پیدا شدن گوشت الاغ در یکی از هتل‌های اطراف حرم مطهر رضوی برنامه افزایش ظرفیت تولید روزانه پارس در سال جدید بیش از ۹۰ تن تخم مرغ غیر بهداشتی در شهرستان مشهد کشف و توقیف شد کم فروشی یک نانوایی در مشهد را به پلمب کشاند (۹ فروردین۱۴۰۳) جزئیات افزایش ضریب حقوق کارمندان و بازنشستگان دولت در سال ۱۴۰۳ + جدول ۴۲ واحد گرانفروش و متخلف در مشهد پلمب شدند (۹ فروردین ۱۴۰۲) آغاز حراج‌های خرده‌فروشی اموال تملیکی از ۱۴ فروردین ۱۴۰۳ حقوق ورودی تلفن همراه بالای ۶۰۰ دلار مشخص شد تعریف ۱۶ پروژه برای تامین آب شرب مشهد در سال جدید | اختصاص بیش از ۴ هزار میلیارد تومان برای این پروژه‌ها مالیات بر ارزش افزوده رسما ۱۰ درصد شد! (۸ فروردین ۱۴۰۳) مصرف بنزین دوباره اوج گرفت (۸ فروردین ۱۴۰۳) اعمال افزایش حقوق بازنشستگان از فروردین + ویدئو ۲ کافی شاپ به دلیل تخلفات صنفی در مشهد پلمب شد (۸ فروردین ۱۴۰۳)  ۲۲ مرکز متخلف در خراسان رضوی پلمب شد  نگرانی طلافروشان از گرایش مردم به خرید طلای مستعمل رشد ۳ درصدی بورس در اولین هفته کاری سال جدید (۸ فروردین ۱۴۰۳) وزیر اقتصاد: دولت با افزایش ۱۰۰ هزار میلیاردی بار مالیاتی بودجه توسط مجلس مخالف است آخرین قیمت گوشی‌های روز در بازار | آیفون ۱۳ حداقل ۴۰ میلیون تومان شد + جدول (۸ فروردین ۱۴۰۳) آخرین قیمت محصولات سایپا + جدول (۸ فروردین ۱۴۰۳) آخرین قیمت محصولات ایران‌خودرو + جدول (۸ فروردین ۱۴۰۳) جدی شدن احتمال تغییر دستمزد ۱۴۰۳ کارگران آیین‌نامه دستمزد  ۱۴۰۳ در هیئت دولت تصویب شد ویدئو| توضیحات رئیس سازمان برنامه بودجه درباره تخصیص ارز برای واردات خودرو (۸ فروردین ۱۴۰۲) فرودگاه‌ها زیر ذره بین نظارتی سازمان هواپیمایی کشوری جزئیات پیش فروش بلیت قطار‌های مسافری از ۹ فروردین ماه سهمیه ویژه اقلام اساسی به استان‌های مسافرپذیر تخصیص می‌یابد
سرخط خبرها

سوئیچ اینرسی چیست و نحوه تنظیم مجدد آن چگونه است؟

  • کد خبر: ۹۳۰۸۶
  • ۰۱ دی ۱۴۰۰ - ۲۰:۳۷
  • ۳
سوئیچ اینرسی چیست و نحوه تنظیم مجدد آن چگونه است؟
سوئیچ اینرسی یا قطع کن پمپ‌بنزین کلیدی است که به صورتی که محکم باشد بر روی وسیله نقلیه نصب‌شده و در صورت ضربه یا لرزش فعال می‌شود.

به گزارش شهرآرانیوز، سوئیچ اینرسی بخشی از مدارهای الکتریکی است که ممکن است برخی از عملکردها را فعال یا غیرفعال کند، این وسیله به‌گونه‌ای طراحی‌شده است که در صورت برخورد، پمپ‌بنزین را خاموش کند تا در صورت آسیب دیدن خط سوخت، خطر آتش‌سوزی ایجاد نشود در این کلید از اینرسی ناشی از تصادف برای راه‌اندازی سوئیچ استفاده‌ شده است.

کلید اینرسی به‌سادگی با فشار دادن دکمه قرمز روی سوئیچ تنظیم مجدد می‌شود. این دستگاه آنالوگ در حقیقت یک فیوز الکتریکی برای سوخت است.

بسیاری از خودروها دارای کلیدهای قطع کن پمپ‌بنزین هستند. سوئیچ اینرسی یک اقدام امنیتی است که توسط سازندگان خودرو برای قطع منبع سوخت وسیله نقلیه در صورت تصادف ناگهانی فعال می‌شود.

سوئیچ اینرسی چیست و نحوه تنظیم مجدد آن چگونه است؟

چگونه سوئیچ اینرسی سوخت خود را تنظیم مجدد کنم؟
 
سوئیچ نشان داده‌شده در عکس بالا برای غیرفعال کردن پمپ سوخت الکتریکی در کاربردهای خودرو در نظر گرفته‌شده است. این عملکرد بخصوص در برخی از ماشین‌های مسابقه موردنیاز است، زیرا پمپ سوخت الکتریکی ممکن است پس از برخورد یا واژگونی به کار خود ادامه دهد.

اگر خط سوخت شکسته شود یا ماشین واژگون شود، ممکن است سوخت ماشین ریخته شده و خطر آتش‌سوزی ایجاد کند. نحوه کار سوئیچ اینرسی به این صورت است که اگر به خودرو ضربه‌ای اعمال شود، که این ضربه نیرویی بیش از مقدار از پیش تعیین‌شده برای سوئیچ اینرسی باشد، ساچمه در اثر شتاب اعمال‌شده، از محل خود حرکت کرده و نیروی فنر باعث حرکت اهرم‌بندی می‌شود. بنابراین پلاتین‌های سوئیچ اینرسی قطع‌شده و بدین ترتیب پمپ‌بنزین از کار می‌افتد. سوئیچ با فشار دادن کلید (قرمز) تنظیم مجدد می‌شود و ساچمه را دوباره به‌جای خود برمی‌گرداند. همچنین از این سوئیچ‌ها برای باز کردن یک کنتاکتور (رله بزرگ) برای غیرفعال کردن مدار قدرت بالای یک وسیله نقلیه الکتریکی باتری در هنگام برخورد استفاده می‌شود.

