«زائرسرای کرامت ۲» در مشهد افتتاح شد پیشرفت فیزیکی ۱۵ درصدی احداث رینگ سلامت بوستان بجمهن مشهد شهرداری مشهد ۴ نیروگاه خورشیدی احداث می‌کند استقرار نیرو‌ها و تجهیزات خدمات شهری همزمان با شروع بارندگی در مشهد امسال مشهد به صورت ویژه به استقبال دهه کرامت می‌رود | خیابان امام رضایی‌ها نقطه عطف برنامه‌های دهه کرامت ۱۴۰۳ است+ فیلم باران بهاری هوای کلانشهر مشهد را پاک کرد (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) اعلام برنامه‌های صدا وسیمای خراسان رضوی جهت برگزاری دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی اعمال قانون ۱۷۴۹ دستگاه خودرو حادثه ساز در مشهد | ۵۹ دستگاه خودرو متخلف توقیف شدند (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) خودرو پراید در صدر جدول خودرو‌های آلاینده مشهد قرار دارد ترافیک پر حجم مشهد در مسیر حوزه‌های امتحانی کنکور سراسری ۱۴۰۳ (۶ اردیبهشت۱۴۰۳) ساعت کار مترو مشهد در روز برگزاری کنکور تغییر کرد (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) بارش باران بهاری درجاده‌های خراسان رضوی | مه‌گرفتگی در محور درگز-قوچان (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) رونمایی از پوستر برگزاری دومین رویداد اهدای جایزه ملی جوانی جمعیت سامانه شمس برای ثبت ایده‌های شهری راه‌اندازی می‌شود شورای شهر مشهد تحقیق و تفحص از مساجد تخریب شده منطقه ثامن را کلید زد شهرداری مشهدمقدس به عنوان دبیرخانه کمیته خلاقیت و نوآوری کلانشهر‌ها فعالیت خواهد کرد ۱۴۵ میلیارد تومان مطالبات مراکز طرف‌قرارداد تأمین‌اجتماعی خراسان‌رضوی پرداخت شد شهروند خبرنگار | درخواست کاهش ایستگاه‌های اتوبوسرانی در محدوده میدان فردوسی تا میدان استقلال مشهد + پاسخ علت دود غلیظ در مترو مشهد چه بود؟
سرخط خبرها

در راه ماندگان «مهر»

  • کد خبر: ۸۶۳۵
  • ۱۹ آبان ۱۳۹۸ - ۰۴:۲۹
  • ۱
در راه ماندگان «مهر»
گله متقاضیان مسکن مهر بینالود، گلبهار و شهرک مهرگان از به سرانجام نرسیدن وعده مسئولان

سعیده ساجدی نیا - قطار از کارافتاده‌ای است که به زحمت روی ریل حرکت می‌کند. مسافران آن متقاضیان مسکن مهر خراسان رضوی هستند که پس از راضی کردن خود برای مهاجرت از شهر و دیار و سکونت در شهر‌های تازه تأسیس اطراف مشهد، سوار این قطار شده اند تا از خانه به دوشی هایشان، اجاره خانه‌هایی که اقساط مسکن به آن‌ها اضافه شده است، هزینه‌های بالای اجاره نشینی و همه آنچه که هر سال هنگام پایان یافتن قرارداد استیجاری به سرشان می‌آید دورشوند.
فکر می‌کردند مشکل فقط همین است، مهاجرت به اطراف شهر، اما مسئله فراتر از این حرف هاست، چراکه پس از گذشت حدود یک دهه از شروع پروژه مسکن مهر در خراسان رضوی بسیاری از متقاضیان هنوز به خواسته شان نرسیده اند، از میان ۱۲۰ هزار ۶۰۱ واحد مسکن مهر که مدیر کل اداره کل راه و شهرسازی استان خرداد امسال عنوان کرده بود ۲۰ هزار واحد هنوز افتتاح نشده و بیش از ۱۳ هزار واحد آن بدون متقاضی است، بنابراین متقاضیان یا واحدهایشان هنوز تکمیل نشده است، یا آنچه که به عنوان واحد مسکونی تحویل گرفته اند کیفیت مناسبی ندارد. آن‌ها که توانسته اند در میانه مسیر پیاده شده اند، اما هنوز تعداد زیادی از مسافران این قطار در انتظار رسیدن به مقصد ایستگاه‌ها را می‌شمارند تا بالاخره بتوانند زیر سقف این خانه‌ها پناه گیرند.

