آخرین آمار غربالگری افراد دارای علائم بیماری در مرز‌ها از مرز ۲۴۰۰ نفر گذشت (اسفند ۱۴۰۲) مهر تردد دانشجویی به چه افرادی تعلق می‌گیرد؟ اسکان موقت نوروزی فرهنگیان در ۴۲۴ مرکز آموزشی رفاهی مدیریت غیرعلمی زباله‌ها خسارت ۸۷ هزار میلیارد تومانی به محیط‌زیست وارد کرد توماج صالحی از اتهام نشر اکاذیب تبرئه شد نجات نوزادی بی پناه در یک شب زمستانی در پارک مشهد + فیلم بخشی از معوقات فرهنگیان تا انتهای سال و بخشی دیگر تا ۶ فروردین ۱۴۰۳ واریز می‌شود شیر باغ وحش وکیل‌آباد مشهد احتمالا سرطان دارد اعتراض۲۷۲ هزار معلم به رتبه‌بندی پذیرفته شد | معلمان هر ۳ سال یک‌بار ارزیابی می‌شوند مشهد و کربلا رکورد دار پروازهای نوروزی ضرورت محدودیت ورزش‌های هوازی از امروز تا فردا در مشهد مقدس (۲۸ اسفند ۱۴۰۲) معدوم‌سازی ۵۰۰ تُن غذای فاسد در طرح سلامت نوروزی ۳ شرکت هواپیمایی به دلیل گران‌فروشی از فروش بلیت منع شدند + اسامی قتل هولناک زن گمشده به خاطر یک گردنبند و ۶ النگوی طلا در تهران چرا نباید برای سفره هفت‌سین ماهی قرمز بخریم؟ واریز ۳ میلیون تومان به حساب خانواده زندانیان تهران تیراندازی در یک عروسی ۱۳ نفر را راهی بیمارستان کرد آب و هوای شهرستان‌های خراسان رضوی در ۱۰ روز اول تعطیلات چه وضعیتی دارد؟ (۲۸ اسفند ۱۴۰۲) ۲۹ اسفند آخرین مهلت بخشودگی جرایم فاقد بیمه شخص ثالث موتورسیکلت اعلام زمان ثبت‌ نام ۵ آزمون مهم ۱۴۰۴
سرخط خبرها

۱۲ عادت آسیب‌رسان به مغز

  • کد خبر: ۸۳۹۲۳
  • ۲۳ مهر ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۵
۱۲ عادت آسیب‌رسان به مغز
مغز ما مانند دیگر اعضای بدن مان می‌تواند بر اثر عوامل مختلفی آسیب ببیند، حتی عواملی که آسیب زایی شان چندان بدیهی نیست.

به گزارش شهرآرانیوز، به نقل از روزیاتو، مغز ما مانند دیگر اعضای بدنمان می‌تواند بر اثر عوامل مختلفی آسیب ببیند، حتی عواملی که آسیب‌زایی‌شان چندان بدیهی نیست. در ادامه از عادت‌های روزانه‌ای خواهیم گفت که می‌توانند آسیب چشمگیری به مغز وارد کنند.

۱- معاشرت نکردن با دیگران

طبق تحقیقات، روزانه حتی ۱۰ دقیقه معاشرت با دیگران، توان ذهنی را افزایش می‌دهد. لازم نیست از خانه بیرون روید و با اولین نفری که دیدید شروع به صحبت کنید – مکالمه‌ تلفنی با یک دوست یا قوم و خویش هم مغز را به کار می‌اندازد.

۲- مصرف زیاد قند

تحقیقات نشان داده مصرف زیاد قند اثری منفی بر روی فاکتور نوروتروفیک مغز یا BDNF اثر می‌گذارد که مسئولیت تولید نورون‌ها را برعهده دارد. BDNF به خصوص اهمیت زیادی در شکل‌گیری حافظه بلندمدت و یادگیری دارد.

۳- ورزش ندادن مغز

به گفته‌ دانشمندان، اوج بازدهی مغز از ۱۶ تا ۲۵ سالگی است و بعد از آن مغز به‌تدریج افت می‌کند. با این حال، تحقیقات نشان داده ورزش دادن منظم مغز (با مطالعه و حل معما) می‌تواند عملکرد آن را به میزان چشمگیری افزایش دهد، حتی در کسانی که نشانه‌های اولیه‌ زوال عقل ناشی از بالا رفتن سن در آن‌ها پدیدار شده است.

