زمان شارژ مرحله سوم کالابرگ ۱۴۰۴ دهک های ۴ تا ۷ مشخص شد + جزئیات ضرورت حل چالش‌های تولید برای رونق اقتصاد پساجنگ | همراهی بخش خصوصی و دولتی برای رونق اقتصاد کاهش ۱۷ درصدی ترانزیت محموله‌های معدنی در جاده‌های خراسان رضوی در بهار ۱۴۰۴ زمان پیش‌فروش بلیت برای سفر اربعین ۱۴۰۴ مشخص شد نرخ ارز در جنگ ۱۲ روزه چگونه کنترل شد؟ افزایش قیمت طلا تا دو ماه آینده دور از انتظار است | ثبات در بازار طلا (۷ تیر ۱۴۰۴) بررسی قیمت امروز خودرو‌های داخلی (۷ تیر ۱۴۰۴) | افت ۱۵ میلیونی شاهین اتوماتیک پلاس قیمت امروز خودرو‌های خارجی و مونتاژی (۷ تیر ۱۴۰۴) | افت قابل توجه قیمت‌ها رئیس سازمان بورس: حمایت‌های قابل توجهی از بازار سرمایه صورت می‌گیرد نرخ تورم مسکن خرداد ۱۴۰۴ اعلام شد احداث ۲۷۰ مگاوات نیروگاه خورشیدی در خراسان رضوی تا پایان سال ۱۴۰۴ طلا و سکه امروز در مشهد چقدر قیمت خورد؟ (۷ تیر ۱۴۰۴) ریزش بورس از ترس جنگ پس از آتش‌بس! | گزارش وضعیت بازار سهام (۷ تیر ۱۴۰۴) بیشترین و کمترین تورم ماهانه استان‌ها اعلام شد + جدول اقلام پروتئینی موردنیاز ایام محرم ۱۴۰۴ تأمین شد بازگشت ۲۰ هزار نفر از حجاج به کشور تا سه‌شنبه (۱۰ تیر ۱۴۰۴) لینک‌های مشکوک به خالی‌کردن حساب بانکی را چگونه شناسایی کنیم؟ قیمت امروز دلار، طلا، سکه و ارز دیجیتال (۷ تیر ۱۴۰۴) | دلار رشد کرد فرماندار مشهد: سهمیه آرد نانوایی‌های مشهد در صورت نیاز افزایش می‌یابد قیمت دام زنده اعلام شد (۷ تیر ۱۴۰۴) وزارتخانه‌ها و بانک مرکزی برای حمایت از بازار سرمایه اعلام آمادگی کردند ثبت سفارش واردات حبوبات و چای از امروز (۷ تیرماه ۱۴۰۴) آغاز می‌شود پرواز‌های فرودگاه مهرآباد و امام (ره) چه زمانی برقرار می‌شود؟ | فعالیت ایرلاین‌های خارجی در کشورمان به روال قبل برمی‌گردد علت توقف معاملات ۲ شرکت بزرگ خودروساز در بورس امروز چیست؟ (۷ تیر ۱۴۰۴) صادرات نفت ایران به چین شدت گرفت ریزش قیمت طلای جهانی در پی توافق تجاری آمریکا و چین (۷ تیر ۱۴۰۴) بررسی بازار ارز‌های دیجیتال (۷ تیر ماه ۱۴۰۴) شروع ریزشی بورس پس از دو هفته تعطیلی (۷ تیر ۱۴۰۴) + نمای بازار قیمت امروز میوه و تره‌بار در مشهد (۷ تیر ۱۴۰۴) | تداوم روند کاهش قیمت میوه
سرخط خبرها

بررسی تاثیر افزایش قیمت کارخانه‌ای خودرو‌ها بر بازار

  • کد خبر: ۸۷۵۲۶
  • ۲۰ آبان ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۵
  • ۱
بررسی تاثیر افزایش قیمت کارخانه‌ای خودرو‌ها بر بازار
شرکت‌های خودروسازی داخلی قیمت کارخانه‌ای محصولات خود را افزایش داده اند. شاید با شنیدن آن انتظار داشته باشید که فاصله قیمت کارخانه و بازار آزاد کم شود و این بالاوپایین‌ها دست سفته بازان را از بازار کوتاه کند، اما از دو روز قبل تاکنون قیمت محصولات ایرانی در بازار آزاد نیز افزایشی بوده است و متقاضیان واقعی هم به دلیل بی ثباتی بازار از خرید خود منصرف شده اند.

