جزئیات برنامه‌های تلویزیون در شب‌های قدر واکنش معین به انتشار اخباری درباره رفت و آمد پنهانی‌اش به ایران قسمت آخر فصل چهارم «زیرخاکی» امشب پخش می‌شود (۸ فروردین ۱۴۰۳) احسان علیخانی از آغاز تولید فصل دوم جوکر خبر داد دفتر واشنگتن «ایران اینترنشنال» تعطیل شد + عکس ضرغامی: ایران، ارزان‌ترین بلیط اماکن گردشگری را دارد اسکارلت جوهانسون وارد «دنیای ژوراسیک» می‌شود؟ سعید راد در بیمارستان بستری شد فروش ۷ میلیارد تومانی سینما‌های خراسان رضوی در هفته اول ۱۴۰۳ برنامه تعطیلی سینما‌های کشور در شب‌های قدر شعرخوانی شاعران در محضر رهبر انقلاب + فیلم و متن برگزاری نشست علمی و فرهنگی «حسنه ماندگار» در مشهد واکنش قاضی شهریاری به اظهارات یکتا ناصر در اینستاگرام چه بود؟ قسمت چهاردهم ویژه‌برنامه افطار «هلال» امشب پخش می‌شود (۶ فروردین ۱۴۰۳) + تیزر انتشار اولین تصاویر از «اریک»، سریال جدید نتفلیکس | عروسک‌گردانیِ بندیکت کامبربچ یکتا ناصر و منوچهر هادی در دادسرای جنایی + عکس آمار پرفروش‌ترین فیلم‌ها در سینما‌های خراسان‌رضوی طی هفته‌ای که گذشت (۵ فروردین ۱۴۰۳) قسمت سیزدهم ویژه‌برنامه افطار «هلال» امشب پخش می‌شود (۵ فروردین ۱۴۰۳) + تیزر فیلم های پر فروش اکران نوروز ۱۴۰۳ تا ۴ فروردین + میزان فروش | تمساح خونی در صدر
سرخط خبرها

بسیج؛ هویتی مردمی و انقلابی

  • کد خبر: ۸۸۹۶۰
  • ۰۱ آذر ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۶
بسیج؛ هویتی مردمی و انقلابی
ماهان صفایی - مدرس دانشگاه

پنجم آذر۱۳۵۸ نقطه عطفی در تاریخ انقلاب اسلامی ایران در حوزه‌های فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی است. تشکیل بسیج مستضعفین به فرمان حضرت امام خمینی (ره) زمینه اداره انقلاب به دست مردم را به صورت فراگیر ایجاد کرد.
حضور و تأثیر بسیج مستضعفین در ۸ سال دفاع مقدس به گونه‌ای بود که تشعشعات و جلوه آن پس از سال‌ها خیره کننده، درخور توجه و قابل عرضه است.

شکوفه جلوه حضور جوانان در کنار افراد باتجربه و پابه سن گذاشته بسیجی در دفاع مقدس هنوز موضوع رمان ها، فیلم نامه‌ها و نمایش‌نامه هاست و افتخارآفرینی آن دوران تا سال‌ها در این مرزوبوم جلوه گری خواهد کرد.

بعد از جنگ تحمیلی تلاش دشمنان خارجی و برخی عوامل داخلی آنان بر این بود که با پراکندن مطالب بی پایه واساس درباره ناکارآمدی یا پایان کار بسیج پس از دفاع مقدس، برای حذف و قطع این شجره طیبه اقدام کنند، غافل از اینکه این درخت تنومند در جای جای خاک پاک میهن ریشه دوانده و علاقه عموم به وجود و حضور بسیج بیشتر از ابتدای انقلاب شده است.

نگاهی به تاریخچه فعالیت‌های اثربخش بسیج مستضعفین نشان دهنده این واقعیت است که در هرجا و هر عرصه‌ای از موضوع‌های کمی و کیفی کشور که کاستی و خللی وجود داشته است، نیرو‌های داوطلبانه بسیج اولین گروهی بوده اند که بدون قشربندی و تفکیک به یاری آسیب دیدگان شتافته اند.

مروری به اتفاقات و مسائل پیش آمده سال‌های گذشته ازجمله سیل، زلزله، کرونا، فضای مجازی و... مشخص می‌کند که با حضور بسیجیان متخصص علاوه بر بازسازی و بهسازی، زمینه توانمندسازی عمومی نیز به همت نیرو‌های بسیجی فراهم شده است.

امروز حضور گسترده بسیجیان در عرصه فعالیت‌های سایبری و ورود تخصصی در جنگ نرمی که دشمن زمینه آن را فراهم کرده است، موجب عقب نشینی معنادار و چشمگیر دشمن شده و دستاورد‌های زیادی را در تاریخ پرافتخار کشور ثبت کرده است.

این واقعیتی انکارناپذیر است که بسیج متعلق به همه اقشار ایران اسلامی است و شعار امسال هفته بسیج با عنوان «بسیج پاره تن مردم است» نشان دهنده ظهور و بروز این واقعیت است.

به عقیده نگارنده، بسیج ظرفیت و زمینه رشد، شکوفایی و ارتقای شاخص‌های مختلف در عرصه‌های گوناگون کشور را برای همه اقشار فراهم کرده و این جایگاه مقدس یکایک ملت را زیر چتر خودش قرار داده است.

قدرت جذب، سامان دهی و سازمان دهی نیرو در عرصه‌های متنوع را می‌توان به عنوان مهم‌ترین ظرفیت بسیج مستضعفین دانست که خودش عامل ترس دشمنان انقلاب اسلامی است.

نهضت سواد رسانه ای، نهضت کتاب خوانی، بسیج سازندگی، نهضت حمایت از تولید، نهضت محرومیت زدایی و... و ده‌ها طرح و برنامه دیگر، فقط بخشی از مأموریت‌های تعریف شده بسیج مستضعفین بنا به اقتضای زمان است.

امروز بسیج نه به عنوان یک سازمان عمومی، بلکه به عنوان هویتی بشردوستانه در قلب همه آزادگان جهان شناخته می‌شود و در همین راستا مرز‌های فیزیکی را پشت سر گذاشته و اثربخشی جهانی پیدا کرده است.

یاد و نام شهدای بسیجی همواره در ذهن همه عاشقان انسانیت زنده و جاویدان است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->