شیدایی: آمادگی برای بحران ها، هدف مسابقات عملیاتی دوام ثامن نخستین شاخص توسعه کشور، آموزش و پرورش است | سخت‌ترین دوره تحصیلی، دوره ابتدایی است زمان پرداخت معوقات متناسب سازی حقوق بازنشستگان اعلام شد (مهرماه ۱۴۰۴) پایان مأموریت دزد «ضبط و آچار» در خیابان‌های مشهد (۱۷ مهر ۱۴۰۴) کاظمی عنوان کرد: افزایش ۶۷ درصدی بودجه آموزش و پرورش در سال ۱۴۰۴ خبر جدید در خصوص واریز معوقات حقوق بالای ۲۰ میلیون تومان بازنشستگان تأمین اجتماعی (۱۷ مهرماه ۱۴۰۴) صدور هشدار سطح زرد هواشناسی خراسان رضوی در پی پیش‌بینی افزایش شدت وزش باد (پنجشنبه، ۱۷ مهر ۱۴۰۴) شرایط بهره‌برداری مادران شاغل از کاهش سن بازنشستگی چگونه است؟ ناگفته‌های رئیس سازمان بهزیستی از جنگ ۱۲ روزه | روایت اعلام آمادگی ۲۲ هزار پزشک متخصص برای خدمت رایگان در عرض ۲۴ ساعت! درباره مجله «پست و تلگراف» که توسط اداره پست ایران منتشر شده است | اولین نشریه اداراتی ایران مددجویان در راه خانه بخت | آیین اهدای ۳۱۳ سری جهیزیه به زوجین تحت پوشش بهزیستی در خراسان رضوی برگزار شد آیا کودک بدغذا به مکمل نیاز دارد؟ چرا نباید چایی را دوباره گرم کرد؟ شهادت مأمور پلیس مواد مخدر در جاده زاهدان _ نهبندان + (۱۷ مهر ۱۴۰۴) معوقات بیمه تکمیلی بازنشستگان تأمین‌اجتماعی چه‌زمانی پرداخت می‌شود؟ پیش‌بینی هواشناسی مشهد و خراسان رضوی امروز (پنجشنبه، ۱۷ مهرماه ۱۴۰۴) | فعلاً خبری از بارش باران نیست نقش کلیدی ژنتیک در درمان کودکان ناکامی در استفاده از موتورسیکلت‌های برقی در ناوگان پستی خراسان رضوی پیش‌بینی هواشناسی کشور (۱۷ مهر ۱۴۰۴) | ورود سامانه بارشی به کشور در اوایل هفته آینده مشهد ۱۰۰۰ پرستار کم دارد | کمبود ۴۰ درصدی پرستار در مراکز درمانی شهر رئیس سازمان بهزیستی کشور: مدارس، کانون جدید فرهنگی و اجتماعی محلات می‌شوند | طرح «سلام»، مقدمه خدمات جدید به اقشار مختلف مردم تشریح اولویت‌های سازمان تأمین اجتماعی | طرح‌هایی برای عبور از ناترازی و توازن مالی در حال اجراست گلایه از  صف‌های طولانی ام آرآی در مشهد  | فقط ۱۹ دستگاه برای چند میلیون نفر هر دمنوشی درمان نیست | هشدار پزشک طب سنتی درباره مصرف خودسرانه دارو‌های گیاهی شربت سرفه ساخت هند کودکان را می‌کشد؛ نخورید! آمار ازدواج و طلاق طی شش‌ماهه نخست ۱۴۰۴ در خراسان‌رضوی | ازدواج اوج گرفت، طلاق عقب‌نشینی کرد مشهد، میزبان اولین مرکز «مهر و گفت‌و‌گو» | اجرای آزمایشی طرح ملی «سلام» در منطقه قاسم‌آباد مشهد + فیلم (۱۷ مهر ۱۴۰۴) بدهی ۷۰ هزار میلیارد تومانی دولت به تأمین‌اجتماعی بابت هزینه درمان | چرا مصوبه سران قوا اجرا نمی‌شود؟ سیگار کشیدن خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ را افزایش می‌دهد
سرخط خبرها

