شلیک دلخراش مرد فراری به همسرش استطاعت ٩٨درصد زائران حج تمتع امسال مشخص شد کشف جسد دانشجوی دندان‌پزشکی بعد از یک هفته| دو مظنون بازداشت شدند یک کشته و ۶ مجروح بر اثر طوفان زاهدان(۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) عاملان تیراندازی در اتوبان همت دستگیر شدند (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) پلمب کلوپ بازی‌های تصویری متخلف در مشهد دستگیری زورگیران دهه هشتادی قمه کش (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) کشف ۷۳ قطعه سکه تاریخی دوره اشکانیان از مسافر قطار (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) مشاهده پلنگ در حاشیه محدوده آب چمن روستای مشهد میانگین سن مادران و پدران ایرانی در تولد اولین فرزند چقدر است؟ سردار رادان: اصراری به انتقال خودرو‌های توقیفی با جرثقیل نداریم سارق ۴۶ کامپیوتر خودرو در مشهد به دام افتاد (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) بازنشستگان تامین اجتماعی همچنان منتظر تعیین تکلیف افزایش حقوق خود هستند (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) پلمب ۱۱ واحد صنفی به‌دلیل فروش مواد مخدر و قرص‌های غیرمجاز در مشهد  آدمکشی جوان ۱۸ ساله به خاطر غرور جوانی در مشهد + عکس آنچه اخلاق عمومی را کارآمدتر می‌کند نگهداری درست پیاز و جلوگیری از جوانه زدن آن + روش‌هایی کاربردی برای جلوگیری از جوانه زدن سیر و پیاز اینترنت در روز‌های کنکور قطع نمی‌شود تاثیر شبکه‌های اجتماعی مجازی بر گرایش نوجوانان به مصرف دخانیات چقدر است؟ قطع انتقال محلی مالاریا در کشور تا سال ۱۴۰۴ | افزایش مالاریا در خراسان رضوی طی ۲ سال گذشته
سرخط خبرها

چرا خمیازه کشیدن مسری است؟

  • کد خبر: ۸۶۷۴۹
  • ۱۴ آبان ۱۴۰۰ - ۲۳:۴۴
چرا خمیازه کشیدن مسری است؟
فقط کافی است یک نفر آن را انجام دهد تا بقیه هم دست به کار شوند. اما دلیل مسری بودن خمیازه چیست؟

به گزارش شهرآرانیوز، ممکن است معلم هایتان به خاطر خمیازه کشیدن سر کلاس دعوایتان کرده باشند یا والدین تان با وانمود کردن به خمیازه به شما فهمانده باشند که دیگر وقت خواب است.

خمیازه کشیدن در یک جلسه رسمی بی ادبی است و دیدن کسی که خمیازه می کشد (حتی اگر جلوی دهانش را گرفته باشد) می تواند میل به خمیازه را درون شما هم به وجود بیاورد.

اما دلیل خمیازه کشیدن چیست و چرا مسری است؟ نظریه های مختلفی در این باره وجود دارد. برخی می گویند خمیازه در حقیقت نفس عمیقی است که به شما کمک می کند اکسیژن بیشتری به بدن تان وارد کنید. با این همه، حقیقت این است که هنوز نظریه ای که همگان بر سر آن توافق داشته باشند وجود ندارد.

چرا انسان ها خمیازه می کشند؟
 
خمیازه کشیدن یک واکنش غیر ارادی بدوی است. اکثر حیوانات خمیازه می کشند و انسان هم همین طور. پرنده ها، خزندگان، پستانداران و حتی بعضی کوسه ها هم می توانند خمیازه بکشند. و احتمالاً آن ها هم دوست دارند دلیل مسری بودن خمیازه را بدانند!

خمیازه فقط زمانی که خسته هستیم اتفاق نمی افتد. دانشمندان بر این باورند که دلیل خمیازه به درجه حرارت مغز مرتبط است. پژوهش هایی که پیش از این انجام شده نشان می دهد که زمانی که درجه حرارت پایین تر است خمیازه کمتر اتفاق می افتد. خمیازه کشیدن اکسیژن را داخل بدن می کند و بدن برای خنک کردن درجه حرارت مغز از آن استفاده می کند.

چرا خمیازه مسری است؟

چند دلیل وجود دارد: اولین دلیل خستگی است. دلیل دوم منعکس کردن رفتار دیگران است. دیدن فرد دیگری که هنگام یک سخنرانی کسل کنده خمیازه می کشد شما را هم بر آن می دارد که خمیازه بکشید چرا که شما هم در محیط و درجه حرارتی یکسان هستید. از آن جایی که ما انسان ها موجوداتی اجتماعی هستیم در صورتی که رفتاری را ببینیم که به نظرمان برای ما نیز مفید است آن را تقلید می کنیم. کارهای دیگری نظیر خندیدن و خاراندن نیز در این دسته قرار می گیرند.

اگر در جایی گیر کرده اید که اطرافیان مدام خمیازه می کشند و شما نمی خواهید این کار را بکنید، برای چند دقیقه از طریق بینی نفس های عمیق بکشید. این کار می تواند خمیازه تان را قطع کند و یا تعدادش را کاهش دهد.

منبع: روزیاتو

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->