رنو پی کی ۴۰۰ میلیون شد | انفجار قیمت خودروی نوستالژیک! + عکس قیمت طلا و سکه در بازار امروز مشهد (۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) بورس قرمزپوش شد | دیدگاه مثبت کارشناسان نسبت به روند آتی بازار سرمایه (۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) میزان رهن و اجاره ملک در منطقه آبکوه مشهد چقدر است؟ + جدول (۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) ۱۵۰۰کیلو زعفران فردا (۵ اردیبهشت) در بورس کالا عرضه می‌شود افزایش احتمالی حقوق و دستمزد کارگری منوط به استقرار مجلس جدید | ۶۵ درصد واحد‌های صنعتی خراسان‌رضوی به طرح طبقه‌بندی مشاغل پیوستند تورم در خراسان رضوی افزایشی شد + علت طلای سرخ در سیطره دلال‌ها آیا سقف برداشت از حساب‌های بانکی کاهش یافت؟ هدف سازمان امور مالیاتی، شناسایی بدون‌پرونده‌ها و زیرزمینی‌هاست | شناسایی ۱۰۰ مؤدی جدید و مطالبه  بیش از  ۳۰۰۰ میلیارد تومان مالیات + فیلم کاهش قیمت و افزایش حباب سکه به دنبال گران‌شدن دلار + جدول (۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) بخش املاک «دیوار» و «شیپور» مسدود می‌شود + علت توضیحات دستیار ویژه معاون اول رئیس‌جمهور درباره واردات خودرو تامین زمین ۱.۸ میلیون واحد نهضت ملی مسکن کاهش حقوق کارگران در صورت تعطیلی پنج‌شنبه تخلف است مدل قیمت‌گذاری گواهی اسقاط خودرو دستخوش تغییر می‌شود زمان پایان اعتبار مجوز‌های کاغذی اعلام شد پاسخ معاون وزیر کار به درخواست افزایش حقوق کارگران فروش فوق‌العاده سایپا از روز چهارشنبه ۵ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۳ + لینک ثبت‌نام نرخ تورم فروردین ۱۴۰۳ اعلام شد (۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) وزیر صمت: شورای رقابت مسئول قیمت‌گذاری پژو پارس است تسهیلات ۷۰۰ میلیون تومانی برای خرید خودرو + جزئیات (۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) نگاهی به بازار خرید و اجاره هواپیمای شخصی در ایران | خرید جت شخصی چند تومان آب می‌خورد؟ تشدید نظارت ها بر بازار مسکن | پلمب ۳ بنگاه املاک در مشهد (۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) ۹۲۰ هکتار کشت کلزا در شهرستان مشهد انجام شد صنعت شوینده ایران خودکفا و صادرکننده
سرخط خبرها

۳۰۰۰ واحد؛ سهم مشهدی‌ها از مسکن اقدام

  • کد خبر: ۸۲۱۳
  • ۱۳ آبان ۱۳۹۸ - ۰۵:۵۴
۳۰۰۰ واحد؛ سهم مشهدی‌ها از مسکن اقدام
آخرین خبر‌ها درباره آغاز طرح مسکن اقدام در گفتگو با مدیرکل راه و شهرسازی خراسان رضوی
در حالی که پیش از این اعلام شده بود که بر اساس طرح مسکن اقدام ملی ۲۰ هزار واحد مسکونی در خراسان‌رضوی احداث می‌شود، روز گذشته سهم مشهد در مرحله اول اجرای این طرح اعلام شد.
محمد‌رضا اخوان عبداللهیان، مدیرکل راه و شهرسازی خراسان‌رضوی، به شهرآرا گفت که سهم اولیه مشهد در طرح اقدام ملی ۳۰۰۰ واحد است و در مراحل بعدی، این رقم افزایش می‌یابد.
پیش از این، در اول آبان‌ماه، محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی، در حاشیه جلسه هیئت دولت در جمع خبرنگاران از شروع ثبت نام طرح مسکن اقدام ملی از ۱۵ آبان‌ماه خبر داده و گفته بود بر اساس این طرح، قرار است برای دهک‌های میانی و کم درآمد، واحد مسکونی احداث شود. در چند روز اخیر نیز کلنگ‌زنی این طرح در برخی از شهر‌ها مانند زنجان و قم شروع شده است.

