زمان ابلاغ قطع یارانه پردرآمد‌ها اعلام شد فروش خودرو کوییک سایپا از روز دوشنبه ۲۱ آبان ۱۴۰۳ + جزئیات و لینک ثبت‌نام پیش‌بینی قیمت طلا و سکه فردا (شنبه، ۱۹ آبان ۱۴۰۳) | روند کاهشی در بازار طلا ادامه دارد؟ پیش‌بینی بورس فردا شنبه (۱۹ آبان ۱۴۰۳) | آیا جان تازه‌ای به بازار سرمایه تزریق می‌شود؟ آیا وضعیت خودروهای برقی بعد از انتخابات آمریکا تغییر می‌کند؟ آغاز حراج ربع سکه جدید از فردا شنبه (۱۹ آبان ۱۴۰۳) + لینک ثبت سفارش توزیع ۲۰۰ تن برنج تنظیم بازار در شبکه صنفی مشهد (۱۸ آبان ۱۴۰۳) افزایش امکان صادرات و ارز آوری با کاهش یک درجه در مصرف گاز خانگی گمرک ایران: دستورالعمل آزاد سازی واردات آیفون به گمرکات کشور ابلاغ شد تحریم‌ها و نوسانات ارزی؛ چالش‌های بزرگ تولیدکنندگان در نمایشگاه کامپیوتر مشهد نرخ سود بین بانکی ثابت ماند (۱۷ آبان ۱۴۰۳) ریزش دوباره قیمت‌ها در بازار طلا و سکه | طلا چند شد؟ (۱۷ آبان ۱۴۰۳) دومین محموله توقیف شده برنج وارداتی ترخیص شد کشنده‌تر از پراید! ثبت نام وام ۳۰۰ میلیون تومانی با کارمزد ۴ درصد + جزئیات دستور مهم وزیر اقتصاد به گمرکات کشور خراسان‌رضوی در جایگاه ششم فشار بر مستأجران قیمت امروز ارز، طلا، سکه و ارز دیجیتال (۱۷ آبان ۱۴۰۳) | روند کاهش قیمت‌ ادامه دارد ملاک‌های جدید حذف یارانه‌بگیران اعلام شد + جدول مشمولان حذف یارانه قیمت امروز خودرو‌های خارجی (۱۷ آبان ۱۴۰۳) | پیکاپ G۹ دو میلیارد و ۹۹۰ میلیون تومان قیمت امروز خودرو‌های داخلی (۱۷ آبان ۱۴۰۳) | افزایش ۱۰ میلیونی قیمت سهند شرایط فروش ۲ محصول فونیکس مدیران خودرو اعلام شد + جزئیات قیمت امروز میوه و صیفی جات در مشهد (۱۷ آبان ۱۴۰۳) | میوه پاییزی دیگری به بازار آمد + جدول قیمت وزیر صمت با عرضه خودرو در بورس کالا مخالفت کرد تب تورم مصالح ساختمانی فروکش کرد پیش بینی قیمت دلار در معاملات امروز پنجشنبه (۱۷ آبان ۱۴۰۳) افزایش میزان برداشت زعفران به برکت باران پاییزی (۱۶ آبان ۱۴۰۳) پیش بینی قیمت طلا و سکه فردا پنجشنبه (۱۷ آبان ۱۴۰۳) سفیر ایران در چین: تهران به دنبال افزایش صادرات محصولات فناور به چین است
سرخط خبرها

بررسی تاثیر افزایش قیمت کارخانه‌ای خودرو‌ها بر بازار

  • کد خبر: ۸۷۵۲۶
  • ۲۰ آبان ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۵
  • ۱
بررسی تاثیر افزایش قیمت کارخانه‌ای خودرو‌ها بر بازار
شرکت‌های خودروسازی داخلی قیمت کارخانه‌ای محصولات خود را افزایش داده اند. شاید با شنیدن آن انتظار داشته باشید که فاصله قیمت کارخانه و بازار آزاد کم شود و این بالاوپایین‌ها دست سفته بازان را از بازار کوتاه کند، اما از دو روز قبل تاکنون قیمت محصولات ایرانی در بازار آزاد نیز افزایشی بوده است و متقاضیان واقعی هم به دلیل بی ثباتی بازار از خرید خود منصرف شده اند.