ملیحه فلاح | شهرآرانیوز؛ بی شک این خبر را شنیده اید که شرکت‌های خودروسازی داخلی قیمت کارخانه‌ای محصولات خود را افزایش داده اند. شاید با شنیدن آن انتظار داشته باشید که فاصله قیمت کارخانه و بازار آزاد کم شود و این بالاوپایین‌ها دست سفته بازان را از بازار کوتاه کند، اما به گفته فعالان بازار خودرو در مشهد، از دو روز قبل تاکنون قیمت محصولات ایرانی در بازار آزاد نیز افزایشی بوده است و متقاضیان واقعی هم به دلیل بی ثباتی بازار از خرید خود منصرف شده اند. روز سه شنبه سایپا و دیروز ایرا ن خودرو قیمت جدید محصولات خود را اعلام و آن‌ها را به صورت رسمی گران کردند.

بهانه ایران خودرو برای گران کردن تحویل ۴۵ و ۹۰ روزه خودرو‌ها است. سایپا هم فروش تحویل فوری را بهانه گرانی کرده است. بیشترین افزایش قیمت دربین محصولات ایران خودرو مربوط به ۲۰۶ تیپ ۲ با ۵۷ میلیون تومان افزایش قیمت و کمترین رشد مربوط به محصول دناپلاس اتوماتیک با ۵ میلیون تومان افزایش قیمت بوده است. در میان محصولات گروه سایپا نیز خودروی شاهین جی با جهش ۴۹ میلیون تومانی یکی از صدرنشینان این افزایش قیمت بود.

خودرو ارزان نشد، دو قبضه گران شد!

بازار بی تعادل خودرو

محمد زمانی یکی از فعالان بازار خودرو در مشهد به شهرآرا می‌گوید: تا زمانی که فروش کارخانه‌ها به صورت قرعه کشی باشد، نباید انتظار کاهش قیمت در بازار آزاد را داشته باشیم. او ادامه می‌دهد: با اعلام افزایش قیمت ازسوی کارخانه ها، قیمت این محصولات در بازار آزاد نیز افزایش یافت. دیروز قیمت پژو ۲۰۶ تیپ ۲ در بازار آزاد از ۲۵۲ میلیون تومان به ۲۶۰ میلیون تومان رسید. پارس معمولی نیز که روز سه شنبه ۲۹۸ میلیون تومان قیمت داشت، از دیروز در بازار آزاد ۳۰۸ میلیون تومان قیمت گذاری شده است.

به گفته زمانی، بازار اصلا تعادل ندارد و قیمت‌ها لحظه‌ای شده است. به عنوان مثال شما ۱۰۰ میلیون تومان برای خرید یک خودرو تهیه می‌کنید، ولی تا زمانی که به بازار برسید، معلوم نیست قیمت‌ها ثابت باشد. این فعال بازار خودرو ادامه می‌دهد: البته همچنان رکود در بازار وجود دارد و تقاضا شاید به کمتر از ۱۰ درصد رسیده باشد. ازسوی دیگر افزایش قیمت، باعث کاهش قدرت خرید مردم می‌شود که این موضوع نیز به رکود بیشتر بازار دامن می‌زند.

کفه سنگین بازار آزاد

اگر اسکناس‌های موردنیاز برای خرید خودرو با قیمت کارخانه را در یک کفه ترازو و اسکناس‌های موردنیاز برای خرید همان خودرو در بازار آزاد را در کفه دیگر قرار دهید، متوجه خواهید شد که افزایش قیمت در کارخانه تأثیر چندانی بر کاهش این فاصله نگذاشته است. همین حالا با وجود افزایش ۵۷ میلیون تومانی ۲۰۶ تیپ ۲ در کارخانه و در مقابل افزایش حدود ۸ میلیون تومانی آن در بازار آزاد، تفاوت این دو بازار به حدود ۷۶ میلیون تومان رسیده است.