اولویت شهر‌های کوچک
براساس گزارش فرارو، شهر‌های اراک، اردبیل، ارومیه، اصفهان، اهواز، بندرعباس، تبریز، تهران، رشت، زاهدان، شیراز، کرمان، کرج، کرمانشاه، مشهد، همدان، یزد و تمامی شهر‌های جدید جزو مرحله اول اجرای این طرح نیستند. اکنون اولویت بنیاد مسکن برای اجرای طرح اقدام مسکن ملی، شهر‌هایی است که کمتر از ۱۰۰هزار نفر جمعیت دارند.
قرار است با اجرای کامل این طرح تا پایان سال۱۴۰۰، برای تأمین مسکن اقشار ضعیف ۴۰۰هزار مسکن احداث شود. از این تعداد ۲۰۰هزار واحد در شهر‌های جدید و ۱۰۰هزار واحد در بافت فرسوده ساخته خواهد شد. بنیاد مسکن انقلاب اسلامی نیز ساخت ۱۰۰هزار واحد مسکونی را بر عهده گرفته است. طرح اقدام ملی تولید مسکن بر اساس دستور رئیس‌جمهور به همه دستگاه‌های کشور مبنی بر اینکه باید همه زمین‌های مازاد در اختیار وزارت راه‌وشهرسازی برای تولید مسکن واگذار شود، با هدف بسترسازی و فراهم آوردن زمینه رونق تولید در حوزه مسکن و ساختمان و جبران عقب‌ماندگی سال‌های گذشته برنامه‌ریزی و اجرا شده است.
با وجود اینکه برخی منتقدان، این برنامه را ادامه طرح مسکن مهر می‌دانند، مسئولان دولتی می‌گویند تمرکز بر تقاضای واقعی و ایجاد خدمات زیربنایی و روبنایی، مهم‌ترین تفاوت طرح اقدام ملی با طرح مسکن مهر است. قرارداد‌های طرح اقدام ملی بین دولت و سازندگان منعقد می‌شود و بعد از پایان پروژه هریک از ۲ طرف سهم خود را برمی‌دارند. طبیعی است که در این فرایند، انبوه‌سازان پیش از کلنگ‌زنی، نیاز بازار را در نظر می‌گیرند. مدیرکل راه و شهرسازی خراسان‌رضوی درباره جانمایی مسکن اقدام ملی می‌گوید: تلاش شده است این نوع مسکن در مناطق مختلف مشهد ساخت شو‌د و حتی از ظرفیت بافت فرسوده نیز استفاده شده است. بر این اساس، طرح مسکن اقدام ملی فقط در یک منطقه در شهر ساخته نمی‌شود.

اجرای طرح در همه شهرستان‌های استان
وی می‌افزاید: این طرح در همه شهرستان‌های استان و شهر‌های جدید نیز به اجرا درمی‌آید. اخوان عبداللهیان با بیان اینکه هم‌اکنون براساس نیازسنجی نیاز استان برآورده شده است می‌گوید: آمار و ارقام استخراجی در اختیار وزارت راه و شهرسازی قرار گرفته است تا بتوانیم در مراحل بعدی، میزان واحد‌های احداثی را در استان و مشهد افزایش دهیم. وی با بیان اینکه دهک‌های درآمد‌های متوسط و کم‌درآمد مهم‌ترین گروه‌های هدف این طرح هستند می‌گوید: اولویت‌بندی بر اساس میزان تقاضا و شرایطی که وجود دارد انجام می‌شود. تلاش بر این است که با اولویت، واحد‌های موجود به متقاضیان واجد شرایط تخصیص یابد. همچنین با نظارت دقیق تلاش می‌کنیم مجریان واحد‌های مسکونی طرح را در مدت تعیین‌شده به متقاضیان تحویل دهند.