ملیحه فلاح | شهرآرانیوز؛ بی شک این خبر را شنیده اید که شرکت‌های خودروسازی داخلی قیمت کارخانه‌ای محصولات خود را افزایش داده اند. شاید با شنیدن آن انتظار داشته باشید که فاصله قیمت کارخانه و بازار آزاد کم شود و این بالاوپایین‌ها دست سفته بازان را از بازار کوتاه کند، اما به گفته فعالان بازار خودرو در مشهد، از دو روز قبل تاکنون قیمت محصولات ایرانی در بازار آزاد نیز افزایشی بوده است و متقاضیان واقعی هم به دلیل بی ثباتی بازار از خرید خود منصرف شده اند. روز سه شنبه سایپا و دیروز ایرا ن خودرو قیمت جدید محصولات خود را اعلام و آن‌ها را به صورت رسمی گران کردند.

بهانه ایران خودرو برای گران کردن تحویل ۴۵ و ۹۰ روزه خودرو‌ها است. سایپا هم فروش تحویل فوری را بهانه گرانی کرده است. بیشترین افزایش قیمت دربین محصولات ایران خودرو مربوط به ۲۰۶ تیپ ۲ با ۵۷ میلیون تومان افزایش قیمت و کمترین رشد مربوط به محصول دناپلاس اتوماتیک با ۵ میلیون تومان افزایش قیمت بوده است. در میان محصولات گروه سایپا نیز خودروی شاهین جی با جهش ۴۹ میلیون تومانی یکی از صدرنشینان این افزایش قیمت بود.

خودرو ارزان نشد، دو قبضه گران شد!

بازار بی تعادل خودرو

محمد زمانی یکی از فعالان بازار خودرو در مشهد به شهرآرا می‌گوید: تا زمانی که فروش کارخانه‌ها به صورت قرعه کشی باشد، نباید انتظار کاهش قیمت در بازار آزاد را داشته باشیم. او ادامه می‌دهد: با اعلام افزایش قیمت ازسوی کارخانه ها، قیمت این محصولات در بازار آزاد نیز افزایش یافت. دیروز قیمت پژو ۲۰۶ تیپ ۲ در بازار آزاد از ۲۵۲ میلیون تومان به ۲۶۰ میلیون تومان رسید. پارس معمولی نیز که روز سه شنبه ۲۹۸ میلیون تومان قیمت داشت، از دیروز در بازار آزاد ۳۰۸ میلیون تومان قیمت گذاری شده است.

به گفته زمانی، بازار اصلا تعادل ندارد و قیمت‌ها لحظه‌ای شده است. به عنوان مثال شما ۱۰۰ میلیون تومان برای خرید یک خودرو تهیه می‌کنید، ولی تا زمانی که به بازار برسید، معلوم نیست قیمت‌ها ثابت باشد. این فعال بازار خودرو ادامه می‌دهد: البته همچنان رکود در بازار وجود دارد و تقاضا شاید به کمتر از ۱۰ درصد رسیده باشد. ازسوی دیگر افزایش قیمت، باعث کاهش قدرت خرید مردم می‌شود که این موضوع نیز به رکود بیشتر بازار دامن می‌زند.

کفه سنگین بازار آزاد

اگر اسکناس‌های موردنیاز برای خرید خودرو با قیمت کارخانه را در یک کفه ترازو و اسکناس‌های موردنیاز برای خرید همان خودرو در بازار آزاد را در کفه دیگر قرار دهید، متوجه خواهید شد که افزایش قیمت در کارخانه تأثیر چندانی بر کاهش این فاصله نگذاشته است. همین حالا با وجود افزایش ۵۷ میلیون تومانی ۲۰۶ تیپ ۲ در کارخانه و در مقابل افزایش حدود ۸ میلیون تومانی آن در بازار آزاد، تفاوت این دو بازار به حدود ۷۶ میلیون تومان رسیده است.