نحوه تنظیم مجدد سوئیچ
 
• سوئیچ استارت را خاموش‌کنید.

• اطمینان حاصل کنید که هیچ نشتی سوخت در محفظه موتور، در امتداد هر یک از خطوط یا در باک وجود ندارد.

• اگر نشتی و یا بو مشهود نیست، با فشار دادن دکمه تنظیم مجدد در بالای سوئیچ، سوئیچ را مجدداً تنظیم کنید.

سوئیچ اینرسی کجا قرار دارد؟
 
سوئیچ اینرسی در همه ماشین‌های داخلی مانند پراید، پژو، تیبا، سمند و غیره، معمولا در زیر کاپوت ماشین قرار دارد. برای دیدن این سوئیچ فقط کافی است درب کاپوت ماشین را باز کرده و سپس در قسمت کناری سمت چپ یا راست موتور قادر به مشاهده آن خواهید بود. این سوئیچ معمولا در مکانی از ماشین قرار دارد که لرزش موتور در کمترین حد ممکن در آن ناحیه باشد. البته باید به یاد داشته باشید که در برخی از ماشین‌ها که دارای سیستم ایربگ هستند نظیر ۲۰۶ های تیپ دو و بالاتر، این سوئیچ حذف شده و وظیفه آن را حسگرهای ایربگ انجام می‌دهند.

در ماشین‌های خارجی به دلیل تفاوت در طراحی، این سوئیچ‌ها معمولا در مکانی غیر از زیر درب کاپوت قرار می‌گیرند تا در حد ممکن از لرزش‌های موتور به دور باشند. در این ماشین‌ها معمولا این سوئیچ‌ها در بغل درب راننده یا سمت شاگرد قرار می گیرد و برای دسترسی به آن باید درپوش بغل درب را برداشته تا قادر به مشاهده آن باشید.

در ماشین‌هایی که سوئیچ اینرسی آن‌ها به پمپ‌بنزین متصل است، در صورت فعال شدن، این سوئیچ برق پمپ‌بنزین را قطع کرده و درنتیجه باعث می‌شود که بنزین به موتور نرسیده و خودرو خاموش گردد. در ماشین‌هایی نیز که سوئیچ اینرسی به‌طور مستقیم به کامپیوتر مرکزی یا ECU متصل است، با ضربه و تصادف خودرو، این سوئیچ برق ECU را به‌یک‌باره قطع کرده و منجر به خاموشی خودرو خواهد گردید.

سوئیچ اینرسی چیست و نحوه تنظیم مجدد آن چگونه است؟

محل سوئیچ اینرسی در سایر خودروها
 
در فورد، پژو، فولکس‌واگن، سیتروئن، واکسهال، سوبارو، رنو، تویوتا و مزدا، محل سوئیچ اینرسی معمولا در یکی از مکان‌های زیر پنهان‌شده است:

• پشت یا زیر داشبورد، گاهی اوقات در زیر کفی پنهان می‌شود.

• زیر پانل جانبی واقع در کنار درب راننده.

• در سمت راننده، بین قسمت زیرپایی و در، گاهی اوقات زیر کفی پنهان می‌شود.

پس از یافتن سوئیچ، می‌توانید به‌راحتی آن را با یک فشار یک دکمه بازنشانی کنید.

آیا همه خودروها دارای سوئیچ اینرسی هستند؟
 
تمام خودروهای تزریق سوخت مدرن مجهز به کلید قطع کننده سوخت اینرسی هستند که در صورت تصادف، منبع تغذیه پمپ‌بنزین را قطع می‌کند. این امر از پمپاژ سوخت در صورت آسیب دیدن خط سوخت در هنگام تصادف جلوگیری می‌کند.

5 مرحله مهم قبل از تنظیم مجدد سوئیچ اینرسی
 
قبل از فشار دادن دکمه قرمز، مطمئن شوید که آیا ممکن است مشکل دیگری وجود داشته باشد یا خیر

• بررسی کنید که آیا باتری شارژ شده و کار می‌کند.

• آیا رله پمپ‌بنزین در جای خود قرار دارد و کار می‌کند. همچنین کانکتور و سیم‌کشی آن را بررسی کنید.

• فیوز انژکتور سوخت، پمپ سوخت الکتریکی را بررسی کنید.

• فیلتر بنزین را که در مخزن سوخت یا محفظه موتور قرار دارد، بررسی کنید.

• بررسی کنید که آیا نشتی در منبع سوخت وجود دارد.

منبع: خودروبانک

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
احمدب
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۷
0
1
ممنون از توضیحات کامل شما وتشکر از راهنمایی کاملتون
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۶
0
0
سلام.ممنون از توضیحاتتون.خوب بود مختصر و جامع و مفید
یکتامنش
Iran (Islamic Republic of)
۰۰:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۴
0
0
متاسفانه اکثر مطالب منتشر شده کپی پیس هستند در همه مطالب اشاره شده که سویچ اینرسی ۲۰۶ مدل تیپ ۲ وبالاتر از سنسور ایربگ دستور می گیرد ولی هیچکدام نحوه فعال کردن مجدد آنرا توضیح ندادید ، حتی محل قرار گرفتن آن چیزی ذکر نشده
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->