آخرین آمار غربالگری افراد دارای علائم بیماری در مرز‌ها از مرز ۲۴۰۰ نفر گذشت (اسفند ۱۴۰۲) مهر تردد دانشجویی به چه افرادی تعلق می‌گیرد؟ اسکان موقت نوروزی فرهنگیان در ۴۲۴ مرکز آموزشی رفاهی مدیریت غیرعلمی زباله‌ها خسارت ۸۷ هزار میلیارد تومانی به محیط‌زیست وارد کرد توماج صالحی از اتهام نشر اکاذیب تبرئه شد نجات نوزادی بی پناه در یک شب زمستانی در پارک مشهد + فیلم بخشی از معوقات فرهنگیان تا انتهای سال و بخشی دیگر تا ۶ فروردین ۱۴۰۳ واریز می‌شود شیر باغ وحش وکیل‌آباد مشهد احتمالا سرطان دارد اعتراض۲۷۲ هزار معلم به رتبه‌بندی پذیرفته شد | معلمان هر ۳ سال یک‌بار ارزیابی می‌شوند مشهد و کربلا رکورد دار پروازهای نوروزی ضرورت محدودیت ورزش‌های هوازی از امروز تا فردا در مشهد مقدس (۲۸ اسفند ۱۴۰۲) معدوم‌سازی ۵۰۰ تُن غذای فاسد در طرح سلامت نوروزی ۳ شرکت هواپیمایی به دلیل گران‌فروشی از فروش بلیت منع شدند + اسامی قتل هولناک زن گمشده به خاطر یک گردنبند و ۶ النگوی طلا در تهران چرا نباید برای سفره هفت‌سین ماهی قرمز بخریم؟ واریز ۳ میلیون تومان به حساب خانواده زندانیان تهران تیراندازی در یک عروسی ۱۳ نفر را راهی بیمارستان کرد آب و هوای شهرستان‌های خراسان رضوی در ۱۰ روز اول تعطیلات چه وضعیتی دارد؟ (۲۸ اسفند ۱۴۰۲) ۲۹ اسفند آخرین مهلت بخشودگی جرایم فاقد بیمه شخص ثالث موتورسیکلت اعلام زمان ثبت‌ نام ۵ آزمون مهم ۱۴۰۴
سرخط خبرها

اگر از ظروف تفلونی استفاده می‌کنید، حتما بخوانید!

  • کد خبر: ۹۰۲۳۸
  • ۱۶ آذر ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۰
اگر از ظروف تفلونی استفاده می‌کنید، حتما بخوانید!
امروز استفاده از ظروف تفلون یا نچسب بسیار معمول شده است و تقریبا همه ما از این ظروف برای آشپزی استفاده می‌کنیم، غافل از این‌که بدانیم چه خطراتی ممکن است ما را تهدید کند.

به گزارش شهرآرانیوز، پخت و پز در ظروف تفلون با دمای مناسب و شرایط ایده آل مانع تجزیه مواد ظرف و آسیب آن به بدن می‌شود.

امروزه قابلمه و تابه‌های نچسب برای پخت و پز روزانه در بیشتر منازل استفاده می‌شود. مهم‌ترین ویژگی این ظروف این است که سرخ کردن مواد غذایی را آسان کرده و از آن جا که مصرف غذا‌های سرخ کردنی زیاد شده اقبال از این نوع  ظرف‌ها هم بیشتر شده است. اما محققان نظرات ضد و نقیضی در این باره دارند، برخی منابع علمی و دانشمندان ادعا می‌کنند این ظروف، مضر و با بیماری‌هایی مانند سرطان مرتبط هستند، در حالی که برخی دیگر اصرار دارند که پخت و پز با ظروف نچسب کاملاً ایمن است. ادامه مطلب را در این زمینه مطالعه کنید.

