«ریشا» شیر نر باغ وحش وکیل آباد مشهد تلف شد خدمت رسانی هلال احمر خراسان رضوی به ۱۶۰ هزار مسافر نوروزی تصادفات جاده‌ای نوروز تاکنون ۶۱۷ نفر را به کام مرگ فرو کشیده است (۱۰ فروردین ۱۴۰۳) تداوم سرما و بارش در خراسان رضوی (۱۰ فروردین ۱۴۰۳) سخنگوی وزارت بهداشت: هیچ خوداظهاری یا مدرکی دال بر بیماری روحی دکتر بخشی در دست نبود پشت پرده خرید و فروش اموال دزدی| دستگیری بیش از هفت هزار مالخر در یکسال! شدیدترین تصادفات رانندگی در کدام استان‌ها اتفاق افتاد؟ (۹ فروردین ۱۴۰۳) دغدغه‌ای برای اقامت زائران نوروزی در مشهد وجود ندارد اهدای عضو به سه بیمار در مشهد زندگی دوباره بخشید (۹ فروردین ۱۴۰۳) اعتراف تبعه خارجی به ۳۰ فقره سرقت سریالی (۹ فروردین ۱۴۰۳) کشف جسد زن غرق شده در گنجگون بویراحمد (۹ فروردین ۱۴۰۳) تردد از کرج و آزادراه تهران -شمال به سمت مازندران ممنوع شد (۹ فروردین ۱۴۰۳) درگیری خونین در قبرستان یاسوج دو کشته برجای گذاشت (۹ فروردین ۱۴۰۳) ورود مسافران به مشهد از ۷ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر عبور کرد | میانگین ظرفیت اشغال واحد‌های اقامتی مشهد به ۴۱ درصد رسید+ فیلم ٣٨ خودرو طی ٢۴ ساعت گذشته در مشهد توقیف شد (۹ فروردین ۱۴۰۳) افزایش تعداد کشته‌شدگان تصادف ۲ خودرو در محور دامغان - جندق به ۹ نفر + تصاویر (۹ فروردین ۱۴۰۳) ثبت نام آزمون‌های ورودی مدارس سمپاد و نمونه‌دولتی از ۱۸ فروردین آغاز می‌شود فروش بلیت قطار‌های نیمه دوم فروردین از امروز آغاز شد (۹ فروردین ۱۴۰۳) فرودگاه مشهد در رتبه دوم پر ترددترین فرودگاه‌های کشور در نوروز ۱۴۰۳ قرار گرفت بانک شیر مشهد در روز‌های کاری ایام نوروز فعال است
سرخط خبرها

راهکار‌هایی برای رفع خستگی‌های روزانه

  • کد خبر: ۸۶۵۹۹
  • ۱۳ آبان ۱۴۰۰ - ۲۱:۰۰
راهکار‌هایی برای رفع خستگی‌های روزانه
ممکن است برخی از روز‌ها احساس خستگی بیشتری کنید، اما اگر دائما به دنبال یک فنجان قهوه یا چای هستید و همیشه آرزو می‌کنید که کاش در تختان بودید، زمان آن رسیده که عادت هایتان را بررسی کنید و آن‌هایی که باعث کم شدن انرژیِ شما می‌شوند، را تغییر دهید.

به گزارش شهرآرانیوز، پیش از هر چیزی باید مطمئن شوید که احساس خستگی شما دلیل پزشکی ندارد. پس به پزشک مراجعه کنید و اطمینان حاصل کنید که کم کاری تیروئید، کم خونی فقر آهن، دیابت و یا مشکل دیگری ندارید سپس اصول سبک زندگی‌تان را بررسی کنید؛ آیا به اندازه کافی می‌خوابید؟ کمبود خواب یکی از رایج‌ترین علت‌های احساس خستگی طی روز است. حتی اگر می‌بینید شب‌ها به اندازه کافی می‌خوابید بررسی کنید که آیا خوابتان باکیفیت است یا خیر.