نوساز‌های فرسوده
«پس از ۸ سال پرداخت قسط می‌بینیم واحدی که تحویلمان داده اند آن قدر بی کیفیت ساخته شده است که با هر بارش باران، آب از سقف آن می‌چکد، سرامیک کف خانه نیز مشکلاتی دارد و انگار به دلیل همین بارش‌ها و چکه کردن ها، از درون پوسیده است، دیوار‌ها ترک خورده و نمای ساختمان نیز باد کرده است.
مشکل اینجاست که برای ساخت پروژه‌های مسکن مهر با پیمانکارانی قرارداد بسته شده است که به منظور سود بیشتر از مصالح بی کیفیت استفاده کرده اند و هیچ کس هم بر عملکردشان نظارت درستی نداشته است. ازاین رو متقاضیانی که موفق به تحویل واحد خود و ساکن شده اند نیز از کیفیت ساخت واحد‌ها گله جدی دارند و مدام در حال هزینه کردن هستند. این واحد‌ها به ظاهر تازه سازند، اما در واقع از خانه‌های فرسوده، فرسوده ترند!»

مدیرعامل مسکن مهر بینالود:
تنها یک پروژه متوقف است
مدیرعامل مسکن مهر بینالود در پاسخ به گله متقاضیان مسکن مهر می‌گوید: تنها یکی از پروژه‌های مسکن مهر بینالود به دلیل عملکرد نامناسب پیمانکار به مشکل خورده و کار متوقف شده است، با این حال پیگیر هستیم که پروژه دوباره به جریان بیفتد و واحد‌ها تکمیل شوند. حمیدرضا یزدانی با بیان اینکه موضوع این پروژه را در شورای مسکن استان مطرح کردیم و همچنان هم پیگیریم، اظهار می‎کند: تعداد متقاضیان این پروژه ۵۰ تا ۶۰ نفر هستند که چند سال است بلاتکلیف مانده اند و این در حالی است که به گفته پیمانکار، همه متقاضیان وجوه خود را یکسان نپرداخته اند و مبلغ تعیین شده را تکمیل نکرده اند که همین مسئله پروژه را به تعطیلی کشانده است، هرچند در شرایط مشابه، پیمانکارانی بودند که با سرمایه خود واحد‌ها را تکمیل و به متقاضیان خوش حساب واگذار کردند. آن طور که مدیرعامل مسکن مهر بینالود بیان می‌کند: مسکن مهر بینالود حواشی مختلفی را پشت سر گذاشته، از جمله اینکه قرار بوده است این واحد‌ها دارای متقاضی باشند تا کار پیش رود، زیرا پروژه‌ها با پرداخت هزینه‌ها به وسیله متقاضیان و تسهیلات بانکی اجرایی می‌شوند و اگر بخشی از کار انجام نشود، بی تردید در روند تکمیل واحد‌های مسکونی تأثیر می‌گذارد. اما برخی پروژه‌ها متقاضی نداشتند و مشکلاتی را به وجود آوردند، با این حال مجموعه این اتفاقات را یک به یک حل کردیم و برخی پروژه‌های متوقف را دوباره کلید زدیم و تحویل متقاضیان دادیم. به گفته یزدانی، مسکن مهر بینالود دارای ۳۷۰۰ واحد بوده که از این میان پیشرفت فیزیکی ۲ پروژه زیر ۳۰ درصد بوده است، یکی پروژه ۲۸۵ واحدی یکی از شرکت‌ها که با سیستم نوین ساخت وساز در حال اجرا بود و اکنون با مصوبه شورای مسکن استان به شرکت دیگری واگذار شده است و دیگری پروژه ۶۴ واحدی یک پیمانکار انبوه ساز که در مرحله فوندانسیون متوقف شده است. با این حال بالغ بر ۲۰۰۰ واحد نیز تکمیل و آماده واگذاری به متقاضیان است.