اگر گزارش هفته قبل شهرآرا با تیتر «افزایش قیمت خودرو بدون رونق بازار» را خوانده باشید، دیدید که آنجا از رکود تورمی در بازار آزاد خودرو و افزایش مداوم قیمت‌ها نوشتیم. به گفته کارشناسان، دو دلیل اصلی برای تورم و افزایش قیمت خودرو وجود دارد؛ یکی نوسان رو به رشد قیمت دلار و دوم کمبود تولید و توقف دوهفته‌ای عرضه توسط خودروسازان که در انتظار افزایش قیمت محصولات خود بودند.

فرمول افزایش قیمت خودرو‌ها چیست؟

در گزارش هفته قبل خود همچنین به وعده‌های وزیر صنعت، معدن و تجارت درباره کنترل بازار و لزوم افزایش تولید خودرو اشاره کردیم، اما آیا این افزایش قیمت باعث خواهد شد که شرکت‌های خودروسازی بتوانند مطالبات معوق قطعه سازان را پرداخت و سیاست افزایش تولید را اجرایی کنند؟

براساس گزارش تسنیم، به نظر می‌رسد توافق جدیدی میان وزارت صنعت و خودروسازان انجام گرفته است تا با اجرایی کردن آن، بخشی از مشکلات صنعت خودروسازی برطرف شود. هنوز مشخص نیست قیمت‌های جدید محصولات ایران خودرو و سایپا براساس کدام فرمول بوده است، اما همچنان شورای رقابت مدعی است که باید قیمت‌های جدید به تصویب این بخش برسد.

حال باتوجه به اینکه رئیس شورای رقابت هنوز مشخص نشده است، خودروسازان نمی‌توانند افزایش قیمتی را لحاظ کنند، اما نکته اینجاست که براساس مصوبه ۲۸ مهرماه، سران سه قوه از قیمت گذاری دستوری صنعت خودرو حذف شده اند و برهمین اساس، شورای رقابت دیگر متولی قیمت گذاری خودرو نیست. همچنین مطابق تصمیم‌های جدید خودرویی، محصولاتی که در رهن خودروساز بوده اند، نیز آزاد می‌شوند تا میزان عرضه خودرو دربازار افزایش پیدا کند و هم زمان با کاهش زیان خودروسازان با قیمت‌های جدید، پرداخت بدهی به قطعه سازان با سرعت بیشتری همراه شود.

خصوصی سازی خودروسازان

رئیس انجمن ماشین سازی خراسان رضوی در گفتگو با شهرآرا، خصوصی شدن خودروسازان را بهترین راهکار برای افزایش تولید و کاهش شکاف میان قیمت خودروسازان و بازار بیان کرده، می‌گوید: اگر خواهان افزایش میزان تولید و همچنین ارتقای کیفیت تولیدات داخلی هستیم، باید خودروسازی را از حالت دولتی خارج و بخش خصوصی را به ورود و سرمایه گذاری در این حوزه تشویق بکنیم.

محسن شرکا می‌افزاید: یکی از مشکلات بزرگ خودروسازی‌های ما، هزینه تمام شده تولید است. باید برای کاهش قیمت خودرو محاسبه کنیم که چه عواملی سبب افزایش هزینه تمام شده محصولات ما می‌شود. برای نمونه تیراژ اندک، یکی از دلایل افزایش هزینه‌های تولید است. حذف عواملی که سبب هزینه تمام شده خودرو می‌شود، می‌تواند به بهبود قیمت‌ها در بازار کمک کند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
وطن
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۰
0
0
صنایع خودرو با سیاست چماق و هویج و در سایه انحصار و سکوت مجلس و با کمک دلالان در بازار آزاد سعی در افزایش قیمت خودرو های منسوخ شده و فروش تحمیلی به ملت و کسب درآمد بیشتر و نامشروع را دارد . و جیب ملت شده محل دست درازی دولت و زیر مجموعه های آن .
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->