بیش از ۱۰ میلیون ایرانی در پاییز ۱۴۰۳ به سینما رفتند | زودپز همچنان در صدر! رونمایی از نخستین تیزر انیمیشن «ساعت جادویی» + فیلم خیز هنرمندان مشهدی‌ برای ساخت ۶ مجموعه تلویزیونی ۲۹ مجموعه سینمایی، میزبان چهل و سومین جشنواره فیلم فجر داستان‌های کهن را با ابزارهای نو تعریف کنیم کیانوش عیاری و منوچهر محمدی پروانه ساخت گرفتند سریال سرزمین مادری با کیفیت 4K-HDR روی آنتن تلویزیون+ زمان پخش اولیویا هاسی، ستاره فیلم‌های رومئو و ژولیت و کریسمس سیاه درگذشت آمار فروش سینما‌های خراسان‌رضوی در هفته گذشته (۸ دی ۱۴۰۳) «خیام‌خوانی» پرواز همای و گروه بوشهری «لیان» در تبریز + فیلم آمار فروش نمایش‌های روی صحنه تئاتر در مشهد طی هفته گذشته (۸ دی ۱۴۰۳) زمان پخش فصل سوم بازی مرکب مشخص شد + خلاصه داستان فیلم کوتاه کُر در راه جشنواره فیلم سولوتورن مجید صالحی با «تاکسیدرمی» در راه فجر چهل و سوم + عکس خون‌آشامی‌ها در رأس گیشه آمریکای شمالی انیمیشن داستان اسباب بازی ۵، در راه سینما تقدیر از بضاعت‌های مشهد، موجب افزایش انگیزه فرهیختگان و رشد مشهد می‌شود
سرخط خبرها

تمجید شگرف روزنامه اسپانیایی از فیلم «قهرمان»

  • کد خبر: ۸۵۳۰۴
  • ۰۳ آبان ۱۴۰۰ - ۲۳:۲۹
تمجید شگرف روزنامه اسپانیایی از فیلم «قهرمان»
روزنامه لاراسون اسپانیا فیلم «قهرمان»، تازه‌ترین فیلم اصغر فرهادی را به عنوان یکی از «عالی‌ترین فیلم‌های قرن» توصیف کرد.

به گزارش شهرآرانیوز، «قهرمان»، برنده جایزه بزرگ داوران جشنواره کن در بخش اصلی شصت و ششمین جشنواره وایادولید اسپانیا با حضور امیر جدیدی، بازیگر نقش اصلی فیلم به نمایش درآمده است. به نوشته لاراسون «قهرمان» از جمله بخت‌های اصلی کسب جایزه اسکار به عنوان بهترین فیلم غیرانگلیسی زبان است.

لاراسون می‌نویسد:همواره شخصیت‌های ادبیات کلاسیک به نوعی در آثار فرهادی حضور دارند اما هیچگاه او اینگونه هامارتیا (نقیصه تراژیک) را به تصویر نکشیده بود؛ نقیصه‌ای که قهرمانان نه براساس خواسته خویش بلکه بنابر تقدیر به خود ویرانی کشیده می‌شوند.

به نوشته لاراسون عنوان «قهرمان» تنها بیان زندگی یک زندانی بدهکار که سکه‌هایی را به صاحبش بازمی‌گرداند و چهره‌ی رسانه‌ای می‌شود، نیست، بلکه می‌توان دریافت که نظرگاه فرهادی در ارتباط با این وجه از اسطوره کلاسیک است.

روزنامه اسپانیایی بازی امیر جدیدی را در نقش اصلی فیلم بسیار درخشان می‌خواند و می‌افزاید که فرهادی به بهانه این نقش، جامعه ایران را تجزیه و تحلیل می‌کند؛ جامعه‌ای که عمیقا تحت تاثیر «آبرو» و دفاع از ارزش‌های خویش است و معمولا آبرو در آن به هدف تبدیل شود و نه وسیله.

لاراسون این فیلم را همچون ضمیمه‌ای بر «جنایت و مکافات» و به نوعی وارث رنج «رادیون رومانویچ» قهرمان این اثر قلمداد می‌کند.

به تعبیر منتقد روزنامه اسپانیایی، «قهرمان» اثری پخته و دقیق درباره «آبرو» است یا دست کم تلقی پی‌آمدهای از دست دادن آن به عنوان تنها داشته فرد است. همانند آشیل و پاشنه‌اش  یا «افسانه اورفئوس»، قهرمان داستان فرهادی نه می‌تواند خود را از تصورات «قهرمانی» برهاند و نه به آرامش برسد.

لاراسون این فیلم را موفقیت بدون چون و چرای فرهادی می‌خواند و می‌افزاید این اثر ترسیم رسانه‌ای قهرمانی موقت، زودگذر و همدلی با اوست.

منبع: سینماتیکت

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->