آغاز انتخاب رشته‌ آزمون دکتری سال ۱۴۰۳ از اول اردیبهشت سقوط جرثقیل در پتروشیمی رازی | ۲ نفر جان باختند «مجید راهب» پدر گلاب ایران درگذشت + علت فوت آخرین وضعیت آب‌و‌هوای کشور | رگبار پراکنده و وزش باد در مناطقی از غرب و شمال غرب (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) هشدار جدی به شکارچیان برای خروج از منطقه کوهسرخ تردد روان در تمام محور‌های مواصلاتی کشور | محور‌های شمالی بدون محدودیت (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) زلزله ۴.۲ ریشتری، «روداب» خراسان‌رضوی را لرزاند (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) آسیب شناسی خشم و راهکارهای کاهش خشونت در جامعه کشف راز قتل جوان ۴۰ ساله به دست بادیگاردها در مشهد کشف ایمپلنت‌های قاچاق در تهران قتل خونین مدیر یک شرکت‌ لوازم آرایشی در برج ۲۰ طبقه‌اش به دست دوست صمیمی! ممنوعیت عرضه رایگان کیسه‌های پلاستیکی در فروشگاه‌های زنجیره‌ای|مشهد، شهر پیشگام در مدیریت پسماند است سرگردانی مسافران «فلای دوبی» در فرودگاه مشهد دستگیری یک قاچاقچی و کشف ۵۶۶ کیلوگرم مواد مخدر از یک دستگاه تریلی در هنگ مرزی تایباد یک کشته و چهار مصدوم بر اثر تصادف با تریلر در جاده تربت حیدریه (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) کشف ۲ کیلو و ۸۵۰ گرم مواد مخدر صنعتی در گمرک دوغارون کمبود ۶ هزار لیتر آب برثانیه در مشهد برای تابستان ۱۴۰۳ طبیعت‌گردان گرفتار در قوچان امدادرسانی شدند (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) جان باختن ۶ نفر براثر انفجار کپسول گاز در ترمینال شرق تهران (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) وضعیت مطلوب واکسیناسیون دام در خراسان‌رضوی طی سال گذشته
سرخط خبرها

کاهش تلفات رانندگی؛ همه آستین‌ها را بالا بزنند

  • کد خبر: ۸۷۵۱۴
  • ۲۰ آبان ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۱
کاهش تلفات رانندگی؛ همه آستین‌ها را بالا بزنند
ماهان صفایی - مدرس دانشگاه

چند روز قبل شهردار مشهد در صفحه اینستاگرام شخصی اش ضمن تصریح بر وضعیت نامناسب ترافیکی شهر مشهد، گفت: «مطالبه جدی ما از پلیس راهور ارائه برنامه جامع برای کاهش تلفات انسانی در تصادف هاست.» همچنین وی از همه دستگاه‌های استان خواست برای تحقق انضباط ترافیکی پای کار بیایند.

البته ارجائی آماری از میزان تلفات ارائه نداد، اما بر این موضوع تأکید کرد که مردم برای ما اهمیت دارند و در بحث تلفات رانندگی از نظر ما حتی فوت یک نفر هم زیاد است.

شکی نیست که مهم‌ترین دلیل تصادفات منجربه فوت بی احتیاطی و رعایت نکردن انضباط ترافیکی است و واقعیت انکارناپذیری که درباره ترافیک شهر وجود دارد، این است که روزانه به‌طور متوسط ۷۰۰خودرو به خودرو‌های شهر اضافه می‌شود و این درحالی است که گنجایش معابر ثابت و تغییرناپذیر است.

علاوه بر این، معضل بزرگ پارک دوبل و حتی سوبل که موجب کم شدن عرض معبر می‌شود، ورود به معابر ورودممنوع، پارک خودرو در پیاده رو، حرکت موتورسیکلت در مسیر پیاده رو و مسائلی از این دست بخشی از بی انضباطی‌های ترافیکی است که برخی شهروندان انجام می‌دهند. البته باید به این موارد، مشکل آفرینی ترافیکی برخی زائران را هم که البته گاهی از روی بی اطلاعی از وضعیت مسیرهاست، اضافه کرد.

حرکت در بین خطوط، ایستادن پشت خط عابرپیاده در چهارراه‌های دارای چراغ راهنمایی، پارک نکردن در پیاده رو و نبستن راه عابرپیاده، حرکت با سرعت مطمئنه و قانونی، استفاده نکردن از تلفن همراه هنگام رانندگی، رعایت حق تقدم عبورومرور و نبستن مسیر تندرو، تعیین مسیر قبل از رسیدن به معبر‌های فرعی و رعایت مسائلی از این دست می‌تواند در کاهش مشکلات ترافیکی شهر مشهد مؤثر باشد.

داشتن برنامه جامع ترافیکی و همچنین زمینه سازی اجرای انضباط ترافیکی در شهر مشهد قطعا از عهده یک ارگان ساخته نیست.

ارتقای فرهنگ ترافیکی و احترام به قانون، هم از طرف رانندگان خودرو و موتورسیکلت و هم از طرف افراد پیاده ضرورتی است که توجه به آن موجب کاهش مشکلات و تلفات جانی خواهد شد.

آنچه از سخنان شهردار مشهد برمی آید، این است که مدیریت شهری در دوره جدید عزمش را جزم کرده است تا برای افزایش ایمنی حضور شهروندان در شهر، ضمن مناسب سازی معابر برای کاهش تلفات با کمک شهروندان، دستگاه‌های مختلف استان و پلیس نیز به اجرای انضباط ترافیکی اقدام کنند؛

اقدامی که همه منفعت آن برای شهروندان است و این حرکت به عنوان یک اقدام مهم پیشگیرانه از طریق روش‌های مختلف ازجمله آموزش‌های همگانی و ورود استاندارد و هدفمند پلیس راهور کارکرد‌های مثبتی را درپی خواهد داشت. شهروندان نیز به عنوان اصلی‌ترین عنصر فعال در شهر باید خودشان علاوه بر رعایت قوانین و مقررات در مسیر تحقق انضباط ترافیکی با مدیریت شهری و پلیس همکاری کنند.

قطعا برخورد قاطع با متخلفان قانون گریز و همچنین استفاده از ظرفیت پلیس یاوران و بهره گیری از توان دستگاه‌ها و مدیریت شهری در راستای برنامه جامع ترافیک در قالب طرح انضباط ترافیکی باید برای کاهش تلفات در دستورکار جدی پلیس راهور قرار گیرد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->