارد همه‌گیری، عوارض و مرگ و میر بیشتری دارد. ویروس آنفلوانزا، دائما در حال تغییر است که همین موضوع زمینه‌ساز وقوع همه‌گیری آنفلوانزاست. تاکنون سه نوع آنفلوانزا به نام‌های B ,A و C شناخته شده است که نوع A، بیشترین توانایی ایجاد همه‌گیری را دارد.
مهدی رضایی با اشاره به این موضوع ادامه داد: امسال ۷۲ مورد مشکوک مشاهده و بررسی کرده‌ایم که تا ۱۰ روز قبل هیچ مورد مثبتی نداشته‌ایم؛ اما در چند روز گذشته ۴ مورد مثبت داشته‌ایم که مربوط به زائران اربعین است.

دیابت را فراموش نکنید
دیابت عارضه‌ای ناشى از اختلال در تولید و عملکرد انسولین در بدن است که در مراحل ابتدایی ممکن است بدون علامت باشد. بسیاری از بیماران به‌طور اتفاقی در یک آزمایش یا هنگام غربالگری شناسایی می‌شوند. با بالاتررفتن قند خون، علائم دیابت آشکارتر می‌شوند. پرادراری، پرنوشی، پرخوری، کاهش وزن با وجود اشتهای زیاد، خستگی و تاری دید از علائم اولیه شایع دیابت است. بسیاری از بیماران در هنگام تشخیص بیماری چندین سال دیابت داشته‌اند و حتی دچار عوارض دیابت شده‌اند، اما از آن اطلاع ندارند. کارشناس بیماری‌های مرکز بهداشت ثامن با اشاره به این موضوع گفت: هر ساله روز جهانی دیابت در تقویم ایران مصادف است با پنجشنبه ۲۳آبان که بهترین زمان برای بررسی و غربالگری افراد است.
رضایی ادامه داد: شعار امسال روز جهانی دیابت «از خانواده خود محافظت کنید» است که برنامه‌های این هفته از ۱۸ تا ۲۴ آبان ماه برگزار می‌شود. در این هفته می‌توانیم برنامه‌هایی مانند همایش پیاده‌روی، برنامه‌های آموزشی، فرهنگی تفریحی برگزار کنیم و در کنار آن مردم را درباره این بیماری آگاه کنیم.
وی با اشاره به این موضوع که اتوبوس دیابت هر روز در یک منطقه حضور خواهد داشت و غربالگری را انجام می‌دهد گفت: ۲۴ آبان نوبت مرکز ثامن است که می‌توانیم در این روز یکی از نقاط پرتردد منطقه را انتخاب کنیم و غربالگری را انجام دهیم.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->