تفلون چیست؟

ماده‌ای به نام پلی تترا فلوئورواتیلن (PTFE) که به نام تفلون شناخته می‌شود، سطح ظروف تفلون را می‌پوشاند. تفلون ماده شیمیایی مصنوعی است که از اتم‌های کربن و فلوئور تشکیل شده و در برابر گرما مقاوم است و هیچ چیز به آن نمی‌چسبد،  اما به هر حال یک ماده شیمیایی است که اگر در بدن تجمع پیدا کند باعث آسیب به  اعضای بدن می‌شود.

نکته ۱| قبلا از ماده شیمیایی به نام اسید پرفلوروکتانوئیک (PFOA) استفاده می‌شد، اما امروزه از آن استفاده نمی‌شود. بیشتر PFOA روی قابلمه‌ها و تابه‌ها در دمای بالا در طول فرایند تولید سوخته می‌شد.

خطرات ماده تفلون قدیمی

این ماده با برخی مشکلات سلامتی مانند؛ افزایش کلسترول خون، اختلالات تیروئید، بیماری مزمن کلیه، بیماری کبد، کاهش پاسخ به واکسن‌ها، فشار خون بالا و سرطان بیضه و برخی از سرطان‌ها، ناباروری و وزن کم هنگام تولد هم ارتباط نشان داده است.

خطرات دمای زیاد برای انواع تفلون

در دمای بالاتر از ۳۰۰ درجه سانتیگراد، پوشش تفلون روی ظروف نچسب شروع به شکستن و مواد شیمیایی سمی در هوا آزاد می‌کند. بیشتر این مواد شیمیایی، ترکیبات حاوی فلوئور و سمی است.

آنفلوآنزای تفلون!

وقتی دمای ظروف تفلون به دمای ۳۶۰ درجه برسد، حداقل شش گاز سمی آزاد می‌شود. استنشاق این بخارات، ممکن است منجر به تب پلیمری شود که به آنفلوآنزای تفلون هم معروف است و علایم موقتی شبیه آنفلوآنزا مانند لرز، تب، سردرد و بدن درد دارد.

خطر ترکیب فلوئور در تفلون

ترکیبات فلوئوری در بافت‌های انسان تجمع پیدا می‌کند و برخی مطالعات نشان داده‌اند که با بیماری‌های کبدی و سرطان ارتباط دارد.

اگر از ظروف تفلونی استفاده می‌کنید، حتما بخوانید!

چگونه خطر را کاهش دهیم؟

دمای پخت و پز ظروف نچسب و تفلون امروزی نباید از ۳۰۰ درجه سانتیگراد تجاوز کند ویک راه تشخیص آن این است که بدانیم  چربی‌ها، کره و روغن‌های پخت و پز در دمای حدود ۲۰۰ درجه سانتیگراد، شروع به سوختن و دود شدن می‌کنند و  به فاصله کمی دما به ۳۰۰ درجه نزدیک می‌شود،  بنابراین می‌توانید از ظروف نچسب روی اجاق گاز با حرارت کم تا متوسط استفاده کنید و برای روش‌های پختی که نیاز به حرارت بسیار بالا دارد، مانند کباب کردن،  از این ظروف استفاده نکنید.

نکته ۲| اگرچه پوشش‌های نچسب برای مایکروویو ایمن هستند، اما ظروف پخت و پز و ظروف پخت با مواد پایه فلزی ممکن است برای مایکروویو مناسب نباشد، بهتر است دستورالعمل‌های سازنده ظروف آشپزی را برای استفاده صحیح بررسی کنید.

شست وشوی ظروف تفلون

ماهیتابه یا قابلمه تفلون را با اسفنج یا حوله کاغذی و چند قطره شوینده ملایم ظرفشویی بشویید. اگر کمی از غذا به ظرف چسبییده بود آب و سرکه را به تابه اضافه کنید و ظرف را روی اجاق گاز قرار دهید و آب و سرکه را به جوش بیاورید. ممکن است بین ۵ تا ۱۰ دقیقه بسته به این که شعله را زیاد  کرده اید، طول بکشد. با داغ شدن آب و سرکه، روغن و ذرات غذا جدا می‌شود.

منبع: آخرین خبر

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->