آمار فروش سینماهای خراسان رضوی از ابتدای سال ۱۴۰۴ تا کنون «ارسطو»‌ی پایتخت | نگاهی به کارنامه هنری احمد مهران‌فر به بهانه زادروزش درباره فریدون توللی و علاقه‌اش به تاریخ و ادبیات ایران | شاعرانه‌های یک باستان‌شناس نگاهی به نمایشگاه گروهی عکس «گذر از سنت ها» در نگارخانه آسمان مشهد «چشم چشم» لالایی و بخار‌های روی شیشه | گفت‌و‌گو با فیلم ساز مشهدی، برگزیده جشنواره ملی فیلم ۱۰۰  جویندگان سکوت | مخاطبان کتابخانه های عمومی آستان قدس بیشتر چه کسانی هستند؟ از آوا تا معنا | گزارشی از اجرای گروه موسیقی بوتیمار در مشهد سریال سووشون توقیف و نماوا مسدود شد آخرین وضعیت امیر تتلو در بیمارستان (۹ خرداد ۱۴۰۴) امیر تتلو در زندان خودکشی کرد؟ (۹ خرداد ۱۴۰۴) انیمیشن یوز، به دنبال بازیابی هویت نسل جدید انتشار ۲ کتاب «تَرکه‌مرد» و «اژد‌های بهشتی، تکامل هوش در آدمی» کیلین مورفی و دنیل کریگ، در یک فیلم اکشن سریال «بوقچی» روی آنتن تلویزیون+ زمان پخش برگزاری سومین دوره جشنواره نی انبان در کیش روایت دو مرز | از قهرمانی سه سرباز جلفا تا سیاه‌نمایی سینمای جشنواره‌ای اشتیاق جکی چان برای فیلم ساعت شلوغی ۴ استقبال ۳ میلیونی از سریال «یزدان» در تلوبیون
سرخط خبرها

تمجید شگرف روزنامه اسپانیایی از فیلم «قهرمان»

  • کد خبر: ۸۵۳۰۴
  • ۰۳ آبان ۱۴۰۰ - ۲۳:۲۹
تمجید شگرف روزنامه اسپانیایی از فیلم «قهرمان»
روزنامه لاراسون اسپانیا فیلم «قهرمان»، تازه‌ترین فیلم اصغر فرهادی را به عنوان یکی از «عالی‌ترین فیلم‌های قرن» توصیف کرد.

به گزارش شهرآرانیوز، «قهرمان»، برنده جایزه بزرگ داوران جشنواره کن در بخش اصلی شصت و ششمین جشنواره وایادولید اسپانیا با حضور امیر جدیدی، بازیگر نقش اصلی فیلم به نمایش درآمده است. به نوشته لاراسون «قهرمان» از جمله بخت‌های اصلی کسب جایزه اسکار به عنوان بهترین فیلم غیرانگلیسی زبان است.

لاراسون می‌نویسد:همواره شخصیت‌های ادبیات کلاسیک به نوعی در آثار فرهادی حضور دارند اما هیچگاه او اینگونه هامارتیا (نقیصه تراژیک) را به تصویر نکشیده بود؛ نقیصه‌ای که قهرمانان نه براساس خواسته خویش بلکه بنابر تقدیر به خود ویرانی کشیده می‌شوند.

به نوشته لاراسون عنوان «قهرمان» تنها بیان زندگی یک زندانی بدهکار که سکه‌هایی را به صاحبش بازمی‌گرداند و چهره‌ی رسانه‌ای می‌شود، نیست، بلکه می‌توان دریافت که نظرگاه فرهادی در ارتباط با این وجه از اسطوره کلاسیک است.

روزنامه اسپانیایی بازی امیر جدیدی را در نقش اصلی فیلم بسیار درخشان می‌خواند و می‌افزاید که فرهادی به بهانه این نقش، جامعه ایران را تجزیه و تحلیل می‌کند؛ جامعه‌ای که عمیقا تحت تاثیر «آبرو» و دفاع از ارزش‌های خویش است و معمولا آبرو در آن به هدف تبدیل شود و نه وسیله.

لاراسون این فیلم را همچون ضمیمه‌ای بر «جنایت و مکافات» و به نوعی وارث رنج «رادیون رومانویچ» قهرمان این اثر قلمداد می‌کند.

به تعبیر منتقد روزنامه اسپانیایی، «قهرمان» اثری پخته و دقیق درباره «آبرو» است یا دست کم تلقی پی‌آمدهای از دست دادن آن به عنوان تنها داشته فرد است. همانند آشیل و پاشنه‌اش  یا «افسانه اورفئوس»، قهرمان داستان فرهادی نه می‌تواند خود را از تصورات «قهرمانی» برهاند و نه به آرامش برسد.

لاراسون این فیلم را موفقیت بدون چون و چرای فرهادی می‌خواند و می‌افزاید این اثر ترسیم رسانه‌ای قهرمانی موقت، زودگذر و همدلی با اوست.

منبع: سینماتیکت

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->