وقتی پزشکتان خیالتان را راحت کرد که مشکلی در سلامتی‌تان وجود ندارد و دچار هیچ اختلال خوابی هم نیستید، وقت آن است که به دنبال چند راهکار طبیعی برای افزایش سطح انرژی خود باشید.

صبح‌ها بیشتر از نور خورشید استفاده کنید

به محض اینکه از خواب برمی‌خیزید از خانه بیرون بروید و ده تا پانزده دقیقه چشمان خود را در معرض نور طبیعی قرار دهید. نور خورشید برای تنظیم ساعت بیولوژیکی‌تان که بر سطح انرژی، وزن بدن و تندرستی شما اثر می‌گذارد لازم است حتی می‌توانید صبح‌ها تا محل کارتان پیاده بروید تا به اندازه کافی از نور طبیعی روز بهره ببرید. مطالعات نشان می‌دهند تمرینات ورزشی کم شدت می‌توانند سطح انرژی شما را بالا ببرند، پس از این تمرینات غافل نشوید!

حتی کم آبی خفیف بدن هم می‌تواند احساس خستگی به شما بدهد در حالی که اصلاً احساس تشنگی نکنید. تنها راه این است که طی روز بیشتر آب بنوشید. افزایش آبی که در طول روز می‌نوشید کمک می‌کند دچار سردرد ناشی از کم آبی بدن نشوید و از مه مغزی نیز دور بمانید. هیدراته نگه داشتن بدن، شفافیت ذهنی‌تان را نیز بیشتر می‌کند

صبحانه‌تان را تغییر دهید

صبح‌ها معمولاً چه می‌خورید؟ اگر عادت دارید معمولاً نان و پنیر و چای شیرین بخورید پس وقت آن است که تغییری در صبحانه‌تان ایجاد کنید.

مثلاً بهتر است املت گوجه فرنگی و اسفناج با کمی میوه مثلاً انگور یا سیب بخورید. پروتئین باکیفیت موجود در تخم مرغ و فیبر موجود در میوه و سبزی، تأثیر بسیار خوبی بر سطح قند خونتان دارد. چیزی که شما برای صبحانه میل می‌کنید، میزان انرژی باقی روزتان را تعیین خواهد کرد. پس صبحانه‌ی خود را هوشمندانه انتخاب کنید تا یک روز باانرژی داشته باشید.

راهکار‌هایی برای رفع خستگی‌های روزانه

دارو‌هایی که مصرف می‌کنید را بررسی کنید

اگر احساس خستگی می‌کنید، یکی از چیز‌هایی که شاید تصور نکنید می‌تواند دلیل خستگی‌تان باشد دارویی است که مصرف می‌کنید. برخی از دارو‌های معمول می‌توانند ایجاد احساس خستگی کنند.

چنین دارو‌هایی شامل شُل‌کننده‌های عضله، آنتی‌هیستامین‌های مربوط به آلرژی، برخی از دارو‌هایی که برای درمان اختلالات روانی به کار می‌روند و دسته‌ای از دارو‌های فشار خون به نام مهارکننده‌های بتا می‌شوند. این موضوع را با پزشکتان درمیان بگذارید و مطمئن شوید که علت خستگی‌تان این دارو‌ها هستند یا نه.

به کافئین وابسته نباشید

کافئین ممکن است فوراً انرژی خوبی به شما بدهد، اما مغز شما کم کم به خاصیت محرک بودن کافئین عادت می‌کند و وقتی این اتفاق می‌افتد دیگر با مصرف کافئین انرژی نمی‌گیرید. برای اینکه در چنین موقعیتی قرار نگیرید، هر روز کافئین مصرف نکنید. گاهی از قهوه فاصله بگیرید و مقدار مصرفی‌تان را محدود کنید، مثلاً فقط یکی دو فنجان در روز. اگر می‌خواهید سطح انرژی‌تان نیفتد، سراغ راه‌های دیگری بروید، مثلاً صبحانه و ناهار سالم بخورید. وعده‌های غذایی سالم می‌توانند انرژی یکنواختی به شما بدهند و جلوی افت ناگهانی قند خون و انرژی‌تان را بگیرند.

