راهپیمایی حمایت از غزه فردا جمعه (۱۰ فروردین ۱۴۰۳) در مشهد برگزار می‌شود هشتمین شب جشنواره هنر‌های نوری کوهسنگی مشهد| ترازی بین‌المللی با هنرمندانی ایرانی+ فیلم تعطیلی موقت جشنواره هنر‌های نوری مشهد به مناسبت لیالی قدر عیدانه مدیریت شهری به اهالی محدوده جاده سیمان مشهد+ فیلم سخنگوی شورای شهر مشهد مطرح کرد: لزوم تفویض اختیارات کمیسیون ماده ۵ به کلانشهرها افزایش ۳۰ درصدی نیرو‌های کارگری شهرداری مشهد در شب‌های قدر همراهی مشهد با پویش جهانی «ساعت زمین» سرویس‌دهی صلواتی ناوگان اتوبوسرانی مشهد به حرم مطهر در سالروز شهادت حضرت علی(ع) کاهش محسوس دما در مشهد فردا جمعه (۱۰ فروردین ۱۴۰۳) شهردار مشهد: تست گرم فاز اول خط ۳ قطار شهری مشهد ١٨ فروردین انجام می‌شود یک قلاده گرگ هار در مشهد زنده‌گیری شد + عکس سرویس دهی رایگان قطار شهری مشهد در روز شهادت امام علی(ع) | فعالیت قطار شهری در شب های قدر تا پایان مراسم سومین دوره پویش «مشهد مهربان» در مشهد آغاز شد+ فیلم شهردار مشهد مطرح کرد؛ تجلی ظرفیت‌های شورای اجتماعی محلات در پویش «مشهد مهربان» خدمات‌رسانی رایگان خطوط قطار شهری و اتوبوسرانی مشهد در شب‌های قدر + فیلم ورود بیش از ۷ میلیون و ۳۰۰ هزار زائر به خراسان رضوی (۸ فروردین ۱۴۰۳) خدمت رسانی ۳۵ هزار ناوگان مسافربری برون شهری به زائران و مسافران نوروزی مشهد مراسم شب‌های قدر در گلزار مطهر شهدای بهشت رضا (ع) برگزار می‌شود «جناب خان» و فرزاد حسنی روی آنتن شبکه نسیم می‌روند فرماندار مشهد: رضایت زائران از اقدامات شهرداری مشهد در استقبال از بهار ملموس است
سرخط خبرها

تولید زعفران درسال ۲۰۵۰ نصف خواهد شد

  • کد خبر: ۸۴۳۸
  • ۱۵ آبان ۱۳۹۸ - ۲۰:۰۶
تولید زعفران درسال ۲۰۵۰ نصف خواهد شد
عضو هیأت علمی پژوهشکده اقلیم شناسی با تشریح وضعیت بارش‌ها در نقاط مختلف ایران طی سال‌های آینده گفت: بارش‌ها و رگبار‌های شدید و سیل‌آسایی را در آینده خواهیم داشت.
به گزارش شهرآرا نیوز، ایمان بابائیان در نشست تخصصی «تغییر اقلیم منابع آب و امنیت غذایی» که در سالن شورای دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد، اظهار کرد: تغییر اقلیم عنوان بسیار کلانی است و جنبه‌های بسیار زیادی دارد و ما اثرات آن را مستقیما و بر اساس ارتباطی که با دانشگاه و اساتید داشته‌ایم بررسی کرده‌ایم.

وی افزود: اگر ۶۰ سال آمار ثبت شده ایران را از ابتدا بررسی کنیم و به دو دوره سی سال اول و سی سال دوم تقسیم کنیم، شاهد یک روند افزایش دما در سی سال اول خواهیم بود، که این میزان دما در دوره سی ساله بعدی سه برابر شده است و تا ۷۰ سال آینده ۲.۵ درجه افزایش پیدا می‌کند.

عضو هیأت علمی پژوهشکده اقلیم شناسی بیان کرد: در این دهه اخیر نسبت به سال‌های اول ۱.۲ درجه افزایش دما داشته‌ایم که طبق این آمار‌ها تهران بیشترین گرمایش شبانه را داشته است.

حدود دو دهه است که خشک‌سالی را در ایران تجربه می‌کنیم
بابائیان گفت: بارش را اگر بررسی کنیم در شصت سال گذشته پنج میلیمتر بر دهه و در ۳۰ سال اخیر ۲۰ میلیمتر بر دهه این میزان کاهش یافته است که چهار برابر بیشتر از میانگین سال‌های گذشته است. از سال ۱۳۷۹ خشک سالی در کشور شروع شده است و قریب به دو دهه است که خشک سالی را در ایران تجربه می‌کنیم.