راه اندازی قطار گردشگری مشهد - خواف چه شرایطی را باید برای گردشگران فراهم کند؟

  • کد خبر: ۸۹۷۸۳
  • ۰۷ آذر ۱۴۰۰ - ۱۴:۵۶
راه اندازی قطار گردشگری مشهد - خواف چه شرایطی را باید برای گردشگران فراهم کند؟
مزیت‌های حضور قطار گردشگری در مسیر مشهد-خواف نسبت به سفر جاده‌ای آن، ایمنی و بهره مندی افرادی است که می‌خواهند به صورت گروهی به این شهر بیایند و ترجیحشان مسافرت ریلی است.

به گزارش شهرآرانیوز؛ نقش مردم خواف و نشتیفان در راه اندازی قطار گردشگری انکار شدنی نیست. به نظر می‌رسد فعالان گردشگری و راهنمایان تور در دیار آس‌ها و باد‌ها می‌توانند نقش پر رنگی به عنوان ضلع چهارم این ماجرا ایفا کنند. آن‌ها با پیگیری درخواست مردم از سوی نمایندگان و متولیان امر می‌توانند بر ضرورت این کار صحه بگذارند و مسئولان را برای ادامه این راه ترغیب کنند. حالا سؤال اینجاست که با وجود ظرفیت تاریخی و گردشگری مناسب در چه شرایطی سفر ریلی می‌تواند در همراهی مسافران به دیار آسباد‌ها نقش مؤثر داشته باشد؟

خواف مقصد قطار گردشگری است

۲۵۰ کیلومتر میان مشهد تا شهری که به جا مانده از عصر تیموریان است، فاصله است؛ یک شهر کوهستانی که در مسیر باد‌های ۱۲۰ روزه سیستان قرار دارد. در گذشته، مردمان آن دیار، باد را به خدمت نان درآورده اند تا زندگی را جور دیگری سامان بدهند و بقایای به جامانده از سازگاری آنان با محیط در روزگارکنونی به چشم ما می‌آید. آسباد‌های خواف و نشتیفان حاصل تعامل انسان با طبیعت است و اکنون یکی از جاذبه‌های مهم این شهر است. آرامگاه خواجه غیاث الدین پیر احمد خوافى، مسجد-مدرسه غیاثیه خرگرد، کوشک‌سلامی، مسجد ملک زوزن، مسجد جامع سنگان، مزار خواجه یار، بخشی از تاریخ این شهر است که دامان گشوده است تا پذیرای مسافران و گردشگران این شهر باشد.

منطقه حفاظت شده سیرخون، آبشار رِزداب، سد سلامی، آبشار کفتر دره نیز جلوه‌های طبیعی خواف و نشتیفان است که به طور معمول از نگاه گردشگران دور می‌ماند و جلوه‌های تاریخی این شهر بر نگاه تفریحی آن می‌چربد. موسیقی سنتی و هنرمندان حرکات آیینی نیز در طول این گردش همراه مسافران این شهر می‌شوند تا یک خاطره خوب را برای آن‌ها به جا بگذارند.

ایستگاه راه آهن خواف نیز به این شهر چسبیده است و با اقامتگاه‌های بوم گردی فاصله‌ای بین ۶ تا ۲۰ کیلومتر دارد. قطار گردشگری می‌تواند مسافر را تا دروازه شهر برساند و پس از آن، اتوبوس گردشگران را همراهی می‌کند. مزیت‌های حضور قطار گردشگری در مسیر مشهد-خواف نسبت به سفر جاده‌ای آن، ایمنی و بهره مندی افرادی است که می‌خواهند به صورت گروهی به این شهر بیایند و ترجیحشان مسافرت ریلی است.