بیشتر آب بنوشید

حتی کم آبی خفیف بدن هم می‌تواند احساس خستگی به شما بدهد در حالی که اصلاً احساس تشنگی نکنید. تنها راه این است که طی روز بیشتر آب بنوشید. افزایش آبی که در طول روز می‌نوشید کمک می‌کند دچار سردرد ناشی از کم آبی بدن نشوید و از مه مغزی نیز دور بمانید.

هیدراته نگه داشتن بدن، شفافیت ذهنی‌تان را نیز بیشتر می‌کند. ضمنا نوشیدن آب کافی جلوی خشکی و ترک خوردگی لب‌ها را می‌گیرد و پوستتان را نیز سالم و مرطوب نگه می‌دارد. یکی از راه‌های اینکه متوجه شوید آب کافی می‌نوشید یا نه این است که به رنگ ادرارتان دقت کنید. اگر ادرارتان تیره‌تر از زرد روشن است پس باید بیشتر آب بنوشید.

بعد از شام دیگر سراغ موبایل و کامپیوتر نروید

شب‌ها با موبایل و کامپیوتر وقت گذراندن چشم‌هایتان را در معرض نور آبی قرار می‌دهد و باعث می‌شود تولید ملاتونین که هورمون خواب است مختل شود. ملاتونین هورمونی است که ریتم شبانه روزی بدنتان را تنظیم کرده و به خواب بهترتان کمک می‌کند. برای اینکه تولید ملاتونین دچار اختلال نشود باید دست‌کم دو ساعت قبل از خواب به هیچ اسکرینی نگاه نکنید و در اتاقی تاریک و خنک بخوابید. با رعایت این نکات خواب بهتری خواهید داشت و روز بعد با انرژی خواهید بود.

راهکار‌هایی برای رفع خستگی‌های روزانه

عمیق‌تر نفس بکشید

بیشتر افراد تنفس‌شان سطحی است و اکسیژن کافی به عضلات و دیگر بافت‌هایشان نمی‌رسانند. یاد بگیرید چگونه با شکمتان نفس بکشید (تنفس دیافراگمی) و این شیوه تنفس را تمرین کنید تا برایتان عادی شود و سطح دریافت اکسیژن‌تان بالا برود. تنفس دیافراگمی از تنش عضلات و استرس‌تان نیز میکاهد و این دو نیز دلیل دیگری برای پایین بودن سطح انرژی بدن هستند. با تنفس دیافراگمی، شکمتان باید با دم و بازدم‌تان بالا و پایین برود. آن را تمرین کنید تا دیگر ناخودآگاه تنفس‌تان دیافراگمی شود.

تحرک بدنی‌تان را بیشتر کنید

کمی پیاده روی می‌تواند به شما انرژی بدهد و خدمت بزرگی به سلامت جسم و روح‌تان بکند. فعالیت بدنی، محرک تولید اندورفین است که هورمون حال خوب است. پیاده‌روی یکی از سریع‌ترین و سالم‌ترین راه‌های بانشاط شدن و بهتر کردن جریان خون به سمت مغز و در تمام بدن است. اگر پیاده روی برایتان جذاب نیست، آهنگ ورزشی مورد علاقه‌تان را بگذارید و تکانی به بدنتان بدهید تا سرحال شوید.

برای انجام کار‌های مورد علاقه‌تان وقت صرف کنید

هر روز بیست دقیقه برای انجام فعالیت مورد علاقه‌تان وقت بگذارید. نواختن یک ساز، نقاشی، کاردستی یا مطالعه‌ی کتاب؛ هر چیزی که روحتان را راضی می‌کند مطمئناً انرژی درونی خوبی هم به شما می‌دهد. پس برای مراقبت از روحتان وقت صرف کنید تا حالتان خوب شود و انرژی بگیرید. زندگی نباید تماماً کار و مشغله باشد، شما به تفریح هم نیاز دارید و باید روحتان را با لذت‌ها و هیجانات تغذیه کنید.

منبع: بهداشت نیوز

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->