فقط اسکلت ساختمان را نشانمان می‌دهند
«سال ۹۰ بود که با کلی آمال و آرزو ثبت نام کردیم تا از شر اجاره نشینی خلاص شویم. با قرض و قوله پولی فراهم کردیم به امید خانه دار شدن و با خودمان گفتیم بالاخره این سختی‌ها می‌گذرد، اما هنوز نتوانسته ایم زیر این سقف پناه بگیریم. وقتی هم رفتیم پولمان را طلب کنیم گفتند فکرش را نکنید، نمی‌شود. تنها چیزی که در این سال‌ها یکی دو بار به ما نشان داده اند، اسکلت یک ساختمان بوده است و بس! با پیگیری و شکایتی که کردیم، پروژه به شرکت دیگری واگذار شد و در ادامه ۲ سال پیش بود که مدیرعامل جدید بیان کرد به جای واحد گلبهار، واحدی را از پروژه مسکن مهر مهرگان ۱۴ انتخاب کنید. این کار را انجام دادیم، اما طولی نکشید که گفته شد همان شرکت سابق قرار است واحد‌ها را آماده کند و تحویل دهد! ۲۵ میلیون تومان به صورت ۲ مرحله نقدی پرداخت کرده ایم و تا امروز اصلا نمی‌دانیم خانه‌ای در کار هست یا خیر. این در حالی است که این مبلغ را با هزار مکافات فراهم کردیم، زیرا مدام می‌گفتند هر چه بیشتر و به صورت نقدی بدهید، امتیازتان افزایش پیدا می‌کند و واحد مربوط زودتر تحویل داده می‌شود. از طرفی نتوانستیم هزینه‌های کمرشکن اجاره نشینی در مشهد را پرداخت کنیم و ناچار به اجاره واحدی در گلبهار شدیم. این در حالی است که هر چه می‌گذرد اجاره‌های اینجا هم رو به افزایش است.»

رئیس اداره مسکن شهر جدید گلبهار:
بلاتکلیفی ۶۵۰۰ واحد مسکونی در گلبهار
رئیس اداره مسکن شهر جدید گلبهار در پاسخ به دغدغه‌های متقاضیان مسکن مهر گلبهار به کم کاری مدیران تعاونی‌های مسکن اشاره می‌کند و می‌گوید: شرکت تعاونی مورد نظر متقاضیان از جمله شرکت‌هایی است که در ساخت پروژه‌های مسکن مهر مشارکت داشته است. طبق استعلام اخذ شده از اداره کل تعاون خراسان رضوی، پاسخ گو و مرجع پاسخ گویی مشکلات به وجود آمده در تعاونی ها، بازرس و هیئت مدیره‌ها هستند. ضمن اینکه متقاضیان می‌توانند با مراجعه به اتاق تعاون شکایت خود را مطرح کنند تا پیگیری لازم قضایی صورت گیرد.
مرتضی سردشتی ادامه می‌دهد:، اما در مجموع باید گفت که تعدادی از واحد‌ها با کیفیت پایین ساخته شده و بخشی از پروژه‌ها هم در حالت اسکلت و فوندانسیون باقی مانده اند و مقرر شده است پروژه‌هایی که تا امروز زیر ۳۰ درصد پیشرفت داشته اند و به تعهداتشان عمل نکرده اند، اقاله قرارداد و به سازندگان ذی صلاح واگذار شوند. حدود ۳۰۰۰ واحد مسکونی در چنین شرایطی هستند. در این باره ۲ بار به روزنامه‌های کثیرالانتشار فراخوان داده ایم و تعدادی از متقاضیان ساخت ثبت نام کرده و اسناد لازم را ارائه داده اند و اکنون منتظر انجام اقاله‌ها هستیم تا پروژه‌ها را به سازندگان جدید واگذار کنیم، اما متأسفانه تعاونی مسکن همکاری لازم را برای طی تشریفات مربوط انجام نمی‌دهد، ا زاین رو مجبور به تعیین ضرب الاجل شدیم که اکنون بیش از ۳ ماه از این ماجرا می‌گذرد و هنوز اتفاقی نیفتاده است. به همین دلیل در حال مذاکره با حوزه قضایی هستیم تا هر چه سریع‌تر وضعیت موجود تعیین تکلیف شود.
به گفته رئیس اداره مسکن شهر جدید گلبهار، روند اقاله قرارداد از سال ۹۱ آغاز و ۱۸۰۰ واحد مسکونی در قالب ۵ پروژه به یک شرکت واگذار شده است، اما برخی دیگر از پروژه‌های کم کار در ازای طلب سازندگان طرف قرارداد به آن‌ها واگذار و به نوعی تهاتر شده است. در این میان حدود ۳۵۰۰ واحد مسکونی مسکن مهر در گلبهار نیز بالای ۳۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارند، اما پیمانکاران به تعهداتشان عمل نمی‌کنند و طبق مصوبه شورای مسکن، از آن‌ها تعهد و ضمانت اجرا خواستیم که باید ارائه کنند و با وجود ابلاغ رسمی هنوز این اتفاق نیفتاده است. به گفته سردشتی تسهیلات مسکن مهر از محل خطوط اعتباری بانک مرکزی است که باید برگشت داده شود که در این میان دست کم ۶۵۰۰ واحد مسکونی مورد اشاره بلاتکلیف می‌شوند که بانک مسکن باید پاسخ گوی بانک‌مرکزی باشد، زیرا ضرر و زیان ناشی از سود و جریمه‌های بانکی روند
صعودی دارد.

