آخرین آمار غربالگری افراد دارای علائم بیماری در مرز‌ها از مرز ۲۴۰۰ نفر گذشت (اسفند ۱۴۰۲) مهر تردد دانشجویی به چه افرادی تعلق می‌گیرد؟ اسکان موقت نوروزی فرهنگیان در ۴۲۴ مرکز آموزشی رفاهی مدیریت غیرعلمی زباله‌ها خسارت ۸۷ هزار میلیارد تومانی به محیط‌زیست وارد کرد توماج صالحی از اتهام نشر اکاذیب تبرئه شد نجات نوزادی بی پناه در یک شب زمستانی در پارک مشهد + فیلم بخشی از معوقات فرهنگیان تا انتهای سال و بخشی دیگر تا ۶ فروردین ۱۴۰۳ واریز می‌شود شیر باغ وحش وکیل‌آباد مشهد احتمالا سرطان دارد اعتراض۲۷۲ هزار معلم به رتبه‌بندی پذیرفته شد | معلمان هر ۳ سال یک‌بار ارزیابی می‌شوند مشهد و کربلا رکورد دار پروازهای نوروزی ضرورت محدودیت ورزش‌های هوازی از امروز تا فردا در مشهد مقدس (۲۸ اسفند ۱۴۰۲) معدوم‌سازی ۵۰۰ تُن غذای فاسد در طرح سلامت نوروزی ۳ شرکت هواپیمایی به دلیل گران‌فروشی از فروش بلیت منع شدند + اسامی قتل هولناک زن گمشده به خاطر یک گردنبند و ۶ النگوی طلا در تهران چرا نباید برای سفره هفت‌سین ماهی قرمز بخریم؟ واریز ۳ میلیون تومان به حساب خانواده زندانیان تهران تیراندازی در یک عروسی ۱۳ نفر را راهی بیمارستان کرد آب و هوای شهرستان‌های خراسان رضوی در ۱۰ روز اول تعطیلات چه وضعیتی دارد؟ (۲۸ اسفند ۱۴۰۲) ۲۹ اسفند آخرین مهلت بخشودگی جرایم فاقد بیمه شخص ثالث موتورسیکلت اعلام زمان ثبت‌ نام ۵ آزمون مهم ۱۴۰۴
سرخط خبرها

کمبود آب بدن چه تبعاتی دارد؟

  • کد خبر: ۹۱۱۵۵
  • ۱۶ آذر ۱۴۰۰ - ۲۱:۱۵
کمبود آب بدن چه تبعاتی دارد؟
یک متخصص تغذیه و رژیم درمانی در چهارمحال و بختیاری درخصوص علایم کم‌آبی در بدن، گفت: دفع بیش از حد آب در اثر تعریق، اسهال یا داروهای ادرارآور می‌تواند سردرد، خستگی، کاهش اشتها، حواس‌پرتی، ضربان پوستی در پیشانی، ادرار غلیظ و تیره رنگ، چشمان گودرفته، خشکی غشای مخاطی و دهان را ایجاد کند و از طرفی موجب افزایش ضربان قلب ‌شود.

به گزارش شهرآرانیوز، سیاوش فاضلیان، متخصص تغذیه و رژیم درمانی با بیان اینکه آب تقریبا ۷۰ درصد وزن بدن را در بزرگسالان تشکیل می‌دهد، اظهار کرد: سلول‌های فعال متابولیکی، عضلات و احشا بیشترین غلظت آب و سلول‌های بافت‌های کلسیفیکه شده، کمترین میزان آب را دارا هستند.

این متخصص تغذیه با بیان اینکه آب ماده‌ای ضروری برای بدن است، افزود: آب برای تمامی واکنش‌های متابولیکی بدن مورد نیاز بوده و باعث شکل‌گیری سلول‌ها می‌شود، میزان آب بدن در افراد ورزشکار بیشتر از سایر افراد است، زیرا توده عضلانی بیشتری دارند و در افراد چاق میزان آب کمتر است.

وی ادامه داد: وجود آب در فرآیندهایی از بدن مانند هضم، جذب و دفع ضروری بوده و حتما باید بر اساس نیاز فرد تامین شود، در هوای گرم، تعریق باعث خنک شدن بدن شده و از افزایش دمای بدن جلوگیری می‌کند، همین‌طور در آب و هوای معتدل، بزرگسالان سالم تا ۱۰ روز و کودکان سالم تا پنج روز می‌توانند زنده بمانند، اما در هوای گرم و خشک شانس زنده ماندن کمتر می‌شود، بنابراین باید آب مورد نیاز بدن تامین شود.

فاضلیان گفت: معمولا زمانی‌که فرد تشنه است به سمت مصرف آب سوق پیدا می‌کند، از دست دادن آب سلولی و کاهش حجم مایعات سلولی در تحریک تشنگی نقش دارند، البته باید گفت که تشنگی تنها پیام مناسب برای دریافت آب نیست، زیرا در نوزادان، افراد ورزشکار، افراد بیمار و همچنین سالمندان احساس تشنگی کاهش پیدا می‌کند، بنابراین باید مایعات مورد نیاز خود را دریافت کنند.

این متخصص تغذیه و رژیم درمانی با بیان اینکه معمولا دفع آب از طریق کلیه‌ها صورت می‌گیرد، افزود: به‌علاوه آب از طریق لوله گوارش و هوای خارج شده از ریه نیز می‌تواند دفع شود، بعضی از مواد ادرارآور مانند کافئین و الکل نیز می‌توانند آب را از بدن دفع کنند.

وی در خصوص علایم کم‌آبی در بدن، تصریح کرد: دفع بیش از حد آب در اثر تعریق، اسهال یا داروهای ادرارآور می‌تواند سردرد، خستگی، کاهش اشتها، حواس‌پرتی، ضربان پوستی در پیشانی، ادرار غلیظ و تیره رنگ، چشمان گودرفته، خشکی غشای مخاطی و دهان را ایجاد کند و از طرفی موجب افزایش ضربان قلب ‌شود.

فاضلیان ادامه داد: بدن برای ذخیره آب آمادگی ندارد، بنابراین مقدار آب مورد نیاز بدن باید در کمتر از دو ساعت تامین شده تا سلامت و نشاط بدن حفظ شود، در شرایط معمولی، مقدار مجاز آب مورد نیاز براساس کالری دریافتی، یک میلی لیتر به ازای هر کیلوکالری برای بزرگسالان و یک و نیم میلی‌لیتر به ازای هر کیلو کالری برای نوزادان است.

 این متخصص تغذیه و رژیم درمانی با بیان اینکه باید نیاز به مایعات برای بدن تامین شود، افزود: تنها نباید تشنگی دلیلی برای خوردن مایعات باشد، بلکه باید در یک شبانه‌روز حدود هشت تا ۱۰ لیوان آب خورده شود، البته بسیاری از اوقات، میزان آب مورد نیاز بدن همراه با خوردن غذا تامین می‌شود.

منبع: 

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->