بورس درجا زد | افت شدید ارزش معاملات خُرد (۲۱ خرداد ۱۴۰۴) فروش نان کنجدی در نانوایی‌های مشهد و خراسان رضوی با دستگاه نانینو | قیمت گندم از شنبه ۲۴ خرداد تغییر می‌کند بازار طلای مشهد راکد است | سرمایه‌گذاران بازار طلا منتظر اخبار سیاسی هستند (۲۱ خرداد ۱۴۰۴) جزئیاتی تازه از نیروگاه‌های خورشیدی خانگی | خرید برق خانگی سبز ۳۷۰۰ تومان صدور سند رسمی ۲ هزار هکتار از اراضی منطقه آزاد تجاری دوغارون (۲۱ خرداد ۱۴۰۴) رئیس کل بانک مرکزی: تامین مالی ۳ میلیارد دلاری از طریق بازار پیش‌فروش ارز قیمت نهایی کارخانه‌ای محصولات ایران خودرو ویژه خردادماه ۱۴۰۴ اعلام شد + جدول وزارت صمت افزایش قیمت ایران خودرو را رد کرد مجوز واردات خودرو از محل ارز اشخاص خارج از کشور صادر شد (۲۱ خرداد ۱۴۰۴) رشد شدید قیمت محصولات ایران خودرو در بازار امروز (۲۱ خرداد ۱۴۰۴) + جدول قیمت امروز ارز، طلا، سکه و ارز دیجیتال (۲۱ خرداد ۱۴۰۴) | نوسان دلار در کانال ۸۲ هزار تومان بانک جهانی: بهبود رشد اقتصادی ایران در دو سال آینده اطلاعیه جدید ایران‌خودرو درباره قیمت جدید محصولاتش (۲۱ خرداد ۱۴۰۴) قیمت جهانی طلا در بازار امروز (۲۱ خرداد ۱۴۰۴) اعلام شد | مسیر طلای جهانی تغییر کرد جهش قیمت طلا در مشهد (۲۱ خرداد ۱۴۰۴) رشد ۲ برابری درآمدهای مالیاتی نسبت به درآمد‌های نفتی مدیر کل صمت خراسان رضوی: یکی از محور‌های مهم در بخش صنعت، کیفیت کالا‌های تولیدی است ۹۵ میلیارد تومان برای دیه فوت‌شدگان بندر رجایی پرداخت شد | ارزیابی خسارات باربری هنوز ادامه دارد حذف ۳۵۰ میلیون حساب بانکی منجر به افزایش شفافیت مالی می‌شود قیمت امروز میوه و صیفی جات در مشهد (۲۱ خرداد ۱۴۰۴) | خربزه مشهدی به بازار آمد عملیات برداشت جو از اراضی شهرستان مشهد آغاز شد (۲۱ خرداد ۱۴۰۴) رشد ۷۰ درصدی قیمت برنج ایرانی طی یک سال ویدئو | اختلاف قیمت ۲۰۰ هزار تومانی لوبیا چیتی در بازار و فروشگاه‌ افزایش قیمت محصولات ایران خودرو بالاخره رسمی شد (۲۰ خرداد ۱۴۰۴) +جزئیات مهم‌ترین اخبار بورسی کدال (سه‌شنبه ۲۰ خرداد ۱۴۰۴) بازگشت نیروگاه اتمی بوشهر به شبکه برق سراسری| تولید سالانه ۷ میلیون مگاوات برق تورم نقطه به نقطه تولید برق در فروردین ماه به ۶۵.۲ درصد رسید دیوان عدالت اداری: قیمت گذاری خودرو ربطی به وزارت صمت ندارد
سرخط خبرها

نقش عجیب گرگ ها در کاهش تصادفات جاده‌ای!

  • کد خبر: ۹۰۳۱۹
  • ۱۰ آذر ۱۴۰۰ - ۲۱:۴۷
  • ۱
نقش عجیب گرگ ها در کاهش تصادفات جاده‌ای!
تصادف حیوانات با خودروها مشکلی جدی در برخی کشورها است و هزینه‌های مادی و معنوی زیادی را به جوامع و رانندگان تحمیل می‌کند.

به گزارش شهرآرانیوز، به منظور یافتن راه‌حلی طبیعی برای این مشکل زیرساختی، تیمی از آکادمی ملی علوم آمریکا PNAS مطالعه‌ای را روی گرگ‌ها انجام دادند. محققان در تحقیقات خود روند منحصربه‌فردی را کشف کردند که نشان می‌داد تصادفات گوزن-خودرو DVC ارتباط مستقیمی با جمعیت گرگ‌ها دارد. البته این مطالعه علمی روی ایالت ویسکانسین آمریکا تمرکز داشته اما داده‌ها را می‌توان برای سایر نقاط جهان نیز در نظر گرفت.

مطالعه PNAS بسیار واضح بوده و گفته می‌شود وجود گرگ باعث کاهش ۲۴ درصدی تصادف گوزن‌ها با خودروها شده و مزیت اقتصادی آن ۶۳ برابر بیشتر از هزینه‌های شکار تائید شده گرگ می‌باشد. این مزیت قابل‌توجه روی اقتصاد می‌تواند باعث نجات جان رانندگان هم شود. در این مطالعه گفته شده در آمریکا حدود ۱ میلیون تصادف گوزن و خودرو در سال رخ می‌دهد که این منجر به جراحت ۲۹ هزار نفر، فوت ۲۰۰ نفر و خسارت اقتصادی حدود ۱۰ میلیارد دلاری می‌شود. چنین زیان هنگفتی روی اقتصاد و جان انسان‌ها نشان دهنده اهمیت کاهش میزان تصادفات گوزن‌ها و خودروها می‌باشد.

خب گرگ‌ها چگونه باعث کاهش تصادفات گوزن‌ها و خودروها می‌شوند؟ بر پایه داده‌های PNAS، کاهش این تصادفات به خاطر کاهش جمعیت ناشی از شکار گرگ‌ها رخ نمی‌دهد بلکه به شکار گوزن‌ها توسط گرگ‌ها ارتباط دارد. گرگ‌ها در زمان شکار گوزن دوست دارند زیرساخت‌های تأسیس شده توسط انسان را دنبال کنند و جاده‌ها به عنوان مسیر تردد کارا استفاده می‌کنند. گوزن از این رفتار گرگ آگاه بوده و به همین خاطر از جاده‌ها دوری می‌کند.

نتیجه این اقدامات اکوسیستم طبیعی متنوع‌تر به همراه احتمال کمتر تصادفات گوزن‌ها با خودروهاست. واضح است که همه آماده پذیرایی از گله‌های بزرگ گرگ‌ها نیستند اما در محیط‌های روستایی و خارج شهری واضح است که حضور شکارچیان رأس هرم غذایی تأثیرات مثبت زیادی دارد.

منبع: پدال

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
محمد
Iran (Islamic Republic of)
۰۲:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۱
0
0
چقدر جالب
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->