فرودگاه مشهد در رتبه دوم پر ترددترین فرودگاه‌های کشور در نوروز ۱۴۰۳ قرار گرفت بانک شیر مشهد در روز‌های کاری ایام نوروز فعال است خدمات‌رسانی به بیش از ۱۰۰۰ مسافر نوروزی در داروخانه‌های هلال احمر خراسان رضوی چرا مبالغ جریمه‌های رانندگی ۵ برابر شد؟ ۴۰ درصد مراجعه کنندگان به داروخانه‌های مشهد غیربومی هستند تصادف مرگبار پژو پارس و سوناتا در جاده‌های سمنان (۹ فروردین ۱۴۰۳) ویدئو| جزئیات پرونده زمین خواری به ارزش ۳ هزار میلیارد تومان در آستارا واژگونی پراید در جاده نیشابور به سبزوار ۴ کشته و مصدوم برجای گذاشت (۹ فروردین ۱۴۰۳) ممنوعیت ترافیکی شب‌های قدر سال ۱۴۰۳ در مشهد اعلام شد ظرفیت قطار‌های منتهی به مشهد در شب‌های قدر افزایش می‌یابد؟ (۹ فروردین ۱۴۰۳) کاهش ۸ درصدی تردد خودرو‌ها در ورودی‌های خراسان رضوی (۹ فروردین ۱۴۰۳) اولین واکنش فرزند آیت الله علم الهدی به شایعه مشارکت در یک هلدینگ گردشگری مه گرفتگی و غبار محلی در جاده‌های خراسان رضوی (۹ فروردین ۱۴۰۳) دستگیری قاچاقچی حرفه‌ای در تهران| ۲۲ کیلوگرم شیشه کشف شد (۸ فروردین ۱۴۰۳) انفجار چاه فاضلاب جان مرد اردبیلی را گرفت (۸ فروردین ۱۴۰۳) بازرسی از ۳۴۷ داروخانه‌ در سطح شهر مشهد| با افراد متخلف برخورد می‌شود (۸ فروردین ۱۴۰۳) جمع‌آوری مواد غذایی فاسد و پلمب مراکز توزیع مواد غذایی در قوچان (۸ فروردین ۱۴۰۳) کشف اموال مسروقه ۱۰ میلیاردی در شیروان| سارق دستگیر شد (۸ فروردین ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

تاثیر عطر گیاهان بر جسم و روح

  • کد خبر: ۸۳۷۱۰
  • ۲۳ مهر ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۱
تاثیر عطر گیاهان بر جسم و روح
مرکبات و گیاهان معطر در صنعت عطرسازی بسیار کاربرد دارند. هریک از این رایحه‌ها حس و حال متفاوتی به ما می‌دهند که ما را شاداب می‌کنند.

به گزارش شهرآرانیوز، گیاهان، منبع اصلی تولید روغن‌های اساسی (ترکیبات استخراج‌شده از گیاهان) و ترکیبات معطر به شمار می‌آیند و این ترکیبات را با هدف محافظت از حیوانات گیاه‌خوار و جذب حشرات گرده‌افشان تولید می‌کنند. از گیاهان برای ساخت عطر و ادکلن‌ها استفاده می‌شود و کاربرد گسترده‌ای در ساخت روغن اصلی عطر و یا بخش‌های دیگر دارند.  

منابع یا قسمت‌های خوشبوی گیاهان می‌تواند شامل گلبرگ‌ها، پوست درختان، چوب درختان، ریشه‌ها، پوست میوه‌ها، صمغ و شیره‌های گیاهی باشند. از جمله مهم‌ترین منابع ترکیبات معطر گیاهی می‌توان به یاسمن، گل ابریشم، میخک، گل مریم، وانیل، بنفشه، آویشن، نعنا و نعناع هندی اشاره کرد.  

در عین حال، تنوع آب و هوایی و پوشش گیاهی در ایران باعث شده است که از گذشته دور، در درمان بیماری‌ها از گیاهان معطر استفاده شود. آروماتراپی از دو کلمه آروما به معنی بوی خوش و تراپی به معنای درمان است؛ اما علم آروماتراپی به معنای علم پایه‌ای آن، در ایران جایگاهی ندارد.  از مهم‌ترین ویژگی اسانس‌ها، تحریک حس بویایی است و می‌توان گفت، ترکیبات معطر حاصل از گیاهان، گیرنده‌ها عصبی حس بویایی را تحریک می‌کنند. دستگاه بویایی به مرکز کنترل هیجان، حافظه، احساسات جنسی (سیستم لیمبیک) متصل بوده و در کنترل ضربان قلب، فشار خون، استرس، تنفس، تعادل هورمون‌ها، احساسات، خلق و خو دخالت دارد.  

به گزارش روابط عمومی پژوهشکده گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی، این پیغام‌های دریافت‌شده توسط مغز، بر جسم و روح انسان تأثیر گذاشته و باعث کاهش استرس، اضطراب، مشکلات روحی و روانی، رفع درد‌های عضلانی و رماتیسم، برطرف کردن اختلالات گوارشی و بسیاری از بیماری‌های جسمی و روحی می‌شوند.  

پیام‌های دریافت‌شده توسط این گیرنده‌ها که همان بوی خوش هستند، به قسمت لیمبیک در مغز می‌رسد. این قسمت از مغز با سایر سیستم‌های مغز که مربوط به حافظه، تنفس، گردش خون و غدد درون‌ریز هستند، در ارتباط است و در نتیجه، این پیغام‌ها به مناطق اصلی رسیده و در آن‌ها کدبندی و در حافظه مربوط به بو ذخیره می‌شوند.  

منبع: ایسنا

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->