زمان ورود و خروج قطار مهم است

هومن بزم آرا راهنمای محلی خواف و نشتیفان است. وقتی نام قطار گردشگری خواف را می‌شنود، خنده تلخی می‌زند و به خاطر می‌آورد که سه سال است دیگر خبری از این قطار نیست! می‌گوید: شاید اگر واقع بینانه نگاه کنیم، همان اتوبوس بهتر باشد، چون سرویس دهی اش به گردشگران راحت‌تر است.

بزم آرا هماهنگی ورود و خروج قطار گردشگری با تردد مسافران را مهم‌ترین عامل استقبال از این نوع سفر می‌داند: زمان طلایی حضور گردشگر عصر پنجشنبه و روز جمعه است. اگر در این زمان، قطار گردشگری بتواند مسافر را به شهر بیاورد و برگرداند می‌تواند به حضور گردشگر در شهر بینجامد؛ در غیر این صورت ماشین‌های شخصی و اتوبوس‌های بین شهری گزینه‌های بهتری برای خدمت رسانی هستند.

او که تجربه زیادی در گشت‌های خواف و نشتیفان دارد و همراه بسیاری از تیم‌های گردشگری بوده، معتقد است که در سال‌های اخیر، ظرفیت‌های شهرشان بیشتر شناخته شده و روند رو به رشدی داشته است. با فروکاستن تب کرونا و هوای مناسب خواف در پاییز، اقبال مسافر به این شهر تاریخی بیشتر شده است. بزم آرا آبان‌و آذر را فصل ورود گردشگر به شهرشان می‌داند و می‌گوید: این استقبال حاصل توجه به آسبادها، تلاش راهنمایان گردشگری، حضور اقامتگاه بوم گردی مناسب و فعالیت در فضای مجازی است.

بیشتر میزبان مسافران هستیم تا گردشگران

افرادی که از مشهد عازم نشتیفان هستند، به طور معمول، برنامه سفرشان را یک و نیم روزه تنظیم می‌کنند. آن‌ها عصر پنجشنبه عازم خواف یا نشتیفان می‌شوند تا شب را در یکی از اقامتگاه‌های بوم گردی رحل اقامت بیفکنند و روز جمعه گشتی در شهر بزنند. نباتی مدیر یکی از ۶ اقامتگاه بوم گردی است که در شهر خواف فعالیت می‌کنند. او نیز یکی از افرادی است که با حضور قطار گردشگری در خواف، نور امیدی در دلش افروخته شده است تا چراغ گردشگری در این شهر تاریخی سوسو بزند. پس از سه سال درباره تأثیر حضور راهنمایان سراسر کشور در قالب نخستین قطار گردشگری به این شهر از نباتی می‌پرسیم.

اقامتگاه او در خیابان‌های شهر جا خوش کرده است و بیشتر افرادی که برای اقامت به او مراجعه می‌کنند، مسافرانی هستند که ناچارند برای انجام کار در این شهر حاضر شوند. اگر چه او دوست دارد بیشتر با گردشگران هدفمند روبه رو باشد، با حضور مسافران و کارگران سنگ معدن نیز کنار آمده است. کرونا آن‌ها را مجبور کرده است برای تأمین مخارج اقامتگاه، نقش مسافرخانه را ایفا کنند.

او امیدوار است با ورود تور‌ها و راه اندازی قطار گردشگری بار دیگر با گردشگرانی مواجه شود که مشتاق اند خواف را بیشتر بشناسند. او نیز همانند بزم آرا زمان بندی مناسب در تردد قطار را در موفقیت این طرح مهم ارزیابی می‌کند و می‌گوید: وجود این قطار درصورتی مناسب است که با برنامه ورود و خروج مسافر در شهر هماهنگ باشد.

نباتی در جلسات متعددی که با حضور مسئولان به منظور راه اندازی قطار گردشگری برگزار شده، حضور داشته است و این جلسات را تا کنون بی نتیجه می‌داند. این مدیر اقامتگاه ادامه می‌دهد: گره کار در راه آهن است که به خاطر نبود مسافر و هزینه بر بودن سفر ریلی از آن استقبال نمی‌کند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
آخرین اخبار پربازدیدها چند رسانه ای عکس
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->