وی افزود: الگو‌های بزرگ مقیاس جو را اگر بخواهیم بررسی کنیم خواهیم دید که بر اقلیم ایران چهار الگوی مختلف تاثیرگذار هستند، که از بین این الگوها، الگو‌های کم فشار جنوبی تقویت شده‌اند. اتفاقی که در بارش‌های اواخر اسفند رخ داد این بود که جو قطبی به دو تکه شاخه شمالی و جنوبی تقسیم شد و در نتیجه آن در ایران بارش‌های سنگینی رخ داد.

بارش‌ها، رگبار‌های شدید و سیل‌آسایی را خواهیم داشت
عضو هیأت علمی پژوهشکده اقلیم شناسی اظهار کرد: این الگو دقیقا رفتاری است که ما در آینده هواشناسی خواهیم دید. یعنی جو قطبی زمانی که گرمای زمین افزایش پیدا می‌کند از جایگاه همیشگی خود که نزدیک قطب است، خارج می‌شود و در بین عرض‌های بالا و پایین نوسان خواهند کرد. همچین بارش‌ها و رگبار‌های شدید و سیل‌آسایی را در آینده خواهیم داشت.

بابائیان تشریح کرد: این الگو یک نوع پیش‌نگری بارش است. پیش‌بینی یعنی حداکثر یک سال آینده را با توجه به اطلاعات موجود در اتمسفر دریافت می‌کنیم، ولی در پیش‌نگری می‌توان وضعیت اقلیمی بیش از یک سده و دهه را پیش‌نگری کرد. در غرب آسیا و در ایران احتمال افزایش باران را خصوصا در جنوب شرق ایران یعنی سیستان و بلوچستان پیش‌بینی می‌کنیم. ما همه دستگاه‌های اجرایی و اساتید باید برنامه‌ریزی کنیم تا در مقابل این بارش‌ها آمادگی لازم را داشته باشیم.

وی ادامه داد: دمای ایران در خوش بینانه‌ترین حالت در ۱.۳دهم تا ۵.۲ دهم و بارش‌های منطقه به خصوص در شمال کشور روند کاهشی داشته است. هرچه گرما شدیدتر باشد احتمال بارش در جنوب شرق بیشتر می‌شود تا جایی که احتمال افزایش ۳۰ درصدی بارش در فصل تابستان را خواهیم داشت.

منطقه زاگرس بیشترین افزایش دما و بیشترین کاهش بارش را خواهد داشت
عضو هیأت علمی پژوهشکده اقلیم شناسی اظهار کرد: منطقه زاگرس مکانی است که در آینده بیشترین افزایش دما و بیشترین کاهش بارش را خواهد داشت. ما در این مناطق جنگل‌های زاگرس را داریم که باید در این شرایط مورد حفاظت قرار بگیرند.

کاهش ۵۰ درصدی تولید زعفران در سال ۲۰۵۰
بابائیان بیان کرد: پهنه مرطوب خزری در سال ۲۱۰۰ به وسعت زیادی کاهش و وسعت مناطق خشک ۱۰ درصد افزایش پیدا می‌کند. تولید زعفران در سال ۲۰۵۰ بیش از ۵۰ درصد به علت افزایش گرمای زمین کاهش می‌یابد. بارش‌های حوزه کشف رود نیز بین ۷ تا ۱۹درصد کاهش پیدا می‌کند.

وی اظهار کرد: طبق آخرین گزارشی که از گاز‌های گلخانه‌ای دریافت کرده‌ایم، مقدار تولید شده این گاز در جهان طبق توافق‌نامه نیست. حتی اگر همه کشور‌ها به صورت کامل به توافق‌نامه پاریس عمل کنند، ما بازهم در سال ۲۰۳۰ دو درجه افزایش گاز گلخانه‌ای خواهیم داشت که باید این مقدار را به یک و نیم برسانیم. در حالی که اکنون و طی پنج سال گذشته ما نه تنها طبق توافق نامه عمل نکرده‌ایم بلکه تولید گاز گلخانه‌ای مان افزایش هم پیدا کرده است.
 
منبع: قدس آنلاین
گزارش خطا
برچسب ها: زعفران
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->