۴- نخوردن صبحانه

تحقیقات نشان داده کودکانی که به طور منظم صبحانه می‌خورند عملکرد بسیار بهتری در مدرسه، به خصوص در درس علوم دارند. نخوردن صبحانه باعث کاهش سطح گلوکز خون می‌شود، امری که اثری منفی بر عملکرد مغز دارد.

۵- خوردن هله‌هوله

افراط در خوردن فست‌فود و پرخوری مداوم، اثری منفی بر ارتباطات میان سلول‌های مغزی و در نتیجه، پرورش و شکل‌گیری حافظه‌ کوتاه‌مدت و بلند مدت دارد. به علاوه، خوردن بیش از اندازه‌ فست‌فود ممکن است باعث افسردگی شود.

۱۲ عادت آسیب‌رسان به مغز

۶- خوردن بستنی

هر خوراکی سردی، از جمله بستنی‌ می‌تواند باعث سردرد ناگهانی شود. تصور می‌شود خوراکی‌های سرد باعث باریک شدن عروق خونی می‌شوند. بدن، در تلاش برای جلوگیری از سرمازدگی، به مغز خون گرم می‌فرستد، در نتیجه عروق خونی منبسط می‌شوند. به گفته‌ دانشمندان، این همین مسأله است که باعث بروز سردرد می‌شود.

۷- استفاده از تلفن همراه

تحقیق بر روی موش‌ها نشان داد میان سرطان مغز و استفاده از تلفن همراه ارتباط وجود دارد. با این حال، لازم نیست تلفن همراهتان را دور بیندازید. به جای این کار پزشکان توصیه می‌کنند برای صحبت با تلفن از حالت اسپیکر یا هدست استفاده کنید و هنگام خواب گوشی را نزدیک بالش خود نگذارید.

۸- کم‌آب شدن بدن

همانطور که می‌دانید ۷۰ تا ۸۰ درصد مغز انسان از آب تشکیل شده است. به علاوه، با آب است که مواد لازم برای مغز به آن می‌رسد. مغز زمانی مؤثرترین عملکرد را دارد که کمبود آب نداشته باشد.

۹- مصرف سیگار

تحقیقات نشان داده مصرف سیگار نه تنها باعث سرطان‌ می‌شود بلکه ضخامت قشر مغز را کاهش می‌دهد. چنین آسیبی می‌تواند اثر چشمگیری بر توانایی‌های مغزی داشته باشد، چون یکی از کار‌های این بخش از مغز، تفکر است.

۱۲ عادت آسیب‌رسان به مغز

۱۰- ورزش نکردن

مغز به ورزش منظم نیاز دارد. تحقیقات نشان داده ورزش‌های فیزیکی برای سنتز BDNF و بنابراین حافظه بلندمدت مفید است.

۱۱- در پیش گرفتن یک رژیم غذایی سختگیرانه

رژیم‌های غذایی سختگیرانه تنها وزن بدن را کاهش نمی‌دهند. تحقیقات نشان داده محدودسازی شدید تغذیه‌ خود، مغز را به خودخوری وامی‌دارد. این دلیل دیگری است برای آنکه نگاه معقولانه‌تری به رژیم غذایی خود داشته باشید. نباید خودتان را با رژیم‌های «گرسنگی دهنده» از پا درآورید. تنها باید درست غذا بخورید.

۱۲ -گوش دادن به موسیقی با صدای بلند

ممکن است شنوایی افرادی که با هندزفری و با صدای بلند به موسیقی گوش می‌دهند، در مدت ۳۰ دقیقه آسیب ببیند. کاهش شنوایی در افراد مسن با مشکلات مغزی مانند آلزایمر و از بین رفتن بافت مغز ارتباط دارد. شاید دلیل این اتفاق تلاش بیش از حد مغز برای شنیدن صدا‌ها باشد؛ بنابراین توصیه شده است که صدای هندزفری را کم کرده و بیش از حد از آن استفاده نکنید.

منبع: همشهری آنلاین

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->