علیرضا ظهیری | شهرآرانیوز؛ هفته پیش مرکز تحقیقات وزارت راهوشهرسازی نتایج مطالعات فرونشست ۱۰ فرودگاه کشور ازجمله فرودگاه مشهد را به این وزارتخانه اعلام کرد تا این سند برنامهای برای تدوین اقدامات عملی در موضوع برداشت آبهای زیرزمینی و مدیریت این برداشت در حریم فرودگاهها باشد.
دیروز محمد شکرچیزاده، رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی وزارت راهوشهرسازی اعلام کرده بود که بر اساس نتایج مطالعات، وضعیت فرونشست در فرودگاههایی که درباره آنها تحقیق شده، ازجمله فرودگاه شهیدهاشمینژاد مشهد نگرانکننده نیست، اما درمجموع وضعیت فرونشست زمین وضعیتی نگرانکننده است و برای اینکه در آینده شاهد فرونشست فرودگاهها نباشیم؛ باید از هماکنون مدل برداشت آب در حریم فرودگاهها مدیریت شود.
در این راستا مدیرکل فرودگاههای خراسانرضوی در گفتگو با شهرآرا با اشاره به مطالعات انجامشده درباره وضعیت فرونشست فرودگاه مشهد، گفت: براساس نتایج این تحقیقات، موضوع نگرانکنندهای برای این فرودگاه وجود ندارد و هیچ گزارشی مبنی بر فرونشست در این محدوده به دست ما نرسیده است.
محمود امانیبنی با تأکید بر اینکه سازمانهای متولی ازجمله سازمانهای حوزه آب درباره برداشت آبهای زیرزمینی نگرانتر از ما هستند، تصریح کرد: چندی پیش درباره گسترش شهرها به نزدیک فرودگاهها، نامهنگاریهایی با استاندار خراسانرضوی انجام شد و در موضوع فرونشست و تحقیقات انجامشده نیز امروز در تهران نشستی داریم تا این نتایج به ما تحویل داده شود.
وی افزود: پس از اینکه نتایج مطالعات فرونشست فرودگاههای کشور ازجمله فرودگاه مشهد به اطلاع ما رسید، ما نیز اقداماتمان برای تدوین مدل برداشت آب از حریم فرودگاه مشهد را آغاز خواهیم کرد تا اگر نیاز به کاهش چاهها و برداشت آب در حریم فرودگاه باشد، براساس شیب زمین و شعاعهای جنوبی، شرقی، غربی و شمالی فرودگاه این اقدامات و مدل برداشت مشخص شود.
مدیرکل فرودگاههای خراسانرضوی ادامه داد: سعی ما این است که پس از ابلاغ نتایج مطالعات، حداکثر تا یکماه آینده تمهیدات لازمی که برای مدیریت برداشت آب در حریم فرودگاه مشهد لازم است، تدوین و آماده شود و نتایج آن برای ابلاغ به دستگاههای متولی به استاندار خراسانرضوی ارسال شود تا بتوانیم پس از آن نشستهای هماهنگی با دستگاههای مجری و متولی را برگزار کنیم.
وی با تأکید بر اینکه در بالادست فرودگاه مشهد کوههای خلج وجود دارد و پاییندست این فرودگاه نیز نیروی هوایی است و پیرامون فرودگاه زمینهای کشاورزی زیادی وجود دارد، ادامه داد: با توجه به وضعیت جغرافیایی فرودگاه مشهد، باید براساس مطالعات انجامشده به نتایج دقیقی برای برنامه اجرایی برسیم تا ببینیم که برنامههای ما در چه سطحی و چگونه و در چه محلی اجرا شود.
امانیبنی درباره آخرین وضعیت پروازهای فرودگاه مشهد پس از زردشدن وضعیت کرونایی این شهر، گفت: اکنون تعداد پروازهای روزانه فرودگاه مشهد به میزان ۵۵ درصد پروازهای قبل از شیوع ویروس کروناست.