شرایط متقاضیان مسکن ملی چیست؟
متقاضیان مسکن ملی باید از شرایط زیر برخوردار باشند: متأهل باشند. سابقه سکونت در شهر محل تقاضای مسکن را داشته و از امکانات دولتی برای خرید مسکن استفاده نکرده باشند. شرایط دریافت تسهیلات اعم از اعتبارسنجی و ... را نیز داشته باشند.

میزان تسهیلات چقدر است؟
واحد‌های مسکونی طرح ملی مسکن با قیمت تمام‌شده عرضه و به متقاضیان ۷۵ تا ۱۰۰ میلیون تومان وام پرداخت می‌شود. این وام را بانک مسکن ارائه می‌کند.

چه کسانی می‌توانند ثبت نام کنند؟
طرح مسکن ملی با هدف خانه‌دار کردن ۶ دهک طراحی شده است. تولید مسکن برای دهک‌های یک و ۲ از سوی نهاد‌های حمایتی مانند کمیته امداد و بهزیستی صورت می‌گیرد. در این باره، وزارت راه به میزان گسترده زمین ارائه کرده است.
فقط کسانی می‌توانند در طرح اقدام ملی مسکن ثبت‌نام کنند که فرم «ج» آن‌ها سبز باشد. بر اساس فرم «ج» هر فرد می‌تواند یک بار از امکانات دولتی برای خانه‌دار شدن استفاده کند و کسانی که فرم «ج» آن‌ها قرمز باشد، بدین معناست که قبلا از این امکانات استفاده کرده‌اند. تمامی افرادی که در صندوق پس‌انداز یکم مسکن برای دریافت تسهیلات خرید خانه سرمایه‌گذاری کرده‌اند می‌توانند در طرح اقدام ملی مسکن ثبت نام کنند.

مدت زمان تکمیل طرح مسکن ملی و تحویل به متقاضیان چقدر است؟
برنامه اصلی تکمیل و واگذاری تمام واحد‌های مسکن مهر ناتمام تا پایان امسال اعلام شده و زمان ساخت واحد‌های جدید در این طرح ۲ سال در نظر گرفته شده است.

کجا ثبت‌نام کنیم؟
وزارت راه‌وشهرسازی برای ثبت‌نام متقاضیان، سامانه «آباد» را به نشانی «abad.bonyadmaskan.ir» راه‌اندازی کرده است. پس از وارد کردن اطلاعات در این سامانه و تکمیل فرم‌های اعلامی در سامانه آباد، باید مبلغ ۱۲هزار و ۵۰۰تومان به‌عنوان هزینه ثبت‌نام پرداخت کنید. بعد از انجام این مراحل، کد ۱۰رقمی رهگیری داده می‌شود که با استفاده از آن می‌توانید مراحل دریافت وام طرح اقدام ملی مسکن را از طریق سامانه آباد پیگیری کنید. بعد از بررسی موارد ثبت‌نامی، امکان استفاده از تسهیلات طرح اقدام ملی مسکن از طریق پیامک به شما اطلاع داده می‌شود. اگر پیامک موافقت برایتان ارسال شد، در این مرحله باید همراه با مدارکی مثل گواهی سابقه سکونت پنج‌ساله در شهر محل تقاضا، کارت ملی و شناسنامه متقاضی و افراد تحت‌تکفل و سند مالکیت زمین (درصورتی‌که زمین داشته باشید) به شعب بنیاد مسکن مراجعه کنید تا بتوانید از تسهیلات طرح اقدام ملی مسکن استفاده کنید.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->