اگر گزارش هفته قبل شهرآرا با تیتر «افزایش قیمت خودرو بدون رونق بازار» را خوانده باشید، دیدید که آنجا از رکود تورمی در بازار آزاد خودرو و افزایش مداوم قیمت‌ها نوشتیم. به گفته کارشناسان، دو دلیل اصلی برای تورم و افزایش قیمت خودرو وجود دارد؛ یکی نوسان رو به رشد قیمت دلار و دوم کمبود تولید و توقف دوهفته‌ای عرضه توسط خودروسازان که در انتظار افزایش قیمت محصولات خود بودند.

فرمول افزایش قیمت خودرو‌ها چیست؟

در گزارش هفته قبل خود همچنین به وعده‌های وزیر صنعت، معدن و تجارت درباره کنترل بازار و لزوم افزایش تولید خودرو اشاره کردیم، اما آیا این افزایش قیمت باعث خواهد شد که شرکت‌های خودروسازی بتوانند مطالبات معوق قطعه سازان را پرداخت و سیاست افزایش تولید را اجرایی کنند؟

براساس گزارش تسنیم، به نظر می‌رسد توافق جدیدی میان وزارت صنعت و خودروسازان انجام گرفته است تا با اجرایی کردن آن، بخشی از مشکلات صنعت خودروسازی برطرف شود. هنوز مشخص نیست قیمت‌های جدید محصولات ایران خودرو و سایپا براساس کدام فرمول بوده است، اما همچنان شورای رقابت مدعی است که باید قیمت‌های جدید به تصویب این بخش برسد.

حال باتوجه به اینکه رئیس شورای رقابت هنوز مشخص نشده است، خودروسازان نمی‌توانند افزایش قیمتی را لحاظ کنند، اما نکته اینجاست که براساس مصوبه ۲۸ مهرماه، سران سه قوه از قیمت گذاری دستوری صنعت خودرو حذف شده اند و برهمین اساس، شورای رقابت دیگر متولی قیمت گذاری خودرو نیست. همچنین مطابق تصمیم‌های جدید خودرویی، محصولاتی که در رهن خودروساز بوده اند، نیز آزاد می‌شوند تا میزان عرضه خودرو دربازار افزایش پیدا کند و هم زمان با کاهش زیان خودروسازان با قیمت‌های جدید، پرداخت بدهی به قطعه سازان با سرعت بیشتری همراه شود.

خصوصی سازی خودروسازان

رئیس انجمن ماشین سازی خراسان رضوی در گفتگو با شهرآرا، خصوصی شدن خودروسازان را بهترین راهکار برای افزایش تولید و کاهش شکاف میان قیمت خودروسازان و بازار بیان کرده، می‌گوید: اگر خواهان افزایش میزان تولید و همچنین ارتقای کیفیت تولیدات داخلی هستیم، باید خودروسازی را از حالت دولتی خارج و بخش خصوصی را به ورود و سرمایه گذاری در این حوزه تشویق بکنیم.

محسن شرکا می‌افزاید: یکی از مشکلات بزرگ خودروسازی‌های ما، هزینه تمام شده تولید است. باید برای کاهش قیمت خودرو محاسبه کنیم که چه عواملی سبب افزایش هزینه تمام شده محصولات ما می‌شود. برای نمونه تیراژ اندک، یکی از دلایل افزایش هزینه‌های تولید است. حذف عواملی که سبب هزینه تمام شده خودرو می‌شود، می‌تواند به بهبود قیمت‌ها در بازار کمک کند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
وطن
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۰
0
0
صنایع خودرو با سیاست چماق و هویج و در سایه انحصار و سکوت مجلس و با کمک دلالان در بازار آزاد سعی در افزایش قیمت خودرو های منسوخ شده و فروش تحمیلی به ملت و کسب درآمد بیشتر و نامشروع را دارد . و جیب ملت شده محل دست درازی دولت و زیر مجموعه های آن .
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->