هزینه‌های سرسام آور تمامی ندارد
«پروژه فاز ۲ مهرگان به دلیل سوءمدیریت هنگام افزایش نرخ دلار و نابسامانی اقتصادی به این روز نشست، پروژه‌ای که ضرب الاجل یک ساله داشت، ولی حالا ۶ سال است که هنوز کلیدی به دست کسی نرسیده است. هنگام ثبت نام قرار بود ۷ میلیون تومان بدهیم و بقیه مبلغ را طی اقساط بپردازیم، اما اکنون هزینه‌ها فراتر رفته است و تمامی هم ندارد!»


معاون راه و شهرسازی خراسان رضوی:
مهرگانی‌ها تا پایان سال خانه دار می‌شوند
معاون راه و شهرسازی خراسان رضوی درباره آخرین وضعیت واحد‌های بلاتکلیف مسکن مهر مهرگان می‌گوید: مشکلات مسکن مهر مهرگان به دلیل عملکرد نامناسب پیمانکار بود که در مقطعی مقرر شد پیمانکار پروژه را تغییر دهیم، اما با پیگیری‌های صورت گرفته قرار بر این شد که همان پیمانکار سابق پروژه را پیش ببرد و اکنون فعالیت خود را از سر گرفته است. به گفته مهندس رضا نوروزی بر این اساس پیمانکار فاز ۲ مهرگان با خرید مصالح مورد نیاز برای نما، سقف‌های کاذب و درب‌های خروجی حیاط قول داده است تا پایان سال، ۸۶ واحد مسکونی باقی مانده را به متقاضیان واگذار کند.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
انتظاری
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۲
0
0
سلام.ما از سال ۸۶ تا همین الان ۲۴ ملیون نقد و طی هفتاد قسط ۲۵ ملیون هم قسط دادیم برای مسکن مهر گلبهار.مهرگان هشت.
خانه رو تقریبا تحویل گرفتیم.ولی مدیر عامل جدیدی روی کار امده که میگوید باید۱۶ ملیون نقد همین حالا بپردازیم وگرنه مارو به طور کامل از تعاونی اخراج میکنن و پولمونو پس میدن.از ۱۶ ملیون حدود ۶ ملیون برای اسانسور و دوربین مداربسته و محوطه سازی هست.ده تومن دیگه با عنوان نرخ مصوبات سال های گذشته جزو معوقات شده اند.
بعداز۱۲ سال ذره ذره برای خانه دار شدن تلاش کردیم حالا پنجاه ملیون که به هیچ دردی نمیخوره رو به ما پیشنهاد میدن.خواهشمندم جوابی بدین باید چکار کنیم.ایا این حق رو دارن.اصلا این پول برای چی هست.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->